Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Young citizens in Europe : proceedings of the first conference of the children's identity and citizenship in Europe thematic network
Author:
ISBN: 1853772976 Year: 1999 Publisher: London CiCe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Naar eigen waarden: emotionele en sociale ontwikkeling in het voortgezet onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9060693434 9060693442 Year: 1978 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel problemen bij jongeren vinden hun oorzaak in het ontbreken of onvoldoende aanwezig zijn van waarden. Leerkrachten in het voortgezet onderwijs en andere begeleiders van jonge mensen zoeken dan ook naar vormen om de jongeren te motiveren en hen te helpen tot eigen doelstellingen te komen. In NAAR EIGEN WAARDEN wordt een methode aangegeven die tot het vormen van eigen waarden kan leiden. Men probeert enerzijds systematisch het zelfstandig en genuanceerd denken en oordelen te bevorderen en anderzijds het handelen in overeenstemming met de gemaakte keuzes te stimuleren. In de praktijk blijkt dit vrijwel altijd tot een positiever, kritischer en doelgerichter houding te leiden. Deel 1 geeft de theorie en de ideeën achter deze methode. Het proces van waardenvorming wordt uiteengezet en de vrij algemene toepasbaarheid wordt duidelijk gemaakt. Voorts wordt aangegeven hoe vakdocenten de methode in de verplichte leerstof kunnen integreren.


Book
Jongeren en ... hun sociale talenten : projecten rond sociale competentie in de onderbouw van het voortgezet onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789058192639 Year: 2008 Publisher: Rotterdam CED-groep


Multi
Mentor in het voortgezet onderwijs : gids voor een aanpak met visie
Authors: ---
ISBN: 9789024417629 Year: 2008 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mentoren in het voortgezet onderwijs vragen zich vaak af hoe ze het beste invulling kunnen geven aan hun taak als leerlingbegeleider. Vanuit een duidelijke en expliciete visie op onderwijs en leerlingbegeleiding geven de auteurs handvatten voor de praktijk. Door de herkenbare praktijksituaties en de verwijzingen naar relevante literatuur en websites is dit boek een must voor elke (beginnende) mentor. Niet alleen (aanstaande) mentoren in het voortgezet onderwijs, maar ook docenten-in-opleiding, vakdocenten, schoolleiders en leerlingbegeleiders zullen voldoende concrete aanwijzingen vinden voor de pedagogische begeleiding van hun leerlingen.


Book
Ontploft! De krant die je positief leert omgaan met ruzie en conflicten : begeleidingsmap jongerenkrant eerste graad secundair onderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9073337127 Year: 1993 Publisher: Antwerpen Pax Christi Vlaanderen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Sociale en communicatieve vaardigheden voor samenwerkend leren : leerlingmateriaal en docentenhandleiding : taalspellen in alle vakken
Authors: --- ---
ISBN: 9058190773 9789058190772 Year: 2000 Publisher: Rotterdam Partners Training & Innovatie


Book
Advieskunde voor praktijkstages : organisatieverandering als leerproces
Authors: ---
ISBN: 9789001468224 9001468225 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Model van een organisatieadviesproces.2. Het tien stappen plan2.1 oriëntatie2.2 Intakegesprek2.3 Oriënterende interviews2.4 Analyse2.5 Terugkoppeling-contractering2.6 Werkplanning en projectorganisatie2.7 Diepteonderzoek2.8 Oplossingsplan2.9 Invoering2.10 Afronding3. Afwijkende adviessituaties


Book
Doe-wijzer tegen geweld
Author:
ISBN: 9075749325 9075749333 9075749376 9075749317 9075749309 Year: 2002 Publisher: Amstelveen Lions-Quest Nederland

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De video "Ruziewijzer" en "Doe-wijzer tegen geweld" hoort bij het lesprogramma geweldpreventie en sluit aan bij de volgende thema's en lessen van de handleiding en het werkboek : Lichaamstaal en geweld, Opstokers en afkoelers, Bemiddelen in een conflict, Bemiddelen in stappen, Bemiddelen bij pesten, TV-geweld, Stoere kerel of coole meid?, Ik doe niet mee!, Vooroordelen, discriminatie en racisme, Mishandeling, Verliefd, Hoever ga je?, Onrecht veranderen. Als je de cd-rom "Risicometer" start, krijg je filmpjes te zien over allerlei onderwerpen. Na ieder filmpje kun je vragen beantwoorden. Heb je alle vragen beantwoord, bekijk dan je score en lees hoe jij met risico's omgaat en respect toont voor jezelf en anderen.


Book
Co-educatie : studiekansen en kwaliteit van het schoolleven
Author:
ISBN: 9044111043 Year: 2001 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek vergelijkt gemengd en niet-gemengd secundair onderwijs in Vlaanderen. Ingeleid door een historische en een theoretische inkadering, worden hierbij voornamelijk vragen beantwoord zoals: Zijn er inzake keuze van een ASO-studierichting door de leerling(e) verschillen tussen de beide onderwijsstelsels? Leidt mixiteit tot een uitgesproken sekseroldoorbreking en is er dan inderdaad sprake van een betere sociale integratie? Verloopt de ontwikkeling van welbevinden langs dezelfde lijnen in gemengde en gescheiden scholen? Hoe speelt bij dit alles de factor sekse van de leerling een rol en zijn er bijsturingen mogelijk? Deze en andere facetten worden behandeld aan de hand van gegevens die werden ingezameld bij meer dan zesduizend derdejaars meisjes en jongens uit achtenzestig scholen. (Bron:covertekst


Book
Conflicten geweldloos oplossen : een praktisch werkboek met spelen en oefeningen voor het voortgezet onderwijs
Author:
ISBN: 9076771189 Year: 2001 Publisher: Katwijk Panta Rhei

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat een verzameling interactiespelen en rollenspelen, enerzijds gericht op het bewust worden van (potentiële) conflictsituaties, anderzijds op interventie bij en preventie van conflicten. De spelen zijn eigenlijk bedoeld om in aparte 'spel-uren' uitgevoerd en besproken te worden, of tijdens speciale projectdagen of werkweken. Ze kunnen eventueel in de lessen Nederlands, drama, godsdienst/levensbeschouwing, of tijdens mentoruren uitgevoerd worden. De spelen en oefeningen zijn in zes categorieën verdeeld: elkaar beter leren kennen, het gevoel van eigenwaarde stimuleren, communicatie, samenwerking, conflicten die voortkomen uit traditionele rolpatronen, conflicten geweldloos oplossen. Met een uitgebreide toelichting voor de docent.

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by