Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Dit is een boek voor en over kinderen en jongeren met CVI. Zij hebben problemen om goed te kijken en de oorzaak daarvan ligt in de hersenen. Boeken zijn eigenlijk niet zo hun ding. Om dit boek voor hen toegankelijk en bruikbaar te maken hebben we beroep gedaan op de ervaring van jongeren zelf en van hun ouders en begeleiders. Voor de twee leeftijdsgroepen (8 tot 12 jaar en 12 tot 20 jaar) is er een apart deel in het boek met telkens een begrijpelijke uitleg over CVI en een reeks voorbeelden van dagelijkse situaties die moeilijk kunnen zijn als je CVI hebt. We geven ook mogelijke oplossingen. De problemen en de oplossingen komen uit het echte leven van kinderen en jongeren. (Bron: covertekst)
Leerstoornissen --- Kinderen. --- Cerebrale visuele inperkingen --- Visueel gehandicapten --- Slechtzienden --- Leerproblemen --- 376.22 --- CVI --- Visuele perceptiestoornissen --- Personen met een visuele handicap --- Dagelijks leven --- 110567.jpg --- Slechtziende kinderen ; onderwijs --- 464 --- visuele perceptiestoornissen --- leerproblemen --- Cerebrale visuele inperking --- Persoon met een visuele handicap --- Slechtziende --- Leerprobleem
Choose an application
Kleuters met een cerebrale visuele inperking (CVI) zijn kinderen die ‘goede ogen hebben en toch niet goed kunnen kijken’. Ze hebben problemen met visuele aandacht, met het opnemen en verwerken van visuele informatie en met het oproepen en gebruiken van die informatie voor allerlei activiteiten. Dat komt door een stoornis in het visuele systeem.Met deze nieuwe versie van het in 2002 verschenen Werkboek voor de begeleiding van kinderen met visuele perceptiestoornissen (CVI) leggen medewerkers van Centrum Ganspoel het resultaat voor van de voortgezette reflectie op hun begeleidingswerk. Dat omvat het ‘werken’ met kleuters, het overleg met ouders en kleuterleidsters in gewone en speciale scholen, bezinning en studiewerk in de teams.Deel 1 is een toegankelijke uitleg over de neurologische en neuropsychologische basis van CVI. Deel 2 gaat over de pedagogische vraagstelling van kleuters met CVI. Welke ondersteuning vragen ze in de kleuterschool? In deel 3 vindt de lezer een beschrijving van de ’begeleiding de hele dag door’, vanaf het moment waarop de kleuter aankomt in de school en verder doorheen de wisseling van activiteiten en gebeurtenissen van een dag in de kleuterschool.Zowel onze maatschappij als ons (kleuter)onderwijs zijn sterk visueel georiënteerd. In dit boek vindt men een aantal kwaliteitseisen terug die gelden voor visuele leermaterialen, meer bepaald voor een grote groep kinderen met als gemeenschappelijk kenmerk: nood aan structuur, systematiek en duidelijkheid.
Leerstoornissen --- Kinderen (0-12 jaar). --- kleuters --- Orthopedagogics --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- orthopedagogiek --- gezichtsvermogen --- Social policy and particular groups --- PXL-Education 2015 --- visuele waarneming --- persceptiestoornissen --- Kleuters --- Cerebrale visuele inperkingen --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Kinderen --- 376.22 --- CVI --- Personen met een visuele handicap --- Begeleiding --- 464 --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- Kleuter --- Cerebrale visuele inperking --- Leerstoornis --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Wat is een CVI - cerebraal visuele inperking? Waaraan merk je bij schoolkinderen dat ze CVI hebben? Hoe kunnen ouders, leerkrachten, zorgcoördinatoren, therapeuten & deze kinderen helpen ?Kinderen met CVI kunnen wel zien, maar door een stoornis in de hersenen is hun visueel waarnemingsvermogen gebrekkig. Ze hebben dan ook vaak problemen met lezen, schrijven, rekenen en soms met het leren in het algemeen. Ze ondervinden vooral moeilijkheden wanneer het leren gebaseerd is op het begrijpen en hanteren van visuele informatie en symbolen. Toch is CVI meer dan een leerstoornis.Kinderen met CVI hebben vaak moeilijkheden met hun fijne motoriek, met praktische vaardigheden, met ruimtelijke oriëntatie en mobiliteit. Toch is CVI meer dan een motorisch probleem.Kinderen met CVI staan minder actief in de wereld. Ze voelen zich vaak onzeker en angstig. Het lukt hen dan niet om zelfstandigheid te verwerven en om contacten met leeftijdsgenoten uit te bouwen.
Physiotherapy. Alternative treatments --- Ophthalmology --- Neuropathology --- kinesitherapie --- ontwikkelingsstoornissen --- kinderen met een beperking --- personen met een visuele beperking --- oftalmologie --- kinderen meteen visuele beperking --- Visusstoornissen --- CVI --- Leerstoornissen ; kinderen --- 376.22 --- Personen met een visuele handicap --- Kinderen --- Leerstoornissen --- 463.1 --- Visuele problemen --- Visuele beperkingen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Blinden en slechtzienden --- Vision disorders in children --- Cerebral visual impairment --- Diagnosis --- Brain-damaged children --- Education --- Cerebrale visuele inperkingen --- Leerproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Lager onderwijs --- Cerebrale visuele inperking --- Leerprobleem --- Leerstoornis --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Deel 1 beschrijft het specifieke kijkgedrag van kinderen met CVI, vaak kinderen die goede ogen hebben en toch niet goed kunnen kijken. Voor het gebruik in de praktijk presenteren de auteurs een observatieschaal en een signaallijst. Deel 2 schetst een algemeen beeld van drie kleuters met CVI. Deel 3 staat uitgebreid stil bij de begeleiding van de kinderen in de spel- en leersituaties van de kleuterschool. De auteurs bundelen ervaringen en geven concrete tips om de begeleiding af te stemmen op de eigenheid van deze kleuters. Ze integreren daarbij ideeën uit het ervaringsgericht kleuteronderwijs en uit verschillende orthopedagogische benaderingen.
Visuele perceptiestoornissen --- Kinderen. --- Ophthalmology --- visuele communicatie --- Affective and dynamic functions --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Visuele perceptiestoornissen --- 464 --- CVI --- kleuteronderwijs --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- Inclusief onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Ruimtelijk inzicht --- Visuele perceptie --- Visuomotoriek --- Voorstellingsvermogen --- 376.22 --- Begeleiding --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Kleuters --- Personen met een visuele handicap --- Ruimtelijk-visuele problemen --- Structuren --- 030289.jpg --- Bijzonder onderwijs: visueel gehandicapten: kleuters --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- Cerebrale visuele inperkingen --- Orthodidactiek --- Taalvaardigheid --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Leerproblemen --- Orthopedagogiek --- Kind --- Cerebrale visuele inperking --- Visuele disfunctie --- Kleuter --- Ervaringsgericht onderwijs --- Leerprobleem --- Lager onderwijs --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|