Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Soess-V : theorie, praktijk en advies
Authors: --- ---
ISBN: 9789059314641 Year: 2006 Publisher: Den Haag Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
VEVAK : een meetinstrument om arbeidskwaliteit vast te stellen en te verbeteren in gezondheids- en welzijnsvoorzieningen.
Author:
ISBN: 9020962442 Year: 2005 Publisher: Leuven Uitgeverij Lannoo

Geriatric neuropsychology : assessment and intervention
Authors: ---
ISBN: 1593852266 9781593852269 Year: 2006 Publisher: New York The Guilford Press


Book
Ontwarring van verwardheid : wat kan het betekenen en hoe gaan we er mee om?
Authors: --- ---
ISBN: 9059287681 Year: 2004 Volume: *22 Publisher: Diegem Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verwardheid is een vaak voorkomend en complex fenomeen in de verpleegkundige praktijk. Het bemoeilijkt de zorg, bijvoorbeeld door het onveilig of risicovol gedrag van een geagiteerde, verwarde patiënt die over de bedsponden klimt bij een verplichte bedrust na een heupoperatie. Hierdoor wordt de nood aan waakzaamheid en toezicht verhoogd. De medewerking van de patiënt is vaak zoek, waardoor therapeutische en zorgdoeleinden moeilijker worden bereikt. De geagiteerde, verwarde patiënt kan agressief reageren en tegenwerken.


Book
Leerboek personeelsmanagement
Author:
ISBN: 9026725817 Year: 1999 Publisher: Deventer Kluwer


Book
Introductie tot de psychomotoriek.
Author:
ISBN: 9044114263 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychomotoriek benadert de totale persoonlijkheid vanuit het bewegen en de lichamelijkheid Dit boek biedt vooral een zorgvuldig gedoseerde theoretische achtergrond bij de verschillende elementen die deel uitmaken van psychomotoriek. Tegelijk worden een aantal instrumenten aangereikt om het praktische werkterrein van de psychomotoriek en van de psychomotorische therapie toe te lichten. Eerst wordt de normale motorische ontwikkeling bij de mens belicht. Dan komt de diagnostiek - zowel bij kinderen als bij volwassenen - aan bod. De daarop volgende delen handelen over de therapeutische doelstellingen en over de verschillende vormen van therapie en de technieken die de hulpverlener ter beschikking staan. Ook de relatie therapeut-clint krijgt hierbij aandacht Inhoudsopgave : Deel 1: Normale motorische ontwikkeling 1 Term ontwikkeling 2 Visies op ontwikkeling, theoretische en praktische implicaties 3 Motorische ontwikkeling gedurende de eerste levensjaren 4 Basismotorische vaardigheden Deel 2: Psychomotorische diagnostiek Hoofdstuk 1: Psychomotorische diagnostiek bij kinderen 1 Motorisch domein 1.1 Motorische ontwikkeling 1.2 Cordinatie 1.3 Lateralisatie 1.4 Handvaardigheid 1.5 Schrijven 1.6 Lichaamsschema 1.7 Ruimtelijke ordening 2 Motorisch-cognitief domein 2.1 Visuele waarneming 2.2 Auditieve waarneming 2.3 Motorische leerstijl 3 Sociaal-affectief domein 3.1 Zelfconcept Hoofdstuk 2: Psychomotorische diagnostiek bij volwassenen 1 Kwantitatieve observaties 1.1 Individuele tests: Minnesota Rate of Manipulation Test, Minnesota Spatial Relations Test, Purdue Pegboard, Wiener Determinationgert 1.2 Lichaamsbeleving en zelfbelevingsvragenlijsten 1.3 Groeptests 2 Kwalitatieve observaties 2.1 Bewegingsuitdrukkingskenmerken bij psychisch gestoorde volwassenen Deel 3: Therapeutische doelstellingen 1 Situering van de problematiek 1.1 Formuleringsproblematiek 1.2 Inventarisatieproblematiek 1.3 Classificatieproblematiek 2 Doelstellingen bij kinderen 2.1 Wenselijke doelstellingen 2.2 Actueel Geldende doelstellingen 2.3 Feitelijke doelstellingen 3 Doelstellingen bij volwassenen psychisch gestoorden 3.1 Wenselijke doelstellingen 3.2 Actueel geldende doelstellingen 3.3 Feitelijke geldende doelstellingen Deel 4: Psychomotorische opvoeding en psychomotorische therapie 1 Technieken van PM-opvoeding en therapie 1.1 Inleiding 1.2 Algemene beschouwingen betreffende technieken in de psychomotorische opvoeding en therapie 1.3 Een oneindig aantal variatiemogelijkheden 2 Psychomotorische opvoeding 2.1 Basiselementen van de psychomotorische opvoeding 2.2 Psychomotorisch leren 2.3 Didactiek van het leren schrijven 3 De bewegingspedagogiek volgens Sherborne 4 Psychomotorische therapie 4.1 Functietraining 4.2 Psychomotorische psychotherapie 5 Houding van de therapeut 5.1 'Joining' als invoeging 5.2 'Joining' als conditio-sine-qua-non voor herstructurering 5.3 'Joining' in zijn praktische toepassing 6 'Evidence based' psychomotorische diagnostiek en therapie 6.1 Inleiding 6.2 Hoe informatie verzamelen? 6.3 'Evidence based': waarnaar op zoek? 7 Resultaten van wetenschappelijk onderzoek 7.1 Bij kinderen en jeugdigen 7.2 Bij volwassenen

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by