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Accompanying Lévy Gorvy's exhibition 'Calder / Kelly', this catalogue reveals the artists' friendship and shared pursuit of abstraction. A timeline authored by Veronica Roberts traces the history of their relationship with previously unpublished letters between the artists and members of their shared circle of friends. In addition, Calder biographer Jed Perl examines resonances between the artists in his essay "Apollonian Affinities," and philosopher Robert Hopkins discusses the similarities and differences in their approaches to abstraction. Newly commissioned poetry by Dan Chiasson, Forrest Gander, and Simon Perchik beautifully responds to works in the exhibition. Exhibition: Gallery Lévy Gorvy, New York, USA).
Art, Abstract --- Calder, Alexander, - 1898-1976 --- Kelly, Ellsworth, - 1923-2015
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CALDER (ALEXANDER), 1898-1976 --- SCULPTURE MODERNE --- 20E SIECLE
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Bijou --- Calder, Alexander, --- Calder, Alexandre --- Exhibitions --- Calder, Sandy, --- Calder, Alexander, - 1898-1976 - Exhibitions --- Ḳalder, Aleksander, --- קאלדר, אלכסנדר --- Calder, Alexander, - 1898-1976
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Né aux Etats-Unis, Alexander Calder (1898-1976) est l'une des figures les plus marquantes de la sculpture du XXe siècle. Descendant d'une lignée de sculpteurs, il reçoit une double formation d'ingénieur et d'artiste, qui stimule son extraordinaire inventivité. Il se consacre très tôt à la création d'objets ludiques - jouets et petits animaux bricolés -, qui témoignent de son ingéniosité. Sa véritable carrière de sculpteur commence à son arrivée à Paris en 1926. En quelques années, il réinvente la sculpture en la faisant évoluer vers le dynamisme et l'abstraction. Entre 1926 et 1931, il construit un ensemble totalement original, un Cirque miniature, constitué de centaines de figurines réalisées à partir de matériaux de récupération et animées par des mécanismes rudimentaires, qu'il met en scène lors de spectacles musicaux réunissant toutes les avant-gardes parisiennes. Ses personnages en fil de fer, pleins d'humour et de fantaisie, qui représentent des artistes ou des vedettes du spectacle comme Joséphine Baker, transforment la sculpture en dessin dans l'espace. Sa création est entièrement tournée vers la quête du mouvement. Il invente des sculptures cinétiques, dont les lignes métalliques ne sont plus des facteurs figuratifs mais des directions rythmiques, et les premiers Mobiles, qui sont des constructions animées par des manivelles ou motorisées. Les Mobiles suspendus, aux formes végétales, qui bougent et respirent dans l'espace, sont l'aboutissement d'une œuvre cosmique et festive. Le catalogue qui accompagne l'exposition montre la richesse et la variété de ses sculptures ainsi que des œuvres moins connues, comme ses caricatures et ses dessins de presse, des jouets et des bijoux, mais aussi des ensembles inédits de photographies et de films qui élargissent notre connaissance d'un art ludique et technologique, exubérant et poétique. (quatrième de couverture)
Calder, Alexander --- Mobile --- Expatriate sculptors --- Calder, Alexandre Dit Sandy --- Calder, Alexander, --- Art cinétique --- Art moderne --- Exposition --- Sculpture --- Sculptors --- Expatriate sculptors - France - Paris - Exhibitions --- Sculptors - United States - Exhibitions --- Calder, Alexander, - 1898-1976 - Exhibitions --- Calder, Alexander, - 1898-1976
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The American artist Alexander Calder (1898-1976) and Swiss artists Peter Fischli (1952- ) and David Weiss (1946-2012) have sought and found quintessential ways of rendering a moment of fragile balance in art--a temporary state at once precarious and propitious. With Calder's groundbreaking invention of the mobile in the early nineteen thirties, and Fischli/Weiss's collaborative creative work from 1979 onwards, these artists each lent the theme of fragile balance an iconic form of a very different kind. At first glance, both positions could hardly be more different; later, however, they proved to be two sides of the same coin, the result of different perspectives on the same theme at different times. The elaborately designed, richly illustrated catalogue with accompanying essays provides extensive insight into both oeuvres. Exhibition: Fondation Beyeler, Riehen/Basel, Switzerland (29.05-04.09.2016).
installations [visual works] --- mobiles --- video art --- sculpture [visual works] --- motion --- Art --- circuses [performances] --- Weiss, David --- Calder, Alexander --- Fischli, Peter --- Mobiles (Sculpture) --- Proportion (Art) --- Artistic collaboration --- Calder, Alexander, --- Fischli, Peter, --- Weiss, David, --- Fischli & Weiss --- Mobiles (Sculpture) - Exhibitions --- Proportion (Art) - Exhibitions --- Artistic collaboration - Switzerland - Exhibitions --- Calder, Alexander, - 1898-1976 - Exhibitions --- Fischli, Peter, - 1952- - Exhibitions --- Weiss, David, - 1946-2012 - Exhibitions --- Calder, Alexander, 1898-1976 --- Weiss, David 1946-2012 --- Calder, Alexander, - 1898-1976 --- Fischli, Peter, - 1952 --- -Weiss, David, - 1946-2012
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Le sculpteur américain Alexander Calder (1898-1976) partage avec certains des plus grands créateurs du XXe siècle le redoutable privilège de l'assentiment spontané et de la popularité universelle. Or son œuvre n'a jamais reçu l'examen critique et historique à la mesure de cette notoriété : le créateur des mobiles, l'une des expressions les plus neuves et les plus audacieuses de la sculpture au XXe siècle, est resté longtemps, et pour beaucoup, un simple bricoleur de jouets sophistiqués. Issu d'une thèse universitaire, réactualisée et enrichie par une collaboration continue avec la Calder Foundation, détentrice des archives de l'artiste, l'essai monographique d'Arnauld Pierre tente de redonner toute son importance aux inventions de Calder en montrant qu'un véritable projet soutient sa démarche de créateur, qu'elle est habitée par une vraie cohérence, et qu'il y a, en somme, une esthétique caldérienne. Celle-ci tourne autour de la confluence de deux notions capitales, celle de mouvement et celle de réalité, dont Calder ne cessera d'examiner les rapports complexes. Dans la première période parisienne de l'artiste, sa sculpture en fil de fer parvient à un réalisme particulièrement aigu qui, en se concentrant sur l'expression du mouvement, s'éloigne de la figuration illusionniste traditionnelle et conduit au paradoxe d'une plus grande réalité contenue dans une forme de moins en moins réaliste. Parallèlement, et à partir des mêmes prémisses, le Cirque miniature et quelques sculptures en fil de fer animées réalisaient l'intégration du mouvement réel au service d'une plus grande fidélité envers l'observation de leur sujet. Avec le "choc" de la rencontre avec Mondrian et l'avant-garde constructive, en 1930,s'impose le mouvement comme composante réelle d'un art abstrait, non figuratif. Isoler le mouvement comme moyen plastique à part entière permet à Calder de forger la notion de composition de mouvements, dont les mobiles mécaniques proposent l'incarnation la plus rigoureuse. Dans le même temps, Calder réveille les plus fines de ses intuitions d'ingénieur et invente des constructions articulées où s'équilibrent des corps pesants, poids et contrepoids, pendules, fléaux, composant des systèmes équilibrés d'une rare subtilité, instaurant d'une manière toute nouvelle les conditions d'apparition du mouvement réel. Cette composition d'équilibres, c'est le mobile, où la cause du mouvement se confond si bien avec les bases constructives de l'oeuvre qu'il lui paraît en quelque sorte immanent. Mais le mouvement est aussi ce qui permet de maintenir dans le mobile une forte référence au vivant, en en faisant une sorte d'organisme autonome, doué de sa vie propre. Référence plus évidente encore lorsque Calder délaisse le vocabulaire géométrique du début des années trente pour entrer dans le "cycle organique" et s'inspirer des rythmes et des formes du monde naturel. Avec ses mobiles et ses stabilen, l'art de Calder invente ainsi un autre rapport à la réalité, fondée, justifiée et qualifiée tout à la fois par le mouvement. C'est à la tentative de définir cet autre réalisme qu'est consacré l'ouvrage d'Arnauld Pierre : désormais l'ouvrage de référence sur Calder. (quatrième de couverture)
Sculpture, American --- Sculpture, French --- Sculptors --- Sculpture américaine --- Sculpture française --- Sculpteurs --- Biography --- Biographie --- Calder, Alexander, --- Art abstrait --- Esthétique --- Mobile --- Monographie d'artiste --- Sculpteur --- Sculpture --- Mobiles (Sculpture) --- Calder, Alexandre Dit Sandy --- Criticism and interpretation --- Sculpture américaine --- Sculpture française --- Monographie --- Calder, Alexander, - 1898-1976 - Criticism and interpretation --- Calder, Alexander, - 1898-1976
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The concluding volume of the first authorized biography of one of the most important, influential, and beloved of 20th century sculptors, and one of the greatest artists in the cultural history of America--a vividly written, illuminating account of his triumphant later years. The concluding volume of this magnificent biography begins during World War II, when Calder--known to all as Sandy--and his wife, Louisa, opened their home to the stream of artists and writers in exile from Europe. In the postwar decades, they divided their time between the United States and France, as Sandy made his first monumental public sculptures and received blockbuster commissions that included Expo '67 in Montreal, and the 1968 Olympics in Mexico City. Jed Perl makes clear how Sandy's radical sculptural imagination shaped the minimalist and kinetic art movements that emerged in the 1960s. And we see, as well, that through everything--their ever-expanding friendships with artists and writers of all stripes; working to end the war in Viet Nam; hosting riotous dance parties at their Connecticut home; seeing "mobile," Sandy's essential artistic invention, find its way into Webster's' dictionary--Sandy and Louisa remained the risk-taking, singularly bohemian couple they had been since first meeting at the end of the Roaring Twenties. The biography ends with Sandy's death in 1976 at the age of seventy-eight--only weeks after an encyclopedic retrospective of his work opened at the Whitney Museum in New York--but leaves us with a new, clearer understanding of both the artist and the man.
Sculpture --- mobiles --- outdoor sculpture --- Kinetic [style] --- assemblage [sculpture technique] --- monumental sculpture --- Calder, Alexander --- Beeldende kunst ; 20ste eeuw --- Kinetische kunst ; mobiles ; stabiles --- Autobiografieën ; A. Calder --- Kunst ; Verenigde Staten ; Calder, Alexander (1898-1976) --- Calder, Alexander 1898-1976 (°Lawnton, Pennsylvania, Verenigde Staten) --- 73.07 --- Beeldhouwkunst ; beeldhouwers A-Z --- Kinetic Art
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performance art --- Sculpture --- mobiles --- sculpture [visual work] --- Kinetic [style] --- motion --- drawings [visual works] --- circuses [performances] --- Calder, Alexander --- Sculptors --- Sculpture, American --- Sculpteurs --- Sculpture américaine --- Exhibitions. --- Expositions --- Calder, Alexander, --- Brown, Earle --- Calder, Alexander (1898-1976) --- --Sculptors --- 73.07 --- Beeldhouwkunst ; 20ste eeuw ; Alexander Calder --- Kunst en beweging ; Kunst en licht --- Kinetische kunst ; mobiles ; stabiles --- Draadsculpturen ; draadconstructies --- Calder, Alexander 1898-1976 (°Lawnton, Pennsylvania, Verenigde Staten) --- Tentoonstellingscatalogi ; Londen ; Tate Modern --- 73.071 CALDER --- 7.071 CALDER --- kinetische kunst --- beeldhouwkunst --- Frankrijk --- Verenigde Staten --- Calder Alexander --- twintigste eeuw --- kunst --- Bronze sculptors --- Artists --- Beeldhouwkunst ; beeldhouwers A - Z --- Calder, Sandy, --- Exhibitions --- sculpture [visual works] --- --Calder, Alexander (1898-1976) --- --performance art --- Sculpture américaine --- --Sculpture --- --Brown, Earle --- Ḳalder, Aleksander, --- קאלדר, אלכסנדר --- Calder, Alexander. --- Brown, Earle. --- Kinetic Art
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Alexander Calder is one of the most beloved and widely admired artists of the twentieth century. Anybody who has ever set foot in a museum knows him as the inventor of the mobile, America's unique contribution to modern art. But only now, forty years after the artist's death, is the full story of his life being told in this biography, which is based on unprecedented access to Calder's letters and papers as well as scores of interviews. Jed Perl shows us why Calder was--and remains--a barrier breaker, an avant-garde artist with mass appeal. "Alexander Calder is one of the most beloved and widely admired artists of the twentieth century. Anybody who has ever set foot in a museum knows him as the inventor of the mobile, America's unique contribution to modern art. But only now, forty years after the artist's death, is the full story of his life being told in this biography, which is based on unprecedented access to Calder's letters and papers as well as scores of interviews. Jed Perl shows us why Calder was--and remains--a barrier breaker, an avant-garde artist with mass appeal. This...book opens with Calder's wonderfully peripatetic upbringing in Philadelphia, California, and New York. Born in 1898 into a family of artists--his father was a well-known sculptor, his mother a painter and a pioneering feminist--Calder went on as an adult to forge important friendships with a who's who of twentieth-century artists, including Joan Miró, Marcel Duchamp, Georges Braque, and Piet Mondrian. We move through Calder's early years studying engineering to his first artistic triumphs in Paris in the late 1920s, and to his emergence as a leader in the international abstract avant-garde. His marriage in 1931 to the free-spirited Louisa James--she was a great-niece of Henry James--is a richly romantic story, related here with a wealth of detail and nuance. Calder's life takes on a transatlantic richness, from New York's Greenwich Village in the Roaring Twenties, to the Left Bank of Paris during the Depression, and then back to the United States, where the Calders bought a run-down old farmhouse in western Connecticut. New light is shed on Calder's lifelong interest in dance, theater, and performance, ranging from the Cirque Calder, the theatrical event that became his calling card in bohemian Paris to collaborations with the choreographer Martha Graham and the composer Virgil Thomson. More than 350 illustrations in color and black-and-white--including little-known works and many archival photographs that have never before been seen–further enrich the story." -- Publisher's description
ART / History / Modern (late 19th Century to 1945). --- ART / Individual Artists. --- Artists --- Artists. --- BIOGRAPHY & AUTOBIOGRAPHY / Artists, Architects, Photographers. --- Sculptors --- Sculptors. --- Calder, Alexander, --- United States. --- 7.07 --- Calder, Alexander 1898-1976 (°Lawnton, Pennsylvania, Verenigde Staten) --- Alexander Calder; vroeg werk; 1898-1940 --- Graham, Martha 1894-1991 (Allegheny PA, Verenigde Staten) --- Mondriaan, Piet (Pieter Cornelis) 1872-1944 (°Amersfoort, Nederland) --- Miro, Joan 1893-1983 (°Barcelona, Spanje) --- Duchamp, Marcel 1887-1968 (°Blainville, Seine-Maritime, Frankrijk) --- Braque, Georges 1882-1963 (°Argenteuil-sur-Seine, Frankrijk) --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Calder, Sandy, --- Calder, Alexander, 1898-1976 --- Ḳalder, Aleksander, --- קאלדר, אלכסנדר
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Calder, Alexander --- Mobile --- Calder, Alexandre Dit Sandy --- Calder, Alexander, --- Exhibitions --- 7.071 CALDER, ALEXANDER --- Creatieve en vertolkende bezigheden in verband met kunst. Activiteiten van beroepsartiesten--CALDER, ALEXANDER --- -Exhibitions --- 7.071 CALDER, ALEXANDER Creatieve en vertolkende bezigheden in verband met kunst. Activiteiten van beroepsartiesten--CALDER, ALEXANDER --- Calder, Sandy, --- Exhibitions. --- Ḳalder, Aleksander, --- קאלדר, אלכסנדר --- Calder, Alexander, - 1898-1976
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