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Berenice Abbott is to American photography what Georgia O Keeffe is to painting or Willa Cather to letters. Abbott's sixty-year career established her not only as a master of American photography but also as a teacher, writer, archivist and inventor. A teenage rebel from Ohio, Abbott escaped to Paris photographing, in Sylvia Beach's words, everyone who was anyone before returning to New York as the Roaring Twenties ended. Abbott's best known work, Changing New York , documented the city's 1930s metamorphosis. She then turned to science as a subject, culminating in work important to the 1950s space race . This biography secures Abbott's place in the histories of photography and modern art while framing her accomplishments as a female artist and entrepreneur.
Photographie --- Abbott, Berenice --- Fotograaf
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This handsome publication presents legendary American photographer Berenice Abbott’s work in three categories: her portraits, photographs of the city and scientific photographs. The opening section presents Abbott’s portraits of mold-breaking individuals who changed the world from the mid-1920s onward such as Djuna Barnes, the New Yorker's Janet Flanner, Jean Cocteau and James Joyce. The second part offers a dazzling portrait of New York which takes into account Abbott’s relations with and her fascination for the work of Eugène Atget by including an introductory group of his photographs, which she printed from his negatives. The third and final section focuses on Abbott’s scientific photographs, which she started to produce in the late 1940s. Berenice Abbott was undoubtedly one of the defining portraitists of New York. Shops, people, bridges, streets, interiors, famous buildings under construction seen from outside or from above (the same ones that are visible today from the highway that runs round Manhattan) together make up this portrait. Berenice Abbott (1891–1991) was born in Springfield, Ohio. She began her photography career in 1923, as Man Ray's darkroom assistant. Her work is collected in some of the most prestigious museums around the world, including the Museum of Modern Art.
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Berenice --- Mythes litteraires --- Mythe
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Quand on parle d'amour en France, Racine arrive toujours dans la conversation, à un moment ou à un autre, surtout quand il est question de chagrin, d'abandon. On ne cite pas Corneille, on cite Racine. Les gens déclament ses vers même sans les comprendre pour vous signifier une empathie, une émotion commune, une langue qui vous rapproche. Racine, c'est à la fois le patrimoine, mais quand on l'écoute bien, quand on s'y penche, c'est aussi du mystère, beaucoup de mystère. Autour de ce marbre classique et blanc, des ombres rôdent. Alors Nathalie Azoulai a eu envie d'aller y voir de plus près. Elle a imaginé un chagrin d'amour contemporain, Titus et Bérénice aujourd'hui, avec une Bérénice quittée, abandonnée, qui cherche à adoucir sa peine en remontant à la source, la Bérénice de Racine, et au-delà, Racine lui-même, sa vie, ses contradictions, sa langue. La Bérénice de Nathalie Azoulai veut comprendre comment un homme de sa condition, dans son siècle, coincé entre Port-Royal et Versailles, entre le rigorisme janséniste et le faste de Louis XIV, a réussi à écrire des vers aussi justes et puissants sur la passion amoureuse, principalement du point de vue féminin. En un mot, elle ne cesse de se demander comment un homme comme lui peut avoir écrit des choses comme ça. C'est l'intention de ce roman où l'auteur a tout de même pris certaines libertés avec l'exactitude historique et biographique pour pouvoir raconter une histoire qui n'existe nulle part déjà consignée, à savoir celle d'une langue, d'un imaginaire, d'une topographie intime. Il ne reste que peu d'écrits de Racine, quelques lettres à son fils, à Boileau mais rien qui relate ses tiraillements intimes. On dit que le reste a été brûlé. Ce roman passe certes par les faits et les dates mais ce ne sont que des portes, comme dans un slalom, entre lesquelles, on glane, on imagine, on écrit et qu'on bouscule sans pénalités.
Berenice, --- Berenice, --- Titus, --- Titus, --- Racine, Jean, --- Racine, Jean,
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