Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek vinden pedagogisch medewerkers en hun leidinggevenden inspiratie om in kindercentra aan de slag te gaan met democratisch burgerschap. Laat je niet afschrikken door deze grote term. Die kun je makkelijk vertalen in kleine activiteiten. En ja, democratisch burgerschap is echt wel iets voor jonge kinderen, al was het alleen maar omdat het bij het pedagogisch werk hoort om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling tot mensen die mee kunnen doen in de samenleving. Wil je aan de slag met democratisch burgerschap? Met de methode van actieonderzoek breng je kleine veranderingen aan in je groep. De methode begint bij jou en je deelt de opbrengsten met je collega’s. Samen creëer je kennis door een actieonderzoeksvraag te formuleren, die vraag uit te proberen in de praktijk en erover te documenteren en te reflecteren. Stap voor stap kun je beginnen met een van de volgende vijf thema’s: * Samen leren over democratie, * Samen diversiteit ontdekken, * Samen verantwoordelijk zijn, * Samen conflicten oplossen, * Samen besluiten nemen. Kinderen leren democratische vaardigheden van volwassenen. Van jou dus. Met dit praktijkboek krijg je zicht op wat je al doet aan democratisch burgerschap en wat je nog kunt ontwikkelen en bijleren. De praktijkvoorbeelden laten bijvoorbeeld zien hoe je dreumesen keuzemogelijkheden kunt bieden, hoe je peuters laat meedenken over spelmateriaal en hoe je bso-kinderen de ruimte biedt om hun bieb een nieuwe look te geven. Denk groot, doe klein!
Kinderopvang ; Nederland --- Sociale opvoeding --- kinderdagverblijven --- Sociale opvoeding ; kinderopvang ; didactiek --- democratisch burgerschap --- actieonderzoeken --- sociale opvoeding --- Educational sciences --- kinderopvang --- burgerschap --- pedagogiek
Choose an application
onderwijspraktijk --- onderwijsonderzoek --- actieonderzoek --- praktijkonderzoek --- Research on teaching --- Methods in social research (general) --- Actieonderzoek --- Leraren ; professionalisering --- Onderwijsonderzoek --- actieonderzoeken --- onderwijskunde --- Leraren --- Professionalisering --- Leerstrategieën --- Reflectie --- Higher education --- Leraar --- Leerstrategie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs --- Directie
Choose an application
Heel wat leerkrachten en scholen komen regelmatig in contact met kwaliteitszorg via allerlei methodieken en instrumenten. De boomgaard van de kwaliteitszorg is dus al erg rijk en werpt in vele scholen zijn vruchten af. Toch vinden de samenstellers van dit boek het zinvol om het Vlaamse onderwijsveld te laten kennismaken met nog een andere fruitboom, namelijk die van het actieonderzoek. Op lange termijn vergt goede kwaliteitszorg immers een variatie aan methodieken, invalshoeken en domeinen. Tot die noodzakelijke verscheidenheid draagt actieonderzoek alvast bij.
Kwaliteitszorg --- Leraren --- Onderwijs. --- Professionalisering. --- School management --- onderwijsmanagement --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijskwaliteit --- 371.012 --- actieonderzoeken --- didactiek --- kwaliteitszorg --- onderwijsonderzoek --- 450.4 --- 450.7 --- Actieonderzoeken --- Beginnende leraren --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- actie-onderzoek --- actieonderzoek --- gratis exemplaar --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- 458.1 --- Actieonderzoek --- Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Professionalisering --- Schoolmanagement --- 454 --- kwaliteitsontwikkeling --- Kwaliteitsontwikkeling --- Onderwijs ; didactiek --- 450.49 --- Onderwijsstrategieën --- Leraren ; professionalisering --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Organisatie - Management --- departement Algemeen 07
Choose an application
Veel leraren en leraren-in-opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen schoolorganisatie. Het is de bedoeling dat zij op een systematische manier antwoorden zoeken op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Praktijkonderzoek in de school biedt hun een leidraad bij het voorbereiden en uitvoeren van dit praktijkonderzoek. Aan de hand van praktische voorbeelden en technieken vertalen de auteurs de basisprincipes van praktijkonderzoek naar het onderwijs. Dat doen zij vanuit een realistische visie op de waarde die het onderzoek kan hebben voor de school, de leraren en de leerlingen. In 2 inleidende hoofdstukken wordt een algemeen beeld geschetst van praktijkonderzoek en de toepassing ervan in het onderwijs. Daarna volgen 7 hoofdstukken waarin telkens een van de kernactiviteiten van praktijkonderzoek centraal staat: oriënteren, richten, plannen, ontwerpen, verzamelen, analyseren en concluderen, en rapporteren en presenteren. Alle hoofdstukken worden afgesloten met oefeningen waarmee (aankomende) leraren hun onderzoeksvaardigheden kunnen trainen, individueel of in groepsverband
Onderzoeksvaardigheden --- Onderwijs --- Nederland. --- onderwijs --- onderzoeksmethoden --- Research on teaching --- Qualitative methods in social research --- praktijkonderzoek --- 301.081 --- 371.012 --- actieonderzoeken --- wetenschappelijk onderzoek --- 003 --- Actieonderzoeken --- Onderzoeksmethoden --- Onderzoeksstrategie --- Praktijkonderzoek --- onderzoekstechnieken --- 458.1 --- sociaal onderzoek --- Onderzoekstechnieken --- onderzoeksvaardigheden --- 001 )* Wetenschappelijke onderzoeksmethoden --- onderzoeksstrategie --- Onderzoeksmethoden ; onderwijs --- 450.49 --- Wetenschappelijk onderzoek --- 100732.jpg --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- Kwalitatieve sociologische onderzoeksmethoden --- Onderwijsonderzoek --- Wetenschappelijk onderzoek ; algemeen --- Organisatie - Management --- PHL-Education 12 --- onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- Onderwijspraktijk --- Leraren --- Onderzoek --- Rapporteren --- Presenteren --- Leraar --- Directie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Sport --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Dit vanuit een realistische visie op de waarde die het onderzoek kan hebben voor de school, de leraren, de leerlingen en hun ouders. In twee inleidende hoofdstukken wordt een algemeen beeld geschetst van praktijkonderzoek en de toepassing ervan in het onderwijs. Daarna volgen zeven hoofdstukken waarin steeds een van de kernactiviteiten van praktijkonderzoek centraal staat: oriënteren, richten, plannen, verzamelen, analyseren en concluderen, ontwerpen, en rapporteren en presenteren. Alle hoofdstukken worden afgesloten met oefeningen waarmee (aankomende) leraren hun onderzoeksvaardigheden kunnen ontwikkelen. Een code in het boek geeft de gebruiker exclusieve toegang tot de website. Hier is ondersteunend materiaal te vinden, waaronder definities van begrippen, uitwerkingen van de oefenopgaven, weblinks en sjablonen voor onderzoeksinstrumenten. Het docentendeel biedt opleidingsdocenten handreikingen voor het ontwikkelen van een onderzoeksleerlijn en het begeleiden en beoordelen van praktijkonderzoek. Ook vinden zij hier een presentatie die gebruikt kan worden voor hoor- of werkcolleges. Veel leraren en leraren-in-opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen school. Op een systematische wijze gaan zij op zoek naar antwoorden op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Dit leidt enerzijds tot nieuwe kennis en inzichten over de dagelijkse onderwijspraktijk en anderzijds tot oplossingen voor praktijkproblemen die zij in hun werk signaleren. Praktijkonderzoek wordt op die manier ingezet als professionele leerstrategie. Het is een vorm van leren op de werkplek die nadrukkelijk verbonden is aan het dagelijks handelen. Praktijkonderzoek in de school biedt een leidraad bij het voorbereiden en uitvoeren van dit praktijkonderzoek. De methodiek kenmerkt zich door een krachtige verbinding tussen onderzoeken en innoveren. Deze biedt hierdoor concrete handvatten voor duurzame schoolontwikkeling. Aan de hand van praktische voorbeelden en technieken hebben de auteurs de basisprincipes van praktijkonderzoek vertaald naar het onderwijs.
Qualitative methods in social research --- Research on teaching --- praktijkonderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- onderwijs --- onderzoeksmethoden --- onderwijsonderzoek --- 450.4 Onderwijskunde --- 458.1 --- Actieonderzoeken. --- Lerarenopleidingen. --- Onderwijs. --- Onderwijsonderzoek. --- Onderwijspraktijk. --- Onderzoek. --- Presenteren. --- Rapporteren. --- onderwijs. --- onderwijspraktijk. --- onderwijsvernieuwing. --- praktijkonderzoek. --- Organisatie - Management. --- Onderzoek --- Onderwijs --- Rapporteren --- Presenteren --- 450.4 --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsonderzoek --- Lerarenopleidingen --- onderwijspraktijk --- onderwijsvernieuwing --- Actieonderzoeken --- Organisatie - Management --- 371 --- Praktijkonderzoek --- kwaliteitszorg --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs ; Nederland --- Onderwijspraktijk ; wetenschappelijk onderzoek --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Wetenschappelijk onderzoek --- Kwaliteitszorg --- Leraren --- Onderzoeksvaardigheden --- 370 --- onderwijskunde --- PXL-Education 2017 --- PXL-Handboeken --- Natuurwetenschappen --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leraar --- Onderzoeksvaardigheid --- Directie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Uitgaande van praktijkvoorbeelden komt theorie en toepassing op het gebied van praktijkonderzoek door leraren aan de orde. Het boek besteedt aandacht aan onderzoek dat een bijdrage levert aan het eigen functioneren als leraar en aan onderzoek dat door een team van leraren wordt uitgevoerd. Daarnaast gaat de uitgave natuurlijk in op de bijdrage van ondereozek aan schoolontwikkeling en aan het beroep van leraar in het algemeen. Het boek bevat een breed scala van toepassingsmogelijkheden, skill sheets, theorie en suggesties voor verdere verdieping. (Bron: covertekst)
Onderzoek --- Onderwijs. --- basisonderwijs --- onderwijsonderzoek --- Teacher education. Teacher's profession --- Research on teaching --- lerarenberoep --- Formateurs Opleiders --- Recherche et développement Onderzoek en ontwikkeling --- 450.4 --- Actieonderzoeken --- Competenties --- Kwaliteitszorg --- Lerarenopleiding --- Onderwijsonderzoek --- Professionele ontwikkeling --- Basisonderwijs --- Leerkracht --- Leraren basisonderwijs --- Schoolontwikkeling --- Actieonderzoek --- Onderwijs en onderzoek --- 072458.jpg --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- Onderwijskunde --- onderwijs --- Onderwijsontwikkeling --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- Competentie
Choose an application
Hoewel er talrijke studieboeken over onderzoek bestaan, zijn de meeste daarvan in het bijzonder bestemd voor het universitair onderwijs en vallen hogescholen uit de boot. Dit boek wil in die lacune voorzien (Bron: covertekst)
hogescholen --- wetenschappelijk onderzoek --- praktijkonderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- onderzoeksmethoden --- Methods in social research (general) --- Higher education --- Science --- Research --- Methodology --- Education [Higher ] --- 001.818 --- 300.6 --- onderzoeksvaardigheden --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- sociaal onderzoek --- 450.4 Onderwijskunde --- Onderwijsonderzoek --- Actieonderzoeken --- 808 --- Onderzoeksmethoden --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- 301.08 --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- hoger onderwijs --- PXL-Central Office 2015 --- Wetenschappelijk onderzoek --- Hoger onderwijs --- Onderzoeksvaardigheden --- Praktijkonderzoek --- Hogescholen --- Actieonderzoek --- Onderzoeksvaardigheid --- Hogeschool --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Binnen hogescholen wordt meer en meer onderzoek verricht. Zo ook in de professionele bacheloropleidingen. Dit onderzoek heeft een sterk toegepast karakter. Het verloopt in nauwe samenwerking met de opleidingen en met bedrijven en organisaties uit het werkveld. Daarom noemen we het praktijkgericht onderzoek. Dit boek doorloopt het proces van een idee tot de uitwerking ervan in een onderzoeksvoorstel, van het zoeken van partners en financiering tot het opstarten van nieuw onderzoek, en van het verrichten van onderzoek tot het verspreiden van de resultaten ervan. Het boek is geen handleiding onderzoeksmethoden, maar een praktische gids voor beginnende onderzoekers. De focus ligt op de efficiënte organisatie van praktijkgericht onderzoek. Gerichte vragen en checklists zorgen ervoor dat je stilstaat bij alle noodzakelijke stappen om een succesvol onderzoek te verrichten.Als beginnend onderzoeker kan je met dit boek onmiddellijk aan de slag. Het helpt je een onderzoeksvoorstel neer te schrijven, een onderzoek uit te voeren en de resultaten bij het door jou beoogde publiek te brengen. Het bevat een veelheid aan verwijzingen naar bijkomende informatie. Ook administratieve, juridische en ethische aspecten van onderzoek worden belicht
wetenschappelijk onderzoek --- praktijkonderzoek --- Science --- Methods in social research (general) --- 001.891.5 --- 001.8 --- informatievaardigheden --- onderzoek --- projectmanagement --- dissertaties --- essays --- heuristiek --- papers --- praktijkgericht onderzoek --- scripties --- verhandelingen --- 489.32 --- België --- hoger onderwijs --- Hoger onderwijs --- Onderzoek --- Praktijkonderzoek --- Research (onderzoek) --- 489.59 --- kwaliteitszorg --- projecten --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- 001.891 --- Professionalisering --- Wetenschappelijk onderzoek --- 113593.jpg --- sociaal onderzoek --- #KVHA:Methodologie --- #KVHA:Onderzoek --- 300.6 --- 450.4 --- Actieonderzoeken --- Competenties --- Kwaliteitszorg --- Lerarenopleiding --- Onderwijsonderzoek --- Onderzoeksvaardigheden --- eindwerk --- 001.891.5 Praktisch onderzoek. Experimenteel onderzoek --- Praktisch onderzoek. Experimenteel onderzoek --- 001.8 Methodologie in de wetenschap --- Methodologie in de wetenschap --- hoger onderwijs België - politiek, wetgeving, organisatie, democratisering en studentenverzet --- Hoger onderwijs ; algemeen - België --- 301.08 --- Studie en studieresultaten, overige onderwerpen (hoger onderwijs) --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Onderwijskunde --- departement Algemeen 11 --- Onderwijsfilosofie --- eindwerken --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoeksvaardigheid --- onderzoeksvaardigheden --- methodologie --- Onderzoek (wetenschap)
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|