Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Ce numéro rassemble 29 articles consacrés au genre du biopic, une oeuvre filmique centrée sur la description biographique d'une personne ayant réellement existée.
Choose an application
Choose an application
"Le terme très discuté de biopic comprend le mélange d'éléments fictionnels et non fictionnels dans des films biographiques qui racontent la vie de personnalités publiques en se centrant sur l'identité de la personne et le contexte de son émergence. Mais ce vocable pourrait avantageusement être remplacé par celui de biophotie, dérivé de celui d'historiophotie proposé par Hayden White, pour définir la représentation des vies et de ce que nous en pensons par des images visuelles et des discours filmiques, car le cinéma est un autre médium d'écriture de la vie, obéissant à des impératifs qui lui sont propres. En outre, la force populaire du cinéma confère aux films biographiques un impact politique considérable sur les discours et les récits transnationaux d'une polis désormais mondialisée."--Page 4 of cover.
Biographical films --- Films biographiques --- History and criticism --- Histoire et critique
Choose an application
La Reine Christine, Pasteur, Frida, La Môme, Mesrine, Cloclo… Longtemps moqué pour son académisme, raillé pour ses penchants mélodramatiques, accusé de travestir l’histoire en la saisissant par le petit bout de la lorgnette, le biopic connaît aujourd’hui un regain d’intérêt critique qui est à la mesure de sa fortune actuelle sur nos écrans. Cet ouvrage, qui s’inscrit dans ce mouvement de redécouverte, rend compte de la complexité du genre biographique comme production culturelle. Il explore plus particulièrement trois de ses traits saillants : les tensions entre fiction, réel et histoire qui sont autant constitutives du biopic qu’elles en alimentent les critiques ou les réévaluations; le double standard à l’oeuvre dans les films, selon que le sujet en est un homme ou une femme; enfin sa dimension nationale ou globale, analysée ici en confrontant biopics français et biopics hollywoodiens.
Choose an application
The biopic presents a profound paradox—its own conventions and historical stages of development, disintegration, investigation, parody, and revival have not gained respect in the world of film studies. That is, until now. Whose Lives Are They Anyway? boldly proves a critical point: The biopic is a genuine, dynamic genre and an important one—it narrates, exhibits, and celebrates a subject's life and demonstrates, investigates, or questions his or her importance in the world; it illuminates the finer points of a personality; and, ultimately, it provides a medium for both artist and spectator to discover what it would be like to be that person, or a certain type of person. Through detailed analyses and critiques of nearly twenty biopics, Dennis Bingham explores what is at their core—the urge to dramatize real life and find a version of the truth within it. The genre's charge, which dates back to the salad days of the Hollywood studio era, is to introduce the biographical subject into the pantheon of cultural mythology and, above all, to show that he or she belongs there. It means to discover what we learn about our culture from the heroes who rise and the leaders who emerge from cinematic representations. Bingham also zooms in on distinctions between cinematic portrayals of men and women. Films about men have evolved from celebratory warts-and-all to investigatory to postmodern and parodic. At the same time, women in biopics have been burdened by myths of suffering, victimization, and failure from which they are only now being liberated. To explore the evolution and lifecycle changes of the biopic and develop an appreciation for subgenres contained within it, there is no better source than Whose Lives Are They Anyway?
Biographical films -- History and criticism. --- Biographical films --- Bio-pics --- Biographical videos --- Biopics --- Film biographies --- Screen biographies --- Biography --- Motion pictures --- History and criticism --- History and criticism. --- Motion pictures.
Choose an application
From 1936 to 1956 the author and critic Carl Seelig visited Robert Walser regularly in the sanitorium at Herisau. During long walks through Appenzeller Land they would talk about Walser's life, and about literature and politics. Seelig documented his memories of this time in his book Wanderungen mit Robert Walser, which Percy Adlon used as the basis for his first film. This is a portrait of a poet with a muted voice, directed with great feeling and precision.
Authors, Swiss --- Authors, Swiss. --- Biographical films --- Biographical films. --- Seelig, Carl, --- Seelig, Carl, --- Seelig, Carl, --- Walser, Robert, --- Walser, Robert, --- Walser, Robert, --- Germany.
Choose an application
Le philosophe de la liberté. "Sartre par lui-même" est un essai d'autobiographie filmée. Au cours de 6 heures d'entretiens, le philosophe a accepté de répondre à toutes les questions concernant sa vie, son oeuvre et ses itinéraires intellectuels et politiques. Le film reprend une partie des ces entretiens, auxquels s'ajoutent des archives historiques et des documents qui illustrent divers moments de la vie de Sartre. Par l'évidence de son propos et la fluidité de sa pensée, Sartre renoue avec la tradition philosophique du discours oral, tel Socrate dissertant au milieu de ses disciples et qu'une caméra saisirait pour l'éternité. Une parole magique qui donne la mesure du phénoménal impact du discours de Sartre. Sans travestissement, mais sans impudeur, le philosophe se livre, comme dans ses "Mots". A ses côtés, ses proches et amis : Simone de Beauvoir, les comédiens François Périer, Serge Reggiani et ses camarades de la revue "Les temps modernes" lui donnent la réplique. Un portrait qui se regarde comme une oeuvre de fiction
Documentary films. --- Biographical films. --- Philosophers --- Sartre, Jean-Paul, - 1905-1980 --- Sartre, Jean-Paul, - 1905-1980
Choose an application
An intimate portrait of Malala Yousafzai, who was wounded when Taliban gunmen opened fire on her in Pakistan's Swat Valley. The shooting of the then fifteen-year-old teenager sparked international media outrage. An educational activist in Pakistan, Yousafzai has since emerged as a leading campaigner for the rights of children worldwide and in December 2014, became the youngest-ever Nobel Peace Prize Laureate. Een film over de jonge Pakistaanse activiste en Nobelprijs winnaar Malala Yousafzai en haar strijd voor de rechten van meisjes, in het bijzonder het recht op onderwijs. De titel verwijst naar de Afghaanse volksheld Malalai van Maiwand, naar wie haar vader haar noemde. De film vertelt hoe Malala door de Taliban werd beschoten omdat ze haar visie uitte. Ze werd in haar hoofd geraakt, maar overleefde de aanslag. Sindsdien is ze activist op het gebied van educatie in Pakistan en campagnevoerder voor de rechten van kinderen wereldwijd.
Sex discrimination in education --- Biographical films --- Women social reformers --- Political activists --- Social reformers
Choose an application
"An examination of how contemporary film, television, and fan media transform celebrities into fictionalised characters"--
Characters and characteristics in mass media --- Celebrities in mass media --- Biographical films --- History and criticism --- Film
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|