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Une histoire du livre, de sa naissance à sa dématérialisation. ©Electre 2014 En une ode résolument optimiste, Lucien X. Polastron propose une histoire du livre de sa naissance jusqu'à l'aube de sa dématérialisation. En premier lieu : l'objet. L'évolution de ses différents supports, son adaptation et son expansion, qu'accompagne l'essor de la littérature. L'approche enlevée et pédagogique de ce fin connaisseur du papier fourmille de savoir, de références, et d'anecdotes servies par un vocabulaire ad hoc : ainsi l'apparition des peaux tannées, C'est ainsi, et pas autrement, qu'il faut entendre les mots de l'évangéliste quand il postule que le verbe s'est fait chair ; les casses d'imprimerie rangées en parts de tarte ; José Corti et ses non-coupés que ses successeurs s'empressèrent de renier avec la collection des Massicotés... Puis adviennent l'ère numérique et l'obligation d'une nouvelle relation à l'objet, où sont jetées les bases d'une réflexion quant à la destinée de l'écriture face à la machinalire glaçante, ignorant la sensualité. Et si l'on jubile de voir le polémiste, farouche et impertinent défenseur du livre papier et de la librairie, brocarder certaines tendances de la modernité - les scripteurs incontinents de tous poils qui, sur Internet, libèrent de la pensée construite pour un apprentissage superficiel ; le bon usage de la langue qui se perd dans la presse, et l'appauvrissement littéraire qui en découle - ou qu'il se préoccupe des contingences réelles du monde marchand dans lequel le livre évolue, c'est avant tout pour le rejoindre dans l'idée que les livres et eux seuls sont les marchepieds de l'esprit libre. Et que c'est dans la confiance laissée au pouvoir de la littérature comme oxygène de l'imaginaire que tiennent l'avenir du livre et la pérennité de la transmission littéraire.
Books --- Livres --- History --- Histoire --- Books - History
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Book history --- English literature --- Books --- History --- Books - History
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"Approaches to the History of Written Culture is a volume of breadth and ambition. It covers all periods from the second millennium BC to the late twentieth-century, a wide range of geographies, and deploys a challenging body of theoretical and methodological approaches to the topic of scribal cultures and practices." — David Vincent, Emeritus Professor of Social History, The Open University, UK This book investigates the history of writing as a cultural practice in a variety of contexts and periods. It analyses the rituals and practices determining intimate or ‘ordinary’ writing as well as bureaucratic and religious writing. From the inscribed images of ‘pre-literate’ societies, to the democratization of writing in the modern era, access to writing technology and its public and private uses are examined. In ten studies, presented by leading historians of scribal culture from seven countries, the book investigates the uses of writing in non-alphabetical as well as alphabetical script, in societies ranging from Native America and ancient Korea to modern Europe. The authors emphasise the material characteristics of writing, and in so doing they pose questions about the definition of writing itself. Drawing on expertise in various disciplines, they give an up-to-date account of the current state of knowledge in a field at the forefront of ‘Book History’.
Writing --- Civilization --- History. --- Cultural history --- Hieroglyphics --- Books-History. --- Civilization-History. --- History of the Book. --- Cultural History. --- Books—History. --- Civilization—History.
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Book history --- Books --- Printing --- Illustration of books --- History --- Illustration of books - History. --- Books - History --- Printing - History --- #X-L: Casterman
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‘This volume is both original and useful. Whilst each of the essays in and of itself offers new research, the volume taken as a whole is a substantial contribution to book, image, and media history. It deliberately disrupts the idea of a unified field, demonstrating how both books and prints (sometimes combined within the same volume) act as agents between cultures.‘ — Kate Flint, Provost Professor of Art History and English, University of Southern California, USA ‘Rather than ask the old questions, ‘what is a book’ or ‘what is a print’, Stead and her collaborators want to know: what has been the use of this text-bearing object? What does it do? Applying those queries to all manner of media – made, found, used, and re-purposed – this new approach dissolves (and complicates) the distinction between the material and textual aspects of what we read, and encourages methodologies that cross the boundaries of discipline.’ — Leslie Howsam, Emerita Distinguished University Professor, University of Windsor, Canada This book contributes significantly to book, image and media studies from an interdisciplinary, comparative point of view. Its broad perspective spans medieval manuscripts to e-readers. Inventive methodology offers numerous insights into visual, manuscript and print culture: material objects relate to meaning and reading processes; images and texts are examined in varied associations; the symbolic, representational and cultural agency of books and prints is brought forward. An introduction substantiates methods and approaches, ten chapters follow along media lines: from manuscripts to prints, printed books, and e-readers. Eleven contributors from six countries challenge the idea of a unified field, revealing the role of books and prints in transformation and circulation between varying cultural trends, ‘high’ and ‘low’. Mostly Europe-based, the collection offers book and print professionals, academics and graduates, models for future research, imaginatively combining material culture with archival data, cultural and reading theories with historical patterns.
Illustrated books --- History --- Books --- Books-History. --- Civilization-History. --- History of the Book. --- Cultural History. --- Books—History. --- Civilization—History.
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This original and authoritative book offers a first-ever attempt to define a poetics of the editing arts. It proposes a new field of editing studies, in which the ‘ideal editor’ can be understood in relation to the long-theorised author and reader. The book’s premise is that editing, like other forms of ‘making’, is mostly invisible and can only be brought into full view through a comparative analysis that includes the insights of practitioners. The argument, laid down in careful layers, is supported by a panoramic historical narrative that tracks the shifts in textual authority from religious and secular institutions to the romanticised self of the digital present. The dangers posed by the anti-editing rhetoric of this hybrid romanticism are confronted head-on. To the traditional perception of editing as the imposition of closure, A Poetics of Editing adds a perspective on a dynamic process with a sense of the possible.
Editing --- Authorship --- Philosophy. --- Literature-Philosophy. --- Books-History. --- Literary Theory. --- History of the Book. --- Literature—Philosophy. --- Books—History.
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L’histoire du livre (manuscrit ou imprimé) constitue un des domaines les plus prometteurs étudiés par l’école historique française actuelle. Dépassant le cadre étroit des chronologies universitaires (Antiquité, Moyen Âge, périodes moderne et contemporaine), elle s’inscrit dans le temps long d’une histoire des cultures et des pratiques culturelles, dont elle est l’une des principales voies d’accès. Elle se comprend comme une histoire interdisciplinaire, touchant aux domaines de l’histoire littéraire, mais aussi de l’histoire économique, technique, sociale, politique et culturelle. Enfin, elle est l’un des champs où, depuis une trentaine d’années, on a le plus systématiquement développé une problématique d’histoire comparée entre les différents pays. Cette analyse de l’histoire du livre et de l’écrit revêt une importance toute particulière. D’une part l’écrit et l’imprimé font partie des principaux points d’ancrage autour desquels s’est structuré le processus d’identification collective depuis la période moderne. D’autre part, l’histoire du livre permet de placer en perspective les phénomènes liés à la révolution des nouveaux médias, et propose un certain nombre de clefs pour les analyser et mieux les comprendre. Le présent manuel a été largement actualisé pour sa troisième édition.
Books --- Printing --- Livres --- Imprimerie --- History. --- Histoire --- History --- Histoire. --- Histoire du livre. --- Books - History --- Printing - History
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Les livres ne cessent de paraître et de se relayer sur les devantures des librairies et dans les supermarchés. Nous sommes débordés par eux, pris de vertige devant les piles qui s'amoncellent dans nos bibliothèques, désespérés d'en venir à bout. Nous assistons incontestablement à une mutation dans le rôle qu'a tenu le livre dans la civilisation, par trop livresque, qui a été la nôtre jusqu'à la grande révolution télématique. Désormais, poursuivis par le spectre de la disparition du livre papier, nous protestons de notre irréductible tendresse pour ces bons vieux bouquins qui respirent l'arbre et l'encre. Nous ne renoncerons pas à notre relation sensuelle, quasi mystique, avec eux. Peut-être ne résistons-nous autant à la perspective de leur disparition que parce que nos décors sont toujours faits de livres et que nous sommes encore - provisoirement ? - condamnés à vivre dans un univers de lettres. Nous sommes entourés de textes, voire séquestrés par eux. Un essai comme celui-ci - où il n'est pas tant question de l'histoire du livre que de ses prestigieux déraillements - lui promet de longues obsèques...
Boeken --- Books --- Livres --- Books and reading --- History --- Social aspects --- Books and reading - History --- Books - History
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The Lotus Sutra is arguably the most famous of all Buddhist scriptures. Composed in India in the first centuries of the Common Era, it is renowned for its inspiring message that all beings are destined for supreme enlightenment. Here, Donald Lopez provides an engaging and accessible biography of this enduring classic.
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Books - History - 400-1400. --- Scriptoria. --- Copyists. --- Blessing and cursing. --- Monastic libraries.
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