Narrow your search

Library

KBR (9)

KU Leuven (9)


Resource type

dissertation (9)


Language

English (9)


Year
From To Submit

2009 (3)

2008 (1)

2007 (3)

2006 (1)

2004 (1)

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Dissertation
A practical framework for fixed viewpoint image-based relighting
Authors: ---
ISBN: 905682547X Year: 2004 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven. Faculteit der Toegepaste Wetenschappen


Dissertation
Tile-based methods in computer graphics
Authors: ---
ISBN: 9789056827892 Year: 2007 Publisher: Heverlee Katholieke Universiteit Leuven. Faculteit Ingenieurswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel complexe signalen, zoals puntenverdelingen en texturen, kunnen niet efficiënt gesynthetiseerd en opgeslaan worden. In deze thesis stellen we tegelgebaseerde methodes voor om dit probleem op te lossen. In plaats van een complex signaal te synthetiseren wanneer nodig, wordt het signaal vooraf gesynthetiseerd over een kleine verzameling tegels. Willekeurig grote hoeveelheden van dit signaal kunnen dan efficiënt gesynthetiseerd worden wanneer nodig, door het genereren van een stochastische tegeling. Tegelgebaseerde methodes zijn traditioneel gebaseerd op Wangtegels. De gekleurde randen van Wangtegels beperken enkel de vier direct aanliggende tegels, maar niet de vier schuin aanliggende tegels. Dit probleem veroorzaakt ongewenste artefacten in de getegelde signalen en maakt methodes om signalen te synthetiseren over een verzameling Wangtegels ingewikkelder. Om dit probleem op te lossen stellen we hoektegels voor. Hoektegels zijn vierkante tegels met gekleurde hoeken in plaats van randen. De gekleurde hoeken van Wangtegels beperken alle aanliggende tegels. We herzien de belangrijkste toepassingen van Wangtegels en we tonen aan dat hoektegels belangrijke voordelen hebben voor elk van deze toepassingen. Stochastische tegelingen worden traditioneel gegenereerd met lijngebaseerde stochastische tegelalgoritmes. Deze algoritmes slaan echter de hele tegeling op en zijn daardoor niet efficiënt. Om dit probleem om te lossen introduceren we directe stochastische tegelalgoritmes voor Wangtegels en hoektegels. Deze algoritmes zijn in staat om een stochastische tegeling lokaal te evalueren, zonder expliciet de ganse tegeling tot op dat punt te construeren en op te slaan. We introduceren ook hashfuncties met een lange periode om zeer grote tegelingen te genereren. Poissonschijfverdelingen en texturen zijn twee voorbeelden van complexe signalen. We stellen tegelgebaseerde methodes voor om Poissonschijfverdeling te genereren en om texturen te synthetiseren. Tegelgebaseerde methodes laten niet enkel toe om efficiënt Poissonschijfverdelingen te genereren en texturen te synthetiseren, maar maken ook nieuwe toepassingen mogelijk, zoals een tegelgebaseerd textuurafbeeldingsalgoritme en een procedurale objectverdelingsfunctie. Deze nieuwe textuurbasisfunctie laat toe om procedurale objecten te verdelen over een procedurale achtergrond, gebruik makende van intuïtieve parameters zoals de schaal, grootte en oriëntatie van de objecten. We geven tevens een overzicht van toepassingen van getegelde Poissonschijfverdelingen en een gedetailleerde vergelijking van verschillende methodes om Poissonschijfverdelingen te genereren. We bestuderen ook hoektegels in de context van het tegelprobleem en aperiodische tegelverzamelingen en we construeren verschillende nieuwe aperiodische verzamelingen Wangtegels en hoektegels. De tegelgebaseerde methodes die we in deze thesis voorstellen zijn een waardevol middel voor computer graphics en helpen om bij te blijven met de steeds toenemende vraag naar meer complexiteit en realisme in computergegenereerde beelden. Many complex signals, such as point distributions and textures, cannot efficiently be synthesized and stored. In this dissertation we present tile-based methods to solve this problem. Instead of synthesizing a complex signal when needed, the signal is synthesized on forehand over a small set of tiles. Arbitrary large amounts of that signal can then efficiently be generated when needed by generating a stochastic tiling. Tile-based methods are traditionally based on Wang tiles. The colored edges of Wang tiles only constrain the four direct neighboring tiles, but not the four diagonally neighboring tiles. This problem introduces unwanted artifacts in the tiled signals, and complicates methods for synthesizing signals over a set of Wang tiles. To solve this problem we present corner tiles. Corner tiles are unit square tiles with colored corners rather than colored edges. The colored corners of corner tiles constrain all neighboring tiles. We revisit the most important applications of Wang tiles, and we show that corner tiles have substantial advantages for each of these applications. Stochastic tilings are traditionally generated using scanline stochastic tiling algorithms. However, these algorithms store the complete tiling and are therefore not efficient. To solve this problem, we present direct stochastic tiling algorithms for Wang tiles and corner tiles. These algorithms are capable of evaluating a stochastic tiling locally, without explicitely constructing and storing the tiling up to that point. We also introduce long-period hash functions to generate very large tilings. Poisson disk distributions and textures are two examples of complex signals. We present tile-based methods for generating Poisson disk distributions and for synthesizing textures. Tile-based methods not only allow to efficiently generate Poisson disk distributions and synthesize textures, but also enable new applications such as tile-based texture synthesis and a procedural object distribution function. This new texture basis function allows to distribute procedural objects over a procedural background, using intuitive parameters such as the scale, size and orientation of the objects. We also present an overview of applications of tiled Poisson disk distributions, and a detailed comparison of methods for generating Poisson disk distributions. We study corner tiles in the context of the tiling problem and aperiodic tile sets, and we construct several new aperiodic sets of Wang tiles and corner tiles. The tile-based methods we present in this dissertation are a valuable tool for computer graphics, and help to keep up with the continuously increasing demand for more complexity and realism in digitally synthesized images.


Dissertation
Compact factored representations for reflectance of complex materials
Authors: ---
ISBN: 9789056827915 Year: 2007 Publisher: Heverlee Katholieke Universiteit Leuven. Faculteit Ingenieurswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het domein van computer grafieken, meer specifiek fotorealistische, fysischgebaseerde beeldsynthese, kunnen realistische beelden d.m.v. lichttransportsimulaties geproduceerd worden, vertrekkende van een gedetailleerd scène-model. Vooruitgang in technieken voor lichttransportsimulatie heeft een punt bereikt waar de simulatie van alle mogelijke lichtpaden in een dergelijke scène mogelijk is. Het realisme van de gesynthetiseerde beelden hangt daarom vooral af van de nauwkeurigheid van het scènemodel. Een belangrijk aspect van een scènemodel is de specificatie van reflectie-eigenschappen voor alle objecten in de scène. Binnen computer grafieken worden dergelijke reflectie-eigenschappen typisch beschreven door hoog-dimensionale reflectiefuncties. Voor eenvoudige materialen zoals plastiek, metaal en glas kan de reflectie goed worden gemodelleerd door analytische functies. Voor reflectie van complexe materialen zoals onderoppervlakte-verstrooiing en verstrooiing van complexe oppervlaktestructuren is het opstellen van analytische functies zeer moeilijk. Een alternatieve aanpak voor de specificatie van lichtverstrooiingkarakteristieken is de opmeting ervan van echte objecten of synthetisch gemodelleerde oppervlaktestructuurmodellen. In deze thesis wordt de opmeting van drie klassen van complexe reflectiefuncties – de bidirectionele oppervlakte-reflectiefunctie (Eng. BRDF), de bidirectionele textuurfunctie (Eng. BTF) en de bidirectionele onderoppervlakte verstrooiingsdistributiefunctie (Eng. BSSRDF) – bestudeerd. In een eerste deel van de thesis wordt een toestel – een gonioreflectometer – voor multispectrale BRDF meting van organische materialen gepresenteerd. Specifieke moeilijkheden bij de opmeting van organische materialen zoals plantenbladeren, die niet voorkomen bij de opmeting van inorganische materialen, worden besproken. Functionele vereisten voor de gonioreflectometer worden geïdentificeerd en de constructie van het toestel wordt gedetailleerd. Metingen van berkenbladeren worden uitgevoerd, vergeleken met bestaande reflectiegegevens en gebruikt voor de synthese van realistische beelden van bomen. In een tweede deel van de thesis worden BTFs van synthetisch gemodelleerde oppervlaktemodellen opgemeten. Deze opmetingen geven aanleiding tot grote hoeveelheden gegevens die niet als dusdanig kunnen worden gebruikt tijdens visualisatie. Een nieuwe compacte representatie voor de gegevens, gebaseerd op matrix-ontbinding, wordt gepresenteerd. Deze nieuwe compacte representatie unificeert bestaande technieken. Er wordt aangetoond dat, gebruikmakende van de compacte representatie en programmeerbare grafische hardware, BTFs gevisualiseerd kunnen worden aan interactieve snelheden. In het laatste deel van de thesis wordt een nieuw toestel besproken voor de opmeting van heterogene BSSRDFs. Een nieuwe compacte representatie, gebaseerd op niet-negatieve matrix-ontbinding en geconstrueerd voor de specifieke structuur van de meetgegevens wordt gepresenteerd. De representatie is ruimtelijk compact en kan snel worden geëvalueerd tijdens visualisatie. De techniek wordt getest door de opmeting van materiaalmodellen van verschillende echte objecten, die vervolgens worden toegepast op nieuwe geometriën om realistische beelden te produceren. In the domain of computer graphics, more specifically photo realistic physically based image synthesis, realistic images are produced from a detailed scene model using physically based light transport simulations. Advances in light transport simulation methods have reached a point where all possible light paths in such a scene can be computed. Therefore, the accuracy and realism of synthesized images is especially dependent on the quality and accuracy of the scene model. An important aspect of scene models is the specification of reflection properties for all objects in the scene. In computer graphics, reflection from surfaces is typically described by high dimensional reflectance functions. For simple materials such as plastics, metals and glas, analytical models are very successful in describing their light scattering behaviour. For reflection of complex materials, like heterogeneous subsurface scattering and scattering from complex meso structures or organic materials, the formulation of analytical models is a very difficult task. An alternative approach to the specification of light scattering properties by analytical modelling is the measurement of reflectance functions from real-world surfaces or synthetically modelled meso structures. In this dissertation, the measurement of three classes of complex reflection functions – the bidirectional surface reflection distribution function (BRDF), the bidirectional texture distribution function (BTF) and the bidirectional surface scattering reflection distribution function (BSSRDF) – is investigated. In a first part of the dissertation, an acquisition device – a gonioreflectometer – for multispectral BRDF measurement of organic material is presented. Specific difficulties are discussed that arise when measuring organic materials such as plant leaves, and which do not occur when measuring inorganic materials. Functional requirements for the gonioreflectometer are identified and the construction of the device is detailled. Measurements of beech leaves are conducted, compared to existing reflection data, and used in the synthesis of realistic images of trees. In a second part of the dissertation, BTFs are measured from synthetically modelled meso structures. These measurements result in huge amounts of data which can not be used as such during rendering. A novel compact representation for the data is presented that is based on matrix factorization, which unifies previous approaches. Using the compact representation, it is shown that rendering of BTFs at interactive rates is possible using programmable graphics hardware. In the last part of the dissertation, a novel aquisition setup is presented for the measurement of heterogeneous BSSRDFs. A novel compact representation is presented, that is based on non-negative matrix factorisation, which is tailored to the specific structure of the measured data. This representation is spatially compact and can be evaluated efficiently during rendering. The technique is tested by measuring material models of several real-world objects which can be applied to novel geometry to produce realistic visualizations. worden geïdentificeerd en de constructie van het toestel wordt gedetailleerd. Metingen van berkenbladeren worden uitgevoerd, vergeleken met bestaande reflectiegegevens en gebruikt voor de synthese van realistische beelden van bomen. In een tweede deel van de thesis worden BTFs van synthetisch gemodelleerde oppervlaktemodellen opgemeten. Deze opmetingen geven aanleiding tot grote hoeveelheden gegevens die niet als dusdanig kunnen worden gebruikt tijdens visualisatie. Een nieuwe compacte representatie voor de gegevens, gebaseerd op matrix-ontbinding, wordt gepresenteerd. Deze nieuwe compacte representatie unificeert bestaande technieken. Er wordt aangetoond dat, gebruikmakende van de compacte representatie en programmeerbare grafische hardware, BTFs gevisualiseerd kunnen worden aan interactieve snelheden. In het laatste deel van de thesis wordt een nieuw toestel besproken voor de opmeting van heterogene BSSRDFs. Een nieuwe compacte representatie, gebaseerd op niet-negatieve matrix-ontbinding en geconstrueerd voor de specifieke structuur van de meetgegevens wordt gepresenteerd. De representatie is ruimtelijk compact en kan snel worden geëvalueerd tijdens visualisatie. De techniek wordt getest door de opmeting van materiaalmodellen van verschillende echte objecten, die vervolgens worden toegepast op nieuwe geometriën om realistische beelden te produceren. for the gonioreflectometer are identified and the construction of the device is detailled. Measurements of beech leaves are conducted, compared to existing reflection data, and used in the synthesis of realistic images of trees. In a second part of the dissertation, BTFs are measured from synthetically modelled meso structures. These measurements result in huge amounts of data which can not be used as such during rendering. A novel compact representation for the data is presented that is based on matrix factorization, which unifies previous approaches. Using the compact representation, it is shown that rendering of BTFs at interactive rates is possible using programmable graphics hardware. In the last part of the dissertation, a novel aquisition setup is presented for the measurement of heterogeneous BSSRDFs. A novel compact representation is presented, that is based on non-negative matrix factorisation, which is tailored to the specific structure of the measured data. This representation is spatially compact and can be evaluated efficiently during rendering. The technique is tested by measuring material models of several real-world objects which can be applied to novel geometry to produce realistic visualizations.


Dissertation
Sampling reflectance functions for image-based relighting
Authors: ---
ISBN: 9056827359 Year: 2006 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een recent en populair onderzoeksthema binnen het onderzoeksdomein van de computergrafieken is beeldgebaseerde herbelichting. Deze heeft als doel een reeel object te visualiseren onder nieuwe belichtingscondities, en dit zonder expliciete kennis van de geometrie, of van de onderliggende materiaaleigenschappen van het object. Het uiterlijk van een object onder nieuwe inkomende belichtingen wordt gekarakteriseerd door het reflectantieveld van het object. Deze wordt opgemeten door verschillende foto's, vanuit een vast camerastandpunt, van het object te nemen, onder verschillende gecontroleerde belichtingscondities. Een herbelichte visualisatie van het originele object kan worden bekomen door deze foto's op een gepaste manier te wegen en op te tellen. In deze thesis gaan we dieper in op de algemene kermerken van reflectantievelden, om zo betere herbelichte resultaten te bekomen. Meer bepaald onderzoeken we hoe een reflectantieveld nauwkeuriger kan worden gereconstrueerd vanuit een beperkt aantal opmetingen. Omdat een reflectantieveld een grote hoeveelheid gegevens omvat, bekijken we ook de compressie ervan. Deze compressietechnieken worden vervolgens toegepast op het opmetingsproces om zo nauwkeurigere opmetingen te doen, en dit met minder foto's. Dit laatste laat toe om voorheen onmogelijk op te meten scenes met een grote nauwkeurigheid toch op te meten. A recent and popular research topic within the field of computer graphics is image-based relighting, which has as goal to visualize real objects under novel incident illumination, and this without requiring explicit knowledge of the object's geometry or of the underlying material properties. The appearance of an object under novel incident illumination is characterized by its reflectance field, which is acquired by recording a series of photographs of the object, from a fixed viewpoint, each under different controlled illumination conditions. A relit image is created by summing these photographs, each weighted appropriately. In this dissertation, we investigate the different characteristics of reflectance fields in detail. More specifically, we investigate how to reconstruct these reflectance fields more accurately from a limited number of photographs. Moreover, due to the huge storage requirements, we also look into the compression of these reflectance fields. These compression techniques are subsequently applied to the acquisition process to improve accuracy and timings. This allows us to accurately acquire scenes that were impossible to capture using previous techniques.


Dissertation
Human visual perception of materials in realistic computer graphics
Authors: ---
ISBN: 9789460181023 Year: 2009 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Materialen zijn een essentiële component van realistische, driedimension ale (3D) computergrafieken. Elk materiaalmodel biedt een reeks parameter s om ieder aspect van het uitzicht te regelen. Het vereist wat ervaring om de juiste materiaalparameters te kiezen voor een gewenst resultaat. Het uitzicht van een materiaal wordt ook beïnvloed door de vorm van het voorwerp. We bespreken een brede, exploratieve studie over de invloed va n vorm op materiaalwaarneming, gebruik makend van een gelijk-of-verschil lend experiment met paarsgewijze vergelijkingen. De invloed blijkt voldo ende significant om een merkbaar verschil te veroorzaken in het waargeno men materiaal. Hoewel de meeste traditionele programma's voor materiaalb ewerking de materialen visualizeren op een bol, blijkt uit een analyse v an de psychometrische functie dat deze vorm het minst discriminerend is. Voorgestelde verbeteringen zijn het gebruik van een meer discriminerend voorwerp, of ideaal een rechtstreekse visualizatie op de bedoelde vorm. Een alternatieve oplossing bestaat erin de invloed van vorm op materiaal waarneming te compenseren. De invloed werd opgemeten door combinatie van de materiaal- en vorm-informatiebronnen (cue combination) in een experi ment met gedwongen keuze uit twee alternatieven (2-alternative forced ch oice, 2AFC). De opgemeten invloed blijkt een constant verschil in waarne ming te veroorzaken, enkel afhankelijk van de vorm. Door het invoermater iaal in de tegengestelde richting aan te passen, kan het materiaal opnie uw accuraat waargenomen worden. Als demonstratie werd deze oplossing ing ebouwd in een bestaand programma voor materiaalbewerking. In het laatste deel van deze dissertatie beschouwen we hoe men een scène onrechtstreeks kan observeren in reflecties in glanzende materialen. He t begrip "visuele equivalentie" werd toegepast om de waarheidsgetrouwhei d te bepalen van dynamische scènes met vervormde reflecties. Eigenschapp en van het uitzicht, zoals vorm, beweging en belichting, werden beoordee ld in gelijk-of-verschillend en 2AFC experimentele ontwerpen. Ronddraaie nde voorwerpen vertonen equivalentie voor kleine vervormingen. Equivalen tie van translerende voorwerpen is afhankelijk van de geloofwaardige bew eging van glans en reflecties geproduceerd door de interpolatiemethode v oor de belichting. In deze dissertatie hebben we doordachte experimentele ontwerpen en gron dige statistische analyses gemaakt. Dankzij kwalitatieve technieken voor fotorealistische beeldsynthese, zoals differentiële beeldsynthese, glob ale belichting en beeldgebaseerde belichting, kunnen we onze resultaten rechtstreeks veralgemenen tot een brede waaier van reële en virtuele toe passingen.


Dissertation
Unified particle simulations and interactions in computer animation
Authors: ---
ISBN: 9789460181627 Year: 2009 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven


Dissertation
Sample-based texture synthesis
Authors: ---
ISBN: 9789056828974 Year: 2008 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Computer graphics applications often use textures to decorate virtual objects to increase realism without modifying geometric details. In recent years, texture synthesis has been a useful tool to generate large textures starting from a sample texture. It is also used to fill holes in damaged pictures, or to generate illimitable textures in interactive applications like games and simulators applications. Sample-based texture synthesis schemes are based on analyzing the sample texture to create visually analogous images. The goal of this dissertation is to attain a fast texture synthesis technique able to generate visually pleasing results from a sample texture for a wide range of texture categories. In our work, we have contributed in Pixel-Based texture synthesis, Patch-Based texture synthesis, and in texture editing. For the Pixel-Based technique, we were inspired by the observation that the most common artefacts which occur when synthesizing textures are high frequency discontinuities, our technique tries to avoid these artefacts by forcing at least one of the direct neighboring pixels in each causal neighborhood to match within a predetermined threshold. This does not only avoid deterioration of the visual quality, but also results in faster synthesis timings. We demonstrate our technique on a variety of stochastic and structured textures. This causal neighborhood matching is also applied for selecting patches in the Patch-Based technique. This forces for selecting the most suitable patches, and reduces the search space in a very efficient and strict way. In our last techniques, the patches to be stitched in the target texture do not have to be regular in their shapes, on the contrary, their shapes are based on the Voronoi diagram cells' shapes. The idea is to synthesize a new texture by copying irregular patches from the source texture to the target texture, each of them contains a complete feature. The interior part of the feature is not touched, while the cutting and stitching is performed on the background between the features. The technique starts when the user selects a feature in the source texture. After that, the algorithm finds the positions of other similar features in the source, generates a analogous target distribution, and finally synthesizes the target texture by copying and stitching patches of the target's Voronoi cellular shapes from the source texture. The technique is fast enough to be used interactively and to edit textures in a simple and easy way. Computer graphics applications often use textures to decorate virtual objects to increase realism without modifying geometric details. In recent years, texture synthesis has been also used to fill holes in damaged pictures, or to generate illimitable textures in interactive applications like games and simulators. Sample-based texture synthesis schemes are based on analyzing the sample texture to create visually analogous images. The goal of this dissertation is to attain a fast texture synthesis technique able to generate visually pleasing results from a sample texture for a wide range of texture categories. In our work, we have contributed in Pixel-Based texture synthesis, Patch-Based texture synthesis, and in Texture Editing. For the Pixel-Based technique, we were inspired by the observation that the most common artefacts which occur when synthesizing textures are high frequency discontinuities, our technique tries to avoid these artefacts by forcing at least one of the direct neighboring pixels in each causal neighborhood to match within a predetermined threshold. This does not only avoid deterioration of the visual quality, but also results in faster synthesis timings. This direct neighborhood matching is also applied for selecting patches in the Patch-Based technique. In our last techniques, the patches to be stitched in the target texture do not have to be regular in their shapes, on the contrary, their shapes are based on the Voronoi diagram cells shapes. The idea is to synthesize a new texture by copying irregular patches from the source texture to the target texture, each of them contains a complete feature. The interior part of the feature is not touched, while the cutting and stitching is performed on the background. The technique is fast enough to be used interactively and to edit textures in a simple and easy way.


Dissertation
Extraction of closed feature lines from point clouds based on graph theory
Authors: ---
ISBN: 9789460180132 Year: 2009 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het gebruik van computermodellen die de geometrie van een object voorstellen, gekend als CAD-modellen, zijn onmisbaar in de industrie. Het genereren van een CAD-model is meestal gebaseerd op terugwerkend ontwikkelen. Hierbij wordt een 3D scanner gebruikt om een verzameling punten op het oppervlak van een fysisch prototype of een geproduceerd onderdeel te bekomen. Om van een dergelijke puntenverzameling (puntenwolk) tot een CAD-model te komen, is segmentatie van de puntenwolk vereist zodat elk segment kan benaderd worden door een oppervlak. In deze thesis bepalen we dan ook gesloten kenmerklijnen in een puntenwolk zodanig dat deze lijnen de puntenwolk opdelen in disjuncte verzamelingen van punten. We onderscheiden drie soorten kenmerklijnen: uitwendige randen die de grens van een puntenwolk van een niet-gesloten object voorstellen; scherpe randen die puntenverzamelingen met verschillende normaalvectoren van mekaar scheiden; en zachte randen die puntenverzamelingen met verschillende kromming van mekaar scheiden. Een raamwerk wordt voorgesteld om de verschillende soorten kenmerklijnen te detecteren, gebaseerd op het groeperen van punten en bewerkingen op grafen. Het doel van het groeperen is het scheiden van de gebieden die de kenmerklijnen bevatten (kenmerkgebieden) van de rest van de puntenwolk. Hiervoor worden speciale kenmerken voor elke soort kenmerklijn geïntegreerd in het raamwerk. Na toepassing van methodes die grafen bewerken, worden de kenmerkgebieden gereduceerd tot gesloten kenmerklijnen. Om een nauwkeurige detectie van alle soorten kenmerklijnen te garanderen, stellen we een methode voor die werkt op meerdere niveaus. Deze methode detecteert de uitwendige en scherpe randen in de volledige puntenwolk. De zachte randen worden dan bepaald in de deelgebieden die ontstaan zijn uit de detectie van de uitwendige en scherpe randen. Het laatste deel van deze thesis behandelt de overblijvende stappen om een puntenwolk te benaderen door oppervlakken. We stellen een algoritme voor om een netwerk van curven op te bouwen, gebaseerd op de gedetecteerde kenmerklijnen. Elk deelgebied met de omliggende curve kan dan benaderd worden door een oppervlak. CAD models, i.e. computer models representing the geometry of an object, are indispensable in the industry. The creation of a CAD model is typically based on reverse engineering: a 3D scanner is used to capture points on the surface of a physical prototype or a finished part. Constructing a CAD model from such a set of points (point cloud) requires segmentation of the point cloud such that each segment can be approximated by a single surface patch. Therefore, in this thesis we extract closed feature lines from a point cloud such that these lines segment the point cloud into disjoint point clusters (segments). We distinguish three types of feature lines: boundary edges at the border of a point cloud of a non-closed object; sharp edges which separate point areas with different normal vectors; and smooth edges that separate point areas with different curvature. A framework is proposed to extract each type of feature lines, based on point clustering and graph processing steps. The aim of the clustering is to distinguish the feature regions, which contain the feature lines, from the rest of the point cloud. Therefore, special characteristics for each type of feature lines are integrated in the framework. After applying the graph processing steps, the feature regions are reduced to closed feature lines. To assure accurate extraction of all types of feature lines, we propose a multi-level method which extracts boundary and sharp edges from the entire point cloud. Smooth edges are then detected in the subregions that are formed by the boundary and sharp edges. At the end of this thesis we discuss the remaining steps to approximate a point cloud with surface patches. An algorithm is presented to obtain a curve network, based on the extracted feature lines. Each subregion with its bounding curve can then be approximated by one surface patch. Tijdens het productieproces van industriële onderdelen, bv. auto-onderdelen, zijn computermodellen die de geometrie van deze objecten weergeven, onontbeerlijk. Dergelijke modellen dragen immers bij tot een nauwkeurig ontwerp, dat eenvoudig aanpasbaar is volgens de noden van de gebruiker en bijgevolg de productie bevordert. Ontwerpsoftware kan gebruikt worden om een goed model van een object te bekomen alvorens effectief wordt overgegaan tot de productie. De industrie vraagt echter meestal een computermodel van een reeds vervaardigd onderdeel, bv. om de kwaliteit van het geproduceerde object te controleren of om er een verbeterde versie van te ontwerpen. Vaak is er enkel een fysisch prototype beschikbaar (bv. in klei) en wenst men hiervan dus een computermodel te bekomen. Het reconstrueren van de oorspronkelijke ontwerpdata van een reeds bestaand object, is gekend als 'terugwerkend ontwikkelen'. Bij dit terugwerkend ontwikkelen, wordt er een 3D-scanner gebruikt om een verzameling punten op het oppervlak van het gescande object te bekomen, algemeen gekend als een 'puntenwolk'. Uit een dergelijke puntenwolk wenst men het oppervlak van het gescande voorwerp te reconstrueren om tot een bruikbaar wiskundig model te komen, dat verder bewerkt kan worden. Hiervoor zijn er meerdere operaties op puntenwolken nodig. Bijvoorbeeld, puntenwolken kunnen miljoenen punten bevatten, waardoor het nodig is het aantal punten te reduceren op een verantwoorde manier. Tevens hebben scanners een beperking in nauwkeurigheid, waardoor 'ruis' ontstaat op de punten, die zoveel mogelijk dient weggewerkt te worden. Het oppervlak van een complexe puntenwolk wordt gereconstrueerd door meerdere oppervlakken op mekaar te laten aansluiten. Hiervoor is het nodig dat de puntenwolk op een correcte manier wordt opgesplitst in deelgebieden, wat gekend is als 'segmentatie'. Bijvoorbeeld punten die op een cilindervormig gebied liggen, worden in een goede segmentatie gescheiden van punten die op een vlak gebied liggen. De kern van deze thesis is gesitueerd in de segmentatie van een puntenwolk: door het bepalen van lijnen met bepaalde kenmerken, wordt de puntenwolk opgedeeld in verzamelingen van punten. Elke verzameling van punten kan vervolgens benaderd worden door een oppervlak en zo kan de modellering van objecten vereenvoudigd worden.


Dissertation
Point cloud processing using linear algebra and graph theory
Authors: ---
ISBN: 9789056828578 Year: 2007 Publisher: Heverlee Katholieke Universiteit Leuven. Faculteit Ingenieurswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Moderne 3D scanners maken het mogelijk om heel snel grote hoeveelheden 3D data te genereren. Dit resulteert in een steeds groeiend aantal toepassingen, gaande van digitalisatie van historische objecten tot gezichtsauthenticatie. In deze thesis stellen we een aantal nieuwe algoritmen voor om de data, verkregen met behulp van een 3D scanner, te verwerken. Deze data worden een puntenwolk genoemd en bestaan uit een verzameling punten bemonsterd van het 3D oppervlak van een object. De voorgestelde algoritmen betreffen enkele fundamentele topics in puntenwolkverwerking: triangulatie, vereffening en randbepaling. We analyseren de algoritmen vanuit het standpunt van efficiëntie, praktische toepasbaarheid en de volledigheid van de onderliggende theorie. Randbepaling is een veel voorkomend probleem in toepassingen waar het nodig is om te weten waar de gaten en externe randen liggen in een puntenwolk. In dit werk ontwikkelen we een nieuw algoritme voor het bepalen van randen, die we als gesloten, veelhoekige randlussen voorstellen. Het resultaat van dit algoritme wordt verder gebruikt door de andere algoritmen besproken in de thesis. Een andere fundamentele operatie is de triangulatie van puntenwolken. Het resultaat van deze operatie is een driehoekig rooster dat de buurpunten op een consistente manier met elkaar verbindt en zo de connectiviteitsinformatie toevoegt aan de puntenwolk. Wij bespreken twee aanpakken voor het trianguleren van puntenwolken. De eerste aanpak is gebaseerd op de zogenaamde roosterloze parameterisatietechniek en de tweede aanpak wordt het volumetrisch projectie-algoritme genoemd en steunt op de volumetrische voorstelling van de puntenwolk. Elke aanpak heeft zijn voor- en nadelen en kan verschillende soorten input-puntenwolken behandelen. Roosterloze parameterisatie is geschikt voor puntenwolken met schijftopologie en het volumetrisch projectie-algoritme is toepasbaar op gesloten puntenwolken van willekeurige genus en zonder randen. Vereffening is een frequent gebruikte operatie. Het is nodig om de ruis in opgemeten puntenwolken te verwijderen en op die manier de verdere verwerking gemakkelijker te maken. In het laatste deel van deze thesis stellen wij een nieuw vereffeningsalgoritme voor, dat geformuleerd wordt als een lineaire algebra optimalisatieprobleem met beperkingen. Één van de voordelen van het algoritme is zijn algemeenheid, in de zin dat het niet alleen op puntenwolken toegepast kan worden, maar ook op triangulaties, grafieken, curvenetwerken en in het algemeen op functies gedefinieerd in de knopen van een grafe. Het algoritme steunt op een efficiënte kleinste-kwadratensolver en heeft gegarandeerde convergentie. Bovendien heeft het algoritme interessante theoretische eigenschappen, wegens zijn verwantschap met de geometrie-bewuste basissen en Tikhonov-regularisatie. De gepresenteerde algoritmen dragen bij tot het domein van digital geometry processing en trachten de vraag naar efficiënte puntenwolkverwerkingsalgoritmen te beantwoorden. Modern 3D scanners make it possible to collect large amounts of 3D data in just a few seconds. This technological progress results in a growing number of applications ranging from the digitalization of historical artifacts to facial authentication. In this thesis we propose a number of novel algorithms for the processing of data obtained using 3D scanners. Such data is called a point cloud and it consists of a collection of points sampled from the surface of a 3D object. The proposed algorithms address some fundamental topics in point cloud processing, i.e. triangulation, smoothing and boundary extraction. We analyze the algorithms from the viewpoint of efficiency, practicality and the soundness of the underlying theory. Boundary extraction is required in many applications, where it is useful to know where the holes and exterior boundaries of the point cloud are situated. Using concepts from graph theory we develop a novel algorithm for the extraction of closed polygonal boundary loops in point clouds. This boundary information is used by other algorithms discussed in this thesis. Another fundamental operation, often performed on point clouds, is triangulation. The result of this operation is a triangular mesh, which connects the neighboring points with each other in a consistent way, thereby adding connectivity information to the point cloud. We discuss two approaches for triangulating point clouds. One is based on the so-called meshless parameterization technique and the other is called volumetric snapping and relies on a volumetric representation of the point data. Each approach has its advantages and can handle different types of input point clouds. Meshless parameterization is suitable for point clouds with disc topology and the volumetric snapping algorithm handles closed point clouds of arbitrary genus without boundaries. Smoothing is a frequently used operation on point clouds. It is required to remove noise and to make further processing easier. In the last part of the thesis we propose a new smoothing algorithm, which is formulated as a constrained linear algebra optimization problem. The advantage of the algorithm is its generality, in the sense that it can be applied not only to point clouds, but also to triangulations, plots, curve networks and in general to functions defined on graphs. The algorithm relies on an efficient least squares solver and has guaranteed convergence. Furthermore, it possesses interesting theoretical properties, because of its connection with the geometry-aware bases and Tikhonov regularization. The presented algorithms contribute to the new field of digital geometry processing and help to address the demand for efficient point cloud processing techniques. Moderne 3D scanners maken het mogelijk om heel snel grote hoeveelheden 3D data te genereren. Dit resulteert in een steeds groeiend aantal toepassingen, gaande van digitalisatie van historische objecten tot gezichtsauthenticatie. In veel gevallen is het resultaat van een scan een puntenwolk, ofwel een verzameling punten die het oppervlak van het object voorstellen. In alle toepassingen die met puntenwolken te maken hebben is het noodzakelijk om de grote hoeveelheden punten op een efficiënte manier te verwerken. Een van de veelvoorkomende operaties is bijvoorbeeld de triangulatie van een puntenwolk, waarbij een driehoekig rooster wordt opgesteld bestaande uit driehoekige facetten. Zo een triangulatie is een handige voorstelling van het object, omdat het topologische informatie bevat (zoals gaten en randen) en is gemakkelijk om mee te werken. In deze thesis trachten we de vraag naar puntenwolkverwerkingstechnieken te beantwoorden en stellen een aantal nieuwe algoritmen voor. In het bijzonder behandelen we enkele fundamentele topics in puntenwolkverwerking: triangulatie, vereffening en randbepaling. We analyseren de algoritmen vanuit het standpunt van efficiëntie, praktische toepasbaarheid en de volledigheid van de onderliggende theorie.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by