Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Recherches sur les acides -cétoniques monobromés et sur quelques-uns de leurs dérivés
Author:
Year: 1929 Publisher: Paris Gauthier-Villars

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

547.484.2


Book
La timidité
Author:
Year: 1936 Publisher: Bordeaux Impr. Delmas

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

616.89-008.484.2


Book
Vakken vullen in het studiehuis : een praktische didactiek van het studiehuis en reultaten van twintig praktijkexperimenten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9053507647 Year: 1998 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op basis van de beschrijvingen van de praktijkexperimenten in vele vakken is in samenspraak met de leraren van deze experimenten een aanzet tot een praktische didactiek van het studiehuis ontwikkeld. Een zestal didactische principes worden beschreven en geïllustreerd met de praktijkbeschrijvingen: matiging van instructietijd ten behoeve van actieve leeractiviteiten van leerlingen; goed gebruik maken van de mogelijkheden voor inrichting van de leeromgeving; rekening houden met verschillen tussen leerlingen en hun wijze van leren; aandacht voor leren leren; bevorderen van zelfstandigheid; bevorderen van taakbereidheid. Verder worden vier aanpakken die in de praktijk nog niet vaak worden toegepast besproken: greep houden op de gang van zaken; ondersteuning van leerlingen die problemen hebben met zelfstandigheid of taakbereidheid; afspraken maken met leerlingen; beoordeling door leerlingen van hun eigen werk. (Bron: covertekst)


Book
Begeleid zelfstandig leren in het secundair onderwijs : studiewijzers
Authors: ---
ISBN: 9030640375 Year: 2005 Publisher: Wommelgem Van In


Book
Samen Denken in Beroep : een trainingsprogramma voor beroepsscholen en beroepsopleidingen
Author:
ISBN: 9033451492 9789033451492 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een student/cursist kan in een school of opleidingscentrum niet alles leren wat later op de werkvloer zal moeten worden uitgevoerd. Ze kunnen zichzelf wel vaardigheden aanleren die hen zullen helpen om nieuwe of complexe problemen op te lossen. Even belangrijk als het aanleren van technische aspecten van een beroep is het ontwikkelen van sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden en van een goede werkhouding. Deze vaardigheden moeten bewust worden getraind, en het liefst binnen de technische beroepsaspecten. 'Samen denken in beroep' is zo'n geïntegreerd trainingsprogramma dat leerlingen/cursisten en leerkrachten/opleiders bewust leert omgaan met hun denken, voelen en handelen tijdens het uitvoeren van hun dagelijkse werk. Het trainingsprogramma kan worden toegepast in opleidingscentra, in het beroepsonderwijs en in het buitengewoon onderwijs waar de leerlingen worden voorbereid voor de gewone werkvloer of de beschermde werkplaats. (Bron: covertekst)


Book
De leerwerkplaats : samen leren in de praktijk.
Authors: ---
ISBN: 9031345202 Year: 2005 Publisher: Houten Bohn Stafleu van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Je leert alles hier veel sneller en intensiever", is een veelgehoorde opmerking van studenten. In 2002 is gestart met een leerwerkplaats in het Leids Universitair Medisch Centrum, in samenwerking met de Hogeschool Leiden, waarbij Ria Havekes als projectleider fungeerde. Inmiddels is de leerwerkplaats op het gebied van zorg en welzijn flink in opmars!Het enthousiasme van de studenten, betrokkenen bij de werkplaats en de geslaagde resultaten tot nog toe, hebben Ria Havekes en Hanna Drenth gestimuleerd om een boek te schrijven, waarmee zicht wordt geboden op de leerwerkplaats. Daarbij hanteren zij een constructivistische kijk op leren, waarbij de student verantwoordelijk is voor het leerproces. De student is volgens de auteurs immers degene die uiteindelijk bepaalt of er wordt geleerd. Met dit boek hopen zij zowel onderwijs- als praktijkinstellingen te inspireren en handvatten te bieden om een uitdagende leerwerkplaats te creëren, die de student prikkelt om te leren!Daarbij komen vragen aan bod als: wat is het, wat zijn de achterliggende onderwijskundige uitgangspunten, hoe organiseer je een leerwerkplaats en welke rol spelen de student, de onderwijs- en de praktijkinstelling daarin? Het boek is bedoeld voor iedereen, die betrokken is bij het leren in de praktijk van studenten in het beroepsonderwijs, Mbo en Hbo. De auteurs willen docenten, opleiders, ontwikkelaars en managers uit onderwijsinstellingen en uit het werkveld inspireren voor deze nieuwe vorm van leren in de praktijk!


Book
Een leraar van klasse : een goede docent worden en blijven
Authors: ---
ISBN: 9789462363823 946236382X Year: 2014 Publisher: Den Haag Boom Lemma uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktische beschouwingen over de vaardigheden waaraan een goede leerkracht in het voortgezet onderwijs dient te voldoen: didactiek, orde kunnen houden, een goede relatie met de leerlingen ontwikkelen en onderhouden, en het verder ontwikkelen van professionaliteit, zowel individueel als in teamverband.


Book
Handboek vaardigheden : voor de tweede fase van het voortgezet onderwijs : leerlingenboek
Authors: --- ---
ISBN: 9072153251 Year: 1998 Publisher: Loenen aan de Vecht Edumedia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gids voor leerlingen in de Tweede Fase van het HAVO en VWO. Door de studiehuisgedachte verandert het leren van leerstofgericht naar leerprocesgericht. Het toepassen van vaardigheden neemt daarin een wezenlijke plaats in. Komen aan bod: Zelfstandig leren - Omgaan met informatie - Onderzoek doen - Problemen oplossen - Samenwerken


Book
Zelfstandig en coöperatief leren : kroniek van een Vlaams experiment.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9054873191 Year: 2002 Volume: 5 Publisher: Brussel VUBPress

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Vlaamse beleidsdocumenten wordt ook voor het secundair onderwijs meer en meer het belang van emancipatorisch onderwijs beklemtoond. Dit sluit aan bij een Europese visie op onderwijs. Emancipatorisch onderwijs betekent dat leerlingen beter worden voorbereid op de noden van de maatschappij van de eenentwintigste eeuw. Centraal staan daarbij eigenschappen als zelfstandigheid, kritische zin, communicatievaardigheid, flexibiliteit, zin voor teamwerk. Met het oog op de ontwikkeling hiervan werd in het Nederlands onderwijs op grote schaal het zogenaamd Studiehuis doorgevoerd. Het is genoegzaam bekend dat dit niet zonder groeipijnen verloopt. Met het oog op een inschatting van de mogelijkheden en moeilijkheden, gebonden aan de doorvoering van een dergelijke hervorming in het Vlaams onderwijs, werd het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek 98-08 opgezet. In het vijfde jaar secundair onderwijs werd op radicale wijze in negen pilootscholen en elf klassen, voor drie vakken (Nederlands, geschiedenis en natuurkunde), gedurende één trimester, een experiment zelfstandig en coöperatief leren uitgetest. De bedoeling van de radicale benadering was de afstand te kunnen meten tussen de actuele situatie en de realisatievoorwaarden van de nieuwe onderwijsaanpak. Het voorliggende boek bevat de kroniek van dit experiment, van voorbereiding over ervaringen van directies, leraren en leerlingen, tot beleidsadviezen, zowel op het niveau van de beleidsmakers, van de verantwoordelijken van de organiserende machten, als van de leraren in hun klassen. De voornaamste conclusie van dit onder de vorm van kwalitatief onderzoek uitgevoerd project is, dat het de hoogste tijd wordt op systematische wijze te werken aan meer leerling-gedreven onderwijs door middel van activerende werkvormen, wil men ooit in staat zijn naar zelfverantwoordelijk leren toe te werken. (Bron: covertekst)


Book
Actief leren voor een beroep : Activiteiten voor leerlingen in het mbo niveau 1 en 2
Author:
ISBN: 9789031362967 9789031362974 9789031352517 9031362964 9031352519 9031352500 9031362972 Year: 2008 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Actief leren voor een beroep zijn ruim zestig activiteiten opgenomen waarmee leerlingen op een actieve manier leren voor een beroep. Met alles wat daarbij hoort: stevige vakkennis, vaardigheden en een goede beroepshouding.Per activiteit is uitgewerkt wat deze inhoudt, waarom leerlingen het doen en welke stappen ze moeten zetten. Ook krijgen de leerlingen tips over hoe zij missers kunnen voorkomen en hoe zij variatie in de activiteit kunnen aanbrengen. Na elke activiteit is er aandacht voor het leerproces: de leerlingen evalueren de activiteit en trekken een conclusie voor een volgende keer.Leerlingen kunnen dit boek tijdens de hele opleiding gebruiken als naslagwerk bij opdrachten op school en in de praktijk. Er is aandacht voor lezen, literatuurstudie en theorietoetsen, maar ook voor 'het nieuwe leren': werken in een elektronische leeromgeving, projectmatig werken en het portfolio.

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by