Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Achtergrondinformatie over taalontwikkeling en meertaligheid van peuters, het belang van voorlezen en vertellen en de criteria voor het kiezen van boeken. Het tweede deel gaat in op de praktijk: ervaringen met voorleesprojecten - inrichten van een interculturele boek- en luisterhoek - dramatiseren van kinderboeken - vertellend spelen.
Didactics of Kindergarten --- didactiek --- leesbevordering --- intercultureel onderwijs --- jeugdliteratuur --- prentenboeken --- Taalverwerving --- Ontluikende geletterdheid --- Kleuteronderwijs --- Voorlezen --- Vertellen --- Prentenboeken --- Peuters --- Allochtonen --- Meertalig onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Werken met jeugdboeken --- Luisterhoeken --- 3-jarigen --- 4-jarigen --- Jeugdbibliotheken --- Kinderdagverblijven --- Nederlands als tweede taal --- Boekenhoeken --- Dramatische vorming --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Prentenboek --- Peuter --- Allochtoon --- Luisterhoek --- 3-jarige --- 4-jarige --- Jeugdbibliotheek --- Kinderdagverblijf --- NT2 --- Boekenhoek --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
De auteurs willen in dit boek leerkrachten die werken met kinderen in de kleuterschool een handreiking geven voor het dagelijks handelen in de praktijk. Ze geven vooral veel suggesties om op die activiteiten in te spelen om zo de ontwikkeling van het kind een krachtige stimulans te geven. "Kinderen uitdagen om actief te zijn, om hun eigen grenzen te verkennen en samen met de leerkracht te verleggen, dat is stimulerend onderwijs ; onderwijs dat uit kinderen haalt wat erin zit". Zo zou het basismotief van dit boek kort samengevat kunnen worden.
kleuters --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- Didactics of primary education --- 474.2 --- basisonderwijs --- didactiek --- kleuteronderwijs --- onderwijsstrategieën --- speelleerklassen --- spelen --- 470.1 --- 471.4 --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Boekenhoeken (Leeshoeken) --- Fantasiehoeken (Huishoeken Poppenhoeken Winkelhoeken) --- Klasinrichting --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Ontluikend lezen (Voorbereidend lezen) --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Schrijfhoeken --- Spelend leren --- Onderwijs: didactiek --- didactiek basisonderwijs - onderwijsstrategieën --- Aansluiting kleuteronderwijs - lager onderwijs --- Didactiek; algemeen --- Spelen --- Leren --- Spel
Choose an application
In de leesschrijfhoek ontdekken kinderen spelenderwijs taal ingeschreven en gedrukte vorm. Via spel en experiment met letters leren ze op een natuurlijke manier lezen en schrijven. Deze werkwijze sluit aan bij de individuele intresse en ontwikkeling van het kind. De leesschrijfhoek kan in de praktijk een goed alternatief zijn voor meer klassikale werkwijze binnen het aanvankelijk leesonderwijs.
471.41 --- 475.2 --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leeshoeken --- Leren lezen --- Lezen --- Schrijfhoeken --- Schrijven --- Boekenweek ; basisonderwijs --- Leesschrijfhoek --- 475.1 --- Lezen : zorgverbreding --- schrift --- schrijven: didactiek lagere school --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Lager onderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Boekenhoeken --- Hoekenwerk --- Klasinrichting --- Boekenhoek --- Schrijfhoek --- Spel --- Natuur
Choose an application
Kansrijke Taalhoeken in groep 1-8 werkt een aantal 'hoeken' (plaatsen, verspreid in de school) uit voor het zelfstandig leren in alle groepen van de basisschool. In dit tweede deel bieden vier hoeken (de gedichtenhoek, de stap-in-een-boek-hoek, de interessante-boekenhoek en de taaldrukhoek) extra activiteiten, werkvormen en opdrachtkaarten. Drie andere hoeken zijn nu volledig uitgewerkt voor zelfstandig leren: de contacttaalhoek, de woordenschathoek en de hoek: letterlijk-figuurlijk. Ook nieuw zijn de aan het eind van elke hoek opgenomen Activiteitenlijnen van groep 1-8: gedocumenteerde overzichten van werkvormen, activiteiten en opdrachten bij elke hoek. Met behulp daarvan kunt u leerlijnen maken van groepn 1-8 en een taalaanbod componeren dat is aangepast aan uw eigen situatie en behoeften. (Bron: covertekst)
basisonderwijs --- taalvaardigheid --- zelfstudie --- hoekenwerk --- taalspelletjes --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of languages --- Didactic strategies --- Didactics of primary education --- Hoekenwerking ; basisonderwijs --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- #PBIB:+110.40 --- #PBIB:+110.52 --- Hoekenwerk --- 475.2 --- Nederlands --- didactiek --- kleuteronderwijs --- 471.41 --- Boekenhoeken (Leeshoeken) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Luisterhoeken --- Schrijfhoeken --- Taal --- Taaldrukken --- Taalhoeken --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- Werken met poëzie (Werken met gedichten) --- Basisonderwijs --- Boekenhoeken --- Computers --- Didactiek --- Drukken --- Klei --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Post --- Poëzie (Versjes, Gedichten) --- Schrijven --- Taalonderwijs --- Taalontwikkeling --- Hoekenwerk ; basisonderwijs --- Hoekenwerk ; kleuteronderwijs --- Moedertaalonderwijs ; basisonderwijs --- Taalopvoeding ; kleuteronderwijs --- Taaldidactiek --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Zelfstandig werk / hoekenwerk --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- (zie ook: Boetseren) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Communicatie --- Woordenschat --- Informatievaardigheden --- Informatieve jeugdboeken --- Muzisch taalgebruik --- 043382.jpg --- Kleuterschool: taal --- Moedertaal: didactiek lagere school --- Taalopvoeding --- Taalhoek --- Natuur --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Na een inleidend hoofdstuk over de ontwikkeling en groei van kleuters, volgt een originele kijk op de inrichting van verschillende kleuterklashoeken. We schoetsen hoe je van je kleuterklas een echte ontdekplek kan maken, meegroeiend met verschillende belangstellingscentra en uitnodigend tot rijke ervaringen. De belangstellingscentra variëren van traditioneel en vernieuwend naar experimenteel. (Bron: covertekst)
Belangstellingscentra --- Hoekenwerk --- Klasinrichting --- Kleuteronderwijs. --- WO (wereldoriëntatie) --- Didactics of Kindergarten --- kleuteronderwijs --- Didactics of social education --- didactische werkvormen --- hoekenwerk --- 471.4 --- didactiek --- Afval --- Bewegingshoeken --- Boekenhoeken (Leeshoeken) --- Bouwhoeken --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Eieren --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Fantasiehoeken (Huishoeken Poppenhoeken Winkelhoeken) --- Kippen --- Kleuteronderwijs --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- Muziekhoeken --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Radio --- Tafelaanbod --- Winkeltje spelen --- Winter --- Zand- en waterhoeken --- Zeerovers (Piraten) --- Boekenhoeken --- Dramatische expressie --- Huishoek --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Media-opvoeding --- Mediaopvoeding --- Ontdekhoeken --- Piraten --- Spelen --- Verrassingen --- Wassen --- Watertafels --- Winkelen (Boodschappen doen) --- Winkelen --- Zandtafels --- Zithoek --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- afval --- bewegingshoek --- boekenhoek --- bouwhoek --- cadeautjes --- compost --- dramahoek --- eieren --- experimenteerhoek --- hoeden --- huishoek --- kapper --- kerstmis --- kippen --- kleding --- lichaam --- mediahoek --- milieu --- muziekhoek --- ontdekhoeken --- piraten --- recycleren --- schapen --- sinterklaas --- spelletjeshoek --- wasmanden --- watertafel --- winkel --- winter --- wol --- zandtafel --- zithoek --- 373.2 --- Creativiteit --- Ervaringsleren --- Hoekenwerking --- Kleuters --- Ontwikkeling --- Ruimte --- 471.5 --- Hoekenwerking ; kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Klas --- Hoekenwerk; ba.o. --- Natuur- en milieueducatie --- Wereldoriëntatie --- klasinrichting --- Didactiek --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Hoekenwerk; ba.o --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Lager onderwijs --- Natuur
Choose an application
Alls kernactiviteiten spelen zich af in deze hoeken: spel met zand en water, rollenspel, constructieve en beeldende activiteiten, lees-schrijfactiviteiten en reken-wiskundeactiviteiten. In onderlingen samenhang en in een thematische context. Het pedagogisch-didactisch handelen van leerkrachten is aan alle activiteiten verbonden. Daarom doet de leerkracht mee aan het hoekenwerk, om in samenspel en samenspraak voor begeleiding en nieuwe leermomenten te zorgen. (Bron: covertekst)
Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- hoekenwerk --- Didactic strategies --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- Hoekenwerk --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- 471.5 --- kleuters --- 471.4 --- kleuteronderwijs --- 474.21 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Boekenhoeken --- Bouwhoeken --- Constructie --- Fotografie --- Kastelen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kunst --- Leeshoeken --- Luisterhoeken --- Muziekhoeken --- Poppenhoeken --- Post --- Ruimte --- Stenen --- Watertafels --- Wereldoriëntatie --- Winkelen (Boodschappen doen) --- Zandtafels --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Didactische werkvormen --- 051099.jpg --- kleuterschool: hoekenwerk --- Klasinrichting --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- Natuur
Choose an application
Didactics of languages --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Dutch language --- Nederlands --- taalverwerving --- kleuters --- jeugdliteratuur --- Taalopvoeding --- Kleuteronderwijs --- kleuteronderwijs --- taal --- kansarme kleuters --- 471.4 --- didactiek --- peuters --- 471.41 --- Boeken maken --- Boekenhoeken --- Communicatie --- Drukken --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuters --- Lezen --- Nederlands als tweede taal --- Peuters --- Poppenkast --- Post --- Poëzie (Versjes, Gedichten) --- Prentenboeken --- Schrijven --- Stempelen (handenarbeid) --- Taaldrukken --- Taalonderwijs --- Taalontwikkeling --- Vertellen --- 471.41 ) Taal en verbale expressie --- gedrukte tekst --- geschreven taal --- taalactiviteiten --- 803.3 --- Handboek/cursus --- Taalontwikkeling ; kleuters --- Taalontwikkeling ; peuters --- Taalopvoeding ; kleuteronderwijs --- kleuterschool: taal --- didactiek kleuteronderwijs --- Taal en verbale expressie --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid)
Choose an application
Welke mogelijkheden zijn er om, ook op muzikaal gebied, met prentenboeken aan de slag te gaan? Met praktische tips voor 26 prentenboeken en zwart-witillustraties. Met kinderen vanaf ca. 2 t/m 5 jaar.Redactie Vlabin-VBCMet dit boek wil de auteur - een docente Nederlands en communicatieve vaardigheden aan de lerarenopleiding - kleuterleid(st)ers bijstaan bij het gebruik van prentenboeken in de klas. In een eerste deel schetst Ost een theoretische achtergrond. Ze geeft een beknopte geschiedenis van de jeugdliteratuur, staat stil bij de verschillende soorten prentenboeken en pleit ervoor om via het onderwijs zowel literaire smaak als het wereldbeeld van kinderen te verbreden. Dit deel wordt afgesloten met enkele bladzijden over vormgeving en illustratietechnieken. De theorie wordt verlucht met kadertjes waarin 'stemmen uit het prentenboek' of 'uit het vak' aan het woord komen. Het tweede deel biedt praktische tips voor het gebruik van het prentenboek in de kleuterklas. Eerst worden enkele algemene stelregels gegeven, daarna volgt een concrete uitwerking in puntjes voor een twintigtal prentenboeken, waaronder teksten en muziek van een aantal liedjes. De lezer krijgt vooral praktische tips; echt diepgaande informatie over de uitvoering en de didactiek ontbreken. Een laagdrempelig, maar ook vrijblijvend boek. Met enkele afbeeldingen in zwart-wit en een index. Voor een ieder die gaat werken of werkzaam is in de onderbouw van het basisonderwijs, kinderopvang, jeugdbibliotheek, enz.© NBD Biblion
Didactics of Kindergarten --- Children's literature. Juvenile literature --- muzische vorming --- kleuteronderwijs --- prentenboeken --- Prentenboeken --- Peuters --- Kleuters --- Muzische opvoeding --- didactiek --- kleuters --- peuters --- werken met kinderboeken --- 471.46 --- muzikale opvoeding --- 433.7 --- 434.8 --- 471.41 --- Boekenhoeken (Leeshoeken) --- Muzische vorming --- Ontluikende geletterdheid --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- muzische opvoeding --- 433.75 --- boekenhoek --- ontluikende geletterdheid --- 373.24 --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Prentenboek --- 110238.jpg --- Prentenboeken ; kleuteronderwijs --- 472.14 --- Nederlandse taal --- didactiek kleuteronderwijs - muzikale opvoeding --- Leesopvoeding --- Activiteiten met het jeugdboek --- Taal en verbale expressie --- Muzikale vorming ; kleuteronderwijs --- Children's literature --- Didactics of the arts --- hoekenwerk --- bladmuziek --- Peuter --- Kleuter --- Didactics of languages --- 477.7 --- didactiek basisonderwijs - muzikale opvoeding
Choose an application
Beginnende geletterdheid begint bij voorlezen en visuele en auditieve spelletjes. Het boek bevat hiervoor talrijke leuke suggesties. Maar kleuters zijn ook best in voor letterspelletjes en leren ook de letter van hun eigen naam. Kortom een schat aan ideeën die te gebruiken zijn bij eigen thema's en projecten. Naast het boek zijn bovendien ook heel veel speelse aansluitende werkbladen verkrijgbaar.
Aanvankelijk lezen. --- talenonderwijs --- mondelinge expressie --- Dutch language --- voorbereidend lezen --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of Dutch --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Didactiek van het Nederlands --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Nederlandse taalkunde --- aanvankelijk lezen --- aanvankelijk schrijven --- beginnende lezers --- kleuters --- 471.41 --- lezen --- ontluikende geletterdheid --- schoolboeken --- Nederlands --- didactiek --- 475.1 --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Ontluikend lezen (Voorbereidend lezen) --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Ontluikende geletterdheid --- Taal --- 475.2 --- ABC-boeken (Alfabetboeken) --- Alfabet --- Boekenhoeken --- Dieren --- Handboek/cursus --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kringactiviteiten --- Leeshoeken --- Letters --- Lezen --- Luisterhoeken --- Reizen --- Schrijfhoeken --- Speelhoeken --- Taalonderwijs --- Taalspelen --- Vertellen --- Voorlezen --- Woorden --- kleuteronderwijs --- lezen 4+ --- letters --- taalonderwijs --- Beginnende geletterdheid --- 472.12 --- Kleuterschool: taal --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie --- Taal en verbale expressie --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- (zie ook: Fauna) --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- taal --- verbale expressie --- Ontluikend schrijven --- Ontluikend lezen --- Didactic strategies --- Didactics of social education --- taalverwerving --- hoekenwerk --- voorbereidend schrijven --- Kringactiviteit --- Natuur --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Bevat volgende thema's: 6. expeditie België - 7. krokante sprookjes - 8. smikkelen en smullen - 9. mummies en piramides - 10. hoe overleef ik de vakantie
371.67 --- 373.3 --- Nederlands --- lager onderwijs --- leerboeken --- 475.2 --- schoolboeken --- Spelling --- Handboek/cursus --- 5e leerjaar l.o --- handboek --- moedertaal --- Onderwijs-taakgericht (taakgericht onderwijs) --- spelling --- 475.2 ) * NEDERLANDSE TAAL - O.N --- linguïstiek --- 475.24 ) * SCHRIJVEN --- 475.21 --- Nederlands ; basisonderwijs --- Spelling ; basisonderwijs --- Taal ; basisonderwijs --- 837 --- 842 --- Nederlands; ba.o --- 475.24 --- Moedertaal: handboek lagere school --- Nederlandse spelling ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Nederlandse spelling ; beroepsonderwijs ; leermiddelen --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Spelling: handboek lagere school --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- België --- Boekenhoeken (Leeshoeken) --- Egypte --- Eten --- Evaluatie --- Hoekenwerk --- Klassfeer --- Kunst --- Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) --- Leesbevordering(Boekpromotie) --- Magie --- Observatie --- Piramiden --- Schoolleven --- Sprookjes (Volkssprookjes) --- Taakgericht taalonderwijs --- Taal --- Vakantie --- Voeding --- Vuur --- taal --- #BSCH: vak: Nederlands --- 5e leerjaar lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Taalvaardigheid --- Luisteren --- Spreken --- Lezen --- Schrijven --- Taalbeschouwing --- Woordenschat --- België --- linguïstiek --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Spel --- Gedrag
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|