Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Vaardigheden rond klanken en letters vormen een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van geletterdheid van kinderen in groep 1 en 2. Ze spelen een doorslaggevende rol bij het leren lezen in groep 3. De ontwikkeling van deze vaardigheden verloopt doorgaans niet vanzelf. Daarom is het van groot belang in groep 1 en 2 gericht met klanken en letters aan de slag te gaan. Deze map is daarbij een praktisch en bruikbaar hulpmiddel.
geletterdheid --- Didactics of languages --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of Dutch --- Geletterdheid --- Beginnende geletterdheid --- Fonemisch bewustzijn --- Taalontwikkeling
Choose an application
Samen met Jules op letterontdekkingstocht! Dat kan met deze Jules letterlegger, die bestaat uit alle letters van het alfabet met bijhorende plaatjes. Ideaal voor peuters en kleuters die het leuk vinden om letters te verkennen, herkennen en benoemen. Kinderen hoeven nog niet te kunnen lezen om zelf met deze letterlegger aan de slag te gaan. Ze kunnen de letters van het alfabet op een veelzijdige manier ontdekken. Hoe klinkt de letter en hoe ziet die eruit? Het kind bekijkt een plaatje en bedenkt welke rode letter hij daarbij ziet staan. Daarna zoekt het kind die letter tussen de kleinere kaartjes aan de rechterkant. Dat kan ook andersom: een illustratie bij een letter zoeken. Kinderen kunnen de letters en plaatjes steeds opnieuw bij elkaar leggen en zo eindeloos oefenen met letters. Als kinderen al een beetje geoefend hebben, zullen zij op een gegeven moment ook de andere letters van het woord gaan herkennen.
kleuteronderwijs --- letters --- peuters --- Didactics of languages --- Didactics of Kindergarten --- Beginnende geletterdheid --- Letters --- Alfabet --- Kleuteronderwijs --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
Dit bijzondere zoekboek roept de liefde voor letters op.In dit boek staan alle letters van het alfabet. Maar ze zijn op heel veel verschillende manieren weergegeven. Want letters komen in heel wat vormen en maten. Zoek in deze wonderlijke illustraties naar alle verschillende A?s, B?s en C?s. Op de tweede pagina tekent een vliegje de letter zoals je hem op school hebt geleerd. En je krijgt ook een lijst met woorden die met de letter beginnen.Bron: uitgever
Alfabet --- ABC-boek --- Letter --- Lettertype --- Woordenschat --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Dutch literature --- Beginnende geletterdheid --- Letters --- Zoekboeken
Choose an application
Cover als brondocument gebruikt.Letters leren is een eitje!ezelsbruggetjes om letters & klanken uit elkaar te houden"Letters leren is een eitje" is een leuk & leerzaam boek voor ouders en kinderen (3-7) om samen letters te leren en te beginnen met lezen. Ouders kunnen de fraai vormgegeven ezelsbruggetjes gebruiken om hun kind te helpenletters & klanken te herkennen.De ezelsbruggetjes zijn zo veel mogelijk gekoppeld aan de vorm van de letter of klank en daardoor makkelijk te onthouden. Ook helpt dit boek op een beeldende - en soms ludieke - wijze bij het uit elkaar houden van bijvoorbeeld de "b/d" en de "ie/ei".Met dit boek wordt letters leren een eitje!"Dit boek helpt niet alleen een kind op creatieve en speelse wijze letters te leren, ook voor ouders is het een ontdekkingsreis,door de originele vormgeving en de vindingrijkheid van de auteur wordt samen letters leren een feestje."Karina Schaapman, auteur van Het Muizenhuis"Ouders kunnen ezelsbruggetjes gebruiken om hun kind te helpen letters en klanken te herkennen. Het boek is prachtig geïllustreerd!"Linnaeus Boekhandel Amsterdam"Mijn dochter Mila is net in groep 3 gestart, zij is erg bezig met lezen en schrijven, maar de b en de d blijven lastig...de tip uit 'Letters leren is een eitje!' met het 'b-e-d' heeft haar enorm geholpen, als ze het even niet meer weet maakt ze met haar handjes een bedje en... opgelost! Geweldig boek om op een speelse en logische manier kinderen letters te leren."Geraldine van de Berg, moeder van Mila (5 jaar)"Om je kind thuis te ondersteunen met leren lezen is er nu een leuk en uitnodigend boekje op de markt. Een aanrader en must have voor elk gezin met opgroeiende kinderen."Suzan Baldinger, directeur van Het Pakhuis voor Onderwijs Innovatie (& voormalig directeur 't Koggeschip, Amsterdam Nieuw West)"Het allerleukste boek om te beginnen met letters leren en lezen!"Knotsknetter, kinderkleding en andere hippe zaken. Amsterdam"M'n oudste zoon (bijna 5) is helemaal weg van 'Letters leren is een eitje!'. Iedere woensdag mogen ze een eigen speelgoedje mee naarschool nemen en Kick kiest bijna altijd jouw boekje."Lara Schilt-Hogeland, moeder van Kick (4 jaar)"Prachtig vormgegeven en zeer praktisch in gebruik. Een bijzonder handige ondersteuning bij het aanbieden van klanken en het maken van de letterkoppeling erbij. Dit boek zou eigenlijk standaard in elke kleutergroep of groep 3 aanwezig moeten zijn."Recensie op JufSanne.com van Sanne ramakers, educatief specialist basisonderwijs"Verder is het boek door de diverse tekeningen erg beeldend vormgegeven. Hierdoor worden de letters en klanken bijna tastbaar en zullen kinderen ze gemakkelijk onthouden."Recensie op Mediasmarties
kleuters --- Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- aanvankelijk schrijven --- Letters --- Beginnende geletterdheid --- Klanken --- Lezen --- Aanvankelijk lezen --- Alfabet --- leesonderwijs --- leren lezen --- taalverwerving --- voorbereidend lezen --- voorbereidend schrijven --- Letter
Choose an application
Doelstelling: In het theoretisch gedeelte van onze scriptie gaan wij na hoe kinderen in het onderdompelingsonderwijs het beste leren lezen. We staan stil bij de voor- en nadelen van ofwel eerst leren lezen in de tweede taal ofwel eerst leren lezen in de moedertaal. In het praktisch gedeelte van onze scriptie stellen wij de taaltoetsen voor die we hebben afgenomen in een immersieschool in Waals Brabant, de "Ecole Communale de Wisterzée". We vergelijken de resultaten voor het Nederlands van de Franstalige kinderen van het eerste leerjaar immersie met die van het tweede leerjaar immersie. Tenslotte vergelijken we de resultaten van beide groepen, voor zover dit mogelijk is, met de normen die betrekking hebben op kinderen die het Nederlands als moedertaal hebben. Middelen of methode: We woonden enkele lessen bij in de derde kleuterklas en het eerste en tweede leerjaar immersie om ons vertrouwd te maken met de manier waarop de Franstalige kinderen worden onderwezen in het Nederlands. We toetsten de Franstalige kinderen van het eerste en tweede leerjaar immersie van de Ecole Communale de Wisterzée op hun kennis van de Nederlandse woordenschat, van het technisch en begrijpend lezen. Ook onderwierpen we hen aan een dictee. We vulden de resultaten van deze tests aan met een vragenlijst (zie bijlagen) die we voorlegden aan de ouders van de kinderen van het eerste en tweede leerjaar immersie om te weten of de kinderen thuis al waren voorbereid op het leren lezen (in het Frans of het Nederlands) vooraleer ze deze vaardigheid aanleerden op school. RESULTATEN (vervolg): Uit de tests blijkt dat de ondergedompelde kinderen een achterstand vertonen tegenover de Nederlandstalige kinderen op het vlak van woordenschat, dictee, lezen en begrijpend lezen. De kinderen van het eerste leerjaar in de immersieschool "Wisterzée" hebben minder goede resultaten voor de woordenschattoets dan die van het tweede leerjaar van dezelfde school, ook al is het voor beide groepen het tweede jaar in immersie Nederlands. Wat lezen betreft, staan de kinderen in het eerste leerjaar (schooljaar 2004-2005) verder dan de kinderen in het tweede leerjaar toen zij het eerste leerjaar afsloten (schooljaar 2003-2004). Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat de kinderen uit het tweede leerjaar pas in het eerste leerjaar in het Nederlands werden ondergedompeld en dus eerst een periode nodig hadden om te wennen aan deze nieuwe taal, terwijl de kinderen die tijdens het schooljaar 2004-2005 in het eerste leerjaar zaten, al in de derde kleuterklas les kregen in het Nederlands. De resultaten van de kinderen in het eerste leerjaar voor begrijpend lezen zijn lager dan die van het tweede leerjaar omdat de eerste groep nog te veel moeite heeft met het technisch lezen, terwijl de kinderen in het tweede leerjaar al vlotter lezen. Beide klassen behalen een lage score voor het dictee. Dit valt waarschijnlijk te verklaren door een probleem op het vlak van auditieve discriminatie van bepaalde klanken die niet voorkomen in de moedertaal van de kinderen. RESULTATEN: Binnen het onderdompelingsonderwijs moet er op gelet worden dat lezen van in het begin binnen een zinvolle context gebeurt, vooral omdat de kinderen nog bezig zijn hun tweede taal, het Nederlands, te verwerven op het moment dat ze in die taal leren lezen. Als woorden enkel worden aangeboden voor hun vorm, zal het kind louter technisch lezen en gaat een kans verloren om de woordenschat uit te breiden. Aangezien begrijpend lezen op lange termijn het hoofddoel moet zijn van het aanvankelijk leesonderwijs, is woordenschatonderwijs juist van groot belang. Vooral omdat leesbegrip een invloed heeft op vrijwel alle andere vakken die worden onderwezen.
Aanvankelijk leesonderwijs. --- Beginnende geletterdheid. --- Leesvaardigheid --- Lezen --- Onderdompelingsonderwijs. --- Technisch lezen. --- Theoretisch onderzoek - taalverwerving. --- Tweede-taalverwerving --- Vreemdetalenonderwijs --- Woordenschat --- Didactiek --- Tweede-taalverwerving. --- Basisvaardigheden. --- Didactiek.
Choose an application
Lecture --- Lezen --- leesonderwijs --- leeservaringsschaal --- leeservaringsschalen --- leesbaarheidsonderzoeken --- leesopvoeding --- 433.7 --- 475.1 --- 475.26 --- AVI --- Basisonderwijs --- Leeservaringsschaal --- Leesonderwijs --- Leesvaardigheid --- Leesvoorwaarden --- leesopvoeding, leesgewoonten, invloed van lezen en van boeken op kinderen --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- (zie ook: Lezen) --- (zie ook: Beginnende geletterdheid)
Choose an application
Kindergarten --- ontluikende geletterdheid --- baby's --- taalverwerving --- jeugdliteratuur --- Aanvankelijk lezen. --- Alfabetisering. --- Kleuters. --- Literacy. --- 471.41 --- 803.2 --- Beginnende geletterdheid --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Nederlands als tweede taal --- Taalverwerving --- Voorlezen --- Taal en verbale expressie --- Sociolinguïstiek --- Reading (Primary) --- Netherlands --- Dutch language --- Education --- Problem youth
Choose an application
Prentenboeken --- Digitaal beeld --- Computerondersteund onderwijs --- Taalverwerving --- Woordenschat --- Werken met jeugdboeken --- Kleuteronderwijs --- 433.75 --- 471.41 --- Beginnende geletterdheid --- Controle --- Digitaal verhaal --- ICT --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Taalopvoeding --- Voorlezen --- Activiteiten met het jeugdboek --- Taal en verbale expressie --- Prentenboek --- Film (cinematografie) --- Nederlands
Choose an application
De keuze van de juiste prentenboeken én het hanteren van een vaste lessencyclus zorgt voor een specifieke impuls op het gebied van woordenschatverwerving en ontluikende geletterdheid. Prentenboeken en Woordenschatstimulering is een aanpak die hierop ingaat. Zonder dat dit extra tijd kost of aanpassing van het activiteitenplan vraagt. Leerkrachten kiezen de juiste prentenboeken, selecteren nieuw te leren woorden, werken volgens een vaste lessencyclus in 6 stappen en organiseren (interactieve) activiteiten waarbij alle talenten van kinderen worden aangesproken. Zo geven zij middels doelgericht leerkrachtgedrag specifieke impulsen t.a.v. woordenschatverwerving en ontluikende geletterdheid. De kinderen genieten en zijn op een actieve manier betrokken bij de verschillende activiteiten rondom het prentenboek. Met name taalzwakke kinderen hebben profijt van het onderwijs door deze werkwijze. Als voorbeeld worden twee prentenboeken uitgewerkt in een lessencyclus waarmee u direct aan de slag kan.
taalverwerving --- kleuteronderwijs --- Didactics of Dutch --- prentenboeken (genre) --- Didactiek van het Nederlands --- 433.75 --- 471.41 --- Beginnende geletterdheid --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Prentenboeken --- Voorlezen --- Woordenschat --- Activiteiten met het jeugdboek --- Taal en verbale expressie --- Woordenschatuitbreiding --- Taalverwerving --- Jeugdliteratuur
Choose an application
Koos is een vreselijke pestkop, hij pest iedereen die een beetje anders is en krijgt hulp van enkele kinderen die dan blij zijn dat ze zelf niet gepest worden. Aagje, Huub en Tijs hebben veel last van Koos maar blijven niet bij de pakken zitten. Ze stichten een club: De club van rare kinderen.
Dutch literature --- Anders zijn. --- Pesten. --- Schoolleven. --- 433.7 --- gehandicapten --- pesten --- vooroordelen --- vriendschap --- Anders zijn ; verhalen --- Beginnende geletterdheid ; 1ste leerjaar l.o --- Eerste leesboekjes --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Pesten ; verhalen --- Schoolleven ; verhalen --- Leesopvoeding --- Pesten
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|