Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Appropriation of Sadeian Violence in Angela Carter's The Infernal Desire Machines of Doctor Hoffman
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Liège Université de Liège (ULiège)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The present thesis focuses on how Angela Carter (1940 – 1992) recaptured the ideas and
principles of the Marquis de Sade (1740 – 1814) so as to assert her feminist ideas through the
exploitation of pornography and sexual violence in The Infernal Desire Machines of Doctor
Hoffman (1972). After an overview of Carter’s literary life, it will trace the author’s views on
Sade and what she called “moral pornography” as well as the relationship the latter can have
with feminism, on the one hand by taking a close look at the highly controversial essay The
Sadeian Woman (1978) and on the other hand by dealing with the explosive debate on the
pornography issue that took place within the feminist movement during the 1980s. It will then
offer an analysis of Carter’s novel, approaching a variety of topics ranging from the inclusion
of Sadeian characters within the plot to the elaboration of powerful Carterian heroines by way
of distinctive features directly borrowed from pornography – such as dehumanisation, the
stereotypical representation of femininity and gender relations, and the banalisation of sexual
violence against women, all of it being subjected to criticism.

Métatextualité et métafiction : théorie et analyses
Authors: ---
ISBN: 2868477658 2753546231 9782868477651 Year: 2002 Publisher: Rennes : Presses universitaires de Rennes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cet ouvrage collectif a été réalisé par le centre de recherches Inter-langues d'Angers (CRILA) qui regroupe des enseignants-chercheurs anglicistes de l'université d'Angers. Ils ont ici fait œuvre commune, et la partie théorique émane de leurs travaux. Les notions de métatextualité et de métafiction, souvent utilisées lors des études littéraires et dans les articles de critique, sont cependant mal maîtrisées par les étudiants. D'autre part, si certains ouvrages – assez rares et souvent en langue anglaise – traitent de la question, les points de vue divergent quant à la nature de la métatextualité et de la métafiction, termes souvent confondus. L'équipe de chercheurs, après avoir posé la problématique, s’est donné une hypothèse commune, a défini ses axes de recherche pour parvenir à une étude cohérente qui tente de faire le point sur les acquis et d'apporter une pierre à l'édifice de la recherche. Si la démarche est collective, chaque chapitre théorique est le fruit d'une recherche personnelle de son auteur. Après la partie théorique, des articles portant sur des nouvelles d'Angela Carter et émanant de chercheurs du CRILA et d'autres spécialistes d'universités françaises proposent une mise en œuvre critique de la réflexion théorique.


Book
The grotesque in contemporary British fiction
Author:
ISBN: 1526112051 9781781705742 1781705747 9781526112057 0719078911 9780719078910 1526127172 Year: 2016 Publisher: Manchester, UK : Manchester University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Starting with a sophisticated exploration of the historical development of the grotesque in literature, the book outlines the aesthetic trajectories of Angela Carter, Martin Amis, Ian McEwan, Iain Banks, Will Self and Toby Litt and offers detailed critical readings of key works of modern fiction including The Bloody Chamber (1979), Money (1984), The Child in Time (1987), The Wasp Factory (1984), Great Apes (1997) and Ghost Story (2004). The book shows how the grotesque continues to be a powerful force in contemporary writing and provides an illuminating picture of often controversial aspects of recent fiction."--Publisher's website.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by