Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Autonomievergroting en deregulering in het onderwijs
Author:
ISBN: 9060928903 Year: 1995 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kwaliteitszorg in het onderwijs
Author:
ISBN: 9060929772 Year: 1996 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De ultieme gids voor transformatie van je school
Authors: ---
ISBN: 9789401482721 Year: 2022 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Realiseer je droomschoolLeer structureel tijd maken voor veranderingGebruik teamcoaching als hefboomHeel wat scholen staan de komende jaren voor een veranderingstraject. Tegelijk zijn schooldirecties bezorgd over de slaagkans en de duurzaamheid van zo'n transformatie. Hoe zorg je dat elk teamlid meestapt in het verhaal? Op welke manier creëer je een schoolcultuur die innovatie en transformatie structureel maakt?In De ultieme gids voor transformatie van je school van EduNext leer je hoe je een diepe transformatie in je school aanpakt. Het deelt het veranderingstraject op in drie essentiële fasen en biedt via een nieuwe pedagogisch concept oplossingen voor vele onderwijsuitdagingen.Het boek is geïllustreerd met heel wat casussen van scholen die aan hun transformatietraject bezig zijn. Daarnaast is het de ideale inspiratiebron voor elke onderwijsvernieuwer.https://www.academiapress.be/nl/de-ultieme-gids-voor-transformatie-van-je-school


Book
Samen wijs : bouwstenen voor professionele leergemeenschappen in scholen
Author:
ISBN: 9789044116243 904411624X Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een school als professionele leergemeenschap onderzoeken de teamleden samen hun onderwijspraktijk, met de expliciete bedoeling deze te verbeteren. Drie basale capaciteiten worden theoretisch en praktisch beschreven: de persoonlijke capaciteit om refelectief te handelen, de interpersoonlijke capaciteit om collectief te leren en de oraganisatorische capaciteit om het samen leren te organiseren. De rol van de schoolleider bij de ontwikkeling van deze capaciteiten komt uitgebreid aan de orde. In het boek is ook een aantal vragenlijsten en praktische werkwijzen beschreven die schoolleiders kunnen hellpen bij het ontwikkelen van de school als professionele leergemeenschap. (Bron: covertekst)


Book
De duidelijke directeur : gouden communicatietips voor elke school
Author:
ISBN: 9789462927360 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen, ouders, leerkrachten, het schoolbestuur, de participatieraad, de collega-directeurs in de scholengemeenschap, de inspectie … Als directeur ben je het aanspreekpunt en de informatiebron voor veel partijen, ook als er moeilijke knopen moeten doorgehakt worden. Iedereen altijd z’n zin geven is onmogelijk, maar je kunt wel controleren hoe je beslissingen doorpraat en erover communiceert. Een directeur die erin slaagt een boodschap open en duidelijk over te brengen, oogst niet altijd instemming, maar wel begrip en respect.Hoe je een gerespecteerd schoolhoofd wordt, legt de auteur uit in De duidelijke directeur. Aan de hand van casussen, stappenplannen, checklists en voorbeelden uit het secundair en basisonderwijs, toont de auteur hoe je op een constructieve manier omgaat met uiteenlopende situaties. Of het nu gaat om het wegsturen van een leerling, het evalueren van een leerkracht of het verantwoorden van een budgettaire maatregel, altijd is er een manier om positief uit het gesprek te komen.In dit boek besteedt de auteur ook aandacht aan de samenwerking binnen het schooldirectieteam, een brandend actueel thema. Schaalvergroting (of schoolvergroting), bijna elke directeur krijgt hiermee te maken. Veel directeurs communiceerden voordien als leerkracht met collega’s, leerlingen, ouders … Directeurs moeten nu ook specifiek gaan communiceren in een team, om samen positieve resultaten voor de school en/of de scholengroep te behalen. Dit boek maakt duidelijk hoe een directeur door zijn communicatie een duidelijke directeur kan worden.


Book
Organisatie van scholen
Authors: --- ---
ISBN: 9044110381 Year: 2000 Publisher: Antwerpen Garant


Book
Structuurverandering of schoolontwikkeling? : over schaalvergroting in basisscholen
Authors: --- ---
ISBN: 903011889X Year: 2003 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs gingen via onderzoek te rade bij directeurs en leerkrachten van basisscholen die met een schaalvergrotingsproces te maken hadden. Ze reiken van daaruit aangrijpingspunten aan voor het begeleiden van schaalvergrotingsprocessen. Hoe kom je er als team doorheen? Waar hou je best rekening mee om het hele proces goed te starten en geod af te ronden? Wat zijn de effecten van schaalvergroting op het funcitoneren van de school? En wat betekende de schaalvergroting voor de direct betrokkenen: de leerkrachten, het schoolbestuur en de directie? Wie werd er beter van? En waarom was dit zo? Hoe kunnen we die effecten begrijpen en verklaren? Welke lessen zijn eruit te trekken?


Book
Studeren is voor strevers! : hoe ons onderwijs talent verspilt
Author:
ISBN: 9789022334553 9022334554 Year: 2017 Publisher: Antwerpen Manteau

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studeren, dat is voor strevers. Niks voor mij.' Dat denken jongeren die niet graag naar school gaan wel eens. Jongeren voor wie de school eerder een plek van vernedering is dan een veilige omgeving waar ze kunnen leren en ontdekken wat ze waard zijn. De school is er nu eenmaal niet voor iedereen, dat is de harde realiteit in Vlaanderen. Voor kinderen uit de betere sociaaleconomische milieus behoort ons onderwijssysteem tot het beste van de wereld, maar het faalt compleet voor jongeren uit kwetsbare gezinnen. Zo gaat veel talent verloren. Critici zeggen dat de onderwijshervorming daar niets aan zal veranderen, wel integendeel. Hoe zet je een systeem op poten waar mensen niet afzakken of zittenblijven of uit de boot vallen, maar waarin iedereen mee kan, op zijn of haar eigen manier? Ann Verlinden praat met onderwijsexperten, vernieuwers en ervaringsdeskundigen (lees: de slachtoffers van ons systeem). Die verhalen neemt ze mee op scholenreis langs enkele middelbare scholen. Ze zoekt samen met bevlogen directeurs, die niet wachten op richtlijnen van bovenaf om initiatief te nemen, naar de zwakke plekken in ons onderwijssysteem. Om uiteindelijk zicht te krijgen op hoe de ideale school eruitziet, de school die alle jongeren een toekomst kan geven.


Book
De school als professionele organisatie: opbrengsten van vijf jaar Kortlopend Onderwijsonderzoek (1998-2002)
Authors: --- ---
ISBN: 9044115812 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant


Book
Vormgeven aan schoolbeleid : effectieve-scholenonderzoek als inspiratiebron voor de zelfevaluatie van scholen
Author:
ISBN: 9033451751 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by