Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Deze studie brengt in beeld hoe het begrip ras in Nederland wordt gebruikt sinds het einde van de vorige eeuw. Fragmenten en foto's uit aardrijkskundeboeken voor het Nederlandse onderwijs worden geanalyseerd. De studie is vooral historisch georiënteerd, en toont aan hoe eurocentrisme en voorstellingen van rassen zich manifesteerden in de schoolboeken. Eén hoofdstuk is gewijd aan een deelstudie over de manier waarop joden en antisemitisme worden beschreven. De analyse van de representaties van de Nederlandse samenleving uit die boeken biedt een goede basis om een aantal principes voor interculturele schoolboeken toe te lichten.
#SBIB:39A6 --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Theses --- Sociology of minorities --- Ethnology. Cultural anthropology --- Social geography --- 74.04 teaching, profession and organizations of (human) geography. --- Ethnology. Cultural anthropology. --- Geografie. --- Leerboeken. --- Leermiddelen. --- Proefschriften (vorm). --- Rassen (mens). --- Rassentheorieën. --- Social geography. --- Sociology of minorities. --- Voortgezet onderwijs. --- Nederland.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|