Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt een gedegen, objectieve en heldere kijk op het Franstalig en Nederlandstalig onderwijs in ons land. Het onderscheidt zich door haar economisch perspectief op het onderwijs, en het nemen van recente cijfers en feiten als uitgangspunt. In een context van toenemende heterogeniteit in de leerlingenpopulatie, focust het boek op de dubbele opdracht van het onderwijs: excellentie en sociale mobiliteit. Het gebruikt internationale vergelijkingen en verwijst naar bewezen evidentie in het buitenland. Op die manier komt het tot enkele verrassende vaststellingen, zoals het onrustwekkende verband tussen de werking van de sociale lift en ongelijkheid op school, of tussen de werking van de sociale lift en succes op school. Het boek snijdt ook verscheidene fundamentele thema’s aan die het vanuit een originele invalshoek belicht: gelijke kansen, sociale mix, vroegtijdig schoolverlaten, aansluiting met de arbeidsmarkt, financiële educatie en financiering van het leerplichtonderwijs. Voor elk thema wordt een vergelijking tussen het Nederlandstalig en het Franstalig onderwijssysteem gemaakt, met op het einde van elk hoofdstuk enkele concrete beleidsvoorstellen.
onderwijs --- 371 --- onderwijsbeleid --- onderwijsgeschiedenis --- België --- School management --- Belgium --- Onderwijs, 37 --- Financiering 658.147 --- Sociology of education --- 721 Onderwijsgeschiedenis --- 720 Onderwijs --- #gsdbP
Choose an application
History of education and educational sciences --- Netherlands --- Belgium --- #PBIB:2002.4 --- #A0303A --- 721 Onderwijsgeschiedenis --- Education and state --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- handboeken en inleidingen --- handboeken en inleidingen. --- Handboeken en inleidingen.
Choose an application
Het onderwijs in al zijn facetten duikt regelmatig op in de media. Vernieuwingen, onderzoeksresultaten of standpunten van een minister lokken snel een brede maatschappelijke discussie uit. Leraren, directies, politici, onderzoekers, onderwijsexperten maar ook ouders gooien zich in het debat. De discussies raken aan waarden, visies op de rol van onderwijs, of de macht van de spelers in het onderwijsveld. In dat debat valt op dat meningen en feiten soms verward worden, dat de regelgeving te weinig gekend is, dat de historiek genegeerd wordt of de juridische achtergrond verkeerd geïnterpreteerd wordt.Onderwijsbeleid in Vlaanderen schetst kernachtig de historische context bij actuele discussies. Het boek biedt inzicht in de basispijlers van het Vlaamse onderwijsbeleid met begrippen zoals schoolautonomie, vrijheid van onderwijs, responsabilisering, participatie enzovoort. Het geeft meteen ook een stand van zaken over de complexe Vlaamse onderwijsstructuur.(Bron: www.acco.be)
Onderwijsbeleid --- Vlaanderen --- 450.2 --- 371 --- onderwijs - school --- #KVHA:Taalonderwijs --- #KVHA:Onderwijsbeleid; Vlaanderen --- School management --- Flanders --- onderwijsbeleid --- 721 Onderwijsgeschiedenis --- PXL-Education 2018 --- onderwijs --- 370 --- Onderwijsbeleid . Vlaanderen --- Onderwijs . Vlaanderen --- participatie --- beleid --- leerplicht --- schoolstrijd --- schoolpact --- kwaliteitszorg --- #BSCH: vak: didactiek --- Nederland --- Kust --- Emigratie
Choose an application
Didactic strategies --- Educational change --- 453.7 ) * DECROLYONDERWIJS --- België --- Boeke, Kees --- Decroly, Ovide --- geschiedenis [onderwijs] --- Ligthart, Jan --- Montessori, Maria --- Nederland --- nieuwe schoolbeweging --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- reformpedagogiek --- #PBIB:2002.1 --- 700 Pedagogie --- 721 Onderwijsgeschiedenis --- #A0306A --- Change, Educational --- Education change --- Education reform --- Educational reform --- Reform, Education --- School reform --- Educational planning --- Educational innovations --- History
Choose an application
Dutch language --- Language policy --- Study and teaching --- History --- Foreign speakers. --- History. --- Nederlandse taal ; onderwijs ; Vernigd Koninkrijk der Nederlanden --- 721 Onderwijsgeschiedenis --- 371 <09> --- 371 <09> Geschiedenis van het onderwijs --- BPB0812 --- Glottopolitics --- Institutional linguistics --- Language and languages --- Language and state --- Languages, National --- Languages, Official --- National languages --- Official languages --- State and language --- Communication policy --- Language planning --- Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Geschiedenis van het onderwijs --- Study and teaching&delete& --- Foreign speakers --- Government policy --- History of education and educational sciences --- History of the Low Countries --- Sociolinguistics --- anno 1800-1899 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- handboeken en inleidingen. --- Belgium --- 1814-1830 --- Néerlandais (langue) --- Enseignement --- Guillaume I (roi des Pays-Bas ; 1772-1843) --- Rois et souverains --- Belgique --- Étude et enseignement --- Histoire --- 19e siècle --- Pays-Bas --- 1814-1830 (période néerlandaise)
Choose an application
Dit werk gaat na in welke mate de grondwettelijk gewaarborgde vrijheid van onderwijs beperkingen oplegt aan de Vlaamse decreetgever wanneer die regulerend optreedt ten aanzien van het onderwijs.In een eerste deel komen de historische wortels en ontwikkelingen van de onderwijsvrijheid op basis van een rechtshistorisch onderzoek aan bod.Het tweede deel staat stil bij de rechtspraak van het Grondwettelijk Hof zoals die zich sinds 1988 heeft ontwikkeld. De rechtspraak rond de eindtermen en rond de regulering van het huisonderwijs staan daarbij centraal. De focus ligt op de vrijheid van onderwijsverstrekkers om de inhoud van hun onderwijs en de pedagogische methode te bepalen.Het laatste deel analyseert drie actuele kwesties waarin dat vrijheidsaspect in het geding is. De eerste casestudy betreft de modernisering van het secundair onderwijs en de nieuwe generatie onderwijsdoelen. De mogelijke invoering van centrale examens vormt een tweede actuele casus. Tot slot bespreekt de auteur de mogelijke inperking van de vrijheid van het levensbeschouwelijk onderricht en de eventuele invoering van een neutraal vak over burgerschap en filosofie.
BPB1905 --- Enseignement --- Liberté de l'enseignement --- Flandre --- 721 Onderwijsgeschiedenis --- 351.851 --- 351.851 Onderwijswetgeving --- Onderwijswetgeving --- univerzitní svobody --- švietimo laisvė --- libertate de instruire --- слобода во образованието --- educational freedom --- liri arsimore --- tudományos élet szabadsága --- freedom of education --- haridusvabadus --- învățământ liber --- sloboda obrazovanja --- frit skolevalg --- liria e arsimimit --- izglītības brīvība --- liria akademike --- autonomie universitară --- akateeminen vapaus --- libertà di insegnamento --- liberdade de ensino --- akademske slobode --- undervisningsfrihed --- akadeemiline vabadus --- oktatás szabadsága --- akademinė laisvė --- saoirse acadúil --- академске слободе --- libertà akkademika --- wolność nauki --- akademická sloboda --- vrijheid van onderwijs --- Freiheit der Lehre --- academic freedom --- akademisk frihet --- akademska svoboda --- академска слобода --- libertad de enseñanza --- академична свобода --- akadēmiskā brīvība --- akademické svobody --- ελευθερία εκπαίδευσης --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- teagasc --- pedagogie --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- onderwijs --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- Vlaanderen --- Systèmes d'enseignement --- Administration scolaire --- Liberté de l'enseignement --- Éducation --- Éducation et État --- Droit --- Belgique --- Academic freedom --- Liberté d'enseignement --- Systèmes d'enseignement --- Éducation --- Éducation et État
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|