Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Rilke en de wijsheid : de kunstenaar als leraar
Author:
ISBN: 9789044646504 9044646508 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Prometheus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De dichter Rainer Maria Rilke (1875-1926) wordt veelal als leraar gezien. De brieven van zijn hand, vooral de brieven die gericht waren aan de jonge dichter Frans Xaver Kappus, vormen nog altijd een inspiratiebron voor beginnende dichters en andere kunstenaars. Die brieven en veel van zijn gedichten tonen Rilkes bedachtzaamheid in het omgaan met grote thema's als natuur, kunst en rouw. Naast zijn leraarschap is hij leerling geweest. Van Lou Salomé leerde hij onder andere het vrouwelijke in zichzelf te zien; het vrouwelijke als onlosmakelijk verbonden aan het mannelijke. Auguste Rodin leerde Rilke om zijn blik naar buiten te richten en aandachtig te kijken. Er is echter geen rechte lijn te trekken van Rilkes rol als leerling naar zijn rol als leraar: soms speelt hij beide rollen tegelijkertijd. Het is fascinerend om te zien hoeveel Rilkes er naast elkaar bestaan. In 'Rilke en de wijsheid' onderzoekt Jan Oegema de ontwikkelingen die Rilke als leerling en leraar doormaakt. Hij toont de nuances en ambiguïteiten die veelal achterwege worden gelaten. Zo weet hij Rilke neer te zetten als mens van vlees en bloed, zonder af te doen aan de wijsheid die uit zijn geschriften te halen valt. Rainer Maria Rilke (1875-1926) is een kunstenaar met talent voor leraarschap. Met even originele als bedachtzame formuleringen – ‘Leef nu uw vragen’ – dwingt hij zijn lezers na te denken over het leven, hún leven. In dat opzicht doet hij niet onder voor bijvoorbeeld Socrates of Meister Eckhart. Dit is een boek met gedichten, briefcitaten, filosofie en een meditatieoefening uit 1905. Het schetst Rilkes ontwikkeling als leraar en vertelt hoe hij zelf als jonge kunstenaar twee leraren vindt, Lou Salomé en Auguste Rodin. De een maakt van hem een jugendstilhipster met gewaagde ideeën over religie en seksualiteit. De ander een harde werker die hecht aan discipline en aandachtig waarnemen.Rilke als leerling én leraar: dat is een interessante invalshoek, ook omdat hij in beide rollen zo veel gezichten laat zien. Hij is een zeldzaam type Meister, iemand die moet dulden dat hij blijft veranderen en hooguit geschikt is als richtingwijzer. Zijn thema’s zijn natuur, liefde en rouw. Zijn grondbegrip is innerlijkheid. Zijn grootste mantra de eenheid van leven en dood. Maar wat die mantra betekent?Het wordt tijd opnieuw na te denken over de kunstenaar als leraar. En over bewondering en aanhankelijkheid, want zoals Nietzsche zegt: er zijn mensen die je meer kunt vertrouwen dan jezelf.


Book
Door kunst onderwezen willen worden
Authors: ---
ISBN: 9789491444685 Year: 2022 Publisher: Arnhem ArtEZ Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gert Biesta presenteert in dit boek een nieuwe benadering van hedendaagse kunsteducatie door te laten zien welke unieke mogelijkheden de kunsten bieden om in dialoog te zijn met de omringende wereld. Deze benadering gaat uit van onderwijzen als een proces van tonen, waarbij de docent aan de leerling laat zien wat er in de wereld goed, belangrijk of betekenisvol kan zijn om aandacht aan te besteden. Aan de hand van de 'Aktion' uit 1965 van Joseph Beuys, 'Hoe men afbeeldingen uitlegt aan een dode haas', waarvan veel afbeeldingen in dit boek zijn opgenomen, maakt Biest duidelijk hoe dit proces werkt.


Book
Offside effect : academy as exhibition : 1st Tbilisi Triennial
Authors: ---
ISBN: 9789081830225 9081830228 Year: 2013 Publisher: Utrecht Metropolis M Books

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over the last decade, art education has been confronted time and again with neoliberal thought and attitudes. As a result of this, art education has turned slowly but surely into a specific product focused on quantifiable and verifiable end results manifested and legitimized by the rhetoric of marketing and efficiency. Although the debate on artistic research indeed demands space for a free artistic space for thought, it also seems necessary now to raise the question regarding the potential of educational platforms outside the Bologna rules. The 1st Tbilisi Triennial (Offside Effect, Tbilisi 2012), curated by Henk Slager and Wato Tsereteli, concentrated on this specific issue. In a forum-like display system, a number of keynote artists and lecturers in collaboration with their students from a dozen of experimental academies from all over the world presented their strategic ways of working. This publication's goal is to not only document the 1st Tbilisi Triennial, but to also incite further diagnoses and developments in the debate on current art academies and their contexts. Contributions: Tiong Ang, Jürgen Bock, Lucrezia Cippitelli, Sarah Cowles, Stephan Dillemuth, Inci Eviner, F+F Zurich, Rene Francisco, Rainer Ganahl, Nikolaus Hirsch, Jan Kaila, Nazareth Karoyan, Annette Krauss, Young June Lee, Tara McDowell, Mildred's Lane, Marion von Osten, Irena Popiashvili, Henk Slager, Nedko Solakov, Katharina Stadler, Wato Tsereteli, Anton Vidokle, Visual Culture Research Center Kiev, Mick Wilson.


Book
TR 10 / 03 : the last smile on earth.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789490521073 Year: 2010 Volume: 10/03 Publisher: Antwerpen Koninklijke academie voor schone kunsten


Book
Beginselen van de beeldende vorming.
Author:
ISBN: 9021301229 Year: 1977 Volume: 2 Publisher: De Bilt Cantecleer


Book
The photographer's playbook : 307 assignments and ideas
Authors: ---
ISBN: 159711247X 9781597112475 Year: 2014 Publisher: New York, N.Y. Aperture

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The Photographer’s Playbook features photography assignments, as well as ideas, stories, and anecdotes from many of the world’s most talented photographers and photography professionals. Whether you’re looking for exercises to improve your craft—alone or in a group—or you’re interested in learning more about the medium, this playful collection will inspire fresh ways of engaging with photographic process. Inside you will find advice for better shooting and editing, creative ways to start new projects, games and activities, and insight into the practices of those responsible for our most iconic photographs—John Baldessari, Tina Barney, Philip-Lorca diCorcia, Jim Goldberg, Miranda July, Susan Meiselas, Stephen Shore, Alec Soth, Tim Walker, and many more. The book also features a Polaroid alphabet by Mike Slack, which divides each chapter, and a handy subject guide. Edited by acclaimed photographers Jason Fulford and Gregory Halpern, the assignments and project ideas in this book are indispensable for teachers and students, and great fun for everyone fascinated by taking pictures.


Book
Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main : Kunsthochschule des Landes Hessen 1991
Authors: ---
ISBN: 3921997208 9783921997208 Year: 1991 Publisher: Offenbach am Main Hochschule für Gestaltung


Book
Being together : a manual for living
Authors: --- ---
ISBN: 9789076874005 Year: 2021 Publisher: Hasselt Krieg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

*Being Together: A Manual For Living* falls in the lineage of publications such as *The Journal of the Society for Education Through Art*, which throughout the 1960s provided British art schools a window into experimental education. By contrast, Grace Ndiritu's experience in creating radical pedagogies arose from a connected, yet unorthodox system of 'self education'. In 2012, she decided to spend time living in cities only when necessary. She thus lived in rural, alternative and often spiritual communities, while expanding her research into nomadic lifestyles, and training in esoteric studies, which she began following graduating art school. This research led her to visit Thai and Tibetan Buddhist monasteries, permaculture communities in New Zealand, forest tree dwellers in Argentina, neotribal fesitivals such as Burning Man in Nevada, a Scottish Hare Krishna ashram, and the findhorn Spiritual Community in Scotland. Such lifestyles forever transformed her ideas of education and have proven critical for her art, whether conducting social practices or working with students, peers and the general public; some of whose voices appear in this publication. Ndiritu posits, "What does (art) education mean today?" and specifically, "What does an embodied (art) education mean in a time of pandemics and social unrest?" *Being Together: A Manual for Living* attempts to answer these complex questions.


Book
Artuarium : the grammar of art school
Authors: ---
ISBN: 9789492574206 Year: 2022 Publisher: [Gent] Grafische Cel/Luca Publishing

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The Artuarium presents keywords to reflect on art education today. Every keyword contains a text and/or an image that has been constitutive for the formation of the art school. Some texts unfold critical ideas and questions, some images evoke careful ob-servations, some texts tell stories, others reflect on the reflection.With contributions by: Giorgio Agamben Aristoteles, Herman Asselberghs, Maïté Baillieul, Joseph Beuys, Augusto Boal, Agnes Bube, Leonardo da Vinci, Serge Daney, Marc De Blieck, Fernand Deligny, John Dewey, Ana Dimke, Mattijs Driesen, Marguerite Duras, Jerzy Grotowski, Boris Groys, Kerstin Hallmann, Lisa Jevbratt, Allan Kaprow, Paul Klee, Eva Koethen, Wiebe Koopal, Julie Lesenne, Tyson E. Lewis, Audre Lorde, Pierangelo Maset, Maurice Merleau-Ponty, Volkmar Mühleis, Ludwig Münz, Kakuzo Okakura, Jacques Rancière, Adrienne Rich, Andrea Sabisch, Ousmane Sembene, Richard Serra, Michel Serres, Friedrich Schiller, Susan Sontag, Nancy Vansieleghem, Ella Ziegler.https://www.copyrightbookshop.be/shop/artuarium-the-grammar-of-art-school/


Book
Art and design pedagogy in higher education : knowledge, values and ambiguity in the creative curriculum
Authors: ---
ISBN: 9781138219410 113821941X 9780367192501 Year: 2017 Publisher: New York Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Art and Design Pedagogy in Higher Education provides a contemporary volume that offers a scholarly perspective on tertiary level art and design education. Providing a theoretical lens to examine studio education, the authors suggest a student-centred model of curriculum that supports the development of creativity. The text offers readers analytical frameworks with which to challenge assumptions about the art and design curriculum in higher education. In this volume, Orr and Shreeve critically interrogate the landscape of art and design higher education, offering illuminating viewpoints on pedagogy and assessment. New scholarship is introduced in three key areas:curriculum: the nature and purpose of the creative curriculum and the concept of a ‘sticky curriculum’ that is actively shaped by lecturers, technicians and students; ambiguity, which the authors claim is at the heart of a creative education; value, asking what and whose ideas, practices and approaches are given value and create value within the curriculum. These insights from the perspective of a creative university subject area also offer new ways of viewing other disciplines, and provide a response to a growing educational interest in cross-curricular creativity. This book offers a coherent theory of art and design teaching and learning that will be of great interest to those working in and studying higher education practice and policy, as well as academics and researchers interested in creative education." provided by publisher.

Listing 1 - 10 of 23 << page
of 3
>>
Sort by