Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
De Index voor Inclusie is een praktisch hulpmiddel om het proces naar inclusief onderwijs op elke school te ondersteunen. De Index biedt scholen een effectief proces van (zelf)evaluatie en ontwikkeling, dat gebaseerd is op de inzichten van personeel, bestuur, leerlingen en ouders/verzorgers. Ook de plaatselijke gemeenschap speelt daarbij een rol. Met de Index kan onderzocht worden hoe barrières op de weg van leren en participeren teruggedrongen kunnen worden voor élke leerling. De cultuur, het beleid en de praktijk van de school worden geanalyseerd aan de hand van vele herkenbare indicatoren. De Index wordt inmiddels wereldwijd gebruikt en blijkt een verantwoorde methode te bieden in de ontwikkeling naar en van een inclusieve schoolomgeving.
School management --- Orthopedagogics --- schoolbeleid --- schoolorganisatie --- inclusief onderwijs --- inclusief beleid --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsparticipatie --- Social policy and particular groups --- Inclusief onderwijs --- Inclusie --- Diversiteit --- Onderwijs --- Gelijke onderwijskansen --- Inclusief onderwijs. --- 454.23 --- didactiek --- diversiteit --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Kwaliteitszorg --- Secundair onderwijs --- basisonderwijs --- buitengewoon onderwijs --- gelijke kansen --- inclusie --- leerlingenbegeleiding --- secundair onderwijs --- zorgverbreding --- 460.6 --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische principes --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Diversiteit is een maatschappelijke realiteit, toch is deze diversiteit nog te veel afwezig in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen zijn zich bewust van dit contrast, maar hoe doen we dat, meer diversiteit binnenbrengen in het hoger onderwijs en waar hebben we het dan precies over? Het gaat over diversiteit in de studentenpopulatie, maar ook in het personeelsbestand. Het gaat over toegankelijkheid voor studenten met een beperking, omgaan met meertaligheid en het ruimte geven aan niet-Westerse perspectieven in de opleidingen. Het gaat over aandacht hebben voor individuele noden en behoeften van studenten en personeelsleden en het creëren van een omgeving waarin iedereen zijn plek vindt. Het gaat over het aanbieden van inclusief en kwaliteitsvol hoger onderwijs.In dit boek laten we uiteenlopende stemmen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord en bieden we zowel praktijkvoorbeelden als theoretische reflecties. Het boek spreekt alle actoren binnen het hoger onderwijs aan, docenten, lerarenopleiders, studenten en ondersteunend personeel, en presenteert een toekomstgericht kader om werk te maken van diversiteit in het hoger onderwijs.Diversiteit in het hoger onderwijs is ontstaan vanuit het netwerk "Docenten voor Diversiteit", een groep van docenten uit het Vlaamse hoger onderwijs, die via samenwerking en uitwisseling de participatie van kansengroepen in het hoger onderwijs willen versterken.https://www.aspeditions.be/nl-be/book/diversiteit-in-het-hoger-onderwijs/18279.htm
onderwijs --- 37 --- postkolonialisme --- educatieve master --- lerarenopleiding --- universiteiten --- hogescholen --- democratisering --- racisme --- inclusiviteit --- diversiteit --- vakdidactiek --- pedagogie --- Sociology of education --- Higher education --- inclusief beleid --- 454.6 --- 460.6 --- kunsteducatie --- ras --- multiculturele samenleving --- Discriminatie --- onderwijsbeleid --- didactiek --- didactische principes --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Intercultureel onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; hoger onderwijs --- Diversiteitsmanagement --- 780 Hoger onderwijs --- Diversiteit --- Hoger onderwijs --- Personeelsmanagement --- Student --- Persoon met een handicap --- Meertaligheid --- Instroom --- Dekolonisatie --- Sociale uitsluiting --- Racisme --- Democratisch onderwijs --- Diversiteitsbeleid --- meertaligheid --- hoger onderwijs --- higher education
Choose an application
Inhoudsopgave ¬1 Het geïntegreerd onderwijs = Het GON ¬1.1 Wat? ¬1.2 Waarom Gewoon Onderwijs met GON-begeleiding? ¬1.3 Mogelijkheden en beperkingen van GON ¬1.4 Historiek ¬1.5 Evolutie naar de toekomst? ¬2 De organisatie van het GON/ION ¬2.1 Het gaat over leerlingen met een handicap ¬2.2 Het betreft integratie of reïntegratie ¬2.3 De verschillende integratiemodaliteiten en de vaststellingvan ambten en toelagen ¬2.4 GON/ION volgens onderwijsniveau ¬3 Het opstarten van GON/ION ¬3.1 Uitgangssituatie ¬3.2 Wie is betrokken? ¬3.3 Opstartprocedure ¬4 De GON/ION-begeleiding ¬4.1 Een "ideale" timing doorheen het schooljaar ¬4.2 De subsidiëring of financiering ¬ 4.3 Wie staat in voor deze GON/ION-hulp? ¬4.4 Wat omvat deze GON/ION-hulp? ¬5 Speciale onderwijsleermiddelen voor leerlingen met een handicap in he gewoon onderwijs ¬6 Bijzondere aandachtspunten ¬6.1 Voor de ouders ¬6.2 Voor het schoolteam gewoon onderwijs ¬6.3 Voor het CLB ¬6.4 Voor de leerkrachten van de school voor buitengewoon onderwijs ¬7 Adviezen aan leerkrachten gewoon onderwijs ¬7.1 Algemene adviezen ¬7.2 Leerling met auditieve handicap ¬7.3 Leerling met autisme ¬7.4 Leerling met visuele handicap ¬7.5 Leerling met fysieke handicap ¬7.6 Leerling met gedragsproblemen ¬7.7 Leerling met leermoeilijkheden ¬8 Administratieve aandachtspunten ¬8.1 Indienen van de GON-dossiers ¬8.2 Ziekte of ongeval van de GON/ION begeleider ¬8.3 Ziekte van de GON/ION leerling ¬8.4 Verplaatsingen door de GON/ION begeleider ¬8.5 GON-plan - GON/ION-begeleidingsfiche - agenda ¬8.6 Wie houdt welke documenten bij? ¬8.7 De leeftijd van de leerling ¬9 De begeleiding in het kader van GON of ION ¬9.1 Begeleiding in de "gewone school" ¬9.2 Begeleiding bij de leerling thuis ¬9.3 Aanwending van het GON-pakket ¬9.4 De begeleiding stopt tijdens het schooljaar. Wat dan?
Geïntegreerd onderwijs. --- Inclusief onderwijs. --- Orthopedagogics --- zorgverbreding --- Primary education --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- C6 --- onderwijssysteem --- buitengewoon onderwijs (x) --- buitengewoon onderwijs --- geïntegreerd onderwijs --- inclusief onderwijs --- 460.6 --- orthopedagogiek --- 460.8 --- 474.23 --- BuSO --- Buitengewoon onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Zorgverbreding --- inclusie --- onderwijsvernieuwing --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 37.014 --- Begeleiding --- Leermiddelen --- Organisatie --- Personen met een handicap --- 060316.jpg --- Bijzonder onderwijs: mentaal gehandicapten --- Geïntegreefd onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Didactische principes --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Integratie --- Gehandicapte kinderen --- ION-project --- Kind met een handicap --- Hoger onderwijs --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Wat verstaan we onder flexibele leerwegen? - Waarom heeft ons onderwijs nood aan meer flexibiliteit? - Wat zijn de randvoorwaarden en struikelblokken? Dit boek brengt het verhaal van acht basisscholen en acht secundaire scholen die ervoor kiezen hun onderwijs toe te spitsen op de noden van iedere leerling. Deze scholen organiseren elk op hun manier, binnen het wettelijk kader, flexibiliteit in wat, hoe, wanneer, waar of met wie er geleerd wordt, zonder het gemeenschappelijk curriculum uit het oog te verliezen. Elke leerling zou op school alle kansen moeten krijgen om te leren en zich te ontwikkelen. Daarom moet het onderwijs toegankelijk zijn voor leerlingen met verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften. Heel wat Vlaamse scholen gaan deze uitdaging aan. De scholen in dit boek doen dit door de leerwegen beter af te stemmen op de groeiende diversiteit in de leerlingenpopulatie. Hun verhalen illustreren hoe flexibele leerwegen vorm kunnen krijgen, wat de voordelen zijn, maar ook met welke valkuilen scholen te maken krijgen.(Bron: www.lannoo.be)
differentiatie --- Ontwikkeling leerlingen --- Onderwijseffectiviteit --- Diversiteit --- Differentiatie --- Basisonderwijs --- Talenten --- Graadklassen --- Klasdoorbrekend werken --- 454.23 --- Klasdoorbrekend werken(Klasoverschrijdend werken) --- 371 --- 373.3 --- 373.5 --- 460.6 --- 454.22 --- 741 Schoolorganisatie --- Didactische principes --- onderwijs - school --- lager onderwijs - basisonderwijs --- secundair onderwijs --- didactiek --- onderwijs --- onderwijspraktijk --- studiebegeleiding --- basisonderwijs --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Onderwijs. --- Secondary education --- Primary education --- flexibiliteit --- Kindergarten --- differentiële opvoeding --- School management --- Education [Elementary ] --- Belgium --- Curricula --- Education [Secondary ] --- School management and organisation --- PXL-Education 2016 --- onderwijsbeleid --- Vlaanderen --- Inclusief onderwijs --- Binnenklasdifferentiatie --- Differentiërend onderwijs --- 741 Schoolorganisatie. --- Basisonderwijs. --- Differentiatie. --- Diversiteit. --- Graadklassen. --- Klasdoorbrekend werken(Klasoverschrijdend werken). --- Klasdoorbrekend werken. --- Onderwijseffectiviteit. --- Ontwikkeling leerlingen. --- Talenten. --- differentiatie. --- Didactische principes.
Choose an application
Ouders van leerlingen met speciale onderwijsnoden kiezen steeds vaker voor een school in het gewone onderwijscircuit. De praktijk van inclusief onderwijs, een klas- en schoolpraktijk die meerstemmigheid en divesiteit verwelkomt, neemt toe. Met concrete voorbeelden illustreren de auteurs hoe de school een inclusieve cultuur en praktijk kan vormgeven. Zij tonen hoe een leerling met een bijzondere onderwijsvraag kan leren en volwaardig participeren in de gewone klas. voorts bespreken zij hoe de klaspraktijk ondersteund en georganiseerd kan worden en hoe sociale inclusie van leerlingen met en zonder en label verloopt. Ten slotte buigen zij zich over de rol en de samenwerking van de vele betrokkenen: de ouders, de leraars, de 'assistenten' of extra onderwijskrachten, de therapeuten, de directie ... en de kinderen zelf.
Differentiatie. --- Inclusie. --- Onderwijskunde. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Zorgverbreding. --- Lerarenvervolmaking en research. --- #PBIB:+107.31 --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #A0406A --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Inclusie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- geïntegreerd onderwijs --- inclusief onderwijs --- 460.8 --- buitengewoon onderwijs --- orthopedagogiek --- 450.46 --- 454.23 --- 474.23 --- Differentiatie --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Onderwijs --- differentiatie --- onderwijsvernieuwing --- Klassenmanagement --- Leerlingparticipatie --- Leerplanontwikkeling --- Ondersteuning --- Orthopedagogiek --- Planning --- Schoolcultuur --- Sociale netwerken --- 454.9 --- 474.23 ) Didactische principes --- inclusie --- 37.014 --- Inclusie --- Kinderen met een handicap --- Scholen --- 460.6 --- Differentiërend ond.; ba.o. --- 030460.jpg --- Buitengewoon onderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactische principes --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Leerplannen) --- Secondary education --- Primary education --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- kinderen met een beperking --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Differentiatie ; onderwijs --- Differentiërend ond.; ba.o --- Diversiteit --- Zorgverbreding --- Lerarenopleiding --- Gewoon onderwijs --- Leerlingen met speciale onderwijsnoden --- Maatwerk
Choose an application
Inclusie of 'met z'n allen samen leven en leren' is een belangrijke uitdaging voor onze samenleving en voor ons onderwijs. Dit boek belicht het proces naar meer inclusie vanuit de maatschappelijke evolutie, vanuit wetenschappelijk oogpunt en vanuit de ervaringen van de betrokken leerlingen enhun ouders.
Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- Teaching --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- 450.9 --- 454.2 --- 454.23 --- 454.8 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- CLB-centra --- Europa --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Inclusieve samenleving --- Klas --- Leerlingbegeleiding --- Leerlingen --- Leerlingenbegeleiding --- Ouders --- School --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- inclusie --- leerlingenbegeleiding --- onderwijsvernieuwing --- Downsyndroom --- Gehandicapten --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Kinderen --- Rechten van het kind --- 454.9 --- inclusief onderwijs --- 37.014 --- Inclusie --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- 460.6 --- pedagogie: inclusie --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Overige onderwerpen --- Onderwijsstrategieën --- Didactische principes --- Roldoorbrekend onderwijs --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Lager onderwijs --- PMS --- CLB --- Basisonderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hoger onderwijs --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- Buurt --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Aufsatzsammlung. --- Gehandicapte kinderen. --- Inclusive education --- Inclusive education. --- Integratie. --- Integrativer Unterricht. --- Onderwijs. --- Special education --- Special education. --- Netherlands. --- Niederlande.
Choose an application
Een klas vandaag is een diverse klas, en die diversiteit is breed: afkomst, taal, etniciteit, gender, beperking, ... Kwaliteitsvol onderwijs is een recht voor alle leerlingen. Als leerkracht doe je al heel wat inspanningen om daaraan tegemoet te komen. Toch voelen leerkrachten zich vaak niet voldoende voorbereid en weten ze niet altijd hoe om te gaan met de aanwezige diversiteit.Hoe creëer je als leerkracht een inclusieve leeromgeving? Is inclusie een kwestie van attitude? Wat kan je doen om de diversiteit in de klas te waarderen en te benutten? Hoe ondersteun je leerkrachten in hun competentiegroei? Hoe bouw je een krachtige samenwerking uit met collega?s, leerlingen en ouders? En wat is er nodig om alle leerlingen vanuit hun volle potentieel te laten deelnemen in de klas?Op die vragen wil het boek Vol potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit een antwoord bieden. Het is een neerslag van de inzichten en het wetenschappelijk onderzoek uit het Potential-project. Potential wil de competenties van zowel ervaren als toekomstige leerkrachten versterken en inzetten op verbindende samenwerking tussen collega?s, ouders en leerlingen in het creëren van inclusieve leeromgevingen. Alle leerkrachten, ouders en leerlingen hebben potentieel om samen een inclusieve leeromgeving te vormen. Aan de hand van veelvoorkomende vragen rond inclusief onderwijs geven de auteurs in dit boek inzicht in hoe we dat potentieel kunnen aanboren.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792684/Vol-potentieel
diversiteit --- inclusief onderwijs --- binnenklasdifferentiatie --- professionalisering --- Leraren; opleidingen --- Intercultureel onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Professionalisering --- Leraren ; professionalisering --- 454.23 --- didactische principes --- differentiatie --- zorgverbreding --- inclusie --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- School management --- interculturele communicatie --- intercultureel onderwijs --- Flanders --- Onderwijs --- Diversiteit --- Inclusie --- Ouderbetrokkenheid --- Klassenmanagement --- Inclusief onderwijs. --- Leraren ; professionalisering. --- Professionalisering. --- binnenklasdifferentiatie. --- didactische principes. --- differentiatie. --- diversiteit. --- inclusie. --- inclusief onderwijs. --- professionalisering. --- zorgverbreding. --- Didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding. --- 454.6 --- Sociology of education --- Teaching --- didactiek --- inclusief beleid --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- Differentiatie ; onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- inclusiviteit --- onderwijs --- Competenties --- vaardigheden --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- gender --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen) --- 460.6 --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Geïntegreerd onderwijs --- Belgium --- Essays --- Education --- Sociology --- Policy --- Science --- Book --- Diversity policy --- Educational sciences --- Intersectionality
Choose an application
Diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs kunnen perfect samengaan. Daar bestaat voldoende wetenschappelijk bewijs voor. Het blijkt ook uit de vele voorbeelden van scholen in binnen- en buitenland. Helaas vind je die nauwelijks terug in de studieboeken en cursussen die de toekomstige generaties professionals klaar moeten stomen, van leraren tot schoolleiders en van sociaal werkers tot beleidsmakers. Sterker: veel van wat je daarin leest moet op de schop. Of dacht u dat racisme een kwestie is van ‘slechteriken' en dat jonge kinderen elkaar niet discrimineren? Dat we best niet te veel stilstaan bij raciale verschillen en dat ras niet bestaat? Dat leerlingen van zichzelf wel Nederlands zouden leren? Dat etnische ongelijkheid alleen maar te maken heeft met armoede en uitsluiting? Think again. Dit boek helpt u daarmee op basis van een sterk wetenschappelijk onderbouwd verhaal over hedendaagse uitdagingen in het onderwijs. Maar de lezer wordt ook geïnspireerd door gefundeerde praktijkvoorbeelden om het roer zelf om te gooien.
intercultureel onderwijs --- Sociology of culture --- Social problems --- Sociology of education --- Objectives of teaching --- Onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Onderwijsachterstand --- Taalproblemen --- Meertaligheid --- Taalachterstand --- Diversiteit --- Moedertaal --- Godsdienst --- Schoolprestaties --- Ongelijkheden --- Segregatie --- Racisme --- Onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Multiculturele samenleving --- Teaching --- Sociology of minorities --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijs en maatschappij --- 454.6 --- diversiteit --- grootsteden --- onderwijs --- education --- Onderwijskunde --- 460.6 --- kunsteducatie --- inclusiviteit --- ras --- racisme --- multiculturele samenleving --- Discriminatie --- religie --- onderwijsbeleid --- taalontwikkeling --- taal --- didactiek --- didactische principes --- gelijke onderwijskansen --- Inclusief onderwijs --- Taalprobleem --- Schoolprestatie --- Ongelijkheid --- Segregatie (samenleving) --- Hoger onderwijs --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- 37.01 --- 316.74:37 --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen --- Onderwijssociologie --- 734 Multicultureel onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Geïntegreerd onderwijs
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|