Narrow your search

Library

KBR (3)

UGent (3)

KU Leuven (2)

UAntwerpen (1)

VUB (1)


Resource type

book (4)


Language

English (2)

French (2)


Year
From To Submit

2016 (1)

2004 (1)

1992 (1)

1985 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Les opérations financières dans le roman réaliste : lectures de Balzac et de Zola
Author:
ISBN: 2745309471 Year: 2004 Volume: 77 Publisher: Paris Honoré Champion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Georges Darien : robbery and private enterprise
Author:
ISBN: 9062037771 Year: 1985 Volume: 18 Publisher: Amsterdam Rodopi


Book
Le roman d'entreprise français au tournant du XXIe siècle
Author:
ISBN: 9782878546989 2878546989 Year: 2016 Publisher: Paris : Presses Sorbonne nouvelle,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L'entreprise est-elle toujours, dans l'imaginaire littéraire, cette bouche béante dévorant quotidiennement son lot d'ouvriers et ravalant le prolétariat au statut de « chair à patrons » ? L'idéologie néolibérale tend à la représenter comme le lieu d'épanouissement des individus, comme une structure où convergent le désir de réalisation de chacun, son bien-être matériel et la prospérité générale. Le roman d'entreprise contemporain, afin de désamorcer ces représentations, cherche à en défamiliariser les évidences et à révéler l'ordinaire de la domination. Éclairant les récentes mutations (linguistiques, managériales, structurelles et idéologiques) des grandes entreprises, il en pointe les conséquences socio-économiques, éthiques et anthropologiques et recourt, pour ce faire, à la capacité heuristique de la forme romanesque. En rupture avec les esthétiques réaliste et naturaliste, il invente des formes neuves propres à réfléchir les enjeux contemporains.Cette étude entend montrer, à travers un corpus panoramique, le mouvement de repolitisation du littéraire initié par le roman d'entreprise. Empruntant aux sciences humaines des outils pour penser les métamorphoses du capitalisme, il offre de nouvelles lignes de lisibilité dans le réel, tout en posant, à nouveaux frais, la question de l'engagement littéraire.

Judging new wealth : popular publishing and responses to commerce in England, 1750-1800.
Author:
ISBN: 0198202377 019167530X Year: 1992 Publisher: Oxford Clarendon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In this broad-ranging study, James Raven explores popular literature and the book trade in the second half of the eighteenth century. Based on intensive research into the production and sale of literature ranging from novels and magazines to courtesy books and fashionable tracts, the book examines the representation of the newly wealthy. Dr Raven challenges the notion that prejudice against the businessman was a late nineteenth-century phenomenon. He shows how, during a period of often bewildering change and instability, a competitive literature industry led reaction against excessive consumer spending, contributed to the definition of legitimate economic behaviour, and stimulated unprecedented attacks upon the social presumption of tradesmen. This is a scholarly and stimulating study which makes important contributions to debates on the supposed decline of the British industrial spirit and on the growing self-confidence of the middle class. Judging New Wealth adds very greatly to our understanding of late eighteenth-century England and its cultural and business climate.

Keywords

Businesspeople in literature --- Commerce dans la littérature --- Commerce in literature --- Handel in de literatuur --- Hommes d'affaires dans la litterature --- Richesse dans la litterature --- Rijkdom in de literatuur --- Wealth in literature --- Zakenlieden in de literatuur --- 655.4 <41> --- 655.42 <41> --- 82:3 --- 820 "17" --- Businessmen in literature --- English literature --- -Literature publishing --- -Popular culture --- Popular literature --- -Publishers and publishing --- -Wealth in literature --- Wealth --- -Affluence --- Distribution of wealth --- Fortunes --- Riches --- Business --- Economics --- Finance --- Capital --- Money --- Property --- Well-being --- Book publishing --- Books --- Book industries and trade --- Booksellers and bookselling --- Literature, Popular --- Books and reading --- Popular culture --- Culture, Popular --- Mass culture --- Pop culture --- Popular arts --- Communication --- Intellectual life --- Mass society --- Recreation --- Literary publishing --- Literature --- Publishers and publishing --- British literature --- Inklings (Group of writers) --- Nonsense Club (Group of writers) --- Order of the Fancy (Group of writers) --- Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland --- Boekhandel--algemeen--Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland --- Literatuur en maatschappijwetenschappen --- Engelse literatuur--18e eeuw. Periode 1700-1799 --- History and criticism --- History --- -History --- -History and criticism --- -Public opinion --- -Publishing --- Publishing --- Great Britain --- Commerce --- -Businessmen in literature. --- Commerce in literature. --- Literature publishing --- Wealth in literature. --- History and criticism. --- Public opinion --- Businessmen in literature. --- -Uitgeverij. Boekhandel--algemeen--Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland --- -Great Britain --- -655.4 <41> --- 820 "17" Engelse literatuur--18e eeuw. Periode 1700-1799 --- 82:3 Literatuur en maatschappijwetenschappen --- -82:3 Literatuur en maatschappijwetenschappen --- Affluence --- -Businessmen in literature --- Culture --- 18th century --- England --- Publishers and publishing - England - History - 18th century. --- England - Commerce - Public opinion - History - 18th century.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by