Listing 1 - 10 of 180 << page
of 18
>>
Sort by
Disclosing the treasure within : towards schools as learning communities
Authors: ---
ISBN: 9044114875 Year: 2003 Volume: 9 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1-1487-5


Book
De klas
Author:
ISBN: 902441122X Year: 1983 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
World class learners : onderwijs voor een ondernemende generatie
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789081748483 Year: 2014 Publisher: Helmond Onderwijs Maak Je Samen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek ontsluit de geheimen voor kweken van onafhankelijke denkers die bereid en in staat zijn om het door hen geleerde anders te gebruiken om banen te creëren en een positieve bijdrage te leveren aan de geglobaliseerde samenleving. World Class Learners presenteert concepten die leraren, bestuurders en zelfs ouders meteen kunnen toepassen, inclusief de wijze waarop.


Book
De leraar als koelie : Een gesprek over hte leven, het werken en de identiteit van de leraar.
Author:
ISBN: 9789077834459 Year: 2009 Publisher: Amersfoort Agiel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De leraar als koelie is een verhaal met beelden van het dagelijks leven op school en de manier waarop je als leraar omgaat met die dagelijkse realiteit. De ongrijpbare macht van het educatief management; de onderwijsvernieuwers, de inspectie, de besturen en de directies bepalen steeds meer het zijn van de leraar. De meerderheid van de leraren ondergaat de aanwijzingen van het educatief management gelaten, vaak vanuit het besef dat de situatie waarin je je bevindt ‘overal’ voorkomt, op andere scholen maar ook in het bedrijfsleven. Leraren zijn, volgens Jansen’s analyse, verdreven naar de onderkant van het pedagogisch bouwwerk. Ze hebben daar geen eigen stem meer, niets in te brengen en geen pedagogische know-how meer. Leraren hebben hun creatieve instelling ingewisseld voor een bijna kritiekloze consumenteninsteek. In zijn analyse toont Jansen tevens aan dat leraren vaak in pas lopen met de institutionele pedagogiek waar de beheersing van het kind centraal staat. Voor leraren maakt het werken met kinderen het lesgeven vaak de moeite waard, maar ook hier verliezen ze terrein. De institutionele pedagogiek schrijft de leraar voor wat ze wel en niet moeten doen in hun contact met de leerlingen en bepaalt voor hen de regels van het pedagogisch spel dat ze als marionetten mogen uitvoeren. In zijn boek gaat Jansen uitgebreid in op de vragen, de mogelijkheden en de moeilijkheden die bij het opzetten en uitvoeren van van postmodern kritisch pedagogisch onderzoek komen kijken. Hij gebruikt de uitkomsten van zijn zoektocht om zijn verhaal over de leraar als koelie te vertellen en te onderbouwen. Jansen geeft daarmee in zijn boek een bevestigend antwoord op de vraag of postmodern kritisch pedagogisch onderzoek mogelijk is.


Book
Zin in onderwijs
Author:
ISBN: 9789044126334 Year: 2010 Volume: 5 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door de uitgesproken nadruk op de cijfermatige opbrengsten van onderwijs raken leraren en leerlingen van zichzelf vervreemd. De zin verdwijnt. De zin van het gezamenlijk werken aan ontwikkeling en leren en daar zin in hebben. Wanneer het voorschrift (evidence based) gezag krijgt en de uitkomst op elk moment wordt gemeten wordt onderwijs niet anders dan een voorgeprogrammeerd productieproces. Niemand gelooft daarin. Dit boekje gaat op zoek naar goed onderwijs, naar authentieke en betrokken leraren en naar leerlingen die er zin in hebben en doen wat ze kunnen. Wat is hiervoor nodig? Niet meer voorzieningen dan we al hebben, maar meer aandacht voor de leraar als zijn eigen instrument, voor de stem van de leerling als kritische en goed geïnformeerde actor, voor leraren die elkaar ondersteunen en voor legitimering van eigen werk. Dit vereist in de klas en in de lerarenkamer een nieuwe openheid. (Bron: covertekst)


Book
Wat we kinderen echt kunnen leren : over feiten en fictie in onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789401435420 9789401497213 Year: 2023 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De voortdurende evolutie van pedagogische en onderwijskundige wetenschappen zorgt voor een overaanbod aan nieuwe inzichten en mogelijke toepassingen. Dat maakt het voor ouders, onderwijsprofessionals en beleidsmakers moeilijk om te bepalen welke conclusies ze moeten trekken en welk advies te volgen. Alle adviezen lijken gebaseerd op onderzoek, maar de resultaten spreken elkaar vaak tegen.In dit boek toont bestsellerauteur Daniel T. Willingham hoe je feit van fictie kunt onderscheiden. Hij beschrijft wat goede wetenschap is, hoe je die kunt herkennen en waarom we vaak zo goedgelovig zijn voor slecht onderbouwde en foute claims. Dit boek biedt een praktische methode om bewust te leren omgaan met onderwijsonderzoek en -voorschriften. Zo kun je als ouder of onderwijsprofessional door de bomen het bos weer zien.


Book
De verminking van de mens : over de misvormende invloed van het onderwijs
Author:
ISBN: 9029005459 Year: 1977 Publisher: Amsterdam Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Professioneel kapitaal : de transformatie van het onderwijs in elke school
Authors: ---
ISBN: 9789078770008 9078770007 Year: 2013 Publisher: 's Gravenhage Duurzaam leren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Help, ik zit op school! : De onderwijsgevende als opvoeder
Authors: ---
ISBN: 9001586007 Year: 1985 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Curriculum schoolrijpheid. 3 : Een evaluatie-onderzoek.
Author:
ISBN: 9020888927 Year: 1975 Publisher: Den Bosch Malmberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Listing 1 - 10 of 180 << page
of 18
>>
Sort by