Listing 1 - 10 of 104 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Tucht --- Secundair onderwijs --- Klassenmanagement --- 454.22 --- Ordeproblemen --- hoger onderwijs --- Onderwijsstijlen
Choose an application
Enseignement --- Methodologie --- Méthodologie --- Onderwijs --- communicatie --- didactiek --- klasmanagement --- 454.22 --- Communicatievaardigheden --- Communicatie ; onderwijs --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- Algemeen.
Choose an application
Hoe blijven hbo-docenten staande te midden van maatschappelijke, technologische en bestuurlijke invloeden? Hoe zijn ze zichzelf in hun werk?Dit boek is geschreven voor hbo-docenten, lerarenopleiders, loopbaancoaches en onderwijsontwikkelaars. In dit boek worden 12 thema's en 43 patronen beschreven waarmee hbo-docenten hun eigen identiteit boetseren. Op basis van deze patroontaal stelt elke docent zijn eigen uniek profiel samen. Dit gaat van hoe hij zich verhoudt met studenten, management en collega's tot hoe hij zijn vakgebied verbindt met hogere doelen. Deze patroontaal leidt tot een vragenlijst waarmee elke docent zichzelf kan situeren ten opzichte van de vele schakeringen in hoe hij docent kan zijn.Dit onderzoeksverhaal is de vertaalslag van een proefschrift. De auteur is hierin tegelijk een docent die onderzoek gebruikt om zichzelf uit te klaren als een onderzoeker die docent-vriendelijke onderzoeksmethoden ontdekt. Het verhaal is een pleidooi om de innerlijke opbouw van de identiteit van de hbo-docent veel centraler te stellen in onderwijsontwikkeling.
454.22 --- Onderwijsstijlen --- HBO --- Leraar hoger onderwijs --- Beroepsprofiel --- Professionele ontwikkeling --- Identiteit --- Competentie
Choose an application
In 2009 werd Eric van 't Zelfde directeur van een van de slechtste scholen van Rotterdam. Een school met slechts 34 aanmeldingen van nieuwe leerlingen, dramatische examenresultaten, vermoeide docenten en criminaliteit. Van 't Zelfde pakte de problemen buiten de gebaande paden aan. Maar liefst 56 docenten vertrokken, van wie 34 in zijn eerste jaar als directeur. Hij voerde de in zijn eenvoud geniale gedragsregel 'je gedraagt je' in. Hij verwijderde tegen de wet in een aantal leerlingen en moest zich voor de rechter verantwoorden. Zijn onorthodoxe aanpak leverde gedonder op: bedreigende situaties en persoonsbewaking. Maar het had resultaat: na een aantal jaar begon zijn school op of boven het landelijke gemiddelde te scoren. In vijf jaar tijd van de slechtste school van Nederland naar een van de beste scholen van Nederland: wie is de man die dat samen met zijn team realiseert? In Superschool beschrijft Eric van 't Zelfde zijn levensgeschiedenis en vertelt hij het bevlogen verhaal van zijn school en de mensen die daar rondlopen. Maar de successen hebben een stevige prijs; een prijs die docenten betalen, maar die Nederland en de politiek nooit zien, of willen zien. Superschool is een must voor iedereen die met het onderwijs te maken heeft, als ouder, leraar, beleidsmaker of belangstellende. Eric van 't Zelfde (1972) was leraar in Den Haag, Scheveningen en Gorinchem, voordat hij in 2009 directeur werd van de Hugo de Groot in Rotterdam.
Onderwijsbeleid --- Nederland. --- schoolmanagement --- 720 Onderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- 454.22 --- onderwijs --- onderwijsbeleid
Choose an application
Als docent, trainer, leraar of hoe je jezelf ook wilt noemen wil je bij voorkeur leuk en inspirerend lesgeven aan een leuke groep. Als de groep leuk, meewerkend en toegankelijk is, lijkt het halve werk al gedaan en hoef je alleen nog maar een leuk lesprogramma te hebben. Veel negatieve ervaringen op het gebied van lesgeven worden afgedaan met de bewering dat de groep niet leuk was of zelfs ronduit moeilijk. Negatieve ervaringen met groepen kunnen soms vervelende gevolgen hebben. Angst om weer voor de groep te staan, verlies van passie en bevlogenheid kan een eerste aanleiding zijn tot het ontstaan van compassiemoeheid of zelfs een burn-out. De auteur past theorien uit de sociale psychologie toe voor leerkrachten, met het doel lesgeven te vergemakkelijken, en leuker te laten worden Inhoudsopgave : 1 Voor wie doe ik het allemaal? 1.1 Inleiding 1.2 De voorbereiding van de les 1.3 Het maken van lesdoelen 1.4 Het verkennen van de beginsituatie: Aan wie geef ik eigenlijk les? 1.5 Eerste indrukken 1.6 Stereotypering en zelfbevestigende voorspellingen in de klas 1.7 Attributies 1.8 Prestatie-motivatie 1.9 Slot 2 Wie ben ik dat ik dit mag (moet?) doen? 2.1 Inleiding 2.2 De docent in beeld 2.3 Docentkwaliteiten 2.4 Authenticiteit 2.5 Het 'zelf' van de docent 2.6 Het uimodel en veranderen van (docent)gedrag 2.7 Leuker lesgeven en feedback 2.8 Het spanningsveld tussen aansluiten bij de groep en de leiding nemen 2.9 Ontwikkelingsfasen binnen het docentschap 2.10 De automatische piloot 2.11 Zorgen voor jezelf 3 Omgaan met (leuke) groepen in onderwijs 3.1 Inleiding 3.2 Interactie en communicatie in de groep 3.3 Groepscohesie, conformiteit, beinvloeding en besluitvorming 3.4 De ontwikkeling van groepen 3.5 Samenwerkend leren 3.6 Sociale vaardigheden en het nut van een sociale vaardigheidstraining 3.7 Slot 4 Lastige situaties in groepen 4.1 Inleiding 4.2 Lastige situaties 4.3 Paradoxale interventies 4.4 Wat te doen bij ... 4.5 Ervaringen van collega-docenten 4.6 Slot
Leraren. --- Study methods --- lesvoorbereiding --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- Lesgeven --- 454.22 --- Onderwijsstijlen --- Leraren --- Leraar --- Internationalisering --- Directie
Choose an application
Hoe kun je als leerkracht meebewegen met de leerlingen, hen volgen en leiden en van de interactie genieten? Hoe kun je aanvoelen wat de mogelijkheden en de krachten zijn van de groep en daar volop gebruik van maken? Het boek sluit aan bij het communicatieve spel tussen leraar en leerlingen en het plezier dat daarin te ontdekken is. Het hart staat daarbij voor de luisterende, begripvolle en ondersteunende leraar. De nieren staan voor de sturende kant van het lesgeven; voor structuur, afspreken van regels en die handhaven. Dat beide onmisbaar zijn, is duidelijk na het lezen van dit boek.
454.22 --- communicatie --- Relatie leraar-leerling --- lesgeven --- Communicatie --- Relatie leraar - leerling --- Lesgeven --- Interactief onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Leraren --- Leraar --- Internationalisering --- Directie
Choose an application
'Orde houden met verstand' is het vervolg op het eerder verschenen boek 'Orde houden zonder tranen'. In dit boek wordt de theorie nog eens extra duidelijk uiteen gezet en zijn er praktijkvoorbeelden toegevoegd. Daarnaast is er uitgebreide aandacht voor 'Eerste Hulp Bij Ongelukken' waar het gaat om direct ingrijpen als zich storend gedrag voordoet om erger te voorkomen. Het gaat verder in op communicatie en begeleidershouding, en ook het stellen van grenzen komt in dit boek aan de orde.
tucht --- didactiek --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- Orde houden ; onderwijs --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Ken Robinson is een van de meest invloedrijke personen op het gebied van onderwijs. Met Creatieve scholen richt Robinson zich op een van de belangrijkste problemen van onze tijd: hoe transformeer je het problematische schoolsysteem tot een succesvol schoolsysteem? Robinson stelt een zeer persoonlijke en organische aanpak voor om zo alle jongeren te betrekken bij de uitdagingen die de 21e eeuw heeft te bieden.Een boek vol anekdotes, praktijkvoorbeelden en grensverleggend onderzoek - geschreven in de zo bekende humoristische en vermakelijke stijl van Robinson - dat docenten, ouders en politici zal inspireren om opnieuw te kijken naar het werkelijke doel van onderwijs. Ken Robinson is een internationaal erkend opinieleider op het gebied van onderwijsontwikkeling, creativiteit en innovatie. Zijn lezingen hebben een grote impact op zijn publiek, waar ook ter wereld. De video's van zijn beroemde TED-lezingen werden bekeken door zo'n 200 miljoen mensen in meer dan 150 landen.
onderwijsbeleid --- School management --- creativiteit --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing ; Verenigde Staten --- Creativiteit --- onderwijskunde --- 454.22 --- onderwijs --- didactiek --- lesgeven --- Onderwijsvernieuwing --- 451.3 --- Lesgeven --- Schoolsystemen --- Onderwijssystemen --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijsvernieuwing.
Choose an application
Pubers zijn meesters in communicatie, meedogenloos afstraffend als je niet echt in contact met hen treedt. Echt communiceren met pubers is dynamisch en verrijkend, maar je moet wel de juiste houding aannemen en de juiste toon aanslaan.In haar boek Ik heb ook wat te vertellen! beschrijft Martine Delfos hoe je met pubers en adolescenten in gesprek kunt komen. De socratische wijze van communiceren zet de hersens van pubers op ?aan?. Dat is noodzakelijk omdat hun hersens vaak uitvallen alsof ze last hebben van een stroomstoring. Ouders moeten leren een stapje terug te doen in het contact met de puber. Ze zijn vrij plotseling niet meer de belangrijksten in het leven van hun kind. De ouder-kind relatie krijgt een geheel andere vorm, waarin iedereen opnieuw zijn of haar plaats moet vinden.Ik heb ook wat te vertellen! is een helder geschreven boek, dat met vele voorbeelden de wereld van de puber op indringende wijze ontsluit. Het geeft handvatten in communicatie met, en opvoeding van pubers en adolescenten. Ook is het een uitstekend hulpmiddel om hun leefwereld te leren begrijpen. De logische opbouw en de vele oefeningen maken het boek geschikt als leerboek in opleidingen voor mensen die met jongeren werken, van leerkracht of politieagent tot therapeut.Ik heb ook wat te vertellen! is deel 2 in een serie van twee boeken over communicatie: Communiceren met kinderen en jeugdigen. Deel 1 gaat over communiceren met kinderen: Luister je wel naar míj? Gespreksvoering met kinderen tussen vier en twaalf jaar.https://www.swpbook.com/boeken/138/communiceren/2307/ik-heb-ook-wat-te-vertellen
Adolescent --- Communicatie --- Kind --- Puber --- Adolescentie --- Orthopedagogics --- Educational sciences --- socio-emotionele opvoeding --- orthopedagogiek --- adolescenten --- luisteren --- puberteit --- gesprekstechnieken --- communicatievaardigheden --- 000.0 --- 454.22
Choose an application
Behalve het bord en het krijtje kan de leerkracht tegenwoordigbeschikken over een aantal andere visuele media. Elk medium heeft zijn eigen didactische mogelijkheden. In dit boek wordendrie relatief gemakkelijk te hanteren media beschreven die, mits goed gebruik, toch zeer effectief kunnen zijn in onderwijsleersituaties : het bord, de overhead- en de diaprojector Behalve het krijtbord komen ook het flanelbord, het viltstiftbord, het glazen bord en de flip-over aan de orde. Er worden veel praktische tips gegeven met betrekking tot bijvoorbeeld het schrijven en tekenen op het bord, het zelf vervaardigen van overheadtransparanten en dia's, het selecteren van bestaande transparanten en dia's en het omgaan met projectoren. De auteur richt zich met name op het basisonderwijs
Basisonderwijs --- Enseignement primaire --- Methodologie --- Méthodologie --- onderwijsmedia --- audiovisuele leermiddelen --- didactiek --- leermiddelen --- 454.51 --- 454.22 --- 474.51 --- Bordgebruik --- Overheadprojectie --- Visuele media --- mediakunde
Listing 1 - 10 of 104 | << page >> |
Sort by
|