Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Leefsleutels --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Orthodidactiek --- Opleidingsvorm 3 --- Gedragsprobleem --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- voortgezette opleiding --- h.o.
Choose an application
Nederlands --- Lezen --- Vakoverschrijdend werken --- Taalgericht vakonderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactiek --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Nederlands als tweede taal --- Beroepssecundair onderwijs --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- 485 --- lezen --- vakoverschrijdend werken --- secundair onderwijs --- didactiek --- didactiek secundair onderwijs - algemeen vormende vakken --- Contains audio-visual material --- NT2 --- Schrijven --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Alle coaches, begeleiders en remedial teachers willen met kinderen in gesprek. Dat is onze drijfveer voor het ontwikkelen van gesprekskaarten over executieve functies (EF). Door in gesprek te gaan met elkaar kom je er achter welke hulpvraag er speelt en kun je samen inzichtelijk maken wat er al goed gaat en wat er beter kan.Wat zijn executieve functies en waarom is het belangrijk om hieraan te werken?Executieve functies zijn 11 vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school - in je werk - in relatie tot anderen - in je persoonlijke levenDe 11 executieve functies zijn:Denkvaardigheden 1. plannen 2. organiseren 3. timemanagement 4. werkgeheugen 5. metacognitieGedragsvaardigheden 6. reactie-inhibitie 7. emotieregulatie 8. volgehouden aandacht 9. taakinitiatie 10. flexibiliteit 11. doelgericht doorzettingsvermogenDe stellingen op de kaarten nodigen uit om tijdens het (mentor)gesprek helder te krijgen waar de leerling al goed in is en waar er verbeterpunten mogelijk zijn. De leerling wordt betrokken bij zijn eigen leerproces waardoor de motivatie om te werken aan de verbeterpunten wordt vergroot.(https://www.lerenlerenschiedamshop.nl/a-56201242/gesprekskaarten-executieve-functies/gesprekskaarten-executieve-functies-praktijk-onderwijs-v-mbo/#description)
Reflectie --- Onderwijs --- Oplossingsgericht werken --- Denkontwikkeling --- Attitudes --- Executieve functies --- Gedrag --- Training --- Gedragsleer --- Coaching --- Leerpsychologie --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Executieve vaardigheden --- Praktijkonderwijs --- Secundair onderwijs --- Spellen --- Aandacht --- Begeleiding --- Concentratie --- Doorzettingsvermogen --- Emotieregulatie --- Flexibiliteit --- Inhibitie --- Metacognitie --- Organisatie --- Plannen --- Reactie-inhibitie --- Taakinitiatie --- Timemanagement --- Volgehouden aandacht --- Werkgeheugen --- Games --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Attitude --- Gedragswetenschap --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Executieve functie --- Onderwijsbehoefte --- Cognitieve ontwikkeling --- 21st century skills
Choose an application
Thema's: 46: Aan het einde van de regenboog - 47: Met Noga en een rugzak - 48: Blij, bang, boos - 49: Op tocht door Palindrië - 50: Anders, maar toch niet gek - 51: Een wereld vol water
Lezen. --- Nederlands --- Basisonderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. --- Buitengewoon lager onderwijs. --- anders zijn --- 371.67 --- 373.3 --- #BSCH: vak: Nederlands --- #KVHB:Taaltest --- #KVHB:Taalvaardigheid --- lager onderwijs --- leerboeken --- 475.2 --- schoolboeken --- Buitengewoon lager onderwijs --- Schoolboeken --- Taal --- Buitengewoon onderwijs ; type 1 --- Buitengewoon onderwijs ; type 3 --- Buitengewoon onderwijs ; type 8 --- Handboek/cursus --- angst --- bang --- handboek --- kleur --- moedertaal --- voornaam --- water --- 475.21 --- Buitengewoon onderwijs --- Nederlandse taal --- 837 --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; leermiddelen --- moedertaal: handboek bijzonder lager onderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Buitengewoon onderwijs type 8 --- Kleuren --- Leesbevordering --- Emoties --- Reizen --- Anders zijn --- Zelfbeeld --- Water --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Kleur (kleur) --- Emotie --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Ziekte --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Vliegen (werkwoord) --- Flora en fauna --- Grafische sector --- Fauna --- Flora --- Reizen (werkwoord)
Choose an application
Ontwikkelingsgericht werken met kinderen met gedrags- en emotionele problemen of stoornissen is niet eenvoudig. Vele van deze kinderen vertonen grote moeilijkheden om duurzame relaties op te bouwen die diepgang kennen en voldoening schenken. Anderen hebben het moeilijk om zich te organiseren en om hun gedrag onder controle te houden. Om aan deze twee pijlers te werken, dient een therapeutisch klimaat ontwikkeld te worden. Dit vraagt een basishouding van aanvaarding, affectieve beschikbaarheid en verbondenheid. Een basisklimaat van ordening, begrenzing en duidelijkheid behoedt deze kinderen voor angst en onzekerheid ten gevolge van controleverlies en onvoorspelbaarheid. Een schoolteam werkt samen aan een ondersteunend basisklimaat. Vanuit een visie op de ondersteuningsnoden van deze kinderen zoeken de auteurs naar een werkbaar instrument om gepaste doelen te kiezen. Ze beperken zich tot de twee belangrijkste domeinen: sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren. Ze geven talrijke concrete voorbeelden aan die inspirerend kunnen werken bij het planmatig werken. Inhoudsopgave : Doelgroep - Kenmerken van een school voor kinderen met gedrags- en emotionele problemen of stoornissen - Systematisch en planmatig werk - Aandachtspunten bij het ontwikkelingsgericht werken - Ordening van de ontwikkelingsdoelen - Ontwikkelingsdoelen sociaal-emotionele ontwikkeling - Ontwikkelingsdoelen "leren leren" - Concrete voorstellen voor beeldvorming, groepswerkplanning, individueel handelingsplan, evaluatie van het planmatig werken.
Emotionele stoornissen --- Gedragsstoornissen --- Kinderen --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- orthodidactiek --- buitengewoon onderwijs --- socio-emotionele stoornissen --- #KVHB:Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- kinderen met emotionele problemen --- type 3 --- 467 --- Buitengewoon onderwijs --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- 120484.jpg --- Emotionele stoornissen ; kinderen ; onderwijs --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- 376 --- Ontwikkelingsdoelen --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Leren leren --- Ontwikkelingsdoel --- Gedragsprobleem --- Emotioneel probleem --- Gedragsstoornis
Choose an application
Thema's: 40. Pechvogele en geluksvogels - 41. Heksentijd - 42. Ik weet, ik weet wat jij niet weet - 43. Beeldbuisbengels - 44. Als het kriebelt moet je sporten - 45. Vroeger is voorbij
Weglopen --- Verdwalen --- Nederlands --- Lager onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Buitengewoon onderwijs type 8 --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- 371.67 --- 373.3 --- #BSCH: vak: Nederlands --- #KVHB:Taaltest --- #KVHB:Taalvaardigheid --- lager onderwijs --- leerboeken --- 475.2 --- schoolboeken --- Buitengewoon lager onderwijs --- Schoolboeken --- Taal --- 475.21 --- Handboek/cursus --- Nederlandse taal --- Moedertaal: handboeken buitengewoon lager onderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Thema's: 34. Welles -nietes - 35. Spoorloos - 36. Rovers, bandieten, schurken en andere slechteriken - 37. Wonderen zijn de wereld nog niet uit - 38. Auw! - 39. De reis om de wereld in 80 dagen
Verjaardagen --- Tantes --- Redden --- Taarten --- Helden --- Nederlands --- Lager onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Buitengewoon onderwijs type 8 --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- 371.67 --- 373.3 --- BSCH: vak: Nederlands --- #KVHB:Taaltest --- #KVHB:Taalvaardigheid --- lager onderwijs --- leerboeken --- 475.2 --- schoolboeken --- Buitengewoon lager onderwijs --- Schoolboeken --- Taal --- 475.21 --- Handboek/cursus --- Nederlandse taal --- moedertaal: handboek bijzonder lager onderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Thema's: 16. Snuffel, smul en brul - 17. Dierenplezier - 18. Speel je mee? - 19. Dingen - 20. Lekker vies - 21. Allemaal gaatjes
Haarkappers --- Kaalheid --- Humor --- Nederlands --- Lager onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Buitengewoon onderwijs type 8 --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- #BSCH: vak: Nederlands --- Nederlandse taal --- 371.67 --- 373.3 --- #KVHB:Taaltest --- #KVHB:Taalvaardigheid --- lager onderwijs --- leerboeken --- 475.2 --- schoolboeken --- Buitengewoon lager onderwijs --- Schoolboeken --- Taal --- 475.21 --- Handboek/cursus --- Moedertaal: handboeken buitengewoon lager onderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Thema's: 1: Wat een verrassing - 2. Die stomme bril - 3. Psst... ik slaap met een knuffel - 4. Later als ik graat ben - 5. Van klein naar groot - 6. In het spoor van de indianen - 7. Verboden - 8. Lachen geblazen
Nederlands --- Lager onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Buitengewoon onderwijs type 8 --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- 371.67 --- 373.3 --- #BSCH: vak: Nederlands --- #KVHB:Taaltest --- #KVHB:Taalvaardigheid --- lager onderwijs --- leerboeken --- 475.2 --- schoolboeken --- Buitengewoon lager onderwijs --- Schoolboeken --- Taal --- moedertaal --- 475.21 --- Handboek/cursus --- Nederlandse taal --- Moedertaal: handboeken buitengewoon lager onderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Dit is een boek boordevol bespiegelingen bij herkenbare situaties binnen een school en in de klas. Hoewel de titel het doet vermoeden is het geen werk vol kant-en-klare oplossignen. Het beoogt een boek te zijn dat bijdraagt aan het professioneel handelen van leerkrachten bij grote en kleine problemen in het hedendaagse onderwijs. Er wordt niet gefocust op problemen, maar het is een voortdurende zoektocht naar iets bruikbaars voor deze jongere in deze situatie. Het is het verschil tussen probleemgericht en oplossingsgericht werken. De eerste heeft als thema: Hoe werk je jezelf in de problemen? De andere: Hoe werk je jezelf uit de problemen? Oplossingsgericht werken geeft een andere kijk op problemen en dat brengt de oplossing al meteen een stuk dichterbij. Bij OPLOSSINGSGERICHT WERKEN wordt er een beroep gedaan op krachten en sterktes van mensen. De psychotherapeut Milton Erickson sprak in het begin van de vorige eeuw al over de oplossingscapaciteiten van de mens. Hij leerde hen ook deze Zelfgenezende capaciteiten te gebruiken. Bij OPLOSSINGSGERICHT WERKEN draagt de therapeut of de leerkracht geen recepten aan om uit de problemen te komen. Wel probeert deze de leerling te helpen om eigen oplossingen te ontdekken. De leerkracht gaat mee op zoek naar stukjes oplossingen die er al zijn voor het probleem. Oplossingsgerichte interventies lokken oplossingsgerichte reacties uit. Het zet aan om op een opbouwende manier te leren omgaan met problemen, een andere manier van kijken met als gevolg een andere manier van doen.Deze 'survivalkit' voor leerkrachten moet bijdragen tot het opbouwen van een samenwerkende vennootschap met de leerlingen. Het boek vertrekt daarbij vanuit het oplossingsgericht werken, waarbij niet de oorzaak van een probleem maar net de oplossing en de capaciteiten van leerlingen centraal staan. In het eerste deel wordt gesteld dat het voor de leraar gaat om het verwerven van een mandaat. Dat krijgt een leraar echter niet cadeau: het houdt in dat de leerling de Leraar vertrouwt en hem beschouwt als iemand die met kennis van zaken oordeelt, die het goed meent met hem. Het tweede deel van dit boek beschrijft de toepassing van een oplossingsgerichte benadering van enkele problemen binnen een school: agressie en gebrek aan zelfbeheersing, faalangst, demotivatie, zelfverwonding, pesten etc. Ten slotte wordt het model ook vertaald naar 'opvoedkundige' klassengesprekken. Het betoog wordt verlucht met allerlei praktische kaders en schema's, en ondersteund met voetnoten en een bibliografie. Een waardevol instrument voor leraren om hun vaardigheden aan te scherpen.
Leraren. --- Oplossen van problemen. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- schoolklimaat --- Educational psychology --- pedagogiek --- probleemgericht werken --- didactiek --- Teachers --- Training of --- Handbooks, manuals, etc. --- Thought and thinking --- Study and teaching --- Belgium --- Elementary school teachers --- Psychology --- Personality --- Research --- #PBIB:+107.10 --- pesten --- faalangst --- zelfverwonding --- oplossingsgericht werken --- lesgeven --- leerlingenbegeleiding --- agressie --- 467 --- Agressie --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Faalangst --- Gedragsproblemen --- Motivatie --- Onderwijs --- Pesten op school --- Probleemoplossend leren --- Zelfverwonding --- Handelingsplanning --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Schoolproblemen --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Leerlingbegeleiding --- Zelfverminking --- Pesten --- Tucht --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|