Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Weet je nog hoe eindeloos je speelde op dat veldje, met die geurende struiken, die boom waarvan het je lukte erin te klimmen, hoe je het ijs voelde kraken bij die sloot? Hoe je daar met je vriendjes je fantasie kon laten gaan en de tijd vergat? Ondanks de toenemende aandacht en zorg voor het opgroeiende kind, verdwijnen groene, avontuurlijke speelplekken en -plekjes steeds meer uit de woonomgeving. Dat moet veranderen. Speelplezier, natuur ervaren, ruimte voor creativiteit en bewegen, sociaal-emotionele ontwikkeling, frisse buitenlucht, uitdaging: allemaal zaken die belangrijk zijn om je als kind gezond te ontwikkelen. En allemaal zaken die speelnatuur te bieden heeft! Maar hoe ziet goede, beheersbare, uitdagende speelnatuur er uit? Hoe initieer je, ontwerp je, maak je, beheer je deze in de woonomgeving? Voor een antwoord op deze vragen combineert dit boek de kennis van Wageningen Universiteit en Researchcentrum en de inzichten van de GGD Rotterdam-Rijnmond met de praktijkervaringen van Natuurspeeltuin de Speeldernis. Het resultaat is een zeer leesbaar, rijk geïllustreerd, overzichtelijk verhaal, dat speelnatuur van al zijn kanten belicht. Het nodigt uit zelf het avontuur van het realiseren van speelnatuur in de stad aan te gaan: als initiatiefnemer, als ambtenaar, als ontwerper, als beheerder, als ouder of gewoon als ‘homo ludens’, de spelende mens...
Speeltuinen. --- Natuurbeleving --- Kinderen (0-12 jaar). --- spellen --- stedelijk leefmilieu --- speeltuinen --- natuureducatie --- buitenspelen --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Natuur --- Natuur- en milieueducatie --- Schoolinrichting --- Spelen --- Steden --- 712.25(492) --- Openbaar groen ; stedelijke groene ruimten ; voor kinderen --- Parkaanleg ; Nederland ; speeltuinen --- Speeltuinen ; Nederland --- Speelpleinen ; vnl. Nederland --- Speelplaatsen --- 458.5 --- Speeltuinen --- Buitenspelen --- Landschaps- en tuinarchitectuur ; vormgeving openbare groenvoorziening ; Nederland --- Schooltuinen --- Spel --- Stad
Choose an application
Dit boek met DVD vertelt het prachtige verhaal van schooltuinmeester Bert Ydema, de vaderfiguur die veel kinderen zich wensen. Iemand die je liefde bijbrengt voor de natuur en daarmee voor het leven zelf. Een kenner met oog voor detail en respect voor alles wat leeft. In dit boek vertelt Bert hoe je zelf met je kinderen aan de slag kunt in je eigen tuin of op je balkon. Als smakelijke afsluiting krijg je een aantal kinderrecepten van eigen oogst voorgeschoteld. (Bron: covertekst)
tuinieren --- Educational sciences --- natuureducatie --- Pedagogiek --- koken (voeding) --- kruiden --- groenten --- kinderen --- wereldoriëntatie --- natuur --- 458.5 --- Basisonderwijs --- Natuur- en milieueducatie --- Schooltuinen --- Tuinen --- 476.54 --- Groententuin --- Groenteteelt --- Tuinieren --- (zie ook: Milieuzorg op school) --- Contains audio-visual material --- Kindertuinen --- Groentegerechten --- Tuingereedschap --- Biology --- children's gardens --- informatieve jeugdliteratuur --- 091784.jpg --- Tuinieren ; kinderen --- 100557.jpg --- Kinderen --- Tuin --- Groentegerecht --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactics of biology
Choose an application
Het bos saai? Vergeet het maar! Seizoen in , seizoen uit valt er tussen de bomen heel wat te beleven. Zoeken naar dierensporen in de winter en bouw een insectenhotel in de lente. In de zomer gaat er niets boven een gezellige avondwandeling. In de herfst kan je lekkere dingen koken met noten.
Didactics of social education --- Environmental protection. Environmental technology --- Bos --- Natuur- en milieueducatie --- Knutselen --- Didactics of biology --- buitenspelen --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- natuureducatie --- WO (wereldoriëntatie) --- seizoenen --- 577.2 --- Buitenhuisspelen (Buitenspelen) --- Milieueducatie --- Natuurbeleving --- Natuureducatie --- Speelplaatsen --- Spelen(Kinderspelen) --- Bossen --- Zintuigen --- 458.5 --- recepten --- 476.14 --- C3 --- creatieve expressie --- natuur --- kinderen --- De levende natuur in woord en beeld --- Schooltuinen --- Kunst en cultuur --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression
Choose an application
Hannelore RubieAlle zintuigen inzetten om de natuur rondom je te beleven! Dat is de insteek van dit studieboek voor (komende) professionals in de kinderopvang. Na een korte inleiding wordt de pedagogisch medewerker door vragen en doe-opdrachten 'gedwongen' om eerst na te denken over de eigen kijk op natuurbeleving (visieontwikkeling en deze koppelen aan beleid). Daarna start ieder hoofdstuk met een eenvoudig, kort, theoretisch stukje informatie over kinderen en hun ontwikkeling, gerelateerd aan het thema (onder andere buitenruimte, materialen, betrokkenheid en samenwerking met ouders, veiligheid). Daarna volgen veel tips, ideeën, kleurenfoto's, doe-opdrachten met kinderen en met collega's, ervaringen uit binnen- en buitenland: alle gericht op doen! Ieder hoofdstuk sluit af met een 'test je kennis'-blok dat weer opnieuw aan het denken zet. Het boek (gedrukt op stevig, glanzend papier) sluit af met bronvermeldingen, meer informatie (artikelen, websites), liedjes en versjes. Prachtig denk- en doeboek waarin pedagogisch medewerkers aan het denken worden gezet over natuurbeleving, om daarna de vertaling te kunnen maken naar de dagelijkse praktijk waardoor kinderen kunnen opgroeien met liefde, waardering en zorg voor de natuur rondom hen. Een duurzaam cadeau voor het (professionele) leven.© NBD Biblion
Didactics of biology --- kinderopvang --- Didactics of Kindergarten --- natuureducatie --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Natuurbeleving ; kinderen --- Natuuronderwijs ; basisonderwijs ; didactiek --- Kinderopvang --- 577.2 --- Buitenhuisspelen (Buitenspelen) --- Milieueducatie --- Natuurbeleving --- Natuureducatie --- Speelplaatsen --- Zintuigen --- 458.5 --- Buitenspelen --- Kleuteronderwijs --- Kleuters --- Lager onderwijs --- Natuur- en milieueducatie --- Peuters --- Schooltuinen --- 110384.jpg --- Natuurkunde ; basisonderwijs ; didactiek --- De levende natuur in woord en beeld --- (zie ook: Milieuzorg op school) --- buitenspelen --- Kinderen --- Natuuronderwijs --- Didactiek --- Wereldoriëntatie --- lager onderwijs (doelgroep) --- zintuiglijk spel --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- WO (wereldoriëntatie) --- Didactics of social education --- Zintuiglijk spel --- Zintuig
Choose an application
U kent die ongeregeldheden tijdens de pauzes wel : er wordt een spel gespeeld en er ontstaat ruzie omdat een aantal kinderen niet mee mag doen. Oude vetes worden uitgevochten en kinderen lopen elkaar te duwen en uit te dagen. Maar ... nodigt het schoolplein wel uit tot spelen? Zijn er genoeg voorzieningen die de kinderen uitdagen om spelletjes te gaan spelen? Zijn de pleinwachters actief participerend en zetten ze kinderen aan tot spel? Of lopen ze alleen vakantieherinneringen aan elkaar te vertellen? Bezitten de kinderen de gewenste sociale vaardigheden en houding om zich op een goede manier op het plein te gedragen?
Beweging. --- 458.2 --- schoolinrichting --- speelplaatsen --- 622 --- Relationele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Speelplaatsen --- Spelen(Kinderspelen) --- 477.8 --- Balspelen --- Bewegingsspelen --- Buitenspelen --- Handboek/cursus --- Hinkelen --- Inrichting van scholen --- Knikkeren --- Kringspelletjes --- Tikspelen --- Touwen --- Zangspelen --- 433.4 ) * SOCIALE OPVOEDING EN LEVENSVORMING --- balspelen --- basisonderwijs --- dansspelen --- elastieken --- hinkelspelletjes --- kinderen --- knikkeren --- kringspelen --- lijnspelen --- overloopspelletjes --- schoolplein --- speelplaats --- spelletjes --- tikspelen --- touwtjespringen --- zangspelen --- 371.625 --- Inrichting --- Spelen --- 458.5 --- Speelplaatsen; scholen --- 032218.jpg --- Speelplaats --- inrichting van scholen, veiligheid en speelplaatsen --- Gezelschapsspelen --- Bewegingsopvoeding --- Didactics of social education --- pedagogiek --- didactiek --- Didactics of primary education --- socio-emotionele opvoeding --- Scholen ; inrichting --- Schoolspeelplaatsen --- sociale vaardigheden --- spelen --- Schoolinrichting
Choose an application
Vele basisscholen vragen zich af hoe de speelplaats voor hun kinderen het best wordt ingericht. Een meer dan terechte bekommernis. De scholen zitten vol goede wil, maar weten niet altijd hoe ze één en ander kunnen aanpakken. Dit boek legt uit hoe goede ideeën om de speelsituatie te verbeteren bijeen te brengen zijn, hoe ze in een realistisch plan kunnen worden opgenomen en welke padagogische, groepsdynamische, en technische en praktische aspecten daarbij een rol spelen.
Speelplaatsen --- Onderwijs --- Schoolinrichting --- 796.02 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- #PBIB:+110.10 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Schoolspeelplaats --- #KVHB:Speelplaats --- #KVHB:Spel --- 458.2 --- schoolinrichting --- speelplaatsen --- 494.5 ) * SPEELPLEINWERK --- schoolspeelplaats --- 371.625 --- Ontwerpen --- Ruimte --- Scholen --- Speelplaatsen ; scholen --- 458.5 --- speelplaats --- Sportuitrusting. Sportaccomodaties. Sportterreinen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- inrichting van scholen, veiligheid en speelplaatsen --- Inrichting van scholen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 796.02 Sportuitrusting. Sportaccomodaties. Sportterreinen --- School management --- Architecture --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- games --- schoolyards --- Teaching aids --- veiligheid (mensen) --- SMV:België --- SMV:agogiek --- SMV:recreatie --- SMV:categorie --- Kleuteronderwijs --- Schoolspeelplaats. --- Didactiek. --- Speelplaats --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Methodologie --- Spelen
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|