Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Op basis van de beschrijvingen van de praktijkexperimenten in vele vakken is in samenspraak met de leraren van deze experimenten een aanzet tot een praktische didactiek van het studiehuis ontwikkeld. Een zestal didactische principes worden beschreven en geïllustreerd met de praktijkbeschrijvingen: matiging van instructietijd ten behoeve van actieve leeractiviteiten van leerlingen; goed gebruik maken van de mogelijkheden voor inrichting van de leeromgeving; rekening houden met verschillen tussen leerlingen en hun wijze van leren; aandacht voor leren leren; bevorderen van zelfstandigheid; bevorderen van taakbereidheid. Verder worden vier aanpakken die in de praktijk nog niet vaak worden toegepast besproken: greep houden op de gang van zaken; ondersteuning van leerlingen die problemen hebben met zelfstandigheid of taakbereidheid; afspraken maken met leerlingen; beoordeling door leerlingen van hun eigen werk. (Bron: covertekst)
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Secondary education --- Didactic strategies --- didactiek --- SO (secundair onderwijs) --- Netherlands --- Research on teaching --- 484.2 --- Studiehuis --- 452.2 --- onderwijs : nederland (ler) --- studiehuis (ler) --- studiehuis --- Onderwijsvernieuwing --- Secundair onderwijs --- Nederland --- Didactiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Cd-rom bij het gelijknamige boek.
Secondary education --- Didactic strategies --- zelfstudie --- onderwijsmanagement --- Didactics of secundary education --- Didactics of Dutch --- lesvoorbeelden --- studiemethode-begeleiding --- Nederlands --- begeleid zelfstandig leren --- 484.2 --- didactiek --- secundair onderwijs --- 831.2 --- Begeleid zelfstandig leren --- Didactiek --- 485.1 --- Zelfstandig leren --- Studievaardigheden ; secundair onderwijs --- didactiek secundair onderwijs - onderwijsstrategieën --- Nederlande taal en letterkunde --- Contains audio-visual material --- Secundair onderwijs --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Een student/cursist kan in een school of opleidingscentrum niet alles leren wat later op de werkvloer zal moeten worden uitgevoerd. Ze kunnen zichzelf wel vaardigheden aanleren die hen zullen helpen om nieuwe of complexe problemen op te lossen. Even belangrijk als het aanleren van technische aspecten van een beroep is het ontwikkelen van sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden en van een goede werkhouding. Deze vaardigheden moeten bewust worden getraind, en het liefst binnen de technische beroepsaspecten. 'Samen denken in beroep' is zo'n geïntegreerd trainingsprogramma dat leerlingen/cursisten en leerkrachten/opleiders bewust leert omgaan met hun denken, voelen en handelen tijdens het uitvoeren van hun dagelijkse werk. Het trainingsprogramma kan worden toegepast in opleidingscentra, in het beroepsonderwijs en in het buitengewoon onderwijs waar de leerlingen worden voorbereid voor de gewone werkvloer of de beschermde werkplaats. (Bron: covertekst)
Didactics --- beroepsopleiding --- didactiek --- BSO (beroepssecundair onderwijs) --- hoger beroepsonderwijs --- Technical, artistic and vocational education --- Beroepsopleidingen --- Enseignement technique et professionnel --- Formations professionnelles --- Technisch en beroepsonderwijs --- #KVHB:Beroepsonderwijs --- 484.2 --- Beroepsonderwijs --- Trainingsprogramma --- 031976.jpg --- Onderwijsstrategieën --- BSO (beroepssecundair onderwijs). --- Didactics. --- Technical, artistic and vocational education. --- beroepsopleiding. --- didactiek. --- hoger beroepsonderwijs. --- Sociaal-emotionele vaardigheid --- Beroepssecundair onderwijs --- Beroepsopleiding --- Leren leren --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Buitengewoon onderwijs --- Opleidingsvorm 2 --- Opleidingsvorm 3
Choose an application
"Je leert alles hier veel sneller en intensiever", is een veelgehoorde opmerking van studenten. In 2002 is gestart met een leerwerkplaats in het Leids Universitair Medisch Centrum, in samenwerking met de Hogeschool Leiden, waarbij Ria Havekes als projectleider fungeerde. Inmiddels is de leerwerkplaats op het gebied van zorg en welzijn flink in opmars!Het enthousiasme van de studenten, betrokkenen bij de werkplaats en de geslaagde resultaten tot nog toe, hebben Ria Havekes en Hanna Drenth gestimuleerd om een boek te schrijven, waarmee zicht wordt geboden op de leerwerkplaats. Daarbij hanteren zij een constructivistische kijk op leren, waarbij de student verantwoordelijk is voor het leerproces. De student is volgens de auteurs immers degene die uiteindelijk bepaalt of er wordt geleerd. Met dit boek hopen zij zowel onderwijs- als praktijkinstellingen te inspireren en handvatten te bieden om een uitdagende leerwerkplaats te creëren, die de student prikkelt om te leren!Daarbij komen vragen aan bod als: wat is het, wat zijn de achterliggende onderwijskundige uitgangspunten, hoe organiseer je een leerwerkplaats en welke rol spelen de student, de onderwijs- en de praktijkinstelling daarin? Het boek is bedoeld voor iedereen, die betrokken is bij het leren in de praktijk van studenten in het beroepsonderwijs, Mbo en Hbo. De auteurs willen docenten, opleiders, ontwikkelaars en managers uit onderwijsinstellingen en uit het werkveld inspireren voor deze nieuwe vorm van leren in de praktijk!
613.3 --- stages --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- 488 --- beroepsonderwijs --- deeltijds onderwijs --- gezondheidszorg --- leerwerkplaats --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- verpleegkundige opleiding --- 371.385.4 --- Groepswerk --- Leermethoden --- Probleemgestuurd onderwijs --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Deeltijds leerplichtige jeugd --- Beroep en opleiding --- 484.2 --- 613.3 Beroep en opleiding --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- ervaringsleren --- stage --- stagebegeleiding --- Verpleegkunde --- opleiding --- Nederland --- Nederland. --- stages. --- Opleiding --- Stages.
Choose an application
Praktische beschouwingen over de vaardigheden waaraan een goede leerkracht in het voortgezet onderwijs dient te voldoen: didactiek, orde kunnen houden, een goede relatie met de leerlingen ontwikkelen en onderhouden, en het verder ontwikkelen van professionaliteit, zowel individueel als in teamverband.
Teacher education. Teacher's profession --- leraren-leerling relatie --- ordeproblemen (onderwijs) --- School management --- didactiek --- onderwijspraktijk --- 37.02 --- Didactiek --- Leiderschap --- Lesgeven --- Relaties --- 484.2 --- Secundair onderwijs --- Orde --- Klasmanagement --- Secundair onderwijs ; didactiek --- Vlacc --- 454.22 --- Didactiek; algemeen --- Onderwijsstijlen --- Hoger onderwijs --- Leraren hoger onderwijs --- Leraar hoger onderwijs
Choose an application
Gids voor leerlingen in de Tweede Fase van het HAVO en VWO. Door de studiehuisgedachte verandert het leren van leerstofgericht naar leerprocesgericht. Het toepassen van vaardigheden neemt daarin een wezenlijke plaats in. Komen aan bod: Zelfstandig leren - Omgaan met informatie - Onderzoek doen - Problemen oplossen - Samenwerken
Secondary education --- vaardigheidsonderwijs --- didactische processen --- zelfstudie --- Didactic evaluation --- Didactic strategies --- Research on teaching --- Study methods --- secundair onderwijs --- informatievaardigheden --- zelfstandig leren --- probleemoplossend denken --- coöperatief leren --- onderzoek --- Schoolbooks - Didactic material --- 450.8 ) Methodiek van het studeren --- informatievaardigheid --- samenwerkend leren --- scripties --- 484.2 --- Leerlingen --- Vaardigheden --- Didactiek: sec.onderwijs --- Vaardigheden: sec.onderwijs
Choose an application
In Vlaamse beleidsdocumenten wordt ook voor het secundair onderwijs meer en meer het belang van emancipatorisch onderwijs beklemtoond. Dit sluit aan bij een Europese visie op onderwijs. Emancipatorisch onderwijs betekent dat leerlingen beter worden voorbereid op de noden van de maatschappij van de eenentwintigste eeuw. Centraal staan daarbij eigenschappen als zelfstandigheid, kritische zin, communicatievaardigheid, flexibiliteit, zin voor teamwerk. Met het oog op de ontwikkeling hiervan werd in het Nederlands onderwijs op grote schaal het zogenaamd Studiehuis doorgevoerd. Het is genoegzaam bekend dat dit niet zonder groeipijnen verloopt. Met het oog op een inschatting van de mogelijkheden en moeilijkheden, gebonden aan de doorvoering van een dergelijke hervorming in het Vlaams onderwijs, werd het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek 98-08 opgezet. In het vijfde jaar secundair onderwijs werd op radicale wijze in negen pilootscholen en elf klassen, voor drie vakken (Nederlands, geschiedenis en natuurkunde), gedurende één trimester, een experiment zelfstandig en coöperatief leren uitgetest. De bedoeling van de radicale benadering was de afstand te kunnen meten tussen de actuele situatie en de realisatievoorwaarden van de nieuwe onderwijsaanpak. Het voorliggende boek bevat de kroniek van dit experiment, van voorbereiding over ervaringen van directies, leraren en leerlingen, tot beleidsadviezen, zowel op het niveau van de beleidsmakers, van de verantwoordelijken van de organiserende machten, als van de leraren in hun klassen. De voornaamste conclusie van dit onder de vorm van kwalitatief onderzoek uitgevoerd project is, dat het de hoogste tijd wordt op systematische wijze te werken aan meer leerling-gedreven onderwijs door middel van activerende werkvormen, wil men ooit in staat zijn naar zelfverantwoordelijk leren toe te werken. (Bron: covertekst)
Secondary education --- School management --- zelfstudie --- Flanders --- #A0301A --- 737 Leerprogramma's --- onderwijs --- zelfstandig leren --- secundair onderwijs --- leren --- coöperatief leren --- emancipatorisch onderwijs --- onderwijstrategieën --- didactiek --- 454.2 --- 484.2 --- Didactiek --- Leerstrategieën --- Onderwijsbeleid --- Secundair onderwijs --- Zelfstandig leren --- 484.9 --- coöperatief leren (ler) --- zelfstandig leren (ler) --- onderwijsstrategieën --- Onderwijsstrategieën --- 081148.jpg --- Zelfstudie ; secundair onderwijs --- Coöperatief leren ; secundair onderwijs --- Nederlands --- Geschiedenis --- Fysica --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Leerstrategie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Nederland --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Kust --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
In Actief leren voor een beroep zijn ruim zestig activiteiten opgenomen waarmee leerlingen op een actieve manier leren voor een beroep. Met alles wat daarbij hoort: stevige vakkennis, vaardigheden en een goede beroepshouding.Per activiteit is uitgewerkt wat deze inhoudt, waarom leerlingen het doen en welke stappen ze moeten zetten. Ook krijgen de leerlingen tips over hoe zij missers kunnen voorkomen en hoe zij variatie in de activiteit kunnen aanbrengen. Na elke activiteit is er aandacht voor het leerproces: de leerlingen evalueren de activiteit en trekken een conclusie voor een volgende keer.Leerlingen kunnen dit boek tijdens de hele opleiding gebruiken als naslagwerk bij opdrachten op school en in de praktijk. Er is aandacht voor lezen, literatuurstudie en theorietoetsen, maar ook voor 'het nieuwe leren': werken in een elektronische leeromgeving, projectmatig werken en het portfolio.
Teaching --- beroepsopleiding --- actief leren --- 454.2 --- 484.2 --- competentiegericht onderwijs --- didactische werkvormen --- didactisch materiaal --- didactisch proces --- informatica --- informatieverwerking --- media --- onderwijs --- praktijkgericht leren --- projectgericht onderwijs --- reflectie --- sociale vaardigheden --- stage --- 371.3 --- 484.21 --- portfolio's --- projecten --- Competentiegerichte kennis --- Didactisch proces (leerproces) --- Leermethoden --- Reflectief denken --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didactische werkvormen --- Education. --- Learning & Instruction. --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Training --- Education
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|