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Les nouvelles technologies ont engendré une révolution culturelle et cognitive qui a changé notre rapport au monde. Tout comme avant elle l'écriture, puis l'imprimerie au XVe siècle, avaient profondément transformé les modes de représentation sur fond d'inquiétude devant un monde qui bascule dans ses repères, avec ses peurs et ses êtres diaboliques envahissant ce nouveau monde. Dante l'a évoqué dans des scènes infernales, ou encore Jérôme Bosch dans l'un de ses célèbres triptyques, Le Jugement dernier, où l'enfer grouille d'animaux fabuleux et autres petits démons hybrides et où faune, flore et formes humaines se mélangent dans une vision fantastique. Ce thème d'un corps mutant ébranle plus qu'il n'y paraît notre définition de l'identité humaine d'autant qu'aujourd'hui les technologies touchent à l'essence même de l'homme et à son devenir en s'immisçant dans le vivant. Une ère " biotechs " qui nous interroge sur les limites de l'humain, ses frontières, ses possibles et nous questionne sur la distinction fondamentale entre naturel et artificiel, nature et technologie, entre l'humain et la machine. Pour nous, les vivants d'hier encore présents dans cette nouvelle fabrique du monde de demain, notre histoire de l'humanité comme genre biologique ne nous permet plus de penser le monde en son état actuel. Ce qui se narre ici est une histoire différente de la vie sur la planète Terre, d'un monde sur le point d'exister à la limite du réel et de l'imaginaire et qui questionne, non seulement le statut du vivant à partir du devenir réel de l'imagination, mais aussi le statut des images comme forme du devenir réel du possible. Avec leurs moyens spécifiques, les artistes interrogent avec ironie et détermination ce vertige d'une maîtrise de soi qui fait du corps un objet sans cesse à reconfigurer. De la déclinaison du corps en désuétude à sa reconfiguration comme chair, ils engagent une réflexion pour contrer les peurs ancestrales d'un monde en mutation et pour en révéler non pas les manques, mais les potentialités. La Chair mutante - fabrique d'un posthumain montre que pour penser aujourd'hui il faut savoir conjuguer les puissances de l'imaginaire, et interroge l'art comme un laboratoire où se fabrique une reconfiguration du sensible pour appréhender ce quelque chose de la "nature" humaine qui est en mutation.
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Ce livre interroge la place qu'occupent l'hybride, figure composite faite de parties d'espèces animales, végétales et humaines, et son rapport à l'espèce dans la production scientifique et artistique, depuis Léonard de Vinci et ses inspirateurs à nos jours. L'ouvrage offre une nouvelle lecture de l'histoire des sciences et des arts en partant de la notion d'hybride au sens large, incluant sa dimension biologique et imaginaire, et en suivant la chaîne de filiation des idées qui relie, d'une part, des scientifiques comme Lamarck, Saint-Hilaire et Darwin, et d'autre part, des artistes comme Marcel Duchamp, Tinguely ou Rebecca Horn, à Léonard de Vinci. C'est en racontant le récit de la genèse du concept d'hybride chez Léonard et de son influence sur la pensée des savants de la science moderne ou des artistes ingénieurs contemporains que cet ouvrage entend répondre à une série de questions qui reste toujours en suspens : comment la notion d'espèce est-elle née de l'idée d'hybride et comment l'a-t-elle redéfinie par la suite ? Et en quoi répondre à cette interrogation nous permettrait d'aborder sous un autre angle une autre question qui s'impose aujourd'hui : pourquoi la notion d'espèce est-elle remise en cause par la notion d'hybride de nos jours ?
Hybridation. --- Hybridation --- Espèces (biologie) --- Dans la littérature. --- Dans l'art. --- Hybridization --- Life (Biology) --- Biology in art
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Evolution (Biology) --- Evolution (Biology) in art --- Art and science --- Philosophy --- Darwin, Charles,
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"Anatomical drawing has long occupied a unique space between science and art - precise and informative but often also strangely aesthetically pleasing. Filled with images of dead and dissected bodies and body-parts, it was often by turns monstrous, provocative, playful and theatrical. Queer Anatomies reveals and explores the possibilities of sexual desire within anatomical drawings of the 18th and 19th centuries. It uncovers the subtle eroticism of certain anatomical illustrations, and the queerness of the men who made, used and collected them. A foundational subject in both the art academy and medical school, anatomy was a privileged, male-heavy domain in which dissected naked bodies, genitalia, and the rectum were available for representation. In the Victorian era, when same-sex desire and the human sexual apparatus were debarred from polite conversation and printed discourse, even seemingly sober illustrations could be charged with erotic, often homoerotic, undertones. Offering essayistic reflection and close readings of key images and texts - including works by Gautier d'Agoty, William Cheselden, Joseph Maclise and many others - Queer Anatomies places medical history, connoisseurship, queer studies, and art history into dialog with each other, and sheds new light on the history of anatomical illustration and the body. The book contains full-colour reproductions of a range of drawings - from renderings of dead and dissected bodies, penises, vaginas, rectums, hands, and skin, to images of male viewers gazing upon drawings, paintings, prints and sculptures of the naked body. Some are brilliant, accurate representations of the body, others are barely competent. But all are full of interest and offer a fascinating insight into the subversive reception of the naked body in the buttoned-up Victorian era"--
Anatomy, Artistic. --- Sex (Biology) in art. --- Sex (Psychology) in art. --- Homosexuality and art.
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Darwin, Charles --- Redon, Odilon --- Evolution (Biology) in art --- Darwin, Charles, --- Redon, Odilon, --- Darwin, Charles, Robert --- Influence. --- Criticism and interpretation.
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How the challenge of depicting biological systems can generate productive questions for artists and scientists. An artist drawing cell division faces a problem: what is the best way to visually represent a dynamic process? This anthology, edited by an artist and a philosopher of science, explores drawing as a way of inquiring into living processes at the molecular, cellular, and organismal scale. In doing so, drawing emerges as a tool for relaying and uncovering knowledge - a pathway for research, not an end result. Incorporating drawing studies and contributions from schol- ars in the humanities and life sciences, Drawing Processes of Life addresses epistemological issues arising in cell division, insect metamorphosis, protein folding, and other ever-shifting biological systems. Fulfilling the promise of an interdisciplinary collaboration between artists and scientists, this book demonstrates the interweav- ing of processes, scientific, artistic, and non-human that the abstractive techniques of modern science so readily obscure.
Art, Modern --- Biology in art. --- Art and science. --- ART / Criticism & Theory --- SCIENCE / Life Sciences / Biology --- ART / Techniques / Painting.
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In the face of climate change, the destruction of biodiversity or genetic experimentation, Bio Art appears as a form that is most directly grappling with the problems of the »Anthropocene«. It develops many different approaches and explores a variety of mediums, often related to scientific research, creating art that uses plants, insects, mammals, bacteria, bird songs, forest sounds, or genetic modification. Bio Art's uniqueness comes from incorporating, rather than just representing the living in a diverse range of artworks. In discussing such works from various world regions and time periods, the contributors address the divide between human and non-human animals, between »culture« and »nature«.
Animals in art --- Biology in art --- Nature in art --- Animals in art. --- Biology in art. --- Nature in art. --- Animal. --- Anthropocene. --- Art History. --- Art. --- Bio Art. --- Contemporary Art. --- Cultural Studies. --- Culture. --- Fine Arts. --- Human-Animal Studies. --- Nature. --- Theory of Art. --- ART / History / General.
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Sex in art --- Art --- Sex --- Sexualité dans l'art --- Sexualité --- History --- Histoire --- Sex (Biology) in art --- Sexually transmitted diseases in art --- History. --- Sexualité dans l'art --- Sexualité --- Sex in the arts --- Sexuality in art
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Vie -- 21e siècle --- Vie (biologie) --- Philosophie de l'homme --- Vie --- Biologie --- Écologie humaine. --- Philosophie --- Dans l'art --- Art and biology --- Biology in art --- Life in art --- Life (Biology) --- Philosophy --- Life (Biology) - Philosophy --- Vie -- 21e siècle --- Écologie humaine.
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In the face of climate change, the destruction of biodiversity or genetic experimentation, Bio Art appears as a form that is most directly grappling with the problems of the »Anthropocene«. It develops many different approaches and explores a variety of mediums, often related to scientific research, creating art that uses plants, insects, mammals, bacteria, bird songs, forest sounds, or genetic modification. Bio Art's uniqueness comes from incorporating, rather than just representing the living in a diverse range of artworks. In discussing such works from various world regions and time periods, the contributors address the divide between human and non-human animals, between »culture« and »nature«.
Animals in art. --- Biology in art. --- Nature in art. --- ART / History / General. --- Animal. --- Anthropocene. --- Art History. --- Art. --- Bio Art. --- Contemporary Art. --- Cultural Studies. --- Culture. --- Fine Arts. --- Human-Animal Studies. --- Nature. --- Theory of Art.
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