Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Van in het begin van de jaren zeventig heeft een indrukwekkend aantal neologismen zijn intrede gedaan in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. De belangrijkste bewegingen op het gebied van zorgvisie liggen op de lijn: van normalisatie naar integratie naar inclusie. De belangrijkste verschuivingen van opvattingen over de inrichting van zorg worden weerspiegeld in de lijn: van deconcentratie naar deïnstitutionalisering naar 'community care'. Deze begrippen typeren het klimaat van voortdurende verandering waarin zorggebruikers en zorgverleners de laatste decennia terecht zijn gekomen. En het einde lijkt niet in zicht.In dit drieluik formuleren drie prominente wetenschappers antwoorden op de vele vragen die hierbij rijzen. Zij gaan in op zowel de wetenschappelijke als de maatschappelijke achtergronden van ontwikkelingen en maken die verstaanbaar in de volste betekenis van het woord.Deze publicatie werd voorbereid en mede mogelijk gemaakt door de SWIHC - Stichting Wetenschappelijk Instituut voor mensen met een verstandelijke handicap in Maastricht. Ze bevordert internationaal het wetenschappelijk onderzoek en de toepassing daarvan in de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap.In het eerste artikel van dit boek, 'De Tweedeling', gaat Ad van Gennep in op de wetenschappelijke en maatschappelijke achtergronden van ontwikkelingen uit de vier laatste decennia. In het tweede artikel behandelt dezelfde auteur het onderwerp 'Institutionalisatie en Community Care'. In het derde artikel documenteren Geert van Hove en Jos van Loon de mogelijkheden om mensen met een verstandelijke handicap zelf meer regie te laten voeren over ontwikkelingen die hen persoonlijk ten nauwste aangaan.
Gehandicaptenzorg. --- Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- 326 --- mentaal gehandicapten --- zorgverlening --- Beleid voor personen met een verstandelijke handicap --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Zorgvraag --- 376.3 --- Inclusie --- Instellingen --- Personen met een mentale handicap --- Zorg --- verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Zorgverlening --- Zorgvernieuwing --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Opvoeders en orthopedagogen zijn werkzaam op vele en diverse terreinen. Dit boek geeft een overzicht van de voornaamste orthopedagogische werkvelden in Vlaanderen: de preventie en hulpverlening in het kader van de bijzondere jeugdbijstand; het buitengewoon, geïntegreerd en inclusief onderwijs voor leerlingen met een handicap; de opvang, begeleiding en ondersteuning van minderjarigen en volwassenen met een handicap; en de opvang en behandeling van bepaalde doelgroepen binnen de geestelijke gezondheidszorg. Het geheel wordt belicht vanuit een aantal belangrijke recente hulpverleningsprincipes, zoals zorg op maat, continuïteit van zorg, de integratie van behandel-vormen en de nadruk op kwaliteit van zorg én kwaliteit van bestaan. Een bespreking van oa. de implementatie van een integrale jeugdzorg, het pas opgerichte Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (2006), de nieuwe wet op de jeugdbescherming (2006) en de uitbouw van zorgcircuits in de geestelijke gezondheidszorg kan hierbij niet ontbreken. Het boek wil hulpverleners, ouders, studenten en andere geïnteresseerden inzicht én overzicht bieden in de complexe en snel evoluerende organisatie van de opvang, begeleiding en ondersteuning van kinderen, jongeren en volwassenen in uiteenlopende problematische opvoedingssituaties
Werkvelden --- Orthopedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- Residentiële jeugdzorg --- Preventie --- Hulpverlening --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Inclusief onderwijs --- Kinderopvang --- Ondersteuning --- Begeleiding --- Geestelijke gezondheidszorg --- Integrale jeugdhulp --- Jeugdbescherming --- Beleid --- Vlaanderen --- 364.4 --- Gezondheidszorg --- Jeugdzorg --- Organisatie --- Personen met een handicap --- #KVHB:Orthopedagogie --- 326 --- 460.2 --- Vlaams Fonds Gehandicapten --- bijzondere jeugdzorg --- geestelijke gezondheidszorg --- inclusief onderwijs --- jeugdbescherming --- mentaal gehandicapten --- orthopedagogiek --- Beleid voor personen met een handicap --- Beleid voor personen met een verstandelijke handicap --- Bijzondere jeugdbijstand --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Jongeren met een verstandelijke handicap --- Kinderen met een verstandelijke handicap --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- S2006547.JPG --- gehandicapten --- jeugdzorg --- welzijnswerk --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Handboeken --- 362.3 --- 362.7 --- 376 --- 361 --- Orthopedagogics --- Orthopedagogiek. --- Special education --- Handbooks, manuals, etc. --- Opvoeding --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Analyse --- Evaluatie --- Oudere --- Onderwijs --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Emigratie --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs)
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|