Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Through metaphors and allusions to art, science, and religion, Andre Bazin's writings on the cinema explore a simple yet profound question: what is a human? For the famous French film critic, a human is simultaneously a rational animal and an irrational being. Bazin's idea of the cinema is a mind-machine where the ethical implications have priority over aesthetic issues. And in its ability to function as an art form for the masses, cinema is the only medium that can address an audience at the individual and community levels simultaneously- the audience sees the same film, but each individual relates to the narrative in a different way. In principle, cinema can unsettle our routines in productive ways and expand our sense of belonging to a much larger picture.0By arguing that this dissident Catholic's worldview is anti-anthropocentric, Angela Dalle Vacche concludes that Andre Bazin's idea of the cinema recapitulates the histories of biological evolution and modern technology inside our consciousness. Through the projection of recorded traces of the world onto a brain-like screen, the cinema can open viewers up to self-interrogation and empathy towards Otherness. Bazin was neither a spiritualist nor an animist or a pantheist, yet his film theory0leads also to ideas of a more cosmological persuasion: through editing and camera movement, cinema explores our belonging to a vast universe that extends from the microbes of the microscope to the stars of the telescope. Such ideas of connectedness, coupled with Bazin's well-known emphasis of realism, form the foundation for his film theory's embrace of Italian neorealism. Choosing to avoid a quantitative naturalism based on accumulation of details, Bazin's theory instead promotes the kind of cinema that celebrates perceptual displacement, the objectification of human behavior, and one's own critical self-awareness.
Choose an application
Une idée du cinéma nous invite à sonder une conception puissante et exigeante du cinéma, une conception qui trouva sa forme inépuisable dans le célèbre recueil d'André Bazin, Qu'est-ce que le cinéma ? (1958-1962). Dudley Andrew, biographe de Bazin et brillant exégète de son œuvre, remonte ici le fil de cette idée, à travers une investigation des trois opérations fondamentales du cinéma : l'enregistrement, la composition et la projection. Il en situe l'émergence dans le contexte intellectuel de son temps (André Malraux, Roger Leenhardt, Jean-Paul Sartre), en révèle des facettes méconnues, démontre sa fertilité au cours de la seconde moitié du XXe siècle, et la confronte aux films les plus actuels, réalisant ainsi une traversée concise et lumineuse dans l'histoire du cinéma et de sa théorie. Ce faisant, il oppose un démenti salutaire aux tenants du déclin du septième art. Selon Andrew en effet, les bouleversements inhérents au passage à l'ère numérique, loin de saper l'identité du médium, l'invitent au contraire à réaliser sa nature et sa vocation : s'adapter au réel pour mieux l'explorer.
Motion pictures --- Philosophy --- Bazin, André, --- Criticism and interpretation --- Critique cinématographique --- Oeuvres --- Critique --- Critique cinématographique. --- Bazin, André --- Critique. --- Motion pictures - Philosophy --- Bazin, André, - 1918-1958 --- Bazin, André, - 1918-1958 - Criticism and interpretation --- Critique cinématographique. --- Bazin, André
Choose an application
Bazin, André --- Film critics --- Critiques de cinéma --- Biography --- Biographies --- Bazin, André, --- film --- filmtheorie --- Bazin André --- 791.41 --- Critiques de cinéma --- Bazin, André, --- Biography. --- Film critics - France - Biography --- Bazin, André, - 1918-1958 --- Cinema --- Films (Motion pictures) --- Criticism --- BAZIN, ANDRE [CRITIQUE DE CINEMA] (1918-1958) --- BIOGRAPHIES
Choose an application
Cet ouvrage propose d'étudier les discours sur le cinéma en France entre 1945 et 1949 et, au sein de cet ensemble, d'interroger la relation entre la reconnaissance progressive des écrits baziniens, et leur dimension profondément interdiscursive. Il émet l'hypothèse que cette caractéristique joue un rôle central dans ce phénomène de reconnaissance, en même temps qu'elle constitue un ferment essentiel de la méthode de scientifisation de la pensée sur le cinéma mise en place progressivement par Bazin
Critique cinématographique --- Histoire --- Bazin, André, --- Philosophie et cinéma --- Bazin, André --- Critique et interprétation --- Motion pictures --- Film criticism --- Cinéma --- Philosophy --- History --- Philosophie --- Cinéma --- Critique cinématographique --- Bazin, André, --- Critique et interprétation --- Critique et interprétation. --- Film criticism - France --- Bazin, André, - 1918-1958
Choose an application
Film critics --- #SBIB:309H52 --- Motion picture critics --- Moving-picture critics --- Critics --- Biography. --- Audiovisuele communicatie: semiotiek --- Bazin, André, --- 791.41 --- CDL --- Bazin, André, --- Bazin --- André --- Bazin, André --- 1918-1958 --- Cinema --- Films (Motion pictures) --- Criticism --- France --- Biography --- Bazin, André, 1918-1958. --- Film critics - France - Biography. --- Bazin, André
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|