Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Na het lezen van dit boek weet je: met alleen argumenten verander je niet iemands mening. Zeker in gesprekken over grote onderwerpen waarin twee kampen lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan – denk aan klimaat, corona of stikstof.Het goede nieuws: mensen veranderen wel degelijk van mening en doen dat ook voortdurend, hun hele leven lang. En als je de wetenschap daarachter begrijpt, kun je betere gesprekken voeren om iemand (of jezelf) van mening te laten veranderen.In de sociologie, psychologie en neurowetenschappen vond de laatste jaren een revolutie plaats, met veel nieuwe inzichten over hoe meningen worden gevormd en hoe je ze kunt veranderen. In dit boek brengt wetenschapsjournalist David McRaney deze kennis voor het eerst samen, op een toegankelijke en praktische manier.Je krijgt inzicht in waaróm iemand iets vindt en concrete gesprekstechnieken om die mening te bevragen. In een tijd waarin polarisatie toeneemt en ieder debat kan worden afgedaan met 'ja, maar dat is jouw mening' levert dit boek je cruciale kennis op om de uitdagingen van nu het hoofd te bieden.
Opinievorming. --- 654 Publieke opinie --- 070 Psychologie --- [trefwoord]
Choose an application
De auteurs en regisseur ontvingen zes wetenschappers uit diverse disciplines voor een documentaire over de coronacrisis, de maatregelen, het beleid, de vaccins, privacy en de toekomst van onze samenleving. Dit is de geschreven versie van deze documentaire.
654 Publieke opinie --- COVID-19 --- Maatschappelijk debat --- books --- Coronacrisis.
Choose an application
Social psychology --- 070 Psychologie --- 241 Hedendaagse wereldproblemen --- 654 Publieke opinie --- Chaostheorie --- Massapsychologie --- publieke opinie --- sociale psychologie --- sociale bewegingen --- klimaatverandering
Choose an application
publieke opinie --- Mass communications --- sociaal gedrag --- massapsychologie --- Sociology of culture --- Massapsychologie --- Beeldvorming --- 316.653 --- #GBIB:Overlegcentrum Christelijke Ethiek --- 316.351 --- #A0206A --- 654 Publieke opinie --- 316.653 Openbare mening. Publieke opinie --- Openbare mening. Publieke opinie --- Opinies --- Communicatie --- Publieke opinie --- Psychologie --- Sociale psychologie --- Geruchten --- Sociologie --- Cultuur --- Cultuursociologie --- Communicatiesociologie --- #SBIB:309H271 --- Politieke communicatie: toepassingsgebieden --- Opinie --- Gerucht --- Toerisme --- Man --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Choose an application
In Rationaliteit legt Steven Pinker de belangrijkste instrumenten voor rationeel denken uit, leidt de lezer door de basisprincipes van logica, kritisch denken, waarschijnlijkheid, correlatie en causaliteit, en helpt ons om alleen en met anderen rationele keuzes te maken. Redelijkheid is de belangrijkste troef waarover burgers en bestuurders beschikken. Het onderwerp kan bijna niet actueler. Hoe is het mogelijk dat de menselijke soort de grootste wetenschappelijke inzichten heeft verworven en tevens almaar meer nepnieuws, complottheorieën als QAnon en post-truth-retoriek produceert? In de eenentwintigste eeuw bereikt de mensheid nieuwe hoogten van wetenschappelijk inzicht en lijkt tegelijkertijd haar verstand te verliezen. Na Verlichting nu, waarin Steven Pinker de menselijke vooruitgang bezong, laat hij nu zien hoe we rationaliteit in ons leven en in de publieke sfeer kunnen versterken.
Kritisch denken --- Logica (redeneerkunst) --- Fake news --- Complottheorie --- Cognitive psychology --- Logic --- kritisch denken --- wetenschappelijk denken --- toegepaste filosofie --- 157.1 --- Pinker, Steven --- logica --- rationalisme --- causaliteit --- geschiedenis der wijsbegeerte, 1900-heden, algemeen --- Rationalisme (filosofie) --- Postmodernisme --- Verlichting (cultuurgeschiedenis) --- 060 Filosofie --- 090 Exacte wetenschappen --- 654 Publieke opinie
Choose an application
Hoe kweek je vertrouwen in de samenleving voor je organisatie? Door middel van van Issuesmanagement kun je de publieke opinie regisseren. Die publieke opinie is lang niet altijd mals, lang niet altijd redelijk en lang niet altijd terecht. Issuesmanagement is daarom een belangrijk taakgebied van 'communicatie'. ¬Issuesmanagement is langetermijnbeleid. Veenbrandjes als mediahypes zijn zó aangestoken, maar dan hebben we het over crisiscommunicatie. Waar het bij issuesmanagement om gaat zijn de doorsmeulende branden van de publieke opinie. Moeten we ze blussen? Moeten we ze juist aanwakkeren? En hoe regis-seren we dat? Resultaat van goed issuesmanagement is een organisatie die als volwaardige partner door de politiek en niet-gouvernementele organisaties beschouwd wordt, en een betrouwbare bron is voor de media.
Marketing. --- Public relations. --- Publieke opinie en media. --- publieke opinie --- communicatiemanagement --- Mass communications --- Marketing --- Public relations --- Communicatie --- Issue management --- Externe communicatie --- Publieke opinie --- communicatie --- #A0411A --- 654 Publieke opinie --- #KVHA:Communicatie; Nederlands --- #KVHA:Publieke opinie --- 659.3 --- management --- marketing --- PR --- crisiscommunicatie --- organisatieleer --- 366.4 --- 301.17 --- 007 --- public relations --- bedrijfsleiding, management --- 659.3 Mass communication. Informing, enlightening of the public at large --- Mass communication. Informing, enlightening of the public at large
Choose an application
This book examines a central assumption widely accepted as being crucial in making democracy work, that politicians form a more or less accurate image of public opinion and take that perception into account when representing citizens. Politicians' Reading of Public Opinion and its Biases presents a paradox of representation.
Public opinion --- Representative government and representation --- Politicians --- Constitutional history --- Constitutional law --- Political science --- Democracy --- Elections --- Republics --- Suffrage --- Parliamentary government --- Political representation --- Representation --- Self-government --- Statesmen --- Judgment --- Social psychology --- Attitude (Psychology) --- Focus groups --- Reputation --- Opinion, Public --- Perception, Public --- Popular opinion --- Public perception --- Public perceptions --- Political aspects --- Representative government and representation. --- Politicians. --- Political aspects. --- 210 Politicologie --- 654 Publieke opinie --- 380 Politieke partijen en stromingen --- #SBIB:324H50 --- #SBIB:303H13 --- Politieke participatie en legitimiteit (referenda, directe democratie, publieke opinie...) --- Methoden en technieken: politieke wetenschappen
Choose an application
Het Belgische politieke bedrijf baadt in een sfeer van crisis en onzekerheid. Traditionele partijen zien hun kiezersaantallen afnemen, de politieke uitersten winnen aan populariteit en het traditionele middenveld slaagt er steeds minder in om een brug te slaan tussen burgers en politiek. Deze politieke en institutionele veranderingen zijn een weerspiegeling van diepgaande sociologische verschuivingen en een herverkaveling van de publieke opinie. DE BREUKLIJNEN VOORBIJ? onderzoekt de wijzigingen in stemgedrag en publieke opinie vanuit een wetenschappelijk en empirisch perspectief. De analyses in dit boek illustreren hoe structurele posities verband houden met politieke, culturele en economische waardenoriëntaties, en hoe deze scheidslijnen zich vertalen in stemgedrag. We stellen vragen als: Wat denken burgers over de vakbonden, het activeringsbeleid en de integratie van etnische minderheden? Hoe variëren deze opvattingen tussen verschillende sociale groepen en hoe veranderen ze in de loop van de tijd? In hoeverre beïnvloeden onze waardeoriëntaties onze keuze voor een politieke partij? En hoe zit het met de opkomstplicht in ons land? De auteurs zijn verbonden aan het Instituut voor Sociaal en Politiek Opinieonderzoek (ISPO) en Centrum voor Sociologisch Onderzoek (CeSO) van de KU Leuven. Ze organiseren samen het Belgisch Nationaal Verkiezingsonderzoek.
#SBIB:303H34 --- #SBIB:323H310 --- 200 Politiek. --- 242 Nationaliteitenproblemen, Nationalisme. --- 313.3 Samenwerking. Federaal, Gemeenschappen, Gewesten. --- 314.2 Verkiezingsprogramma's. --- 315 Taalkwestie en communautaire problemen. --- 380 Politieke partijen en stromingen. --- 451 Werkloosheid. --- 453.1 Vakbonden. --- 654 Publieke opinie. --- 661.1 Welzijnszorg. Overheid. --- 668.6 Multiculturele samenleving. --- BPB2312. --- Turkije. --- absenteïsme. --- academic collection. --- blanco-stem. --- minderheden. --- polarisering. --- populisme. --- stemgedrag. --- Kwalitatieve methoden: grondige gevallenstudie, casework, social work. --- Belgische politieke partijen: algemeen. --- Economic policy and planning (general) --- Political sociology --- Belgium --- politiek
Choose an application
This paper inquires into how individual attitudes to climate issues and support for climate policies have evolved in the context of the pandemic. Using data from a unique survey of 14,500 individuals across 16 major economies, this study shows that the experience of the COVID-19 pandemic increased concern for climate change and public support for green recovery policies. This suggests that the global health crisis has opened up more space for policy makers in key large economies to implement bolder climate policies. The study also finds that support for climate policies decreases when a person has experienced income and/or job loss during the pandemic. Protecting incomes and livelihoods in the near-term is thus important also from a climate policy perspective.
VEKP --- 520 Milieubeleid --- 670 Gezondheid --- 654 Publieke opinie --- Macroeconomics --- Economics: General --- Environmental Economics --- Diseases: Contagious --- Environmental Policy --- Climate --- Natural Disasters and Their Management --- Global Warming --- Health Behavior --- Environmental Economics: Government Policy --- Health: General --- Environmental Economics: General --- Economic & financial crises & disasters --- Economics of specific sectors --- Climate change --- Infectious & contagious diseases --- Environmental policy & protocols --- Health economics --- Environmental economics --- Environment --- COVID-19 --- Health --- Climate policy --- Currency crises --- Informal sector --- Economics --- Climatic changes --- Communicable diseases --- Environmental policy --- Environmental sciences --- United States
Choose an application
Peilen naar politieke opvattingen, electorale voorkeuren en motieven van kiezers blijkt ook in Vlaanderen een favoriete sport, zelfs al bogen de opiniepeilers inmiddels op een reputatie die nauwelijks voor de gokindustrie moet onderdoen. Wie peilt wat en welke obstakels lonken daarbij om de hoek? Hoe (on)nauwkeurig brengen marktonderzoekers en wetenschappers de electorale voorkeuren van de kiezer in kaart en hoe punctueel berichten media daar vervolgens over? Hoe (on)betrouwbaar zijn de resultaten, hoe vakbekwaam zijn de opiniepeilers en hoe onafhankelijk de media die over peilingen berichten? Is onze opiniepeilingenindustrie in handen van weinig kritische wetenschappers, ondeskundige marktonderzoekers en onbetrouwbare politieke journalisten? In Het is maar een peiling bundelt Frank Thevissen voor het eerst de antwoorden op al deze netelige vragen. Hij doorprikt populaire en diepgewortelde clichs die over peilingen de ronde doen en demystifieert de wetenschappelijke pretentie waarmee Sommige academici commercile peilingen in opdracht van media en politieke partijen doorgaans hooghartig naar de prullenmand verwijzen. Aan de hand van tientallen actuele voorbeelden wordt op een voor de statistische leek toegankelijke manier, de gebrekkige methodologische en deontologische hygine blootgelegd in de keukens waar 'representatieve peilingen', stemtesten en politieke populariteitspolls worden bereid en via de media op ons bord belanden. Het is maar een peiling gaat ook op zoek naar de oorzaken van de gestage inflatie van de berichtgeving over peilingen. Het onthult hoe een conservatieve wetenschappelijke lobby, journalistieke sensatiedrift, tendentieuze berichtgeving en frauduleuze onderzoekspraktijken in het opiniepeilingenonderzoek konden binnendringen en ontkracht taaie 'wetenschappelijke' legendes die politicologen en sociologen over zichzelf ('ernstige wetenschappers'), hun eigen onderzoek en dat van collega's en commercile marktonderzoeksbureaus ('fantasten') verspreiden. Het is maar een peiling legt talloze peilingen en opinieonderzoeken op de ontleedtafel die de afgelopen tien jaar in Vlaanderen de politieke berichtgeving beheersten. Het gaat na hoe deze de publieke opinie regelmatig op het verkeerde been zetten, zonder dat daar veel wetenschappelijk vakmanschap of journalistiek vernuft aan te pas kwam. Kortom, Thevissen leidt ons rond in de achterkamers van onze opiniepeilingenindustrie: een plek die doorgaans hermetisch afgesloten blijft voor kiezers.
Media --- Opiniepeilingen --- Stemgedrag --- Verkiezingen --- Vlaanderen. --- Vlaanderen --- Politiek. --- België. --- Qualitative methods in social research --- mediaonderzoek --- journalistieke deontologie --- Journalism --- beïnvloeding --- opinieonderzoek --- Belgium --- Publieke opinie --- Methodologie --- Politicologie --- BPB1202 --- 654 Publieke opinie --- #SBIB:303H32 --- Sondage d'opinion --- průzkum veřejného mínění --- opiniepeiling --- javnomnenjska raziskava --- arvamusküsitlus --- sondazh i opinionit --- opinionsundersökning --- opinion poll --- sabiedriskās domas aptauja --- közvélemény-kutatás --- ispitivanje javnoga mnijenja --- sondagem de opinião --- испитување на јавното мислење --- stħarriġ tal-opinjoni pubblika --- badanie opinii publicznej --- opinionsundersøgelse --- mielipidetutkimus --- испитивање јавног мњења --- проучване на общественото мнение --- výskum verejnej mienky --- Meinungsumfrage --- δημοσκόπηση --- sondeo de opinión --- nuomonės apklausa --- sondaj de opinie --- sondaggio di opinione --- onderzoek van het kijk- en luistergedrag --- gallupundersökning --- průzkum sledovanosti --- průzkum poslechovosti --- nivel de audiență --- sondazh i opinionit publik --- prieskum verejnej mienky --- väljarundersökning --- Gelapa aptauja --- sondare a opiniei publice --- sondagem por escuta --- audience rating --- public opinion poll --- mielipidekysely --- průzkum politického mínění --- encuesta de la opinión pública --- Gallup-Verfahren --- arvamusuuring --- агенција за испитување на јавното мислење --- encuesta por teléfono --- Gallup-onderzoek --- јавна анкета --- istraživanje javnoga mnijenja --- Untersuchung der Hör- oder Sehbeteiligung --- Gallupo nuomonių apklausa --- viešosios nuomonės apklausa --- Gallup poll --- lytterundersøgelse --- indagine sull'opinione pubblica --- gallupkysely --- sabiedrības vērtējums --- avaliku arvamuse uuring --- sondage d'écoute --- σφυγμομέτρηση --- publikos vertinimas --- yleinen mielipidemittaus --- inchiesta per campione --- meningsmåling --- vlerësim i publikut --- Gallup --- Gallupovo istraživanje --- indagine telefonica --- γκάλλοπ --- Sondaj Gallup --- onderzoek naar de politieke opinie --- lyssnarundersökning --- sondage d'opinion politique --- Meinungsforschung --- sondazh i Gallupit --- anketa javnoga mišljenja --- gallup --- σφυγμομέτρηση ακροαματικότητας --- prieskum sledovanosti --- Gallupov výskum (výskum politických názorov) --- Waarneming en participerende waarneming, gecontroleerde observatie, groepsdiscussie (vragenlijsten, interviews, experimenten) --- Opiniepeiling --- pobalbhreith --- sondage d'opinion
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|