Narrow your search
Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Dissertation
Leefsleutels
Author:
Publisher: Z.p. KLBO Voortgezette Lerarenopleiding voor Buitengewoon Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Lezen in alle vakken. LWOO.
Authors: ---
ISBN: 9058191168 9058191176 9058191133 Year: 2001 Publisher: Rotterdam Uitgeverij Partners


Object
Gesprekskaarten Executieve Functies : praktijkonderwijs en het (V)MBO
Authors: ---
ISBN: 9789082814132 Publisher: Schiedam Leren leren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school - in je werk - in relatie tot anderen - in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (mentor)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-56201242/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-praktijk-onderwijs-v-mbo/#description)


Book
De Tuin van Babbel fase 8 : handleiding
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030107812 903010791X 9789030107811 9030108509 Year: 1999 Publisher: Deurne Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Thema's: 46: Aan het einde van de regenboog - 47: Met Noga en een rugzak - 48: Blij, bang, boos - 49: Op tocht door Palindrië - 50: Anders, maar toch niet gek - 51: Een wereld vol water

Keywords

Lezen. --- Nederlands --- Basisonderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. --- Buitengewoon lager onderwijs. --- anders zijn --- 371.67 --- 373.3 --- #BSCH: vak: Nederlands --- #KVHB:Taaltest --- #KVHB:Taalvaardigheid --- lager onderwijs --- leerboeken --- 475.2 --- schoolboeken --- Buitengewoon lager onderwijs --- Schoolboeken --- Taal --- Buitengewoon onderwijs ; type 1 --- Buitengewoon onderwijs ; type 3 --- Buitengewoon onderwijs ; type 8 --- Handboek/cursus --- angst --- bang --- handboek --- kleur --- moedertaal --- voornaam --- water --- 475.21 --- Buitengewoon onderwijs --- Nederlandse taal --- 837 --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; leermiddelen --- moedertaal: handboek bijzonder lager onderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Buitengewoon onderwijs type 8 --- Kleuren --- Leesbevordering --- Emoties --- Reizen --- Anders zijn --- Zelfbeeld --- Water --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Kleur (kleur) --- Emotie --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Ziekte --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Vliegen (werkwoord) --- Flora en fauna --- Grafische sector --- Fauna --- Flora --- Reizen (werkwoord)


Book
Begrensd - onbegrensd : ontwikkelingsgericht werken in een school voor leerlingen met gedrags- en emotionele stoornissen
Authors: --- ---
ISBN: 9789044121650 Year: 2007 Volume: 6 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ontwikkelingsgericht werken met kinderen met gedrags- en emotionele problemen of stoornissen is niet eenvoudig. Vele van deze kinderen vertonen grote moeilijkheden om duurzame relaties op te bouwen die diepgang kennen en voldoening schenken. Anderen hebben het moeilijk om zich te organiseren en om hun gedrag onder controle te houden. Om aan deze twee pijlers te werken, dient een therapeutisch klimaat ontwikkeld te worden. Dit vraagt een basishouding van aanvaarding, affectieve beschikbaarheid en verbondenheid. Een basisklimaat van ordening, begrenzing en duidelijkheid behoedt deze kinderen voor angst en onzekerheid ten gevolge van controleverlies en onvoorspelbaarheid. Een schoolteam werkt samen aan een ondersteunend basisklimaat. Vanuit een visie op de ondersteuningsnoden van deze kinderen zoeken de auteurs naar een werkbaar instrument om gepaste doelen te kiezen. Ze beperken zich tot de twee belangrijkste domeinen: sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren. Ze geven talrijke concrete voorbeelden aan die inspirerend kunnen werken bij het planmatig werken. Inhoudsopgave : Doelgroep - Kenmerken van een school voor kinderen met gedrags- en emotionele problemen of stoornissen - Systematisch en planmatig werk - Aandachtspunten bij het ontwikkelingsgericht werken - Ordening van de ontwikkelingsdoelen - Ontwikkelingsdoelen sociaal-emotionele ontwikkeling - Ontwikkelingsdoelen "leren leren" - Concrete voorstellen voor beeldvorming, groepswerkplanning, individueel handelingsplan, evaluatie van het planmatig werken.


Book
De Tuin van Babbel fase 7 : handleiding
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030108223 9030107928 9030107820 Year: 1998 Publisher: Deurne Wolters Plantyn


Book
De Tuin van Babbel fase 6 : handleiding
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030107839 9030107731 9030108037 Year: 1998 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Thema's: 34. Welles -nietes - 35. Spoorloos - 36. Rovers, bandieten, schurken en andere slechteriken - 37. Wonderen zijn de wereld nog niet uit - 38. Auw! - 39. De reis om de wereld in 80 dagen


Book
De Tuin van Babbel : werkboek 3
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030107855 9030107863 9030108029 Year: 1997 Publisher: Deurne Wolters Plantyn


Book
De Tuin van Babbel fase 1 : handleiding
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030108215 9030108096 9030108207 Year: 1999 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Thema's: 1: Wat een verrassing - 2. Die stomme bril - 3. Psst... ik slaap met een knuffel - 4. Later als ik graat ben - 5. Van klein naar groot - 6. In het spoor van de indianen - 7. Verboden - 8. Lachen geblazen


Book
Survivalkit voor leerkrachten : oplossingsgericht werken op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044121063 Year: 2007 Volume: 26 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een boek boordevol bespiegelingen bij herkenbare situaties binnen een school en in de klas. Hoewel de titel het doet vermoeden is het geen werk vol kant-en-klare oplossignen. Het beoogt een boek te zijn dat bijdraagt aan het professioneel handelen van leerkrachten bij grote en kleine problemen in het hedendaagse onderwijs. Er wordt niet gefocust op problemen, maar het is een voortdurende zoektocht naar iets bruikbaars voor deze jongere in deze situatie. Het is het verschil tussen probleemgericht en oplossingsgericht werken. De eerste heeft als thema: Hoe werk je jezelf in de problemen? De andere: Hoe werk je jezelf uit de problemen? Oplossingsgericht werken geeft een andere kijk op problemen en dat brengt de oplossing al meteen een stuk dichterbij. Bij OPLOSSINGSGERICHT WERKEN wordt er een beroep gedaan op krachten en sterktes van mensen. De psychotherapeut Milton Erickson sprak in het begin van de vorige eeuw al over de oplossingscapaciteiten van de mens. Hij leerde hen ook deze Zelfgenezende capaciteiten te gebruiken. Bij OPLOSSINGSGERICHT WERKEN draagt de therapeut of de leerkracht geen recepten aan om uit de problemen te komen. Wel probeert deze de leerling te helpen om eigen oplossingen te ontdekken. De leerkracht gaat mee op zoek naar stukjes oplossingen die er al zijn voor het probleem. Oplossingsgerichte interventies lokken oplossingsgerichte reacties uit. Het zet aan om op een opbouwende manier te leren omgaan met problemen, een andere manier van kijken met als gevolg een andere manier van doen.Deze 'survivalkit' voor leerkrachten moet bijdragen tot het opbouwen van een samenwerkende vennootschap met de leerlingen. Het boek vertrekt daarbij vanuit het oplossingsgericht werken, waarbij niet de oorzaak van een probleem maar net de oplossing en de capaciteiten van leerlingen centraal staan. In het eerste deel wordt gesteld dat het voor de leraar gaat om het verwerven van een mandaat. Dat krijgt een leraar echter niet cadeau: het houdt in dat de leerling de Leraar vertrouwt en hem beschouwt als iemand die met kennis van zaken oordeelt, die het goed meent met hem. Het tweede deel van dit boek beschrijft de toepassing van een oplossingsgerichte benadering van enkele problemen binnen een school: agressie en gebrek aan zelfbeheersing, faalangst, demotivatie, zelfverwonding, pesten etc. Ten slotte wordt het model ook vertaald naar 'opvoedkundige' klassengesprekken. Het betoog wordt verlucht met allerlei praktische kaders en schema's, en ondersteund met voetnoten en een bibliografie. Een waardevol instrument voor leraren om hun vaardigheden aan te scherpen.

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by