Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
De flipover geeft je een visueel aantrekkelijke voorstelling van het gemeenschappelijk funderend leerplan en het gemeenschappelijk leerplan ICT in zakformaat.
450.45 --- Curriculum development --- Didactics of secundary education
Choose an application
Met de huidige ontwikkelingen in het onderwijs verandert ook de rol van de docent. Als 'tutor' houdt hij zich steeds meer bezig met het uitzetten van individuele leertrajecten en het coachen van leerlingen. Tussen luisterschool en werkplaats is een complete didactiekmethode, die zich richt op de nieuwe rol van de docent. Alhoewel de meeste voorbeelden betrekking hebben op het onderwijs in de basisvorming, zijn de modellen en principes algemeen van karakter. (Bron: uitgeverscatalogus)
450.45 --- Evaluatie --- Informatieverwerving --- Leerplanontwikkeling --- Leerproces --- MBE Magazijn beneden --- Zelfstandig leren --- secundair onderwijs: didactiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Curriculum development --- School management --- Didactic strategies --- leerlingenbegeleiding --- zelfstudie --- leerplanontwikkeling
Choose an application
Over de vraag wat leerlingen op school moeten Ieren, wordt verschillend gedacht. Ook over de wijze van leren is er veel discussie, zoals nu weer blijkt bij `het nieuwe leren' en het competentiegericht opleiden. En wie bepaalt eigenlijk wat leerlingen moeten leren is dat de overheid, de docent of de arbeidsmarkt? Deze vragen staan centraal in de bijdragen in deze bundel. Curriculumvernieuwing wordt gezien als een permanente strijd tussen betrokkenen, zoals overheid, maatschappelijke groeperingen, ouders, docenten en leerlingen. Het gaat daarbij om de zeggenschap over inhoud en vorm van het leren op school. Onderwijssociologen en andere onderwijswetenschappers laten in dit boek, op basis van hun onderzoek. zien hoe het onderwijs momenteel wordt vernieuwd, welke discussies in de diverse sectoren worden gevoerd en welke praktijken zich ontwikkelen. Naast zeven bijdragen over het Nederlandse onderwijs, wordt de strijd om het curriculum in een internationaal perspectief geplaatst en is er aandacht voor ontwikkelingen in het Vlaams onderwijs. De Nederlandse bijdragen richten zich op onderwerpen als: de mogelijkheden die een grotere autonomie voor scholen biedt voor een schoolspecifieke invulling van het curriculum, de opmars van het competentiegericht opleiden, de wenselijkheid van het onderwijzen van abstracte normen in het onderwijs, het realiseren van een brede ontplooiing in het beroepsonderwijs, de opvattingen van docenten over de invoering van het studiehuis en de wijze waarop docenten de opeenvolgende vernieuwingen ondergaan en er een eigen invulling aan proberen te geven. Met deze onderwijssociologische perspectieven op het curriculum willen de auteurs een bijdrage leveren aan een meer open discussie over wat leerlingen moeten leren, hoe leren vorm kan krijgen en wie bepaalt wat er wordt onderwezen. (Bron: covertekst)
Onderwijssociologie. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- onderwijssociologie --- Curriculum development --- Sociology of education --- curriculumontwikkeling --- #PBIB:2005.4 --- 450.42 --- competentiegericht onderwijs --- curriculum --- 450.45 --- Competentiegericht onderwijs --- Curriculumontwikkeling --- Nederland --- Onderwijssociologie --- Onderwijsvernieuwing --- Studiehuis --- Vlaanderen --- 090834.jpg --- Leerplanontwikkeling --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Op 20 september 2017 keurde de Vlaamse overheid het nieuwe leerplan voor het katholiek basisonderwijs, Zin in leren! Zin in leven! (Zill), goed. Zin in leren! Zin in leven! laat toe om optimaal in te spelen op de schooleigen context en op de unieke talenten van elke leerling, met bijzondere aandacht voor zorgzame nabijheid en ondersteuning, wanneer leerlingen het moeilijk hebben.Het Leerplanboek Zin in leren! Zin in leven! bevat de visie en het ordeningskader met de onderliggende ontwikkelthema’s, ontwikkelvelden, generieke doelen, leerinhouden en leerlijnen. Deze publicatie kan echter niet los van de ZillSite worden gezien, waarop je het leerplan niet alleen kunt consulteren, maar ook kunt gebruiken en beheren. Het Leerplanboek wijst je overigens voortdurend de weg naar die digitale omgeving: op tal van plaatsen vind je in het boek QR-codes waarmee je snel naar de juiste rubriek van de LeerplanSite kunt navigeren.
Leerplannen ; Katholiek Onderwijs ; basisonderwijs --- Catechese ; kleuteronderwijs ; leermiddelen --- Levensbeschouwelijke vorming ; basisonderwijs --- 450.45 --- leerplannen --- ZILL --- Leerplannen ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- Leerplannen --- basisonderwijs --- lager onderwijs --- kleuteronderwijs --- Basisonderwijs --- Katholiek onderwijs --- Leerplannen; basisonderwijs; Vlaanderen --- kwaliteit --- 370 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- PXL-Education 2020 --- katholiek onderwijs --- Leerplan
Choose an application
-02-12976-9
Curriculum planning. --- leerdoelen --- Didactics --- didactiek --- leerdoelstellingen --- Curriculum planning --- 450.4 --- 454.1 --- Didactiek --- Doelen --- Onderwijskunde --- classificatie --- taxonomie --- doelstellingen --- 450.45 --- didactisch proces --- leerprocessen --- leerresultaten* --- onderwijs --- #gsdbP --- 37.03 --- Curriculum development --- Education --- Instructional systems --- Planning --- 37.03 Talentontwikkeling. Algemene ontwikkeling --(algemeen) --- Talentontwikkeling. Algemene ontwikkeling --(algemeen) --- Doelstellingen --- (zie ook: Pedagogiek) --- Leerplanontwikkeling --- Curricula --- Design --- 454.1 ) Doelstellingen van didactiek --- C6 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap
Choose an application
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, werd ervoor gekozen om de eindtermen en leerplannen uit te schrijven op basis van de herziene taxonomie van Bloom, door Krathwohl & Anderson.De herziene taxonomie van Bloom analyseert in zes delen hoe je als leerkracht lessen kan ontwerpen zodat je leerlingen eindtermen en leerplandoelen kunnen bereiken. De originele editie van De taxonomie van Bloom in de klas werd in deze nieuwe versie aangevuld met twee domeinen: het affectieve en het psychomotorische domein.Deel 1 De herziene taxonomie van Bloom, wat betekent dat? Op basis van de herziene taxonomie zijn eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar geformuleerd. Het is belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen.Deel 2 Het cognitieve domein. Zowel de cognitieve processen als de soorten kennis van het cognitieve domein komen grondig aan bod.Deel 3 Het affectieve domein. In dit deel wordt duidelijk waarom affectieve doelen niet te evalueren maar na te streven zijn.Deel 4 Het psychomotorische domein. Het psychomotorische domein is gebaseerd op de coördinatie en ontwikkeling die nodig zijn bij de uitvoering van vaardigheden, handelingen en bewegingen.Deel 5 Het lesontwerp met de taxonomie. In deel 5 vind je praktische voorbeelden en didactische tips om op een kwaliteitsvolle manier lessen te kunnen ontwerpen in functie van de leer- , instructie-, evaluatie- en afstemmingsvraag.Deel 6 Eindtermen en leerplannen: waarom dit kader gebruiken? Wat houdt de onderwijshervorming in? Hoe en waarom kwam ze tot stand?Dit boek is een onmisbare inspiratiegids, een aanrader voor iedereen die met de nieuwe eindtermen en leerplannen aan de slag gaat.(https://www.pelckmansuitgevers.be/de-herziene-taxonomie-van-bloom-in-de-klas.html#gref)
Eindtermen --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Leerdoelen --- Objectives of teaching --- Didactics of secundary education --- eindtermen --- 450.45 --- leerplannen --- secundair onderwijs --- leerplanontwikkeling --- onderwijsvernieuwing --- didactische principes --- PXL-Education 2020 --- Onderwijshervorming --- Taxonomie van Bloom --- Didactiek --- didactiek --- Secundair onderwijs . Vlaanderen --- onderwijshervormingen --- 370.02 --- Doelstellingen --- Onderwijsontwikkeling --- leerdoelen --- onderwijshervorming --- Eindterm --- Leerdoel --- Emigratie --- leraarschap --- Primary education --- Secondary education --- Flanders --- Eindtermen ; secundair onderwijs ; Vlaanderen
Choose an application
Toen de Britse klimmer George Mallory in 1924 de vraag kreeg voorgelegd waarom hij de Mount Everest wilde beklimmen, luidde zijn antwoord simpelweg: 'Because It's There'. Voor het beklimmen van de Mount Everest is dat wellicht reden genoeg, maar bij het ontwerpen van opleidingen verdient het toch de voorkeur onderwijskundige wenselijkheden en mogelijkheden centraal te stellen. Toch blijkt dat niet altijd het geval te zijn, vooral wanneer het gaat om nieuwe technische ontwikkelingen. ICT-toepassingen bijvoorbeeld worden vaak met geen andere reden in een opleiding opgenomen dan omdat 'ze er nu eenmaal zijn', of omdat de concurrent dat ook doet. Dit boek is een pleidooi om de verleiding te weerstaan en onderwijs doordacht te ontwerpen, rekening houdend met visies op leren, kenmerken van de doelgroep en de organisatorische context. Het boek is geen handleiding tot het ontwerpen van onderwijs maar geeft wel te denken. En zal iedereen die te maken heeft met het ontwerpen van opleidingen en onderwijs tot steun kunnen zijn
Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- opleidingsprofiel --- didactiek --- onderwijsvernieuwing --- Matériel didactique Leermiddelen --- Plans de formation Opleidingsplannen --- Tests Tests --- 378.1 --- 458.1 --- assessment --- didactische werkvormen --- leerwerkplaats --- leren --- onderwijsorganisatie --- professioneel handelen --- 371.3 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- 450.4 --- Onderwijsstrategieën --- organisatie van het hoger onderwijs --- Organisatie - management --- Opleidingen --- Onderwijskunde --- Onderwijs --- Leren --- Leermiddelen --- Evaluatie --- Assessment --- Ontwikkeling --- Onderwijsvernieuwing --- 450.45 --- attitude --- examinering --- informatica --- leermethoden --- leermiddelen --- leerplanontwikkeling --- onderwijs --- professionalisering --- Opleiding --- Leermiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Arbeidsmarkt --- Sport
Choose an application
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, worden de eindtermen en leerplannen uitgeschreven op basis van de herziene taxonomie van Bloom, door Krathwohl & Anderson.De taxonomie van Bloom in de klas analyseert in drie delen hoe je als leerkracht lessen kan ontwerpen zodat je leerlingen de eindtermen kunnen bereiken.Deel 1 Eindtermen bereiken, wat betekent dit?Op basis van de herziene taxonomie zijn de eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar geformuleerd. Het is dus belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen.Deel 2 Eindtermen bereiken, hoe doe je dat?In het tweede deel worden praktische voorbeelden en didactische tips aangereikt om op een kwaliteitsvolle en doordachte manier lessen te kunnen ontwerpen.Deel 3 Eindtermen bereiken, waarom zou je?In het derde deel wordt dieper ingegaan op de uitdagingen voor het onderwijs. Wat is de inhoud van de onderwijshervorming? Hoe en waarom kwam ze tot stand?(Bron: https://www.pelckmanspro.be/de-taxonomie-van-bloom-in-de-klas.html)
Didactics of secundary education --- Objectives of teaching --- 484 --- Eindtermen --- Secundair onderwijs --- Lesvoorbereidingen --- Onderwijshervormingen (onderwijsvernieuwing) --- Didactiek --- Lesgeven --- Vraagstelling --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O323 --- #SBIB:316.334.1O324 --- Pedagogie --- Doelen en functies van algemeen middelbaar onderwijs --- Doelen en functies van technisch onderwijs --- Onderwijsdoelstellingen --- Didactiek van het secundair onderwijs --- eindtermen --- eindtermen ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Leerdoelen --- secundair onderwijs --- leerplannen --- onderwijshervorming --- 450.45 --- PXL-Education 2019 --- onderwijsvernieuwing --- Vlaanderen --- didactische principes --- leerplanontwikkeling --- Onderwijshervorming --- Taxonomie van Bloom --- Secundair onderwijs . Vlaanderen --- Lesvoorbereiding --- onderwijshervormingen --- 371 --- 370.02 --- Leerdoel --- Eindterm --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
This book considers the cognitive nature of courses connected with ICT or using ICT as an integral part of the course, including some views on the associated learning and teaching styles. Which factors lead to learning outcomes and are these intended or fortuitous? Factors may include ones specific to particular subject areas and their relationship with ICT, motivation associated with ICT usage, the interest which teachers, pupils and students who enjoy using ICT bring to the learning context. R
Computer-assisted instruction. --- Curriculum evaluation. --- Curriculum planning. --- Educational technology. --- Instructional technology --- Technology in education --- Technology --- Educational innovations --- Instructional systems --- Teaching --- Curriculum development --- Education --- Planning --- Evaluation of curriculum --- Educational evaluation --- CAI (Computer-assisted instruction) --- Computer-aided instruction --- Computer-assisted learning --- Computer based instruction --- Computer-enhanced learning --- Electronic data processing in programmed instruction --- ILSs (Integrated learning systems) --- Integrated learning systems --- Microcomputer-aided instruction --- Microcomputer-assisted instruction --- Microcomputer-assisted learning --- Microcomputer-based instruction --- Educational technology --- Programmed instruction --- Telematics --- Aids and devices --- Curricula --- Design --- Data processing --- 450.45 --- 454.52 --- Basisonderwijs --- Curriculumontwikkeling --- ICT --- Leerplanontwikkeling --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen
Choose an application
'Duurzame ontwikkeling' heeft vandaag een prominente plaats verworven in berichtgeving en beleid. Steeds meer wordt het belang onderstreept van het zoeken naar een evenwicht tussen economische groei, sociale rechtvaardigheid en een gezonde leefomgeving; van het streven naar solidariteit, niet alleen tussen 'hier' en 'elders', maar ook tussen 'nu' en 'later'.Het onderwijs bereidt leerlingen en studenten voor op deelname aan het maatschappelijk leven waarin de idee van duurzame ontwikkeling steeds meer op de voorgrond zal treden. Dit handboek wil in de eerste plaats voorbeelden aanreiken om 'educatie voor duurzame ontwikkeling' een plaats te geven in het curriculum van de lerarenopleiding. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de wijze waarop het thema 'duurzame ontwikkeling' in de lespraktijk van de leraar lager en secundair onderwijs kan worden geïntegreerd. Het biedt ook inspiratie voor schoolleiders om dit een plaats te geven in het pedagogisch project van de school
Duurzame ontwikkeling. --- Milieueducatie --- Vakoverschrijdende eindtermen. --- Lerarenopleiding. --- onderwijsbeleid --- School management --- duurzame ontwikkeling --- didactische processen --- lerarenopleiding --- 371.2 --- leerplanontwikkeling --- 450.45 --- leerplannen --- lerarenopleidingen --- onderwijs --- 371.214 --- 456.8 --- 614.6 --- Duurzame ontwikkeling --- EDO (educatie voor duurzame ontwikkeling) --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleidingen --- 330.34 --- 339.9 --- 354.7 --- 37 --- 450.7 --- Basisonderwijs --- Hoger onderwijs --- Leerplanontwikkeling (curriculumontwikkeling) --- Onderwijs --- Opleiding --- Secundair onderwijs --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- duurzame ontwikkeling (ler) --- milieu --- natuurbescherming --- onderwijs (ler) --- ontwikkelingssamenwerking --- Milieu --- Milieufilosofie --- onderwijzend personeel --- 614.61 --- Duurzame ontwikkeling ; onderwijs --- Onderwijsorganisatie --- onderwijsprogramma's. leerplan. lesrooster. leerprogramma --- Leerplanontwikkeling --- Vormingsgebieden --- Milieubeheer --- Opleiding en bijscholing --- (zie ook: teleonderwijs) --- Sustainable development --- Study and teaching --- Handbooks, manuals, etc. --- departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde 08 --- didactiek --- economische groei --- leefomgeving --- solidariteit --- Natuurbescherming --- Ontwikkelingssamenwerking --- Integratie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|