Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Dissertation
Kinderen met een verstandelijke handicap en ADHD kenmerken in het BuSO.
Authors: ---
Year: 2004 Publisher: Oostende : Hogeschool West-Vlaanderen. Departement Vesalius-HISS,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Object
Later wil ik... worden
Publisher: Antwerpen De Schoolbrug

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een spelbord met kaartjes om al spelenderwijs verschillende beroepen te leren kennen die je in of na het buitengewoon secundair onderwijs kan leren. Leerlingen lezen aan elkaar tips voor en de andere leerlingen raden het juiste beroep.(https://www.deschoolbrug.be/product/beroepenfotospel-later-wil-ik-worden/)


Book
Multimodale woordplaten
Authors: ---
Publisher: Gentbrugge BUSO Sint Gregorius

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Multimodale woordplaten kunnen gebruikt worden naast elke andere NT2 methode. Je kan snel woordenschathiaten opvullen. De focus ligt op woordenschatopbouw en visuele schema's. Een aanbod van een zo ruim mogelijke invulling van het mentale lexicon is essentieel: een tekening, een tekening van het gebaar, de vingerspelling en het geschreven woord met het juiste lidwoord. Woordenschat en grammatica worden stelselmatig opgebouwd.
De Multimodale Woordplaten werden in de eerste plaats ontwikkeld voor dove en slechthorende leerlingen; ondertussen ook in gebruik voor het aanleren van Nederlands aan anderstalige nieuwkomers. In onze collectie de werkboeken.
Reeks 1, reeks 2 en reeks 3 met Oekraïens beschikbaar.


Book
Leefsleutels voor jongeren plus
Author:
Year: 2006 Publisher: Mechelen


Book
Leer-kracht veer-kracht : een reflectieboek : stapstenen voor het begeleiden van jongeren met gedragsproblemen
Authors: ---
ISBN: 9789051305500 9051305508 Year: 2006 Publisher: Brussel Vlaamse Onderwijsraad

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanuit een gemeenschappelijke bezorgdheid hebben de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) een ondersteuningsproject opgestart voor scholen uit het buitengewoon onderwijs die veel jongeren opvangen met gedrags- en emotionele problemen. Het project kreeg de werktitel "Borg de Zorg": het wilde de zorg voor deze jongeren in kaart brengen, maar daarnaast ook waar-borgen dat er in de scholen een doordachte visie wordt uitgewerkt om die zorg te verankeren en om voor deze jongeren een goede toekomst te waar-borgen. Het reflectieboek "Leer-kracht Veer-kracht" bundelt de resultaten van dit project. De makers hopen ermee de leer-kracht van de schoolteams te helpen vergroten, om zo een beter orthopedagogisch antwoord te bieden op de complexe hulpvraag van jongeren met gedrags- en emotionele problemen. Tegelijk willen ze de schoolteams en de individuele leerkracht meer veer-kracht geven om deze jongeren te blijven begeleiden. "Leer-kracht Veer-kracht" brengt het verhaal van het zoeken naar een gepaste begeleiding van deze jongeren, met het schoolteam én met externe instanties. Het brengt de theorieën en praktijkoefeningen van experts samen met de verhalen, voorbeelden en instrumenten van scholen. De vele reflectievragen in het boek kunnen schoolteams helpen om in hun school bestaande structuren, afspraken en plannen te evalueren en eventueel bij te stellen.


Book
Nieuwe organisatievormen voor leerlingen met specifieke noden : een verkenning
Author:
ISBN: 9044117912 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kan de onderwijsorganisatie zo optimaal mogelijk inspelen, op de noden van jongeren met specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften? En met welke haalbare en bruikbare procedures kunnen scholen en CLB's zich een betrouwbaar beeld vormen van die specifieke noden, zodat ze een aangepast zorgprofiel voor hun leerlingen kunnen opstellen? Het huidige netwerk van voorzieningen voor buitengewoon onderwijs is in Vlaanderen uitgebouwd op basis van de bekende acht types en de vier opleidingsvormen in het buityengewoon secundair onderwijs. De regelgeving, organisatie en financiering van het buitengewoon onderwijs zijn opgehangen aan deze typologie. Maar deze indeling op basis van deze grote categorieën van "handicaps" blijkt niet altijd even geschikt. Bovendien gaat de aandacht nu veel sterker naar de noden die iemand met een functiebeperking ondervindt in de interactie met zijn omgeving. Vandaar de omschrijving "jongeren met specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften". De vraag n aar andere specifieke leertrajecten enerzijds en naar aangepaste zorg, anderzijds groeit. Een continuûm van onderwijsvoorzieningen kan hierop een antwoord bieden.


Book
Geïntegreerde algemene en sociale vorming en ontwikkelingsdoelen ASV-BuSO-OV3
Author:
ISBN: 9044114581 Year: 2003 Volume: 1 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vakgerichte en schoolse benaderingen motiveren leerlingen uit het buitengewoon/speciaal onderwijs niet erg en zijn weinig functioneel. Geïntegreerde algemene en sociale vorming - GASV daarentegen biedt meer kan op slagen. GASV wordt opgebouwd rond thema's die terdege rekening houden met de mogelijkheden, de interesses en de leef- en belevingswereld van de jongeren. Een rijke, krachtige, uitnodigende, motiverende en werkelijkheidsnabije leeromgeving is daarbij essentieel. De thema's moeten de ontwikkelingsdoelen en de handelingsplanning voluit tot hun recht laten komen. (Bron: covertekst)


Book
Opvoedend onderwijs : verkenningen in de theorie en de praktijk van de waardecommunicatie op school
Authors: ---
ISBN: 9038203012 Year: 2001 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

27

Keywords

Pedagogiek en onderwijskunde --- Waardevorming --- Didactische theorieën. --- Onderwijs. --- onderwijsfilosofie --- waardenonderwijs --- Teaching --- onderwijs --- opvoeding --- #PBIB:+107.10 --- Academic collection --- Communicatie --- #A0206A --- 720 Onderwijs --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Waarden --- basiscompetenties --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- pedagogie --- waarden --- 450.41 --- 456.8 --- Buitengewoon secundair onderwijs --- Consumentenopvoeding --- Filosoferen met kinderen --- Morele opvoeding --- Onderwijs --- Onderwijsvisies --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- dsofie (Onderwijsvisie) --- filosofie --- kinderen --- morele vorming --- pedagogiek --- waardeopvoeding --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs (bijzonder onderwijs) --- Filosofie met kinderen --- Onderwijsvisie --- Waarden (normen) --- 433.2 ) Morele en religieuze opvoeding --- 450.4 --- filosoferen --- morele opvoeding --- onderwijskunde (ler) --- opvoedend onderwijs --- waardecommunicatie (ler) --- Onderwijs en opvoeding --- Opvoedend onderwijs --- Waarden --- kunst --- BSO --- Beroepsonderwijs --- Kinderen en consumptie --- Lagere school: pedagogisch project --- Lerarenberoep --- Onderwijs: waarden --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Vormingsgebieden --- Opvoeding en onderwijs --- Ethiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Waarde (ethiek) --- Godsdienst --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene


Multi
C'est ça ! 2 : handleiding : vernieuwde versie
Authors: ---
ISBN: 9789030187714 9030187719 9789030187721 9030187727 9789030105916 Year: 2010 Publisher: Mechelen Plantyn

Listing 1 - 9 of 9
Sort by