Listing 1 - 10 of 310 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Deze studie onderzoekt het fenomeen van intertekstualiteit in de gitaarwerken van de Cubaanse componist en gitarist Leo Brouwer (°1939). Dit concept houdt in dat teksten (composities) niet als autonome objecten mogen worden beschouwd, maar dat zij op allerlei manieren verwijzen naar andere teksten (composities). Het eerste hoofdstuk bespreekt de oorsprong van dit begrip in de literatuurwetenschap en zijn mogelijke toepassingen in de muziekwetenschap. In het tweede hoofdstuk komt Brouwers stilistische ontwikkeling aan bod in drie fasen: een nationalistische fase (1955-62), een experimentele fase (1962-79) en een fase van ‘new simplicity’ (1980-). Het derde hoofdstuk onderzoekt talloze vormen van intertekstualiteit in de gitaarcomposities van Brouwer, opgedeeld in drie categorieën: verwijzingen naar andere componisten uit de westerse canon, citaten uit eigen, eerder geschreven composities en terugkerende motieven en figuren in de gitaarmuziek van Brouwer. Het besluit brengt de verschillende verklaringen voor het fenomeen van intertekstualiteit in Brouwers werk samen en werpt vanuit dit concept nieuw licht op Brouwers ontwikkeling als geheel.
Choose an application
Knipsels uit niet-literaire kranten en magazines over Nederlandse letterkunde.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 310 | << page >> |
Sort by
|