Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
The micropolitics of educational leadership : from control to empowerment.
Authors: ---
ISBN: 0304329169 0304329142 Year: 1995 Publisher: London Cassell

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Schoolbesturen en de vrijheid van onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9063706111 Year: 1988 Publisher: Nijmegen : Instituut voor toegepaste sociale wetenschappen,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Organisatie van scholen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9044110381 Year: 2000 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant


Book
Vitale schoolleider, vitaal schoolteam : effectief en energiek leidinggeven en leren
Author:
ISBN: 9789401410069 Year: 2013 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aan schoolleiders worden hoge eisen gesteld. Dit boek stelt je in staat je vitaliteit als schoolleider te verhogen, zodat je effectief en energiek kunt leidinggeven en leren. Het staat boordevol praktische tips en handvatten waarmee schoolleiders het beste uit zichzelf, hun onderwijsteam en hun leerlingen kunnen halen. Het boek begint met een bespreking van diverse onderwerpen waar schoolleiders tegenaan lopen in het dagelijkse werk, zoals prioriteiten stellen en communicatie met het team, ouders en leerlingen. In deel twee wordt de unieke VITAAL-methode uitgelegd. Zes simpele stappen bieden je de kans je vitaler te voelen en energieker te zijn, zowel op het werk als daarbuiten!


Book
Zelfevaluatie als motor voor schoolontwikkeling : succesfactoren en valkuilen
Authors: ---
ISBN: 9789030196594 Year: 2009 Volume: *6 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kennisbasis omtrent het uitvoeren van zelfevaluaties staat aan het begin van het groeiproces. Dit boek verbreedt en verdiept de bestaande kennisbasis. Het benoemt succesfactoren en valkuilen. Het wil inzicht geven in de processen die ervoor zorgen dat aan zelfevaluaties al dan niet op een succesvolle manier vorm wordt gegeven. Dit boek wil zowel prille initiatiefnemers wegwijs maken op het onbekende terrein van kwaliteitszorg als meer ervaren coördinatoren van zelfevaluaties een houvast bieden. Vanuit de inzichten die groeiden uit het bestuderen van zelf-evaluaties in Vlaamse scholen, schetst deze publicatie een kader waarbinnen kwaliteitszorg en zelfevaluaties vorm kunnen krijgen. De auteurs hebben daarbij theoretische achtergronden gekoppeld aan praktische suggesties. Dit boek bevat geen zelfevaluatie-instrument als dusdanig. Het gaat over zelfevaluatie. De potentiële sterkte van zelfevaluaties schuilt precies in de schoolspecifieke invulling ervan. Inspelen op die eigenheid van scholen en van de mensen die erin actief zijn, loopt als een rode draad doorheen dit boek. (Bron: covertekst)


Book
Schoolleiderschap aangekaart en in kaart gebracht
Authors: ---
ISBN: 9789033478130 Year: 2010 Volume: *3 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het scholenlandschap van vandaag spelen schoolleiders meer dan ooit een sleutelrol. Deze wordt steeds meer divers en veeleisend. De overheid verwacht immers dat scholen meer en meer een eigen lokaal beleid voeren. Tegelijkertijd vinden er allerlei processen van schaalvergroting plaats, denk maar aan de invoering van scholengemeenschappen. Ook in het onderzoek en de theorievorming over schoolleiderschap deed er zich een verschuiving voor. Deze evoluties worden in dit boek in kaart gebracht. Het boek biedt een overzicht van omschrijvingen, conceptualiseringen en onderzoek over schoolleiderschap. De onderzoekers wijzen op een patstelling tussen enerzijds benaderingen die de formele schoolleider centraal stellen en anderzijds benaderingen die leiderschap zien als een organisatorische functie die feitelijk gestalte krijgt door het handelen van meerdere organisatieleden. Verder stellen zij vast dat het merendeel van de literatuur de instrumentele of taakdimensie van schoolleiderschap beklemtoont, terwijl het ook een relationele en emotionele aangelegenheid is. In recent onderzoek krijgt deze belevingsdimensie steeds meer aandacht. Ten slotte wordt het (beperkte) onderzoek over schoolleiderschap en schaalvergroting in kaart gebracht. De auteurs presenteren een omvattend en integrerend conceptueel kader van schoolleiderschap. Dat kader is relevant voor onderzoekers, maar ook voor professionals die te maken hebben met het 'leiden' van scholen en scholengemeenschappen: het biedt hen een 'kaart' om op een meer systematische manier om te gaan met de complexe realiteit van schoolleiderschap. (Bron: covertekst)


Book
De spiraal van verandering : hoe stuur je zelf vernieuwingen aan in je school?
Author:
ISBN: 9789020974409 Year: 2010 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijsvernieuwing is onvermijdelijk in een wereld die constant in beweging is, in een maatschappij waarin technologische, economische, culturele en sociologische ontwikkelingen elkaar in een razend tempo opvolgen. Scholen hoeven niet alle nieuwe tendensen achterna te hollen, maar ze dienen wel een gepast antwoord te zoeken op belangrijke verschuivingen en de gevolgen ervan. Ze moeten zich durven afvragen wat hun rol is in deze nieuwe wereld. De auteur houdt een pleidooi voor een zoektocht naar duurzame oplossingen. Verandering die uitmondt in echte, gestadige verbetering is een complex en contextgebonden proces. Duurzame ontwikkeling kan niet van bovenaf opgelegd worden, maar groeit vanuit beleidskrachtige scholen. De spiraal symboliseert hoe duurzame ontwikkeling plaatsvindt: niet lineair maar geleidelijk uitdijend. Dit boek geeft inzicht in de strategieën die de schoolleiding kan gebruiken om vernieuwingen aan te pakken en tot een goed einde te brengen. Het vertelt ook wat externe ondersteuners kunnen doen om de school daarbij te helpen


Book
Caring leadership in turbulent times : tackling neoliberal education reform
Author:
ISBN: 9781623967314 1623967317 9781623967307 9781623967291 1623967309 1623967295 Year: 2014 Publisher: Charlotte, North Carolina : Information Age Publishing, Inc.,

Education management in managerialist times : beyond the textual apologists.
Authors: ---
ISBN: 1280948213 0335228070 9780335228072 0335210295 9780335210299 0335210287 9780335210282 Year: 2003 Publisher: Maidenhead Open university press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

A critical guide to existing educational management texts. It makes a case for redefining educational management along socially and politically informed lines. It offers practitioners alternative management strategies intended to contest, rather than support, managerialism.

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by