Narrow your search
Listing 1 - 10 of 43 << page
of 5
>>
Sort by

Book
Kinderen met autisme en een normale begaafdheid : een begeleidingsprogramma voor oudergroepen : werkboek voor de ouders
Authors: ---
ISBN: 9789020964523 Year: 2006 Publisher: Heverlee LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze groepsbegeleiding is uitgewerkt in twee versies: een versie voor ouders van kinderen met autisme en een normale begaafdheid en een versie voor ouders van kinderen met autisme en een verstandelijke handicap. Elke versie bestaat uit twee boeken: een werkboek voor de ouders en een handleiding voor de begeleiders. De groepsbegeleiding omvat een reeks van elf bijeenkomsten. De bijeenkomsten zijn zo opgevat dat er informatie gegeven wordt aan de ouders en ook (thuis)opdrachten. Zo wordt hen duidelijk gemaakt dat de opvoeding van een kind met autisme anders verloopt en er wordt stap voor stap gewerkt aan het bijbrengen van meer inzicht in het autistisch denken en doen. Samen met de deelnemende ouders zoeken de begeleiders naar een manier van omgaan met hun kinderen waardoor de ouders zich, na afloop van de reeks, beter toegerust voelen voor hun taak als opvoeder van hun kind met autisme. (Bron: covertekst)


Book
Autisme in het voortgezet onderwijs
Author:
ISBN: 9789044119800 Year: 2006 Volume: 13 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over autisme is lange tijd heel ingewikkeld gedaan. Dat is begrijpelijk, want de wereld van mensen kinderen met autisme lijkt er heel anders uit te zien. Leraar, zorgcoördinator, schoolleider,&zullen vele kenmerken van leerlingen beter kunnen plaatsen naarmate zij meer afweten van autisme. In feite worden de begeleiding en het onderwijs van de leerlingen bepaald door de leerlingen die een kenmerk hebben uit het brede spectrum van autisme. Zo zal de leraar die begrijpt waarom een leerling een bepaald verdrag vertoont, minder geneigd zijn om het de leerling kwalijk te nemen en er zich minder aan storen of boos op hem worden.Het boek geeft praktische, theoretische en ook ethische informatie omtrent de omgang met leerlingen met autisme in het voortgezet onderwijs. Vele leerlingen met autisme hebben het erg moeilijk zolang hun opvoeders en opleiders onvoldoende weten wat autisme inhoudt.


Book
Het elastiek tussen lichaam en ziel : verkenningen in het grijze gebied tussen hooggevoeligheid en autisme
Author:
ISBN: 9789055992379 Year: 2008 Publisher: Z.p. Andromeda

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer kinderen hebben te maken met een vorm van hooggevoeligheid. Ze zijn kwetsbaar, heel gevoelig voor indrukken vanuit hun omgeving en vaak erg eigenzinnig. Door hun kwetsbaarheid hebben ze veel houvast en controle nodig. Hans Lemmens benadert deze kinderen vanuit het oogpunt: ze zijn los met hun lichaam verbonden, ze leven meer in hun omgeving dan in hun lichaam. Het elastiek tussen hun lichaam en hun ziel is als het ware een beetje uitgerekt. Dat is ook zo bij kinderen met autisme, alleen in een extremere mate. Autisme wordt in dit boek gezien als een extreme vorm van hooggevoeligheid. En tussen hooggevoeligheid en autisme wordt een groot grijs gebied geconstateerd waarbinnen het voor diagnostici steeds moeilijker wordt een duidelijke grens te trekken. (Bron: covertekst)


Book
Schoolgids autisme
Author:
ISBN: 9789057123863 Year: 2013 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als ervaringsdeskundige moeder van een normaal begaafde zoon met het syndroom van Asperger (1990) en een verstandelijk gehandicapte autistische dochter (1994) richt de auteur zich zowel tot de ouders-lotgenoten (in het eerste deel) als tot de pubers zelf (deel twee). Het boek verdient veel aandacht omdat het zich enerzijds concentreert op een leeftijdscategorie die niet vaak wordt beschreven, anderzijds omdat de auteur zich ook direct richt tot de jongeren zelf. Het boek omvat dan ook tal van praktische adviezen voor zowel de ouders als voor jongeren. Zo wordt ingegaan op o.a. de keuze voor een middelbare school, de voorbereiding op de eerste schooldag, omgaan met plagen en pesten, het plannen van huiswerk en strategieën voor feestjes. Ook is er beknopt aandacht voor bv. de keuze voor een vervolgopleiding en het op kamers gaan. Doordat de auteur praat als moeder, maar ook als leerkracht is zij beter geschikt dan wie ook om de uitdagingen concreet en helder te beschrijven. Vooral in het deel voor de jongeren zelf staan enige lijntekeningen in zwart-wit. De uitgave heeft een sober omslag. Achterin staan enige lees- en kijktips en websites. Voor jongeren vanaf ca. 12 t/m 18 jaar, hun ouders en docenten. © NBD Biblion


Book
Weet jij wat autisme is? : leer alles over kinderen met autisme.
Authors: ---
ISBN: 9789077671108 Year: 2007 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit doe-boek is speciaal geschreven voor kinderen die een klasgenoot, vriendje, broertje of zusje hebben met een stoornis uit het autismespectrum. Door middel van toegankelijke lesstof en leuke oefeningen wordt uitgelegd wat autisme is, en hoe het is om autisme te hebben. Op een speelse manier krijgt de jonge lezer begrip voor kinderen met autisme en leert zo rekening met hen te houden. Respect krijgen voor en het leren accepteren van iemand die een beetje 'anders' is, zijn daarbij de belangrijkste doelstellingen. (Bron: covertekst)


Book
Doe wat je leest : begrijpen en uitvoeren van geschreven opdrachten voor kinderen met autisme
Authors: ---
ISBN: 9789058730886 Year: 2012 Publisher: Destelbergen SIG vzw

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen met autisme hebben vaak problemen met het correct interpreteren en exact uitvoeren van geschreven opdrachten. Deze map bevat verschillende oefeningen van verschillende moeilijkheidsgraad waarbij kinderen stap voor stap leren instructies te lezen, correct interpreteren en systematisch uitvoeren. De opdrachten kunnen ook voor andere doelgroepen gebruikt worden. Alle opdrachten staan op de cd-rom.


Book
Tom training : leren denken over denken en leren begrijpen van emoties.
Authors: ---
ISBN: 9789044129588 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek met daarin de ToM training of sociale cognitietraining is sinds de eerste druk uit 1994 veel gebruikt in de klinische praktijk. In 2009 is de opvolger van de ToM test -de ToM test –R- verschenen en dit betekende een aanscherping van de mogelijkheid om op een gedifferentieerde wijze Theory Of Mind (ToM) te meten. De ToM test-R maakt een sterkte zwakte analyse van het ToM profiel en dit vormt de basis voor het programma van de ToM training Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties. De ToM training is te gebruiken bij kinderen en jeugdigen met sociaal immatuur gedrag en uitvallen of vertragingen in sociale cognities en ToM, in het bijzonder de doelgroep Autisme Spectrum Stoornissen (ASS). Het boek biedt een complete training met bijlagen, direct bruikbaar voor hulpverleners en leerkrachten (in opleiding). (Bron: covertekst)


Book
AliASS : algemene leidraad in autismespectrumstoornissen : een snelkoppeling naar een autismevriendelijke begeleiding
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789057182846 Year: 2013 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Omgaan met leerlingen met autismespectrumstoornisen (ASS) vergt heel wat van het schoolteam. Vanaf nu is er een boek dat concrete handvatten biedt om autisme binnen een schoolse context te hanteren. Het boek richt zich tot schoolteams, leerkrachten, begeleiders, ouders en andere belangstellenden. In het boek komt de theoretische achtergrond van ASS aan bod met bv. aandacht voor de manier van leren. Maar wat het bijzonder maakt is de heldere en concrete informatie over omgaan met ASS binnen het schools klimaat: pauzes, schooluitstappen, regels en afspraken, straffen en belonen, instructies geven, groepswerk organiseren: wat werkt en wat werkt niet? Verder is er een uitgebreid gedeelte met vakgerichte informatie. Komen aan bod: bewegingsleer, levensbeschouwelijke en humane vakken, talen, wetenschappelijke vakken, creatieve vaardigheden, praktijkles, stage. Ten slotte is er een beknopt hoofdstuk over autisme en tewerkstelling. De voorbeelden en technieken die beschreven worden, zijn vooral van toepassing op leerlingen van het basis- en secundair onderwijs. De schrijfstijl is bevattelijk en concreet: ‘AliASS' is een boek om meteen mee aan de slag te gaan.


Book
Autisme en spel : creatieve en praktische ideeën voor spelactiviteiten
Authors: ---
ISBN: 9789077671443 Year: 2010 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Creatieve en praktische ideeën voor spelactiviteiten In het eerste deel van deze uitgave wordt autisme uitgelegd door de (spel)ontwikkeling van deze kinderen te vergelijken met die van niet-autistische kinderen. Tevens komen aan de orde: het belang van spel, de vroege vormen van spel en spelobservatie. In het tweede deel worden specifieke en gedetailleerde ideeën geboden voor het plannen van spelactiviteiten: ideeën die direct thuis en op school kunnen worden toegepast. Hoewel de concrete speltips in het bijzonder toepasbaar bij kinderen met een mindere begaafdheid, zijn de strategieën bruikbaar voor alle kinderen met autisme.


Book
Kinderen met autisme
Authors: ---
ISBN: 9789020964516 Year: 2008 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze groepsbegeleiding is uitgewerkt in twee versies: een versie voor ouders van kinderen met autisme en een normale begaafdheid en een versie voor ouders van kinderen met autisme en een verstandelijke handicap. Elke versie bestaat uit twee boeken: een werkboek voor de ouders en een handleiding voor de begeleiders. De groepsbegeleiding omvat een reeks van elf bijeenkomsten. De bijeenkomsten zijn zo opgevat dat er informatie gegeven wordt aan de ouders en ook (thuis)opdrachten. Zo wordt hen duidelijk gemaakt dat de opvoeding van een kind met autisme anders verloopt en er wordt stap voor stap gewerkt aan het bijbrengen van meer inzicht in het autistisch denken en doen. Samen met de deelnemende ouders zoeken de begeleiders naar een manier van omgaan met hun kinderen waardoor de ouders zich, na afloop van de reeks, beter toegerust voelen voor hun taak als opvoeder van hun kind met autisme. (Bron: www.lannoo.be)

Listing 1 - 10 of 43 << page
of 5
>>
Sort by