Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Une grande mystique, : Madame Bruyère, abbesse de Solesmes (1845-1909)
Authors: ---
Year: 1925 Publisher: Paris : F. Alcan,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Dom Guéranger : les meilleurs textes
Authors: ---
Year: 1937 Publisher: Paris : Desclée de Brouwer & cie,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Prosper Gueranger (1805-1875) : a liturgical theologian : an introduction to his liturgical writings and work
Author:
Year: 1984 Publisher: Roma : Pontificio Ateneo S. Anselmo,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Dom Guéranger : moine au coeur de l'Église : 1805-1875
Author:
ISBN: 2852742047 9782852742048 Year: 2001 Publisher: Solesmes Éditions de Solesmes


Book
Fragments notés, Paris, Archives Nationales et Solesmes, Abbaye Saint-Pierre
Authors: --- ---
ISBN: 9782503603391 2503603394 Year: 2023 Publisher: Turnhout Brepols

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les sept premiers volumes de la présente collection ont recensé et décrit l’ensemble des manuscrits notés conservés dans les bibliothèques publiques de France. Ce huitième volume poursuit cette investigation avec l’exploration des collections de fragments notés conservés aux Archives nationales de France (Paris) et à l’abbaye Saint-Pierre de Solesmes. Versés aux Archives nationales vers la fin des années 1920 par de nombreux services départementaux ou offerts à l’abbaye de Solesmes par de généreux donateurs, ces pièces ont échappé jusqu’à présent à l’attention des chercheurs. Ces deux collections se complètent et illustrent en outre les efforts des collectionneurs et érudits du xixe s. Les 543 notices de ce volume révèlent de nombreux chants liturgiques et des portions plus ou moins étendues d’offices ou de formulaires de messe inconnus par ailleurs qui enrichissent en particulier notre connaissance des répertoires liturgiques du Nord du duché d’Aquitaine et du Val de Loire à l’époque romane grâce aux versements des Archives départementales de la Vienne (Poitiers), mais aussi aux nombreux fragments provenant du diocèse de Nevers conservés à l’abbaye Saint-Pierre de Solesmes. Avec 339 notices consacrées aux fragments notés des Archives nationales, ce volume est enfin une première contribution à un catalogage de la série AB.XIX.1722-1746 formée autour des années 1930 et qui demeure à ce jour, avec près de 2000 pièces, l’une des plus vastes collections de fragments de manuscrits médiévaux conservées dans les établissements publics de France. La description et l’analyse des répertoires observent les principes établis dans la présente collection. Les leçons et les oraisons de la messe et de l’office, dont la plupart ont pu être identifiées et référencées, ont fait par ailleurs l’objet d’une attention plus particulière. Index des chants, des notations musicales, des lieux de production ou d’usage, et des provenances.

Decadent enchantments
Author:
ISBN: 0520919610 0585176388 9780520919617 9780585176383 0520210085 Year: 1998 Publisher: Berkeley University of California Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The oldest written tradition of European music, the art we know as Gregorian chant, is seen from an entirely new perspective in Katherine Bergeron's engaging and literate study. Bergeron traces the history of the Gregorian revival from its Romantic origins in a community of French monks at Solesmes, whose founder hoped to rebuild the moral foundation of French culture on the ruins of the Benedictine order. She draws out the parallels between this longing for a lost liturgy and the postrevolutionary quest for lost monuments that fueled the French Gothic revival, a quest that produced the modern concept of "restoration." Bergeron follows the technological development of the Gregorian restoration over a seventy-year period as it passed from the private performances of a monastic choir into the public commodities of printed books, photographs, and Gramophone records. She discusses such issues as architectural restoration, the modern history of typography, the uncanny power of the photographic image, and the authority of recorded sound. She also shows the extent to which different media shaped the modern image of the ancient repertory, an image that gave rise to conflicting notions not only of musical performance but of the very idea of music history.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by