Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
De auteur is emeritus-hoogleraar in de orthopedagogiek. Vanuit zijn onderzoeks- en praktijkervaring constateert en analyseert hij diverse actuele knelpunten in de jeugdzorg. Zorgvuldig beschrijft hij fenomenen zoals zwerven, delinquentie en pesten. Op diverse terreinen is de laatste jaren onderzoek gedaan; echter, de resultaten ervan zijn nooit of onvoldoende in de praktijk toegepast. De auteur pleit voor een multidisciplinaire toepassing ervan en voor ingrijpende aanpassingen en verbeteringen van de huidige aanpak. Tevens komen de rol van de werker en methodiekontwikkeling ruim aan bod. Qua vorm en taalgebruik een gedegen, 'klassiek' studie- en praktijkboek. Goed inzetbaar in jeugdzorg, onderwijs en orthopedagogiek. Bevat in ruime mate literatuuradviezen. © NBD Biblion
323 --- agressiviteit --- burn-out --- delinquentie --- diagnose --- gedragsproblemen --- gezinsvoogd --- inrichtingsopvoeding --- jeugdhulpverlening --- jeugdzorg --- leefgroepen --- methodiek --- orthopedagogiek --- pesten --- scholen --- therapie --- zwervers --- Bijzondere jeugdbijstand --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- 186.2 Kinderopvang --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Jeugdzorg --- Misdaad --- Pesten --- Agressieve jongeren --- Agressie --- Jeugd --- Jongeren --- Jongere --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film
Choose an application
Wanneer kunnen we spreken van agressie? Is dat al het geval als iemand een grote mond opzet tegen een ander, of is het pas aan de orde als iemand een ander een flinke klap verkoopt of mishandelt? Doorgaans zien we agressie als iets negatiefs, iets verwerpelijks. Maar we spreken ook van gezonde agressie als bijvoorbeeld een kind niet over zich heen laat lopen en van zich afbijt. De grens tussen agressief en assertief gedrag is niet altijd even scherp te trekken. Kortom, hier valt veel te verhelderen.Agressie is een groot maatschappelijk probleem. Uit onderzoek blijkt dat jeugdigen met fysieke agressie moeilijker te behandelen zijn dan jonge wetsovertreders. In tegenstelling tot wat dikwijls wordt gedacht, helpt hard straffen van agressieve jeugdigen niet: dat roept nog meer agressie op. Meer resultaat wordt geboekt met een brede aanpak waarbij behalve de jeugdige zelf ook het gezin, de school, het werk en het sociale netwerk worden betrokken. Zo geeft dit boek niet aleen een heldere analyse van agressie, maar ook mogelijke oplossingen
Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- agressie --- Agressiviteit ; jongeren --- 467 --- Agressie --- Agressieve kinderen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Geweld --- TV --- games --- opvoeding --- preventie --- video --- zelfbeeld --- Agressie (geweld, woede) --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- 092313.jpg --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Agressieve jongeren --- Orthopedagogiek --- Agressiviteit --- Ontwikkelingspsychologie --- Jeugd --- Jongeren --- Jongere --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film
Choose an application
Docenten in het middelbaar onderwijs worden keer op keer geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag van leerlingen. De brutale, lastige en/of agressief reagerende leerling trekt een zware wissel op het klimaat op school. Daadwerkelijk aanpakken en voorkomen van problemen kan alleen door bewustwording van eigen handelen van de docent. Maar ook het hebben en naleven van schoolregels en de onderlinge samenwerking tussen docenten is van groot belang voor een prettig en veilig schoolklimaat. Dit boek is ontstaan in de onderwijspraktijk. Het biedt concrete antwoorden en oplossingen op vragen rondom orde houden en agressie in en rondom de klas. 'Ga d'r maar uit!' geeft inzicht in de achtergronden van het gedrag maar wil vooral op preventief gebied een waardevolle ondersteuning zijn voor de beginnende zowel als de ervaren leerkracht. Daarnaast geeft het boek een overzicht van werkvormen die juist curatief kunnen worden ingezet wanneer er sprake is van agressie.
467 --- 454.22 --- #PBIB:+107.21 --- agressiviteit --- Klasklimaat --- Schoolklimaat --- Orde houden ; secundair onderwijs --- Agressie ; leerlingen --- Gedragsproblemen --- 454.23 --- 450.42 --- 37.064 --- Agressie --- Conflicten --- Preventie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Onderwijsstijlen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Didactische principes --- Initial didactic situation --- klassfeer --- klassenmanagement --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- ordeproblemen (onderwijs) --- geweld --- agressie --- onderwijspraktijk --- Agressieve kinderen --- Agressieve jongeren --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Tucht --- Veiligheid --- Klassenmanagement --- Jongeren --- Kinderen --- Gedragsprobleem --- Jongere --- Kind --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Jeugd --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Film --- Thuis
Choose an application
Dit boek gaat over boze kinderen, kinderen die zich agressief gedragen (Koops), korte lontjes hebben (Levering), naar de kinderpsychiater moeten (Matthys), en ook groepsgewijs interventies nodig hebben (Orobio de Castro). Er zijn extremistische jongeren, die boos zijn op de hele wereld (Van San en Sieckelinck), er is een straatjongerenprobleem (De Jong), er wordt boosaardig cyber gepest (Spiel et al.), en er is boosmakende handel in meisjes (Siegel). Men zou er treurig van worden, ware het niet dat er ook positief pedagogisch gebruik van boosheid kan worden gemaakt (De Winter).
agressie --- jeugdpsychologie --- Affective and dynamic functions --- Marokkanen --- gedragsstoornissen --- Developmental psychology --- cyberpesten --- emoties --- Educational psychology --- pedagogiek --- boosheid --- pedagogische psychologie --- 416.5 --- 376.42 --- Boosheid ; kinderen --- opvoeding --- Boosheid --- Agressie --- Opvoeding --- Opvoeding (Pedagogie) --- 467 --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- 37 --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Agressieve kinderen --- Opvoeding en onderwijs --- Ontwikkeling --- Gedragsproblemen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Agressieve jongeren --- Kinderen --- Jeugd --- Cyberpesten --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Jongeren --- Provincie West-Vlaanderen --- Gedragsprobleem --- Kind --- Jongere --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Film
Choose an application
Dit boek gaat over speciale, bijzondere, maar complexe kinderen en jongeren, die hun opvoeders soms voor grote problemen kunnen stellen. Naast een beschrijving van hun gedragsproblemen geeft de schrijfster praktische suggesties voor de aanpak hiervan. De kern van die aanpak is gelegen in de bereidheid van de beroepsopvoeder om achter het probleemgedrag te willen kijken en reeds bestaande positieve gedragingen uit te breiden. Hierdoor past dit boek in de trend van de tegenwoordige hulpverlening om vooral oplossingsgericht en niet zozeer probleemgericht te handelen. Deze aanpak biedt meer openingen en perspectief in problematische opvoedingssituaties.
#PBIB:+107.21 --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Pedagogie --- 467 --- ADHD --- Borderlinesyndroom --- Gilles de la Tourettesyndroom --- NLD --- PDD-NOS --- agressie --- faalangst --- gedragsproblemen --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- stress --- agressiviteit --- angststoornissen --- borderlinesyndroom --- depressie --- gedragsstoornissen --- opvoedingsondersteuning --- opvoedingsproblemen --- Agressie --- Angst --- Borderline --- Depressieve kinderen --- Faalangst --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Leerproblemen --- Opstandige kinderen --- 376 --- APOS --- Depressies --- Hulpverlening --- Nonverbal Learning Disability syndroom --- Scholen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Zorgverbreding --- Angsten --- Depressie --- Stress --- Trauma's --- Agressieve kinderen --- Agressieve jongeren --- Antisociaal gedrag --- Niet-verbale leerstoornis --- Behandeling --- Pedagogiek --- Agressiviteit --- Autisme --- Gedrag --- Gedragsstoornissen --- Jeugd met opvoedingsproblemen --- Opvoedingsondersteuning --- kinderen --- Jeugd met opvoedingsproblemen. --- Opvoedingsondersteuning. --- kinderen. --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- Borderlinestoornis --- Kind --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis --- 420 --- opvoeding --- psychologie van het kind --- leerproblemen --- pédagogie
Choose an application
Pedagogische adviezen voor speciale kinderen gaat over speciale, bijzondere, maar complexe kinderen en jongeren, die hun opvoeders soms voor grote problemen kunnen stellen. Naast een beschrijving van hun gedragsproblemen geeft de auteur praktische suggesties voor de aanpak hiervan. De kern van die aanpak is gelegen in de bereidheid van de beroepsopvoeder om áchter het probleemgedrag te willen kijken en reeds bestaande positieve gedragingen uit te breiden. Hierdoor past dit boek in de trend van de tegenwoordige hulpverlening om vooral oplossingsgericht en niet zozeer probleemgericht te handelen. Deze aanpak biedt meer openingen en perspectief in problematische opvoedingssituaties. Door zijn eenduidige opbouw is het boek zowel een praktisch handboek als een naslagwerk. Van alle problemen worden steeds dezelfde vragen beantwoord. In de elf hoofdstukken van deel II staat steeds beschreven: hoe ziet het probleem eruit volgens het psychiatrische DSM-IV classificatiesysteem, wat zijn mogelijke oorzaken, wat zijn mogelijke behandelingsvormen, wat is de prognose, wat de concrete verschijningsvormen van het probleem in een klas of groep en wat zijn dan mogelijke handelingssuggesties. Pedagogische adviezen voor speciale kinderen gaat over speciale, bijzondere, maar complexe kinderen en jongeren, die hun opvoeders soms voor grote problemen kunnen stellen. Naast een beschrijving van hun gedragsproblemen geeft de auteur praktische suggesties voor de aanpak hiervan. De kern van die aanpak is gelegen in de bereidheid van de beroepsopvoeder om áchter het probleemgedrag te willen kijken en reeds bestaande positieve gedragingen uit te breiden. Hierdoor past dit boek in de trend van de tegenwoordige hulpverlening om vooral oplossingsgericht en niet zozeer probleemgericht te handelen. Deze aanpak biedt meer openingen en perspectief in problematische opvoedingssituaties. Door zijn eenduidige opbouw is het boek zowel een praktisch handboek als een naslagwerk. Van alle problemen worden steeds dezelfde vragen beantwoord. In de elf hoofdstukken van deel II staat steeds beschreven: hoe ziet het probleem eruit volgens het psychiatrische DSM-IV classificatiesysteem, wat zijn mogelijke oorzaken, wat zijn mogelijke behandelingsvormen, wat is de prognose, wat de concrete verschijningsvormen van het probleem in een klas of groep en wat zijn dan mogelijke handelingssuggesties. (Bron: www.bsl.nl)
angst --- autisme --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- PTSS (posttraumatische stress-stoornis) --- orthopedagogiek --- bodemloosheidsyndroom --- pedagogische psychologie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Jongeren met opvoedingsproblemen --- Opvoedingsondersteuning --- ADHD --- OOD --- borderline --- faalangst --- hechtingsstoornissen --- kinderen --- kinderen met emotionele problemen --- 467 --- Agressie --- Autisme --- Borderline persoonlijkheidsstoornis --- Depressieve kinderen --- Faalangst --- Hechtingsproblemen --- NLD Non-verbal Learning Disability --- ODD Oppositional Defiant Disorder --- Angst --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Kinderpsychiatrie (psychiatrie (kinder)) --- Opvoeding --- 376 --- APOS --- Borderlinesyndroom --- Depressies --- Gilles de la Tourettesyndroom --- Hulpverlening --- Nonverbal Learning Disability syndroom --- Scholen --- 101539.jpg --- Leerstoornissen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Zorgverbreding --- Gedragsproblemen --- Angsten --- Depressie --- Stress --- Trauma --- Agressieve kinderen --- Agressieve jongeren --- Antisociaal gedrag --- PDD-NOS --- Niet-verbale leerstoornis --- Borderlinestoornis --- Behandeling --- Posttraumatische stressstoornis --- ODD --- Conduct disorder --- Jongeren --- Kinderen --- Gedragsprobleem --- Psychotrauma --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Jongere --- Kind --- ouder --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Jeugd --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oorzaak --- Film --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Met dit boek willen de auteurs alle onderwijsbetrokkenen informeren over en sensibiliseren voor een zorgzame aanpak van leer- en gedragsproblemen in het secundair onderwijs. Hoe kunnen we concreet en tijdig deze problemen op school onderkennen en er op een verantwoorde manier mee omgaan? Elementen van antwoord worden aangereikt door onderzoekers die de actuele wetenschappelijke inzichten op dit terrein vertalen naar het onderwijsveld. Mede vanuit deze inzichten schetsen beleidsverantwoordelijken enkele recente initiatieven op het niveau van het school- en onderwijsbeleid. Tenslotte worden ook vanuit de hulpverlening concrete handvatten aangereikt om aan de grotere zorgvraag van deze leerlingen tegemoet te komen.
Orthopedagogiek --- gedrags- en emotionele stoornissen. --- Gedragsstoornissen --- Leerstoornissen --- Secundair onderwijs. --- Secondary education --- leerproblemen --- Neuropathology --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- psycho-educatie --- Personality development --- orthopedagogiek --- differentiële opvoeding --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 376 --- #PBIB:+105.61 --- #PBIB:+107.21 --- #SBIB:316.334.1O310 --- #SBIB:316.334.1O400 --- ADHD --- Academic collection --- Dyslexie --- Geweld --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- zorgverbreding --- 454.2 --- Differentiërend onderwijs --- Dyscalculie --- Gedragsproblemen --- Jongeren --- Leerproblemen --- Leren leren --- 464 --- Agressieve jongeren --- Secundair onderwijs --- 462.4 --- differentiatie --- dyscalculie --- dyslexie --- gedragsstoornissen (gez) --- leerproblemen (ler) --- leren lezen --- secundair onderwijs --- zorgverbreding (ler) --- Gedragsproblemen ; onderwijs --- Kinderen met leerproblemen --- Zorgverlening --- 062584.jpg --- Gedragsstoornissen ; secundair onderwijs --- Leerstoornissen ; secundair onderwijs --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Sociologisch onderzoek i.v.m. doelstellingen in het onderwijs (onderwijssystemen) --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijsstrategieën --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: Studiemethoden) --- Learning disabled youth --- Education --- Flanders (Belgium) --- Learning disabilities --- Treatment --- Behavior disorders in adolescence --- Behavior therapy for teenagers --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Zorgverbreding --- Remediërend onderwijs --- Differentiatie --- Leerprobleem --- Gedragsprobleem
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|