Listing 1 - 10 of 485 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Probleemstelling: Kofferwerking is meer dan een verzameling van voorwerpen. Het is een belangrijk instrument in het streven naar het aanvaarden van een multiculturele samenleving en in het bestrijden van vooroordelen en stereotypen over andere culturen.Enerzijds laat de methode de mensen toe om op een andere manier via voorwerpen tradities, culturen, gewoontes,… uit het dagelijks leven van een bepaald land te leren kennen. Met deze informatie kunnen deelnemers hun eventuele vooroordelen en stereotypen herzien. Anderzijds kan het er, ongewild, voor zorgen dat vooroordelen bevestigd worden. Als vormingsgever moet men daar zeer voorzichtig mee omgaan en de nodige voorzorgen nemen om dit te voorkomen. De koffer moet ondersteund worden door een aantal andere activiteiten want de werking kan daardoor versterkt worden en de inzichten van de deelnemers kunnen daardoor verhoogd worden.Kofferwerking is een goede methodiek om aan de hand van voorwerpen bepaalde gebruiken te gaan bespreken en vooroordelen te gaan verbreken. Deze methodiek geeft een ander zicht op de situatie.Het is zoeken naar het betrekken van het etnografisch perspectief op de voorwerpen die in de koffer zitten. Bij het geven van de uitleg over de voorwerpen, krijgen de voorwerpen hun betekenis die ze hebben in de Albanese cultuur. Deze betekenis kan afwijken van de manier waarop de doelgroep kijkt naar diezelfde voorwerpen. Als de doelgroep geen kennis heeft van de Albanese cultuur, dreigt het gevaar dat ze de voorwerpen een verkeerde betekenis toekennen. Om dit te voorkomen, geef ik als vorminggever het etnografisch perspectief mee aan mijn doelgroep. Conclusies: Kofferwerking is meer dan een verzameling van voorwerpen. Het is een belangrijk instrument in het streven naar het aanvaarden van een multiculturele samenleving en in het bestrijden van vooroordelen en stereotypen over andere culturen.Enerzijds laat de methode de mensen toe om op een andere manier via voorwerpen tradities, culturen, gewoontes,… uit het dagelijks leven van een bepaald land te leren kennen. Met deze informatie kunnen deelnemers hun eventuele vooroordelen en stereotypen herzien. Anderzijds kan het er, ongewild, voor zorgen dat vooroordelen bevestigd worden. Als vormingsgever moet men daar zeer voorzichtig mee omgaan en de nodige voorzorgen nemen om dit te voorkomen. De koffer moet ondersteund worden door een aantal andere activiteiten want de werking kan daardoor versterkt worden en de inzichten van de deelnemers kunnen daardoor verhoogd worden.Kofferwerking is een goede methodiek om aan de hand van voorwerpen bepaalde gebruiken te gaan bespreken en vooroordelen te gaan verbreken. Deze methodiek geeft een ander zicht op de situatie.Het is zoeken naar het betrekken van het etnografisch perspectief op de voorwerpen die in de koffer zitten. Bij het geven van de uitleg over de voorwerpen, krijgen de voorwerpen hun betekenis die ze hebben in de Albanese cultuur. Deze betekenis kan afwijken van de manier waarop de doelgroep kijkt naar diezelfde voorwerpen. Als de doelgroep geen kennis heeft van de Albanese cultuur, dreigt het gevaar dat ze de voorwerpen een verkeerde betekenis toekennen. Om dit te voorkomen, geef ik als vorminggever het etnografisch perspectief mee aan mijn doelgroep.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Bibliotheek Camille Huysmans
Choose an application
Bibliotheek François Vercammen
Choose an application
Bibliotheek François Vercammen
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 485 | << page >> |
Sort by
|