Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Theater --- 792.037 --- Podiumkunsten ; enscenering --- Theaterdecors --- Theater ; Russische avant-garde --- Theater ; Sovjetunie ; Rusland ; 1905-1932 --- History --- Theater ; 1900 -1950 --- Theatrical science --- anno 1900-1999 --- Russia
Choose an application
Dè geschiedenis van het Europese theater schrijven is onmogelijk. Dit boek bundelt, in toegankelijke hoofdstukken en doorspekt met levendig beeldmateriaal, een aantal verhalen van podiumkunstenaars die een belangrijke rol speelden in de ontwikkeling van het West-Europees theater tussen 1870 en 1950. Theatermakers pikten in op nieuwe psychologische en wetenschappelijke inzichten en maakten met hun voorstellingen hun eigen aanspraak op ?de waarheid?. Ook reageerden zij via hun werk op de gevolgen van de industrialisering en het trauma van de Eerste Wereldoorlog. In hun drang naar vernieuwing werkten ze ook nauw samen met beeldende kunstenaars van die tijd.Christel Stalpaert neemt de lezer mee in de hoofden en op de podia van onder anderen Richard Wagner, Maurice Maeterlinck en Bertolt Brecht. Aan de hand van recensies, brieven en memoires geeft ze een inkijk in het creatieve proces en in hoe het theater als kunstvorm evolueerde. Met de vele prachtige beelden van decors, voorstellingen, affiches en kostuumontwerpen kan de lezer zich ook makkelijk inleven in het modernistische theater. Daarnaast werpt dit ambitieuze werk een kritisch licht op hoe een voorstelling resoneerde met bepaalde racistische, seksistische en imperialistische denkbeelden van die tijd.Bron: flaptekst
Podiumkunsten --- Europa --- Theater --- Geschiedenis --- 19e eeuw --- 20e eeuw --- History --- Schlemmer, Oskar --- Maeterlinck, Maurice 1862-1949 (°Gent, België) --- Theater ; geschiedenis ; 1870-1950 --- Onderzoek in de kunsten : podiumkunsten --- Naslagwerken ; avant-gardes ; kunst ; muziek ; podiumkunsten --- 792.037 --- Theater ; 1900 -1950
Choose an application
This long-awaited biography of Alfred Jarry reconstructs a life both "ubuesque" and pataphysical. When Alfred Jarry died in 1907 at the age of thirty-four, he was a legendary figure in Paris—but this had more to do with his bohemian lifestyle and scandalous behavior than his literary achievements. A century later, Jarry is firmly established as one of the leading figures of the artistic avant-garde. Even so, most people today tend to think of Alfred Jarry only as the author of the play Ubu Roi, and of his life as a string of outlandish “ubuesque” anecdotes, often recounted with wild inaccuracy. In this first full-length critical biography of Jarry in English, Alastair Brotchie reconstructs the life of a man intent on inventing (and destroying) himself, not to mention his world, and the “philosophy” that defined their relation. Brotchie alternates chapters of biographical narrative with chapters that connect themes, obsessions, and undercurrents that relate to the life. The anecdotes remain, and are even augmented: Jarry's assumption of the “ubuesque,” his inversions of everyday behavior (such as eating backward, from cheese to soup), his exploits with gun and bicycle, and his herculean feats of drinking. But Brotchie distinguishes between Jarry's purposely playing the fool and deeper nonconformities that appear essential to his writing and his thought, both of which remain a vital subterranean influence to this day.
patafysica --- Jarry, Alfred --- Hébert, Félix-Frédéric --- 792.07 --- 792.037 --- 82.07 --- Toneel ; toneelschrijvers ; 1894-1907 ; Alfred Jarry --- Toneel ; literatuur ; Fin-de siècle --- Biografieën ; Alfred Jarry --- 'Patafysica --- Poètes maudits --- Occultisme --- Esoterisme --- Jarry, Alfred 1873-1907 (°Laval, Frankrijk) --- Theaterregisseurs, scenografen A -Z --- Theater ; 1900 -1950 --- Literaire auteurs --- Jarry, Alfred, --- Authors, French --- toneelgeschiedenis --- theater --- biografieën (genre) --- patafysica. --- Jarry, Alfred. --- Hébert, Félix-Frédéric.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|