Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Kwaliteitszorg --- Basisontwikkeling --- Secundair onderwijs --- Welbevinden
Choose an application
Kwaliteitszorg --- Basisontwikkeling --- Secundair onderwijs --- Gelijke onderwijskansen
Choose an application
Basisontwikkeling --- Observatie --- Registratie --- Evaluatie --- Ontwikkelingsgericht onderwijs
Choose an application
Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Basisontwikkeling --- Kleuter --- Peuter --- Spelbegeleiding --- Rollenspel
Choose an application
Ontwikkelingsgericht onderwijs --- studentenbegeleiding --- Lerarenopleiding --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Basisontwikkeling
Choose an application
De basis voor deze nieuwe editie van Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw is het gedachtegoed van Frea Janssen-Vos. In deze versie gaan we verder met haar verhaal. Dit doen we met nieuwe praktijkverhalen, de speltheorie van Bert van Oers en de nieuwste inzichten vanuit de ontwikkelingsgerichte pedagogiek-didactiek.Samen met kinderen spelverhalen opbouwen is de kern van het aanbod voor jonge kinderen. Kinderen willen deelnemen aan de wereld om hen heen en dat doen ze door te spelen. Door kinderen de kans te geven om de wereld om hen heen na te spelen ontstaan er volop mogelijkheden van alles te leren. Zo ontdekken kinderen wat ze al weten en kunnen, en wat er nog nodig is om de wereld te begrijpen en daarin mee te doen. Ze worden nieuwsgierig en gaan op onderzoek. Spel is dus niet alleen leuk of passend bij jonge kinderen, maar ook dè manier om echt kennis en vaardigheden te willen en kunnen leren.Dit vraagt om professionals die zelf volop in de wereld staan en vanuit deze kennis en ervaringen oog hebben voor interessante spelverhalen. Ze richten de omgeving van kinderen zo in dat er van alles te spelen valt, zijn uit op contact en interactie en zien kansen om vanuit betekenisvolle activiteiten langlopende spelverhalen op te bouwen. Ze hebben kennis van de spelontwikkeling van kinderen en zien wat kinderen nodig hebben aan kennis en vaardigheden om ook echt mee te doen.Met dit boek leer je om je eigen ervaringen in te zetten bij het opbouwen van spelverhalen en nieuwsgierig te zijn naar de ervaringen, wereld en taal van de kinderen. We bieden doorkijkjes in de kinderopvang, peuters, kleuters en de groepen 3/4. We laten zien dat spel en onderzoek ook bij jonge kinderen bij elkaar horen en geven je handvatten voor jouw rol als ontwerper, begeleider, deelnemer en meerwetende partner.Een handboek voor alle (aankomende) professionals die spel in het hart hebben.BRon: https://www.standaardboekhandel.be/p/basisontwikkeling-voor-peuters-en-de-onderbouw-9789023258346
Didactief kleuteronderwijs. --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Didactic strategies --- Didactics of Kindergarten --- pedagogische psychologie --- pedagogiek --- didactiek --- kleuteronderwijs --- spelen --- peuters --- Ontwikkeling --- Basisontwikkeling --- Spel --- Spelactiviteit --- Spelvorm
Choose an application
1. Kennismaken met de drie B's van basisontwikkeling : 1. Waarom betekenisvolle activiteiten - 2. Wat doet de bemiddelende leerkracht? - 3. Op weg naar een brede ontwikkeling 2. Kernactiviteiten en thema's : 1. Manipulerend spel en rollenspel - 2. Constructiespel en beeldende activiteiten - 3. Gespreksactiviteiten - 4. Lees-en schrijfactiviteiten - 5. Reken-wiskundeactiviteiten - 6. De eerste onderzoeksactiviteiten - 7. Een thematische aanbod 3. De leerkracht is de spil : 1. Uitgangspunten voor de rol van de leerkracht - 2. Pedagogisch-didactisch handelen - 3. Ontwerpen en plannen maken - 4. Observeren, registreren en evalueren - 5. Groepsactiviteiten organiseren 4. Meer over basisontwikkeling en ontwikkelingsgericht onderwijs : 1. Ontwikkelingsgericht onderwijs - 2. Handelingsgericht observeren, registreren en evalueren van basisontwikkeling - 3. Oudercontacten: een ontwikkelingsperspectief In deze nieuwe editie is Basisontwikkeling uitgebreid naar peutergroepen. Het is nu een doorgaand ontwikkelingsgericht werkplan voor 3- tot circa 8-jarigen. Het eerste hoofdstuk is een kennismaking. Daarna volgt de uitwerking van het werkplan. Eerst het aanbod met thema's en betekenisvolle kernactiviteiten: manipulerend spel en rollenspel, constructiespel en beeldende activiteiten, gespreksactiviteiten, leesschrijfactiviteiten en reken-wiskundeactiviteiten. En vervolgens komt de rol van leidsters en leerkrachten aan de orde, die met dit aanbod ontwikkeling en leren van jonge kinderen stimuleren. Zij vormen de spil met hun pedagogische interacties en ontwikkelingsgerichte pedagogiek-didactiek. Zij bouwen met de kinderen een rijke speelleeromgeving op, begeleiden hun activiteiten en zorgen voor overwogen groepssamenstellingen. Voor een beredeneerd aanbod maken ze gebruik van de hulpmiddelen om plannen te maken, te observeren en te evalueren. (Bron: covertekst)
Kleuteronderwijs --- Peuters. --- Didactiek. --- peuterscholen --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- didactiek --- basisontwikkeling --- belangstellingscentra --- kleuters --- ontluikend lezen --- ontluikend schrijven --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- peuters --- thematisch werken --- 471.4 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Leeromgeving --- Ontwikkeling --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Opvoeding (Pedagogie) --- Peuters --- Basisontwikkeling --- Constructiespel --- Gesprekken met kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuters --- Leraren kleuteronderwijs --- Ontluikend lezen --- Ontluikend schrijven --- Spelen --- Thematisch werken (Belangstellingscentra) --- Wiskundige initiatie --- 083537.jpg --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- Didactiek; algemeen --- Didactiek --- Peuter --- Kleuter
Choose an application
Basisontwikkeling is een werkplan voor de onderbouw (4-8 jarigen). In hoofdstuk 1 wordt beschreven dat Ontwikkelingsgericht Onderwijs het concept achter Basisontwikkeling is. Het Ontwikkelingsgericht Onderwijs is een onderwijspedagogisch concept, geinspireerd door het Ervaringsgericht Onderwijs (Laevers) en het situatie-georienteerde onderwijs, zoals aan de orde komt in hoofdstuk 2. Andere inspiratiebronnen zijn het Ontwikkelende Onderwijs en het adaptief onderwijs. De uitgangspunten van Ontwikkelingsgericht Onderwijs worden uiteengezet. In hoofdstuk en de doelen van Basisontwikkeling aan bod. Het cirkelschema, bijgevoegd als bijlage bij het boek, laat de onderlinge samenhang en accenten op een andere manier zien. In hoofdstuk 4 worden de vijf kernactiviteiten beschreven. Dit zijn: de spelactiviteiten, de constructieve en beeldende activiteiten, de gespreksactiviteiten, de lees- en schrijfactiviteiten en de reken- en wiskundeactiviteiten. Deze activiteiten zijn verbonden aan inhouden en thema's. De rol van de leerkracht wordt in hoofdstuk 5 toegelicht, terwijl in hoofdstuk 6 het observeren, registreren en evalueren aan bod komt. HOREB (Handelingsgericht Observeren, Registeren en Evalueren) door middel van het logboek, de kinderdagboeken en het activiteitenboek worder uitgewerkt. Hoofdstuk 7 gaat in op de vraag welke organisatorische voorzieningen nodig zijn. Tenslotte wordt in hoofdstuk 8 de Basisontwikkeling Plus beschreven, een verdere verdieping en verbreding. Er wordt ingegaan op onderwijs aan kinderen die op extra ondersteuning zijn aangewezen, op de voorschoolse periode, de aansluiting met de bovenbouw en contacten met ouders.
Kleuteronderwijs --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactiek. --- Onderwijstechnologie. --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- kleuterdidactiek --- #PBIB:+110.40 --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- onderbouw --- basisonderwijs --- 471.4 --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- kleuterschool: didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Kleuters --- Basisonderwijs --- Basisontwikkeling --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Didactic strategies
Choose an application
Bij dit prentenboek hoort de educatieve map : 'Samen kijken met Wannes'
Dutch literature --- Kindergarten --- overgang voorschools onderwijs --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- peuters --- Taalopvoeding --- Kleuteronderwijs --- Woordenschatverwerving --- 3-jarigen --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- 471.41 --- Taalontwikkeling --- woordenschat --- 471.4 --- Kleuteronderwijs: basisontwikkeling --- Kleuters : cognitieve ontwikkeling --- Prentenboek 2+ --- Dagelijks leven ; prentenboeken --- Taal en verbale expressie --- Didactiek; algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- 3-jarige
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|