Narrow your search
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Spelen en leren op school : Stimulerend onderwijs in de onderbouw
Authors: ---
ISBN: 902763128X Year: 1993 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs willen in dit boek leerkrachten die werken met kinderen in de kleuterschool een handreiking geven voor het dagelijks handelen in de praktijk. Ze geven vooral veel suggesties om op die activiteiten in te spelen om zo de ontwikkeling van het kind een krachtige stimulans te geven. "Kinderen uitdagen om actief te zijn, om hun eigen grenzen te verkennen en samen met de leerkracht te verleggen, dat is stimulerend onderwijs ; onderwijs dat uit kinderen haalt wat erin zit". Zo zou het basismotief van dit boek kort samengevat kunnen worden.


Book
Creatief met prentenboeken : muzische werkvormen voor peuters en kleuters
Author:
ISBN: 9789033482519 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welke mogelijkheden zijn er om, ook op muzikaal gebied, met prentenboeken aan de slag te gaan? Met praktische tips voor 26 prentenboeken en zwart-witillustraties. Met kinderen vanaf ca. 2 t/m 5 jaar.Redactie Vlabin-VBCMet dit boek wil de auteur - een docente Nederlands en communicatieve vaardigheden aan de lerarenopleiding - kleuterleid(st)ers bijstaan bij het gebruik van prentenboeken in de klas. In een eerste deel schetst Ost een theoretische achtergrond. Ze geeft een beknopte geschiedenis van de jeugdliteratuur, staat stil bij de verschillende soorten prentenboeken en pleit ervoor om via het onderwijs zowel literaire smaak als het wereldbeeld van kinderen te verbreden. Dit deel wordt afgesloten met enkele bladzijden over vormgeving en illustratietechnieken. De theorie wordt verlucht met kadertjes waarin 'stemmen uit het prentenboek' of 'uit het vak' aan het woord komen. Het tweede deel biedt praktische tips voor het gebruik van het prentenboek in de kleuterklas. Eerst worden enkele algemene stelregels gegeven, daarna volgt een concrete uitwerking in puntjes voor een twintigtal prentenboeken, waaronder teksten en muziek van een aantal liedjes. De lezer krijgt vooral praktische tips; echt diepgaande informatie over de uitvoering en de didactiek ontbreken. Een laagdrempelig, maar ook vrijblijvend boek. Met enkele afbeeldingen in zwart-wit en een index. Voor een ieder die gaat werken of werkzaam is in de onderbouw van het basisonderwijs, kinderopvang, jeugdbibliotheek, enz.© NBD Biblion


Book
Kansrijke Taalhoeken in groep 1-8
Author:
ISBN: 9055744298 9055742856 Year: 2001 Publisher: Baarn HBuitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kansrijke Taalhoeken in groep 1-8 werkt een aantal 'hoeken' (plaatsen, verspreid in de school) uit voor het zelfstandig leren in alle groepen van de basisschool. In dit tweede deel bieden vier hoeken (de gedichtenhoek, de stap-in-een-boek-hoek, de interessante-boekenhoek en de taaldrukhoek) extra activiteiten, werkvormen en opdrachtkaarten. Drie andere hoeken zijn nu volledig uitgewerkt voor zelfstandig leren: de contacttaalhoek, de woordenschathoek en de hoek: letterlijk-figuurlijk. Ook nieuw zijn de aan het eind van elke hoek opgenomen Activiteitenlijnen van groep 1-8: gedocumenteerde overzichten van werkvormen, activiteiten en opdrachten bij elke hoek. Met behulp daarvan kunt u leerlijnen maken van groepn 1-8 en een taalaanbod componeren dat is aangepast aan uw eigen situatie en behoeften. (Bron: covertekst)

Keywords

basisonderwijs --- taalvaardigheid --- zelfstudie --- hoekenwerk --- taalspelletjes --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of languages --- Didactic strategies --- Didactics of primary education --- Hoekenwerking ; basisonderwijs --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- #PBIB:+110.40 --- #PBIB:+110.52 --- Hoekenwerk --- 475.2 --- Nederlands --- didactiek --- kleuteronderwijs --- 471.41 --- Boekenhoeken (Leeshoeken) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Luisterhoeken --- Schrijfhoeken --- Taal --- Taaldrukken --- Taalhoeken --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- Werken met poëzie (Werken met gedichten) --- Basisonderwijs --- Boekenhoeken --- Computers --- Didactiek --- Drukken --- Klei --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Post --- Poëzie (Versjes, Gedichten) --- Schrijven --- Taalonderwijs --- Taalontwikkeling --- Hoekenwerk ; basisonderwijs --- Hoekenwerk ; kleuteronderwijs --- Moedertaalonderwijs ; basisonderwijs --- Taalopvoeding ; kleuteronderwijs --- Taaldidactiek --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Zelfstandig werk / hoekenwerk --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- (zie ook: Boetseren) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Communicatie --- Woordenschat --- Informatievaardigheden --- Informatieve jeugdboeken --- Muzisch taalgebruik --- 043382.jpg --- Kleuterschool: taal --- Moedertaal: didactiek lagere school --- Taalopvoeding --- Taalhoek --- Natuur --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie


Book
Kleuterhoekenboek : milieuverrijking voor 2,5- tot 6-jarigen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030188865 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Na een inleidend hoofdstuk over de ontwikkeling en groei van kleuters, volgt een originele kijk op de inrichting van verschillende kleuterklashoeken. We schoetsen hoe je van je kleuterklas een echte ontdekplek kan maken, meegroeiend met verschillende belangstellingscentra en uitnodigend tot rijke ervaringen. De belangstellingscentra variëren van traditioneel en vernieuwend naar experimenteel. (Bron: covertekst)

Keywords

Belangstellingscentra --- Hoekenwerk --- Klasinrichting --- Kleuteronderwijs. --- WO (wereldoriëntatie) --- Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs --- Didactics of social education --- didactische werkvormen --- hoekenwerk --- 471.4 --- didactiek --- Afval --- Bewegingshoeken --- Boekenhoeken (Leeshoeken) --- Bouwhoeken --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Eieren --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Fantasiehoeken (Huishoeken Poppenhoeken Winkelhoeken) --- Kippen --- Kleuteronderwijs --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- Muziekhoeken --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Radio --- Tafelaanbod --- Winkeltje spelen --- Winter --- Zand- en waterhoeken --- Zeerovers (Piraten) --- Boekenhoeken --- Dramatische expressie --- Huishoek --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Media-opvoeding --- Mediaopvoeding --- Ontdekhoeken --- Piraten --- Spelen --- Verrassingen --- Wassen --- Watertafels --- Winkelen (Boodschappen doen) --- Winkelen --- Zandtafels --- Zithoek --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- afval --- bewegingshoek --- boekenhoek --- bouwhoek --- cadeautjes --- compost --- dramahoek --- eieren --- experimenteerhoek --- hoeden --- huishoek --- kapper --- kerstmis --- kippen --- kleding --- lichaam --- mediahoek --- milieu --- muziekhoek --- ontdekhoeken --- piraten --- recycleren --- schapen --- sinterklaas --- spelletjeshoek --- wasmanden --- watertafel --- winkel --- winter --- wol --- zandtafel --- zithoek --- 373.2 --- Creativiteit --- Ervaringsleren --- Hoekenwerking --- Kleuters --- Ontwikkeling --- Ruimte --- 471.5 --- Hoekenwerking ; kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Klas --- Hoekenwerk; ba.o. --- Natuur- en milieueducatie --- Wereldoriëntatie --- klasinrichting --- Didactiek --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Hoekenwerk; ba.o --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Lager onderwijs --- Natuur


Multi
Totemtaal 5 : inleiding en evaluatie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030123835 9789030123798 9789030123842 9789030123828 9789030125921 9789030105794 9789030123859 9789030123866 9789030123804 9789030123811 9789030123873 9789030123880 9789030128519 9789030115663 9789030115670 9789030119142 9789030119234 9789030116899 9789030117179 Year: 2008 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bevat volgende thema's: 6. expeditie België - 7. krokante sprookjes - 8. smikkelen en smullen - 9. mummies en piramides - 10. hoe overleef ik de vakantie

Keywords

371.67 --- 373.3 --- Nederlands --- lager onderwijs --- leerboeken --- 475.2 --- schoolboeken --- Spelling --- Handboek/cursus --- 5e leerjaar l.o --- handboek --- moedertaal --- Onderwijs-taakgericht (taakgericht onderwijs) --- spelling --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N --- linguïstiek --- 475.24 ) * SCHRIJVEN --- 475.21 --- Nederlands ; basisonderwijs --- Spelling ; basisonderwijs --- Taal ; basisonderwijs --- 837 --- 842 --- Nederlands; ba.o --- 475.24 --- Moedertaal: handboek lagere school --- Nederlandse spelling ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Nederlandse spelling ; beroepsonderwijs ; leermiddelen --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Spelling: handboek lagere school --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- België --- Boekenhoeken (Leeshoeken) --- Egypte --- Eten --- Evaluatie --- Hoekenwerk --- Klassfeer --- Kunst --- Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) --- Leesbevordering(Boekpromotie) --- Magie --- Observatie --- Piramiden --- Schoolleven --- Sprookjes (Volkssprookjes) --- Taakgericht taalonderwijs --- Taal --- Vakantie --- Voeding --- Vuur --- taal --- #BSCH: vak: Nederlands --- 5e leerjaar lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Taalvaardigheid --- Luisteren --- Spreken --- Lezen --- Schrijven --- Taalbeschouwing --- Woordenschat --- België --- linguïstiek --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Spel --- Gedrag


Multi
Meer om het lijf : relationele en seksuele vorming voor de eerste graad van de lagere school
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9026035578 9026035543 902603556X 9026035551 9026009984 Year: 1997 Publisher: Malle De Sikkel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

371.67 --- 373.3 --- #PBIB:+108.31 --- Relaties --- Seks --- lager onderwijs --- leerboeken --- relationele opvoeding --- seksuele vorming --- 478.9 --- Lager onderwijs --- Relationele opvoeding --- Seksuele opvoeding (Seksuele voorlichting) --- Sociale opvoeding --- 3e graad l.o. --- 476.1 --- 478.4 --- Afscheid nemen --- Agressie --- Axenroos --- Communicatie --- Conflicten --- Democratie --- Emoties (Gevoelens) --- Geweld --- Handboek/cursus --- Hygiëne --- Ik en de anderen --- Lichaam --- Media --- Nieuws --- Oorlog --- Puberteit --- Regels --- Samenleving --- Seksuele en relationele opvoeding --- Verliefdheid --- Zelfvertrouwen --- Zintuigen --- agressie --- communicatie --- gevoelens --- geweld --- handboek --- ik-ander --- lichaam --- media --- pesten --- reclame --- relationele vorming --- sexuele voorlichting --- verliefdheid --- 477.9 --- 478.4 ) Gezondheidsopvoeding --- Documentatiemap --- seksuele opvoeding --- Basisonderwijs --- Seksuele opvoeding --- 615.5 --- seksuele opvoeding: lagere school --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Overige vormingsgebieden --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Gezondheidseducatie --- (zie ook: Ruzie) --- (zie ook: Anders zijn) --- Didactics of medicine --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- kleuterdidactiek --- Didactics of primary education --- Primary education --- Teaching --- Kindergarten --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Belgium --- 433.4 --- basisonderwijs --- Anders zijn --- Gezinnen --- Groei --- Jongen-meisje --- Kinderen en televisie --- Pesten --- Ruzie --- Verhalen --- Wereldoriëntatie --- Seksuele voorlichting: lagere school --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- (zie ook: Conflicten) --- axen --- kleuteronderwijs --- zintuigen --- 471.44 --- Kleuteronderwijs --- 471.43 --- Geboorte --- Kinderliederen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Poëzie (Versjes, Gedichten) --- Spelen --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- Emotionele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Relationele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Seksuele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Seksuele vorming: kleuters --- Seksuele vorming: lagere school --- kleuterschool: seksuele opvoeding --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale en emotionele opvoeding --- Jaloersheid --- Reclame --- Rolpatronen --- Vriendschap --- seksuele opvoeding: handboek lagere school --- Relationele opvoeding. --- Seksuele opvoeding. --- Derde graad. --- Tweede graad. --- Eerste graad. --- Kleuters. --- Relationele opvoeding ; kleuters --- Seksuele opvoeding ; kleuters --- Relationele opvoeding ; basisonderwijs --- Seksuele opvoeding ; basisonderwijs --- 3e graad l.o --- Baby's --- Boekenhoeken (Leeshoeken) --- Eenzaamheid --- Emoties(Gevoelens) --- Gezin (Ouders) --- Helpen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Jongens --- Macht --- Meisjes --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Praatplaten (Vertelprenten) --- Schoolfeesten --- Spelen(Kinderspelen) --- Troosten --- Verdriet --- Vertellen --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- Winnen en verliezen --- Ziek zijn --- poster --- spelen --- Affiches --- Sociaal-emotionele opvoeding --- RSV basisonderwijs --- menselijk lichaam --- Relationele en seksuele vorming

Listing 1 - 6 of 6
Sort by