Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek gaat over de kennisgebieden geschiedenis, maatschappelijke verhoudingen, waaronder staatsinrichting en geestelijke stromingen, in dit boek omschreven als geschiedenis & samenleving. De didactische aspecten, verbonden aan goed onderwijs in geschiedenis & samenleving komen aan de orde op basis van de daarvoor benodigde competenties. Ieder hoofdstuk start met een lijst van competenties, waar tijdens de lerarenopleiding en daarna - voor de klas - aan gewerkt wordt, enerzijds door kennisname van de inhoud van het hoofdstuk (met de studie- en onderzoeksopdrachten als verwerking), anderzijds door de vorming van het hoofdstuk in de onderwijspraktijk. Die competenties zijn in drie groepen geordend : de basiscompetenties, werken met leerlingen en werken met collega's in teamverband. Het centraal begrip is "beeldvorming", dat in verschillende hoofdstukken in dit boek nader geanalyseerd wordt. Daarbij gaat het zowel om de beeldvorming van de hedendaagse werkelijkheid als van de historische werkelijkheid.
476.4 --- basisonderwijs --- didactiek --- geschiedenis --- maatschappelijke vorming --- Competenties --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Geschiedenis --- Lager onderwijs --- 476.45 --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Geschiedenis ; basisonderwijs ; didactiek --- didactiek basisonderwijs - geschiedenis --- MAVO --- basisonderwijs. --- didactiek. --- Basisonderwijs. --- Didactiek.
Choose an application
Sinds de eerste druk van 'Geschiedenis geven' is er nogal wat veranderd. Er zijn binnen het vakgebied geschiedenis verschillende inhoudelijke discussies gevoerd, die ook aan de orde zijn geweest bij de herziening van dit boek. Passen de canon van Nederland en de tijdvakken bij elkaar? Komt de hele geschiedenis wel tot zijn recht door de gekozen items? Ron de Bruin en Meereke Bosua, hogeschooldocenten geschiedenis en vakgroepvoorzitters van de Wereldvakken aan respectievelijk de hogescholen van Rotterdam en Utrecht, hebben de uitkomsten van deze discussiepunten verwerkt in de nieuwe versie van Geschiedenis geven. Naast deze inhoudelijke punten is het boek voorzien van een nieuwe vormgeving. De opzet van het boek gaat nu uit van tien hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk een tijdvak behandelt. Binnen ieder hoofdstuk wordt daarnaast aandacht besteed aan de onderwerpen van de canon van Nederland. Alle hoofdstukken starten met een didactisch aspect. Hierin wordt op toegankelijke wijze een algemeen Didactisch principe vertaald naar de toepassing bij het vak geschiedenis. Aan de orde komen bijvoorbeeld niet alleen de lesvoorbereiding en de lessenserie, maar ook omgevingsonderwijs en het gebruik van beeldmateriaal. In de daaropvolgende paragraaf staat de inhoud centraal voor n van de tien tijdvakken. Deze informatie is rijk gellustreerd en wordt door verhalen ondersteund. In paragraaf drie van elk hoofdstuk zijn talrijke (vakoverstijgende) lessuggesties te vinden. De laatste paragraaf sluit het hoofdstuk af met een zelfstudieopdracht, waarmee de student zich kan verdiepen in een bepaald thema. Dit thema sluit altijd aan bij het didactisch aspect of de achtergrondinformatie van het betreffende hoofdstuk. 'Sporen uit de middeleeuwen' - op zoek naar middeleeuwse resten in je eigen omgeving - en 'Ruilbeurs' - een speurtocht naar de aanwezigheid van de klassieke oudheid in ons dagelijks leven - zijn twee voorbeelden hiervan. Uitbreiding en verdiepingmogelijkheden binnen verschillende tijdvakken Zijn ook te vinden via de digitale component, www.geschiedenisgeven.vangorcum.nl. Hier zijn extra opdrachten, bronnen en verwijzingen naar internetsites te vinden rondom het geven van geschiedenis. 'Geschiedenis geven' is geschreven voor pabostudenten en hun opleiders. Daarnaast is het boek bedoeld als hulpmiddel voor leerkrachten die al in het basisonderwijs werkzaam zijn.
lager onderwijs --- Didactics of history --- geschiedenis --- didactiek --- Didactics of primary education --- basisonderwijs --- wereldoriëntatie --- 476.4 --- 476.45 --- didactiek basisonderwijs - geschiedenis --- Basisonderwijs --- Geschiedenis --- didactiek. --- basisonderwijs. --- Didactiek. --- Basisonderwijs. --- 456.6 --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer
Choose an application
Geschiedenis geven biedt een totaalpakket aan aanstaande leerkrachten voor het basisonderwijs: 1. Het brengt je kennis op peil, zodat je voldoet aan de Kennisbasis Geschiedenis en je goed voorbereid je kennistoets kunt halen. 2. Het biedt praktische kennis over didactiek voor het vak geschiedenis op de basisschool. 3. Het geeft maar liefst 200 verrassende ideeën voor geschiedenislessen aan je klas, met suggesties om verbanden te leggen met andere vakgebieden. In deze derde, geheel herziene editie van Geschiedenis geven is het rijk geïllustreerde karakter bewaard gebleven, zodat je snel ziet hoe je geschiedenis zichtbaar kunt maken in de wereld van vandaag. De kennisbasis heeft een plek gekregen binnen de tien tijdvakken en natuurlijk is er ook in weer aandacht voor de Canon van Nederland. Ieder hoofdstuk heeft dezelfde indeling: didactiek, achtergrondinfo, les- en verwerkingssuggesties. Bij didactiek komt onder andere de lesvoorbereiding aan de orde, de inhoud en het gebruik van het verhaal/de omgeving in het onderwijs en beeldmateriaal. Op de website die bij het boek hoort zijn vanaf verschijning aanvullende onderzoeksopdrachten beschikbaar. Daarmee is het ook voor leerkrachten die al werkzaam zijn in het basisonderwijs een goede methode om hun kennis te actualiseren en hun lessen af te stemmen op de huidige actualiteit.
lager onderwijs --- Didactics of history --- geschiedenis --- lager onderwijs (doelgroep) --- didactiek --- Geschiedenis ; basisonderwijs ; didactiek --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- Geschiedenis : basisonderwijs --- Geschiedenis : didactiek --- 476.45 --- Geschiedenis --- Vakdidactiek --- 476.4 --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
In dit boek staat het onderwijs in geschiedenis, maatschappelijke verhoudingen, staatsinrichting en geestelijke stromingen in de basisschool centraal. Hoe werk je in ht primair onderwijs aan beeldvorming van aspecten van de hedendaagse en de historische werkelijkheid? Hoe kunnen leerlingen in de basisschoolleeftijd zich beelden vormen van onderwerpen uit het verleden en het heden en op basis daarvan nadenken over de toekomst? Behalve materiaal voor de opzet en vormgeving van lessen, biedt dit boek ideeën voor wenselijke leerinhouden voor het basisonderwijs. Bovendien gaat de auteur in op relevante ontwikkelingspsychologische aspecten en op het basisdocument van iedere basisschool : het schoolwerkplan.
geschiedenis --- maatschappelijke vorming --- didactiek --- basisonderwijs --- 476.4 --- 476.4 ) Geschiedenis --- 476.45 --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Geschiedenis --- Geschiedenis ; basisonderwijs ; didactiek --- MAVO --- didactiek basisonderwijs - geschiedenis --- Didactics of history --- Didactics of primary education
Choose an application
De auteur heeft een noest werk geleverd dat een uitstekende bijdrage levert aan het begrip geschiedenis en aan de weg die tot begrip leidt bij de leerling. En wat zo aardig is, de auteur heeft ook aandacht voor de psychologie : op welke ontwikkelingsniveaus kunnen welke onderwerpen aan bod komen.
Geschiedenis: lagere school --- Geschiedenis-didactiek --- Geschiedenis-vak --- Historische vorming-basisond. --- Geschiedenis ; basisonderwijs --- 476.45 --- Geschiedenis : didactiek --- Didactics of history --- geschiedenis --- didactiek --- Didactics of primary education --- basisonderwijs --- 476.4 --- Basisonderwijs --- Geschiedenisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Tijd --- Tijdsbesef --- Wereldoriëntatie --- Geschiedenis : basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - geschiedenis --- Geschiedenis --- #BSCH: vak : geschiedenis
Choose an application
Dit boek biedt pabostudenten en leerkrachten zicht op de actuele plaats en mogelijke aanpak van erfgoededucatie binnen het basisonderwijs. Met erfgoededucatie kunnen de kerndoelen van 'Oriëntatie op jezelf en de wereld' en 'Kunstzinnige oriëntatie' gerealiseerd worden. Cultureel erfgoed omvat sporen uit het verleden in het heden, die de moeite waard zijn om te bewaren. Erfgoededucatie is geen vak op zich, maar ErfGoedonderwijs op de basisschool kan wel helpen om lesstof van andere vakken te concretiseren en te verlevendigen. Het boek biedt de nodige inzichten om erfgoededucatie betekenisvol en effectief in het basisonderwijs te integreren. Na de theoretische onderbouwing volgt een praktisch deel met een stappenplan, verschillende praktijkvoorbeelden, formats en lessuggesties. 'ErfGoedonderwijs op de basisschool' geeft (aankomende) leerkrachten de mogelijkheid om hun leerlingen actief en onderzoekend onderwijs te bieden. Deze uitgave is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Pedagogische Academie Hanzehogeschool Groningen en de Stenden hogeschool, opleiding tot leraar basisonderwijs. (Bron: covertekst)
Cultureel erfgoed --- Basisonderwijs. --- basisonderwijs --- Didactics of history --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- cultureel erfgoed --- #PBIB:+118.20 --- 476.1 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Cultuureducatie --- Erfgoededucatie --- 476.45 --- 476.4 --- Erfgoed --- Cultuur --- Geschiedenis --- Wereldoriëntatie --- 083538.jpg --- Geschiedenis ; basisonderwijs ; didactiek --- Erfgoed en geschiedenis : Onderwijs --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Overige vormingsgebieden --- Objectives of teaching --- Didactics of the arts --- vakoverschrijdende eindtermen --- culturele vorming --- didactiek --- Lager onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|