Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
De vroege start van de Nederlandse tweede feministische golf manifesteerde zich in de oprichting van de Aktiegroep Man Vrouw Maatschappij (MVM) op 26 oktober 1968. In dit boek wordt de geschiedenis van deze organisatie beschreven, met het accent op de hoogtijjaren 1968-1973. Om het karakter van MVM en haar plaats in de feministische beweging te analyseren, maakt de auteur gebruik van het generatieconcept. Sociologen en historici onderscheiden drie generaties: de vooroorlogse (geboren 1910-1930), de stille (geboren 1930-1940) en de protestgeneratie (geboren 1940-1955). De aanhang en het kader van MVM bestond in haar beginperiode vooral uit vrouwen van de stille generatie. MVM bewoog zich hierdoor op het breukvlak van twee werelden, namelijk de combinatie tussen enerzijds de radicale denkbeelden van de naoorlogse generatie, en anderzijds de degelijke organisatie en het gematigd optreden van de stille generatie. Deze tweezijdigheid werd het handelsmerk en de kracht van MVM binnen de feministische beweging in Nederland.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Netherlands --- #GGSB: Sociologie --- #GGSB: Sociale wet. essays --- Feminists --- -Pressure groups --- -Advocacy groups --- Interest groups --- Political interest groups --- Special interest groups (Pressure groups) --- Functional representation --- Political science --- Representative government and representation --- Lobbying --- Policy networks --- Political action committees --- Social control --- Feminism --- Social reformers --- Aktiegroep Man, Vrouw, Maatschappij --- Man Vrouw Maatschappij (Group) --- Man Women Society (Group) --- MVM --- Pressure groups --- Aktiegroep Man, Vrouw, Maatschappij. --- -Aktiegroep Man, Vrouw, Maatschappij --- Advocacy groups --- History --- 20th century --- Man Vrouw Maatschappij (MVM) --- Sociale wet. essays --- Sociologie --- Second feminist wave --- Women's movements --- Women's organizations --- Book
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|