Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Gezond gedrag in de basisschool
Authors: ---
ISBN: 9001499902 Year: 2004 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff


Book
Bikkels in de dop : voor kinderen die zelfverzekerder willen worden
Authors: --- ---
ISBN: 9789044132168 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zou jij ook graag een beetje stoerder willen zijn? Niet meer bij iedere situatie denken dat je het toch niet kan, of dat dingen toch weer gaan mislukken? Dan is dit een boek voor jou! Je leest hier hoe je positiever over jezelf en spannende situaties kunt denken en hoe je ontspannen en relaxed kunt blijven. Je leert ‘nee’ te zeggen en om te gaan met tegenslagen. Na het lezen van dit boek zul je anders over dingen gaan nadenken en met opgeheven hoofd nieuwe uitdagingen aangaan. Een echte Bikkel! Bikkels in de dop is een boek voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar, dat gericht is op het vergroten van de sociaal-emotionele weerbaarheid. Om zelf te lezen of samen met een ouder of begeleider. Met behulp van de principes uit de cognitieve gedragstherapie wordt het anders kijken naar gebeurtenissen stap voor stap uit de doeken gedaan. De handige stappenplannen en werkbladen kun je ook downloaden met een persoonlijke code. (Bron: covertekst)


Book
Elementaire sociale vaardigheden
Authors: --- ---
ISBN: 903133538X 9789031335381 Year: 2001 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Waarnemen en interpreteren 2. Non-verbaal gedrag 3. Luisteren 4. Samenvatten 5. Vragen stellen 6. Concretiseren 7. Meningen 8. Omgaan met gevoelens 9. Feedback 10. Assertief reageren


Book
Ho, tot hier en niet verder...! : Training in sociale weerbaardeid voor kinderen van 7 tot 12 jaar en hun ouders
Authors: ---
ISBN: 9033445581 Year: 2000 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze training recht zich tot kinderen van 7 tot 12 jaar en hun ouders, en is bijzonder geschikt voor kinderen met problemen ten gevolge van pesten en kinderen met sociale angst of bewegingsangst. Ook kinderen met kenmerken van ADHD, NLD of milde vormen van contactstoornissen kunnen baat hebben bij deze training. De cursus voor de kinderen bestaat uit twaalf sessies. In kleine groepjes (zes tot acht kinderen) vinden communicatie en interactie plaats, via opeenvolgend bewegen, spel en praten. Er wordt gebruikgemaakt van methoddieken uit de bewegingstherapie, de cognitieve gedragstherapie, NLP en imaginatie. In deze training leren de kinderen via spel en beweging beter te luisteren naar hun lichaamssignalen en intuïtie en daar voor zichzelf of naar de ander toe iets mee doen. Ook voor de ouders (en anderen opvoeders) is er een cursus opgesteld. Deze bestaat uit een informatiebijeenkomst en vier sessies. In deze training worden Rogeriaanse uitgangspunten gecombineerd met gedragstherapeutische vaardigheden De ouders worden aangemoedigd om actief te luisteren naar de gevoelens van hun kind. Zij leren ook te onderscheiden wie de meest actieve persoon moet zijn bij het oplossen van problemen. De training biedt kinderen en hun ouders een ondersteuning in de groei naar zelfvertrouwen en de acceptatie van zichzelf en de ander. De kinderen wordt een leerervaring aangereikt, waarbij de volwassenen (therapeuten, ouders, leerkrachten..) structurerend, voorwaardenscheppend en mediërend aanwezig zijn. (Bron: covertekst)


Book
Beter omgaan met de emoties van kleuters : met de methode van 'Het Toverbos'
Authors: --- ---
ISBN: 9789020976199 Year: 2008 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek leert hoe je kleuters kunt helpen om te gaan met hun emoties. Door goed te kijken naar kinderen en het spel dat ze spelen, kunnen we namelijk veel afleiden over hun sociaalemotionele welzijn. Van daaruit kunnen we onze kleuters spelenderwijs sociale vaardigheden bijbrengen. Dit boek introduceert daarvoor onder meer het spel 'Het toverbos'. Met deze methode, die dierenpoppen en verhalend materiaal gebruikt, worden kleuters weerbaar, gaan ze verhalend materiaal gebruiken, gaan ze zelf op zoek naar oplossingen en winnen ze aan zelfvertrouwen. (Bron: covertekst)


Book
Opvoeden tot weerbare kwetsbaarheid
Author:
ISBN: 9053509429 9789053509425 Year: 2000 Volume: 5 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is de neerslag van informatieavonden ivm opvoeden tot weerbare kwetsbaarheid tijdens het schooljaar 98-99 met de kinderpsychiater Peter Adriaenssens en het VCOV.

Keywords

Personality Development --- Child Development --- Education --- Psychology, Educational --- 37.018.1 --- #GBIB:CBMER --- #GBIB:IDGP --- #PBIB:+101.10 --- #PBIB:+107.10 --- #PBIB:2000.1 --- #PBIB:gift 2000 --- Academic collection --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Weerbaarheid --- opvoeden --- weerbaarheid --- kinderopvoeding --- persoonlijkheidsvorming --- 308.4 --- 416.1 --- 433 --- 433.4 --- Kinderpsychologie --- Kindersociologie --- Opvoeding --- Opvoeding (Pedagogie) --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- assertiviteit --- kinderpsychologie --- kindersociologie --- kwetsbaarheid --- pedagogiek --- 416.5 --- Angst --- Angstige kinderen --- Assertiviteit (Weerbaarheid) --- Kinderen --- Puberteit --- Sprookjes --- 433.4 ) Sociale, rationele en seksuele opvoeding van het kind --- opvoeding (ler) --- Weerbaarheid: jongeren --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Gezinsopvoeding (ouder-kind relatie) --- Weerbaarheid --- Development, Personality --- Growth --- Educational Psychology --- Educational Psychologies --- Psychologies, Educational --- Activities, Educational --- Educational Activities --- Workshops --- Literacy Programs --- Training Programs --- Activity, Educational --- Educational Activity --- Literacy Program --- Program, Literacy --- Program, Training --- Programs, Literacy --- Programs, Training --- Training Program --- Workshop --- Students --- Infant Development --- Development, Child --- Development, Infant --- Psychology, Child --- 37.018.1 Rol van de ouders in opvoeding. Gezinsopvoeding --- Rol van de ouders in opvoeding. Gezinsopvoeding --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- 37 --- 37.03 --- Jeugd --- Sociologie van de jeugd --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Opvoeding in de praktijk --- Sociale opvoeding --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- education --- Educational sciences --- kinderen --- Sociology of social care --- opvoeding --- 37.013 --- Angsten --- Gehechtheid --- Relatie ouder - kind --- Assertiviteitstraining --- kinderen, weerbaar --- graduaat orthopedagogie


Book
Mijn kind is bang [en ik ook]. Opvoeden tot weerbaarheid
Author:
ISBN: 9020931202 Year: 1997 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek Mijn kind is bang corrigeert op een rustige toon nogal wat kromme denkbeelden, maar wil vooral het 'probleem' op een opbouwende manier benaderen: angst hoort nu eenmaal bij het opgroeien. Het is niet zozeer met tips en cursussen dat je kinderangsten te lijf gaat, wel met een dagelijkse opvoeding tot weerbaarheid. Hoe je dit kunt doen, beschrijft Peter Adriaenssens deskundig aan de hand van vele voorbeelden uit het leven van elke dag. Die gaan vergezeld van indringende beschouwingen en doeltreffende suggesties.

Keywords

kinderpsychologie --- kindermishandeling --- assertiviteitstraining --- kinderopvoeding --- kindermishandeling, seksuele --- angst --- Child. --- Anxiety. --- Fear. --- Anxiety Disorders. --- #GSDBP --- #PEDA *018.13 --- #PEDA *6.58 --- Academic collection --- C6 --- angst (x) --- kinderen --- opvoeding --- #A9707A --- #KVHB:Angst --- #KVHB:Seksueel misbruik. Zie ook: Geweld --- #KVHB:Weerbaarheid --- seksueel misbruik --- weerbaarheid --- 416.5 --- Angsten --- Psychologie --- Sociale opvoeding --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- kinderangsten --- pedagogiek --- 37.018.1 --- 433.1 --- Angst --- Angstige kinderen --- Assertiviteit (Weerbaarheid) --- Assertiviteit --- Kinderen --- Kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- Opvoeding --- Ouder-kind relatie (moeder-kind relatie) --- Pedofilie --- Seksuele kindermishandeling --- Sprookjes --- 415.3 ) Angst --- emoties --- gedrag --- ontwikkelingspsychologie --- Assertiviteit ; kinderen --- Anxiety Neuroses --- Anxiety States, Neurotic --- Neuroses, Anxiety --- Anxiety Disorder --- Anxiety State, Neurotic --- Disorder, Anxiety --- Disorders, Anxiety --- Neurotic Anxiety State --- Neurotic Anxiety States --- State, Neurotic Anxiety --- States, Neurotic Anxiety --- Anxiety --- Anti-Anxiety Agents --- Fears --- Hypervigilance --- Nervousness --- Social Anxiety --- Anxieties, Social --- Anxiety, Social --- Social Anxieties --- Phobia, Social --- Anxiety Disorders --- Children --- Minors --- 159.987 --- 343.62 --- 361.13 --- 37 --- 159.94 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Opvoedingsstijlen --- Developmental psychology --- Ontwikkelingspsychologie --- assertiviteit --- 415.3 --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- Child --- Fear --- Opvoeding en onderwijs --- Seksueel misbruik --- Preventie --- Weerbaarheid --- 433 --- 440 --- Anxiousness --- Onderwijs

Listing 1 - 8 of 8
Sort by