Narrow your search

Library

UGent (4)

UCLouvain (2)

KU Leuven (1)

LUCA School of Arts (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

UCLL (1)

ULB (1)

UNamur (1)

More...

Resource type

book (5)


Language

French (3)

English (2)


Year
From To Submit

2017 (2)

2014 (1)

2012 (1)

1988 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Gens de couleur dans trois vaudevilles du XIXe siècle. Les deux colons. Malheureux comme un nègre. La fin d'une république. Haïti en 1849
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9782343112381 234311238X Year: 2017 Publisher: Paris: L'Harmattan,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Théâtre noir : encyclopédie des pièces écrites en français par des auteurs noirs
Author:
ISBN: 0894106287 0894106279 9780894106286 9780894106279 Year: 1988 Publisher: Washington, D.C.: Three continents press,


Book
Black Performance on the Outskirts of the Left
Author:
ISBN: 1479822604 9781479822607 9781479837038 1479837032 9781479804306 1479804304 Year: 2017 Publisher: New York, NY

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Black Performance on the Outskirts of the Left' illustrates the black political ideas that radicalized the artistic endeavours of musicians, playwrights, and actors beginning in the 1960s. These ideas paved the way for imaginative models for social transformation through performance. Using the notion of excess - its transgression, multiplicity, and ambivalence - Malik Gaines considers how performances of that era circulated a black political discourse capable of unsettling commonplace understandings of race, gender, and sexuality.


Book
Black performance theory
Authors: --- ---
ISBN: 9780822356165 Year: 2014 Publisher: Durham ; London : Duke University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Black performance theory is a rich interdisciplinary area of study and critical method. This collection of new essays by some of its pioneering thinkers--many of whom are performers--demonstrates the breadth, depth, innovation, and critical value of black performance theory. Considering how blackness is imagined in and through performance, the contributors address topics including flight as a persistent theme in African American aesthetics, the circulation of minstrel tropes in Liverpool and in Afro-Mexican settlements in Oaxaca, and the reach of hip-hop politics as people around the world embrace the music and dance. They examine the work of contemporary choreographers Ronald K. Brown and Reggie Wilson, the ways that African American playwrights translated the theatricality of lynching to the stage, the ecstatic music of Little Richard, and Michael Jackson's performance in the documentary This Is It. The collection includes several essays that exemplify the performative capacity of writing, as well as discussion of a project that re-creates seminal hip-hop album covers through tableaux vivants. Whether deliberating on the tragic mulatta, the trickster figure Anansi, or the sonic futurism of Nina Simone and Adrienne Kennedy, the essays in this collection signal the vast untapped critical and creative resources of black performance theory."--Publisher's description.


Book
Chocolat, clown nègre : l'histoire oubliée du premier artiste noir de la scène française
Author:
ISBN: 9782227482715 2227482710 Year: 2012 Publisher: Montrouge: Bayard,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jeune esclave cubain vendu à un marchand portugais, valet de ferme, groom, puis mineur à Bilbao, Rafael arrive à Paris en 1886 et s'impose rapidement comme artiste de cirque. Il fait rire les Français qui n'ont jamais vu de Noirs en devenant Chocolat, ± le clown nègre , l'auguste battu par Foottit, le clown blanc. Ami de Toulouse-Lautrec, il devient l'un des personnages les plus populaires de la scène parisienne. Mais l'Affaire Dreyfus marque un coup d'arrêt dans sa carrière. Désormais le clown nègre ne fait plus rire, et Chocolat devient encombrant. Rafael meurt en 1917, dans la misère. Enterré dans le carré des indigents, il n'aura pas sa place dans notre mémoire collective, et son rôle ne sera jamais reconnu dans l'histoire du spectacle vivant. En retraçant l'itinéraire exceptionnel d'un artiste qui fut aussi danseur, chanteur et comédien, Gérard Noiriel s'interroge sur les raisons de son triomphe et de son déclin, sur les stéréotypes d'une époque qui vit de manière concomitante la naissance des actualités et de la publicité. Il décrit les combats d'un homme qui sut défendre sa dignité en jouant sur les préjugés de son temps et réhabilite ainsi celui qui a été jusqu'aujourd'hui ± chocolat dans notre histoire nationale.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by