Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Buitenschoolse hulp en zorg op school : succes verzekerd!?
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789044133905 Year: 2016 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De indruk bestaat dat het gebruik van buitenschoolse hulp de voorbije jaren is gestegen. Dat de buitenschoolse hulp zo?n groot ?succes? kent, lijkt moeilijk te rijmen met de inspanningen om het zorgaanbod op school te versterken. In opdracht van de Vlaamse overheid werd een grootschalig onderzoek opgezet met als doel de bestaande praktijken inzake buitenschoolse hulp in kaart te brengen. Niet alleen bestudeerden de onderzoekers de omvang en aard van de buitenschoolse hulp, ook de rol en motieven van centrale actoren ? zoals ouders, zorgverantwoordelijken en CLB-medewerkers ? in het besluitvormingsproces werden onder de loep genomen, evenals de communicatie en afstemming tussen de buitenschoolse hulp en de zorg op school. Ten slotte zochten de onderzoekers naar factoren die de verschillen in het gebruik van buitenschoolse hulp kunnen verklaren. Ze gingen het effect na van kenmerken van zorg op school en andere schoolkenmerken en onderzochten ook het effect van kind-, SES- en migratiegerelateerde kenmerken op het gebruik van buitenschoolse hulp.De reflecties aangaande de bevindingen uit deze studie kaderen de auteurs binnen drie centrale invalshoeken: (1) het model van geïntegreerde zorg op school en het idee van het zorg- of ondersteuningscontinuüm, (2) de beweging naar medicalisering van de hulpverlening en (3) het maatschappelijk perspectief van het in standhouden en vergroten van sociale ongelijkheid van onderwijskansen.


Book
Stappenplan zorgverbreding
Authors: --- ---
ISBN: 9053508724 9789053508725 Year: 1999 Publisher: Kessel-Lo Apeldoorn Leuven Garant Vrij PMS-Centrum voor BO Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwijs zoals het nu is georganiseerd, richt zich in hoge mate op het "gemiddelde" kind. Het Stappenplan Zorgverbreding past binnen het streven naar zorgverbreding, het vergroten van de zorg voor alle kinderen, met name de "kwetsbare" kinderen : kinderen met leermoeilijkheden, kinderen uit kansarme gezinnen, maar ook hoogbegaafde kinderen, ... Het stappenplan geeft op een systematische manier een aantal stappen aan die een school kan nemen ten aanzien van kinderen die om een of andere reden extra zorg nodig hebben.


Book
CLB en ouders : samen werken aan opvoeden
Author:
ISBN: 9044110705 9789044110708 Year: 2000 Volume: 7 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt voor ouders de werking en de structuur van de Centra voor Leerlingenbegeleiding overzichtelijk uitgelegd. Er werd naar gestreefd om dit boek net-neutraal te schrijven. Ouders met kinderen uit alle onderwijsnetten vinden hier informatie. Waar nuttig en nodig werden de verschillen tussen de onderwijsnetten aangegevn en besproken (vooral m.b.t. beheersstructuren en de medezeggingschap). (Bron: covertekst)


Periodical
Caleidoscoop : leerlingenbegeleiding vandaag en morgen.
Authors: ---
ISSN: 0776474X Publisher: Brussel : VCLB-service,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Caleidoscoop is vooral gericht op leerlingenbegeleiding en geeft informatie over leer- en andere problemen.


Book
Scholen met zorg : goede praktijkvoorbeelden in de zorg voor leerlingen met leerproblemen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033453533 Year: 2003 Publisher: Leuven Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt ingegaan op de visie van de verschillende scholen op de opvang van kinderen met leerproblemen, de klaspraktijk en het pedagogisch-didactisch handelen, het leerlingvolgsysteem, het signaleren en diagnosticeren van de leerproblemen en het remediëren. Voorts wordt ook stilgestaan bij de vernieuwingsarrangementen binnen elke school, het soort overlegstructuren, de samenwerking met CLB, met externen en met ouders en, ten slotte, de effecten van al deze initiatieven op het kind en de school. In dit boek wordt ingegaan op de visie van de verschillende scholen op de opvang van kinderen met leerproblemen, de klaspraktijk en het pedagogisch-didactisch handelen, het leerlingvolgsysteem, het signaleren en diagnosticeren van de leerproblemen, en het remediëren. Voorts wordt ook stilgestaan bij de vernieuwingsarrangementen binnen elke school, het soort overlegstructuren, de samenwerking met CLB, met externen en met ouders, en, ten slotte, de effecten van al deze initiatieven op het kind en de school. (Bron: covertekst)


Book
Het Time-Out-project : een preventieve werkvorm voor school-drop-outs
Author:
ISBN: 9044110276 Year: 2000 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er kunnen probleemsituaties met leerlingen rijzen die voor de school en de leerling een korte onderbreking - time-out - noodzakelijk maken. Leerlingen tijdelijk uit de school nemen biedt een rustpauze. Het voorkomt voor bepaalde jongeren een (definitieve) breuk met de school. De maatschappelijke ontwikkelingen maken het aannemelijk dat bepaalde (groepen) jongeren meer dan andere en meer dan vroeger in confrontatie en conflict komen met de school .Het Time-out project wil: antwoord bieden op reëel dreigende schooluitval en een problematisch verlopende schoolloopbaan deblokkeren, meerwaarde leveren op de uitgeputte middelen die school, begeleiders, ouders en hulpverlening tot dan toe hebben ingezet, reïntegratie bereiken in de bestaande opleidingen onderwijsvoorzieningen. Daartoe is een tijdelijke, intensieve individuele en groepsbegeleiding van e jongeren nodige die gericht is op : aanscherpen van sociale vaardigheden ; aanbieden van positieve ervaringen ; opnieuw opnemen van verantwoordelijkheden. Naar de school toe fungeert het project tijdens deze onderbreking tegelijk als katalysator om het intern zorgklimaat te bevorderen. De methodiek van het Time-Out-project wordt zorgvuldig uitgediept : wat gebeurt er nu juist tijdens het project, wie zijn de betrokken actoren en tot wat moet dit alles leiden, hoe wordt geëvalueerd? Het boek is een aanrader voor iedereen die werkt met jongeren die problemen hebben op school, of interesse heeft voor preventieve projectwerking.

Keywords

Gedragsstoornissen --- Sociale agogiek --- Voortijdige schoolverlaters --- Secundair onderwijs. --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- Preventie. --- schoolmaatschappelijk werk --- probleemkinderen --- Social problems --- Educational psychology --- Personality development --- jeugd --- preventiewerking (mensen) --- Social policy and particular groups --- preventie --- moeilijk opvoedbare jongeren --- leerlinggedrag --- vroegtijdig schoolverlaters --- #KVHB:Schoolproblemen --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Preventie --- #A0106A --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 301.174 --- 37.015.3 --- 37.03 --- 304.4 --- 454.23 --- Bijzondere jeugdbijstand --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- Jeugd --- Jeugdzorg --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijs --- Probleemgedrag --- Time-outprojecten --- 450.7 --- time-out (ler) --- 371.52 --- Drop-out --- Evaluaties --- Methodiek --- Preventie --- Spijbelen --- 361.01 --- 376 --- 371.21 --- Sociale problemen --- Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Didactische principes --- Secundair onderwijs --- Jeugdbescherming --- Schoolloopbaan --- Inclusie --- Zorgverbreding --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Samenwerking scholen - externe instellingen --- Schoolmoeheid --- Time-out --- Werkvormen --- Antisociaal gedrag --- Gedragsproblemen --- Vroegtijdige schoolverlater --- Sociale vaardigheidstraining --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Project --- Werkvorm --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Schoolverzuim --- Jeugdwerk


Book
Inclusie en onderwijs : de uitdagingen aangaan
Authors: ---
ISBN: 9044110462 9789044110463 Year: 2000 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inclusie of 'met z'n allen samen leven en leren' is een belangrijke uitdaging voor onze samenleving en voor ons onderwijs. Dit boek belicht het proces naar meer inclusie vanuit de maatschappelijke evolutie, vanuit wetenschappelijk oogpunt en vanuit de ervaringen van de betrokken leerlingen enhun ouders.

Keywords

Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- Teaching --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- 450.9 --- 454.2 --- 454.23 --- 454.8 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- CLB-centra --- Europa --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Inclusieve samenleving --- Klas --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingen --- Leerlingenbegeleiding --- Ouders --- School --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- inclusie --- leerlingenbegeleiding --- onderwijsvernieuwing --- Downsyndroom --- Gehandicapten --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Kinderen --- Rechten van het kind --- 454.9 --- inclusief onderwijs --- 37.014 --- Inclusie --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- 460.6 --- pedagogie: inclusie --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Overige onderwerpen --- Onderwijsstrategieën --- Didactische principes --- Roldoorbrekend onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Lager onderwijs --- PMS --- CLB --- Basisonderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hoger onderwijs --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- Buurt --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Aufsatzsammlung. --- Gehandicapte kinderen. --- Inclusive education --- Inclusive education. --- Integratie. --- Integrativer Unterricht. --- Onderwijs. --- Special education --- Special education. --- Netherlands. --- Niederlande. --- Sociale integratie --- Onderwijsvernieuwing

Listing 1 - 7 of 7
Sort by