Listing 1 - 10 of 234 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De werkbundel Over (het) leven bevat een verzameling sociale leerverhalen die vanuit de praktijk tot stand is gekomen. Sociale leerverhalen vormen een onmisbare hulp bij sociale competentietrainingen van kinderen met autismespectrumstoornissen en een normale tot randnormale begaafdheid. Ze geven hen inzicht in het sociale verkeer. De sociale leerverhalen in deze bundel (bedoeld voor kinderen van ongeveer zes tot twaalf jaar) gaan over communicatie, sociale interactie, een aantal maatschappelijke thema's en gedrag in een specifieke context (nl. de klas). Verder zijn een aantal quizzen en ganzenbordspelen opgenomen. Beide methodes blijken een uitstekend middel te zijn om de aangeleerde kennis en vaardigheden te toetsen en in te oefenen. De verhalen in Over (het) leven zijn uitgewerkt in twee versies: één met tekeningen (voor jonge kinderen) en één zonder (voor oudere kinderen met een hoger taalniveau). Ondertussen is de basisversie aangevuld met 29 sociale leerverhalen. Bij de aanvulling is veel meer ruimte gelaten voor de eigen inbreng van de kinderen. Heel vaak wordt gevraagd of verwezen naar eigen belevingen en persoonlijke invullingen. Dit zorgt er enerzijds voor dat de leerverhalen nog meer worden geïndividualiseerd. Anderzijds benadrukt het de interindividuele verschillen. Door hun antwoorden naast die van de anderen te leggen, zien de kinderen dat iedereen anders denkt, beleeft of aanvoelt.
Autistische kinderen --- Autistische kinderen --- Onderwijs. --- Socialisatie.
Choose an application
Dit inleidende boek over Applied Behavior Analysis (ABA) als behandelmethode voor kinderen en adolescenten met autisme, beschrijft een aantal technieken waarmee zij vaardigheden kunnen aanleren die relevant zijn voor henzelf en voor de maatschappij. ABA richt zich op het achterhalen van de functie van gedrag dat een kind laat zien, het meten van gedrag, het aanleren van nieuw gedrag en het verminderen van ongewenst gedrag. De in dit boek gebruikte technieken zijn op een begrijpelijke manier beschreven voor hulpverleners, ouders en leerkrachten. Elk hoofdstuk bevat casuïstiek die de aanpak en de effecten bij verschillende methoden laat zien.
Choose an application
44 p. : ill.
462.4 --- autisme --- 376.44 --- Autisme --- Diagnostiek --- Symptomen --- Autistische kinderen
Choose an application
Boek geschreven door een autist en een niet-autist. Tim en Loes vinden elkaar via het internet
Orthopedagogics --- autisme --- 462.4 --- Autistische kinderen --- Autisme --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Deze doe-gids sluit aan bij De autisme survivalgids, die in heel toegankelijke taal vertelt wat autisme is. Deze doe-gidsen hebben als doel kinderen met ontwikkelingsproblemen concreet hulp te bieden bij moeilijkheden thuis en in de klas. Aan de hand van doe-opdrachten worden problemen bespreekbaar en begrijpelijk gemaakt. Deze opdrachten voeren de kinderen uit, alleen of samen met de (zorg)leerkracht, begeleider of met hun ouders. Op deze manier krijgen ze inzicht in hun eigen moeilijkheden, maar ook in hun sterktes. Op een positieve manier krijgen kinderen hulpmiddelen, tips en suggesties aangereikt waarmee ze onmiddellijk aan de slag kunnen. Al deze informatie houden ze bij in hun doe-gids.
autisme --- 462.4 --- Autistische kinderen --- Autisme --- ASS --- Autismespectrumstoornissen --- Orthopedagogics
Choose an application
In Een vreemde wereld beschrijft Martine Delfos de wereld zoals mensen met een stoornis binnen het autismespectrum die ervaren. Extra aandacht besteedt zij aan kinderen en volwassen met een autistische stoornis die een normale of boven gemiddelde intelligentie hebben: het syndroom van Asperger en PDD-NOS. Een vreemde wereld biedt inzicht in autisme en handvatten hoe de verschillende aspecten van autisme behandeld kunnen worden om de kwaliteit van leven voor mensen met een autistische stoornis te verbeteren.
Aspergersyndroom --- Autisme --- Autistische kinderen --- Kinderen met gedragsproblemen --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Door hun problemen met sociaal contact wordt vaak verondersteld dat mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) geen partnerrelatie kunnen hebben maar dit is een misverstand. Hoewel een deel van de partnerrelaties naar tevredenheid verloopt, zijn er ook koppels die wrijvingen en verwijten ervaren door de ASS-problematiek. Zowel de partner met, als de partner zonder ASS kan zich onbegrepen en ongelukkig voelen. Vrouwen met een man met ASS hebben vaak het idee dat ze meer investeren, zowel in de partnerrelatie als in het dagelijkse reilen en zeilen van het gezin. Omgekeerd heeft de man met ASS vaak het idee dat hij het nooit goed genoeg kan doen. Dit boek biedt een uniek psycho-educatieprogramma voor de niet-autistische partner. Het programma kan zowel in groepsverband, in een individuele behandeling, als thuis 'op de bank' worden gebruikt.
Orthopedagogics --- Psychiatry --- autismespectrumstoornis (ASS) --- 462.4 --- Autistische kinderen --- volwassenen
Choose an application
Autistische kinderen --- Buitengewoon lager onderwijs. --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Onderwijs. --- Onderwijs.
Choose an application
Autisme is niet meer weg te denken uit de hedendaagse gezondheidszorg. Er verschijnen maandelijks talloze nieuwe publicaties over de beeldvorming, diagnostiek en behandeling van autisme, maar er worden ook regelmatig levensberichten gepubliceerd van mensen met autisme of ouders die hun zoektocht naar de juiste hulp beschrijven.In 2010 verscheen in de Verenigde Staten het Early Start Denver Model (ESDM) van de hand van Sally Rogers en Geraldine Dawson, beiden bekende onderzoekers en clinici op het gebied van autisme. Dit bijzondere model is gebaseerd op meer dan 25 jaar ervaring. De auteurs pleiten voor evidence-based interventies. Zij geven in dit boek een voorschot op de lopende effectmetingen van hun model. ESDM, gebaseerd op de leertheorie, is sterk ontwikkelingsgericht en biedt ouders en hulpverleners een prachtige, wetenschappelijk verantwoorde interventiemethode, die aansluit bij het leven van alle dag. Ze spelen in op de natuurlijke behoefte van kinderen om zich spontaan tot anderen te richten. Ook kinderen met autisme kunnen hierin gestimuleerd en begeleid worden. Stap voor stap tonen de auteurs de verschillende mogelijkheden om kinderen in hun sociale, communicatieve en spelontwikkeling te stimuleren en hen uit te lokken tot interactie met anderen. Het boek voorziet in zeer concrete adviezen en voorbeelden en is een aanwinst voor de zorg aan jonge kinderen met autisme.
Autistische kinderen. --- Autisme --- Autistische kinderen --- Baby's --- Peuters --- Kleuters --- Kinderen --- Baby --- Peuter --- Kleuter --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Naast de diagnose komen de specifieke technieken aan de orde in verband met leer- en gedragsstoornissen en worden de noodzakelijke voorzieningen besproken. Ook schenkt het boek aandacht aan het werken met autistische adolescenten en volwassenen. De veelvuldig aangehaalde praktijkvoorbeelden tonen aan dat autistische kinderen vaak belangrijke vooruitgang boeken met de beschreven methoden van begeleiding. De nadruk in dit boek ligt op de specifieke benadering die autistische kinderen nodig hebben. Een antwoord wordt gegeven op de vraag hoe hieraan in het gewone, dagelijkse leven vorm gegeven kan worden, thuis maar vooral ook op school.
#KVHB:Autisme --- autisme --- kinderen --- 462.4 ) Autistische kinderen --- 462.4 --- autisme (ler) --- 031956.jpg --- Autisme --- orthopedagogiek --- buitengewoon onderwijs --- 616.2 --- 376 --- Autistische kinderen --- Klinische psychologie --- specifieke problemen --- Autistische kinderen. --- specifieke problemen.
Listing 1 - 10 of 234 | << page >> |
Sort by
|