Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstellingen: Tweetaligheid brengt zowel voor- als nadelen met zich mee binnen de verschillende taalcompetenties. Jiménez et al. (1996) stelden vast dat tweetaligen Engels/Spaans (schooltaal Engels, thuistaal Spaans) toegang hebben tot meerdere leesstrategieën als ze lezen in hun schooltaal. In deze masterproef werd de competentie begrijpend lezen in de schooltaal onderzocht bij tweetaligen Nederlands/Frans (schooltaal Nederlands, thuistaal Frans) om vast te stellen of zij deze extra strategieën ook bezitten en hierdoor een even goed resultaat behalen als de ééntaligen Nederlands. Ook de tijd werd bestudeerd. Eerder onderzoek toonde immers aan dat tweetaligen trager lezen dan ééntaligen. Middelen of methode: Zestig subjecten, waarvan dertig tweetaligen (de experimentele groep) en dertig ééntaligen (de controlegroep), werden onderworpen aan dezelfde leestest in de schooltaal, d.i. het Nederlands. De test werd persoonlijk en schriftelijk afgenomen. Bij het opstellen van de leestest werd het gemiddelde leesniveau van de doelgroep (studenten hoger onderwijs) als vertrekpunt genomen. Het leesniveau was vastgesteld volgens de niveaus van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor talen. De teksten werden dus ook in functie van die niveaus geselecteerd. Twee prétesten werden afgenomen om te controleren of het niveau van de leestest geschikt was en om wijzigingen aan te brengen waar nodig. Resultaten: Na een statistische analyse van de gegevens stelden we vast dat de tweetaligen Nederlands/Frans tijdens de leestest een beroep deden op twee van de drie extra leesstrategieën die de tweetaligen Engels/Spaans bezitten. Zo vertaalden ze meer en zochten ze vaker een cognaat dan de ééntaligen. Enkel de strategie 'transferring', waarbij gedachten worden omgezet van de ene naar de andere taal, leverde geen significant verschil op. De tweetaligen scoorden even goed als de ééntaligen en hadden ook meer tijd nodig. De resultaten bevestigen grotendeels de hypothese.
Begrijpend lezen. --- Cognaten. --- Frans. --- H360-vreemde-talenonderwijs. --- H362-psycholinguïstiek. --- Leesstrategieën. --- Nederlands. --- Schooltaal. --- Studie in de (vreemde)taalverwerving. --- Thuistaal. --- Tweetaligheid. --- Vertalen.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|