Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De dichter Rainer Maria Rilke (1875-1926) wordt veelal als leraar gezien. De brieven van zijn hand, vooral de brieven die gericht waren aan de jonge dichter Frans Xaver Kappus, vormen nog altijd een inspiratiebron voor beginnende dichters en andere kunstenaars. Die brieven en veel van zijn gedichten tonen Rilkes bedachtzaamheid in het omgaan met grote thema's als natuur, kunst en rouw. Naast zijn leraarschap is hij leerling geweest. Van Lou Salomé leerde hij onder andere het vrouwelijke in zichzelf te zien; het vrouwelijke als onlosmakelijk verbonden aan het mannelijke. Auguste Rodin leerde Rilke om zijn blik naar buiten te richten en aandachtig te kijken. Er is echter geen rechte lijn te trekken van Rilkes rol als leerling naar zijn rol als leraar: soms speelt hij beide rollen tegelijkertijd. Het is fascinerend om te zien hoeveel Rilkes er naast elkaar bestaan. In 'Rilke en de wijsheid' onderzoekt Jan Oegema de ontwikkelingen die Rilke als leerling en leraar doormaakt. Hij toont de nuances en ambiguïteiten die veelal achterwege worden gelaten. Zo weet hij Rilke neer te zetten als mens van vlees en bloed, zonder af te doen aan de wijsheid die uit zijn geschriften te halen valt. Rainer Maria Rilke (1875-1926) is een kunstenaar met talent voor leraarschap. Met even originele als bedachtzame formuleringen – ‘Leef nu uw vragen’ – dwingt hij zijn lezers na te denken over het leven, hún leven. In dat opzicht doet hij niet onder voor bijvoorbeeld Socrates of Meister Eckhart. Dit is een boek met gedichten, briefcitaten, filosofie en een meditatieoefening uit 1905. Het schetst Rilkes ontwikkeling als leraar en vertelt hoe hij zelf als jonge kunstenaar twee leraren vindt, Lou Salomé en Auguste Rodin. De een maakt van hem een jugendstilhipster met gewaagde ideeën over religie en seksualiteit. De ander een harde werker die hecht aan discipline en aandachtig waarnemen.Rilke als leerling én leraar: dat is een interessante invalshoek, ook omdat hij in beide rollen zo veel gezichten laat zien. Hij is een zeldzaam type Meister, iemand die moet dulden dat hij blijft veranderen en hooguit geschikt is als richtingwijzer. Zijn thema’s zijn natuur, liefde en rouw. Zijn grondbegrip is innerlijkheid. Zijn grootste mantra de eenheid van leven en dood. Maar wat die mantra betekent?Het wordt tijd opnieuw na te denken over de kunstenaar als leraar. En over bewondering en aanhankelijkheid, want zoals Nietzsche zegt: er zijn mensen die je meer kunt vertrouwen dan jezelf.
Rilke, Rainer Maria --- 700.6 --- 700.8 --- kunsteducatie --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- 960 --- levensbeschrijvingen --- biographies et mémoires
Choose an application
Gert Biesta presenteert in dit boek een nieuwe benadering van hedendaagse kunsteducatie door te laten zien welke unieke mogelijkheden de kunsten bieden om in dialoog te zijn met de omringende wereld. Deze benadering gaat uit van onderwijzen als een proces van tonen, waarbij de docent aan de leerling laat zien wat er in de wereld goed, belangrijk of betekenisvol kan zijn om aandacht aan te besteden. Aan de hand van de 'Aktion' uit 1965 van Joseph Beuys, 'Hoe men afbeeldingen uitlegt aan een dode haas', waarvan veel afbeeldingen in dit boek zijn opgenomen, maakt Biest duidelijk hoe dit proces werkt.
kunsteducatie --- didactiek --- didactisch proces --- didactische werkvormen --- leerstijlen --- leerprocessen --- 700.8 --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- Kunstonderwijs --- Pedagogie --- Didactics of the arts --- art appreciation --- Beuys, Joseph --- Kunstzinnige vorming
Choose an application
Over the last decade, art education has been confronted time and again with neoliberal thought and attitudes. As a result of this, art education has turned slowly but surely into a specific product focused on quantifiable and verifiable end results manifested and legitimized by the rhetoric of marketing and efficiency. Although the debate on artistic research indeed demands space for a free artistic space for thought, it also seems necessary now to raise the question regarding the potential of educational platforms outside the Bologna rules. The 1st Tbilisi Triennial (Offside Effect, Tbilisi 2012), curated by Henk Slager and Wato Tsereteli, concentrated on this specific issue. In a forum-like display system, a number of keynote artists and lecturers in collaboration with their students from a dozen of experimental academies from all over the world presented their strategic ways of working. This publication's goal is to not only document the 1st Tbilisi Triennial, but to also incite further diagnoses and developments in the debate on current art academies and their contexts. Contributions: Tiong Ang, Jürgen Bock, Lucrezia Cippitelli, Sarah Cowles, Stephan Dillemuth, Inci Eviner, F+F Zurich, Rene Francisco, Rainer Ganahl, Nikolaus Hirsch, Jan Kaila, Nazareth Karoyan, Annette Krauss, Young June Lee, Tara McDowell, Mildred's Lane, Marion von Osten, Irena Popiashvili, Henk Slager, Nedko Solakov, Katharina Stadler, Wato Tsereteli, Anton Vidokle, Visual Culture Research Center Kiev, Mick Wilson.
Art --- art [fine art] --- art theory --- art education --- 700.8 --- Kunstonderwijs --- 373.67.01 --- 7.039 --- Kunst- en architectuuronderwijs ; Georgië ; Tbilisi Triennale ; 2013 --- Kunst en neoliberalisme --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- art [discipline]
Choose an application
onderzoek in de kunsten --- humor --- research [function] --- Didactic strategies --- Art --- Segers, Lieven --- Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen --- kunst --- kunstonderwijs --- Koninklijke academie voor schone kunsten Antwerpen --- KASKA --- academisering --- Segers Lieven --- kunst en humor --- 7 --- 700.8 --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- 21st century --- Belgium --- Antwerp (Belgium) --- Catalogs --- Multimedia (Art)
Choose an application
plastische opvoeding --- Kunsttheorie ; kunstonderwijs ; beeldende vorming --- 7.01 --- 7(035) --- beeldopvoeding --- didactiek --- 477 --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunst ; handboeken --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- 700.8 --- Kunstonderwijs --- kunst --- onderwijs --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- waarneming --- Tekenen --- Beeldende kunst, beroep en opleiding
Choose an application
The Photographer’s Playbook features photography assignments, as well as ideas, stories, and anecdotes from many of the world’s most talented photographers and photography professionals. Whether you’re looking for exercises to improve your craft—alone or in a group—or you’re interested in learning more about the medium, this playful collection will inspire fresh ways of engaging with photographic process. Inside you will find advice for better shooting and editing, creative ways to start new projects, games and activities, and insight into the practices of those responsible for our most iconic photographs—John Baldessari, Tina Barney, Philip-Lorca diCorcia, Jim Goldberg, Miranda July, Susan Meiselas, Stephen Shore, Alec Soth, Tim Walker, and many more. The book also features a Polaroid alphabet by Mike Slack, which divides each chapter, and a handy subject guide. Edited by acclaimed photographers Jason Fulford and Gregory Halpern, the assignments and project ideas in this book are indispensable for teachers and students, and great fun for everyone fascinated by taking pictures.
fotografie --- vakdidactiek --- kunstpedagodie --- lesopdrachten --- leeropdrachten --- fotografietheorie --- fotografische praktijk --- kunstonderwijs --- eenentwintigste eeuw --- 373.67 --- didactic art --- artistieke fotografie --- Photography --- biographies [documents] --- Fotografie --- 762 --- 760.4 --- 760.5 --- fotografie als kunst --- kunstpedagogie --- pedagogie --- 700.8 --- fotografie, theorethische grondslagen der fotografie --- fotografie, verzamelen - musea - tentoonstellingen --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- biographies [literary works]
Choose an application
Design --- 770.9 --- 700.8 --- productdesign --- onderwijs --- kunst --- Kunstonderwijs --- Duitsland --- Study and teaching --- productdesign, onderwijs --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- Hochschule für Gestaltung (Offenbach am Main, Germany) --- Offenbach am Main (Germany). --- Hochschule für Gestaltung, Offenbach am Main --- Werkkunstschule (Offenbach am Main, Germany) --- Creation (Literary, artistic, etc.)
Choose an application
*Being Together: A Manual For Living* falls in the lineage of publications such as *The Journal of the Society for Education Through Art*, which throughout the 1960s provided British art schools a window into experimental education. By contrast, Grace Ndiritu's experience in creating radical pedagogies arose from a connected, yet unorthodox system of 'self education'. In 2012, she decided to spend time living in cities only when necessary. She thus lived in rural, alternative and often spiritual communities, while expanding her research into nomadic lifestyles, and training in esoteric studies, which she began following graduating art school. This research led her to visit Thai and Tibetan Buddhist monasteries, permaculture communities in New Zealand, forest tree dwellers in Argentina, neotribal fesitivals such as Burning Man in Nevada, a Scottish Hare Krishna ashram, and the findhorn Spiritual Community in Scotland. Such lifestyles forever transformed her ideas of education and have proven critical for her art, whether conducting social practices or working with students, peers and the general public; some of whose voices appear in this publication. Ndiritu posits, "What does (art) education mean today?" and specifically, "What does an embodied (art) education mean in a time of pandemics and social unrest?" *Being Together: A Manual for Living* attempts to answer these complex questions.
kunst --- onderzoek in de kunsten --- kunstonderwijs --- installaties --- performance --- performances --- Groot-Brittannië --- 7.071 NDIRITU --- Ndiritu Grace --- eenentwintigste eeuw --- 489 --- kunsteducatie --- 21e eeuw (eenentwintigste eeuw) --- performancekunst --- 705.9 --- Hoger onderwijs; algemeen --- kunst; algemeen ; beeldende kunst; algemeen ; 21e eeuw --- 700.8 --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- philosophy of art --- Ndiritu, Grace
Choose an application
The Artuarium presents keywords to reflect on art education today. Every keyword contains a text and/or an image that has been constitutive for the formation of the art school. Some texts unfold critical ideas and questions, some images evoke careful ob-servations, some texts tell stories, others reflect on the reflection.With contributions by: Giorgio Agamben Aristoteles, Herman Asselberghs, Maïté Baillieul, Joseph Beuys, Augusto Boal, Agnes Bube, Leonardo da Vinci, Serge Daney, Marc De Blieck, Fernand Deligny, John Dewey, Ana Dimke, Mattijs Driesen, Marguerite Duras, Jerzy Grotowski, Boris Groys, Kerstin Hallmann, Lisa Jevbratt, Allan Kaprow, Paul Klee, Eva Koethen, Wiebe Koopal, Julie Lesenne, Tyson E. Lewis, Audre Lorde, Pierangelo Maset, Maurice Merleau-Ponty, Volkmar Mühleis, Ludwig Münz, Kakuzo Okakura, Jacques Rancière, Adrienne Rich, Andrea Sabisch, Ousmane Sembene, Richard Serra, Michel Serres, Friedrich Schiller, Susan Sontag, Nancy Vansieleghem, Ella Ziegler.https://www.copyrightbookshop.be/shop/artuarium-the-grammar-of-art-school/
373.67(038) --- 373.67.01 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; woordenboeken --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen --- kunst --- 7.01 --- onderzoek in de kunsten --- kunstonderwijs --- kunsttheorie --- 373.67 --- kunsteducatie --- 700.8 --- 450.4 --- filosofie --- onderwijsfilosofie --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- Onderwijskunde (onderwijsfilosofie, -sociologie, -economie, theoretische onderwijsvernieuwing) --- Kunstonderwijs --- Kunstfilosofie --- Art --- aesthetics --- art appreciation --- art education --- battledores [primers]
Choose an application
"Art and Design Pedagogy in Higher Education provides a contemporary volume that offers a scholarly perspective on tertiary level art and design education. Providing a theoretical lens to examine studio education, the authors suggest a student-centred model of curriculum that supports the development of creativity. The text offers readers analytical frameworks with which to challenge assumptions about the art and design curriculum in higher education. In this volume, Orr and Shreeve critically interrogate the landscape of art and design higher education, offering illuminating viewpoints on pedagogy and assessment. New scholarship is introduced in three key areas:curriculum: the nature and purpose of the creative curriculum and the concept of a ‘sticky curriculum’ that is actively shaped by lecturers, technicians and students; ambiguity, which the authors claim is at the heart of a creative education; value, asking what and whose ideas, practices and approaches are given value and create value within the curriculum. These insights from the perspective of a creative university subject area also offer new ways of viewing other disciplines, and provide a response to a growing educational interest in cross-curricular creativity. This book offers a coherent theory of art and design teaching and learning that will be of great interest to those working in and studying higher education practice and policy, as well as academics and researchers interested in creative education." provided by publisher.
Art --- Design --- kunst --- onderwijs --- kunstonderwijs --- pedagogie --- didactiek --- 373.67 --- Creation (Literary, artistic, etc.) --- Art, Occidental --- Art, Primitive --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Arts --- Aesthetics --- Study and teaching (Higher) --- 700.8 --- Kunstonderwijs --- kunstpedagogie --- didactisch proces --- kunsteducatie --- Beeldende kunst, beroep en opleiding
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|