Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Leraar worden : 'under construction'? Over lerarentekorten en afstandsonderwijs voor de opleiding tot leraar
Author:
ISBN: 903582069X 9789035820692 Year: 2003 Publisher: Heerlen Open Universiteit


Book
Leraren opleiden met het oog op de praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9044111051 Year: 2001 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren van de praktijk en Ieren voor de praktijk met daaraan toegevoegd theorie of theoretische noties waar mogelijk en nuttig. Dat is de uitkomst van de zoektocht naar principes van praktijkgericht opleiden van de auteurs van dit boek. De Ierarenopleiding IVLOS van de Universiteit Utrecht streeft naar een praktijkgerichte opleiding, met een goede integratie van theorie en praktijk, van algemene didactiek en vakdidactiek, van schoolervaringen en instituutsonderwijs en van persoonlijke voorkeuren voor lesgeven en kennis over effectief onderwijzen. Theorie en praktijk veranderen voortdurend. Er is dus geen definitief antwoord op de vraag hoe een praktijkgerichte opleiding er uit moet zien. Vele voorbeelden illustreren de principes van praktijkgericht opleiden. De voorbeelden en principes zijn herkenbaar en bruikbaar voor andere lerarenopleidingen en voor elke ander opleiding die studenten voorbereidt op een beroep waarbij de ervaringen in de (aanstaande) beroepsuitoefening een belangrijke rol spelen.


Multi
De vlag in de top : over de "rationaliteit" van het secundair onderwijs-beleid: Frankrijk, Engeland en Wales, Duitse Bondsrepubliek
Author:
ISBN: 903340981X 9033423693 Year: 1990 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het centrale onderwijsbeleid worden drie componenten onderscheiden: de manier waarop het beleid de leerplannen en leerinhouden oplegt (het leerplanbeleid), de structuren waarbinnen de leerlingen hun schoolloopban doorlopen, de slectiemechanismen daartoe inbrengen, en de maatregelen die het beleid neemt om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken. Deze drie componenten worden geconcretiseerd in en getoetst aan het onderwijsbeleid in Engeland, Frankrijk en de Duitse Bondsrepubliek. De resultaten van deze studie worden vergeleken met het beleid in België en Nederland. De conclusie uit deze vergelijkende studie is dat het onderwijsbeleid in Engeland, Frankrijk en de Duitse Bondsrepubliek geïnspireerd wordt door een technische rationaliteit, die onder twee varianten voorkomt: de bureaucratische en de responsieve. De auteur besluit met de beschrijving van een onderwijsbeleid vanuit een technisch-interactieve rationaliteit, een visie die zijn voorkeur wegdraagt. (Bron: covertekst)


Book
De docent competent : vijf basiscompetenties van docenten
Authors: --- ---
ISBN: 9024416396 9789024416394 Year: 2003 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Docenten hebben veel talenten, ze kunnen ook meer dan ze denken. Daartoe moeten ze wel in beweging komen en wat kritische naar zichzelf kijken. Ze krijgen hier de mogelijkheden aangereikt om als professional beter uit de verf te komen. Dit geschiedt aan de hand van een vijftal basiscompetenties van docenten in het voortgezet onderwijs en hoger beroepsonderwijs. De gekozen competenties zijn: onderwijskundige wendbaarheid, innoverend vermogen, zelfmanagement, relationele sensitiviteit en samenwerking. (Bron: covertekst)

Basisvorming in het voortgezet onderwijs : Nederland, Engeland, Frankrijk, Duitse Bondsrepubliek
Authors: ---
ISBN: 9053500111 Year: 1990 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Secondary education --- School management --- basisvorming --- SO (secundair onderwijs) --- France --- Netherlands --- Germany --- England --- Education permanente --- Enseignement --- Onderwijs --- Permanente vorming --- 373.5 --- Comparative education --- Education, Secondary --- -Academic collection --- #SBIB:316.334.1O323 --- #SBIB:316.334.1O364 --- #SBIB:316.334.1O221 --- #SBIB:HIVA --- #A91J2 --- 450.2 --- Basisvorming --- Duitsland --- Frankrijk --- Groot-Brittannië --- Nederland --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsorganisatie --- Secundair onderwijs --- 0/3107.jpg --- Duitsland: secundair onderwijs --- Engeland: secundair onderwijs --- Frankrijk: secundair onderwijs --- Nederland: secundair onderwijs --- Children --- High school education --- High school students --- Secondary schools --- Education --- High schools --- Education, Comparative --- Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs --- Cross-cultural studies --- Doelen en functies van algemeen middelbaar onderwijs --- Onderwijssociologie: curricula van middelbaar onderwijs --- Organisatie van het onderwijs: nationaal --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Education (Secondary) --- History --- Comparative education. --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Cross-cultural studies. --- algemeen --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken --- onderwijsbeleid --- 481.9 --- algemeen. --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- onderwijsbeleid. --- 373.5 Middelbaar onderwijs --- 373.5 Middelbare scholen. Voortgezet onderwijs --- Middelbaar onderwijs --- Algemeen. --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Onderwijsbeleid. --- Academic collection --- Teenagers

Listing 1 - 7 of 7
Sort by