Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
In Vlaanderen is iets gebeurd dat waakzame aandacht vraagt en verregaande gevolgen kan hebben op onderwijsgebied. De Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) brengt een document uit dat de pretentie heeft een totaalvisie op onderwijs te willen zijn voor beleid en praktijk. De auteur van dit document brengt een vernietigende kritiek uit op dit document. Onderwijs gezien als een louter maatschappelijke functie geeft onvoldoende draagkracht en biedt onvoldoende garanties voor de toekomstige ontwikkeling binnen het Vlaamse onderwijs. De VLOR graaft niet diep genoeg. Er bestaat, gelukkig, een waardig alternatief. De auteur baseert zich daarbij op het pedagogisch grondbegrip 'zelfvorming-in-dialoog', van aard om een nieuwe en verfrissende kijk te verkrijgen op het onderwijs van de (triadische) dialoog. Politieke gevolgen kunnen niet uitblijven, want de monopoliepositie van de VLOR staat nu op de helling. Een nieuw decreet op de adviesorganen dringt zich op. (Bron: covertekst)
Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- School management --- onderwijspolitiek --- Vlaamse Onderwijsraad --- Flanders --- 371 <493-17> --- #A0204A --- 720 Onderwijs --- #KVHA:Onderwijs; Vlaanderen --- 451.3 --- Bildungsidee --- Europa --- Onderwijs --- Onderwijspolitiek --- Vlaanderen --- Vlor --- 073672.jpg --- Onderwijs ; Vlaanderen --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijsvernieuwing --- (zie ook: teleonderwijs)
Choose an application
Book history --- Teaching aids --- Schoolboeken ; geschiedenis --- erfgoededucatie --- 371 <493-17> --- 371.67 <493> --- #PBIB:2005.1 --- #PBIB:gift 2005 --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen--België --- Leerboeken. --- Wereldbeeld. --- Geschiedschrijving. --- 371.67 <493> Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen--België --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- instructional materials --- Handboeken --- Geschiedenis --- Onderwijs --- Handboek --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Inhoudsopgave ¬ Hoofdstuk 1: Onderwijsstructuur ¬1 Basisonderwijs ¬2 Secundair onderwijs ¬3 Buitengewoon onderwijs ¬4 Hoger onderwijs ¬5 Permanente vorming ¬6 Centrum voor leerlingenbegeleiding ¬ Hoofdstuk 2: Organisatie van het onderwijsbeleid ¬1 Gemeenschapsbeleid ¬2 Organisatie van het gemeenschapsonderwijs ¬3 Organisatie van het vrij onderwijs ¬4 Organisatie van het officieel gesubsidieerd onderwijs ¬5 Onderwijsvakbonden ¬ Hoofdstuk 3: Onderwijswetgeving ¬1 Grondwet: basis van staatsstructuur en beleid ¬2 Schoolpact-wet: basis van onderwijsreglementering ¬3 Communautarisering van het onderwijs ¬4 Wet op de leerplicht ¬5 Statuut van het onderwijspersoneel
Onderwijs --- Vlaanderen. --- School management --- Flanders --- Education --- Flanders (Belgium) --- 371 <493-17> --- 351.851 <493-17> --- #KVHB:Onderwijs; Vlaanderen --- 451.2 --- ASO --- BSO --- Deeltijds onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Kunstsecundair onderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsrecht (Onderwijswetgeving) --- Onderwijsstructuren --- Secundair onderwijs --- TSO --- Vlaanderen --- Volwassenenonderwijs --- 031973.jpg --- Onderwijs: Vlaanderen --- 351.851 <493-17> Onderwijswetgeving--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijswetgeving--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Politiek, wetgeving en organisatie --- onderwijspolitiek --- onderwijsorganisatie --- 720 Onderwijs
Choose an application
Wat is de visie van minister Vanderpoorten? Wat wil ze preciesbereiken? Wat zijn haar ervaringen, ideeën, plannen en dromen?Dit boek brengt haar verhaal. Rechtstreeks. Zonder tussenpersonen die haar boodschap kunnen vertekenen of slechtsgedeeltelijk weergeven. De leerling staat centraal in haar onderwijsbeleid. Gelijke kansen vormen de rode draad doorheen al haar initiatieven. Deelnemen aan de informatie- en kennismaatschappij mag voor haar geen voorrecht zijn van een deel van de bevolking. Het onderwijs moet alle jongeren kunnen motiveren om uitzicht te geven op een goed beroep en op een plaats in de samenleving.
Education and state --- Education --- Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid. --- School management --- onderwijsorganisatie --- Flanders --- Onderwijsbeleid ; Vlaanderen --- 371 <493-17> --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- onderwijspolitiek --- Vlaanderen --- 451.2 --- Onderwijsbeleid --- 612 --- 371.2 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- Onderwijsbeleid 37.014 --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 720 Onderwijs --- #A0301A --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- 371.1 --- 493.8 --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - Muziekpedagogiek in Vlaanderen --- Onderwijsorganisatie --- Government policy --- Opvoeding en onderwijs --- Hoger onderwijs --- Overheidsbeleid --- Opvoeding --- Onderwijs --- Emigratie
Choose an application
School management --- onderwijs --- Flanders --- Enseignement --- Flandre --- Onderwijs --- Vlaanderen --- 371 <493-17> --- Education --- -#A91F2 --- #KVHA:Onderwijs Vlaanderen --- onderwijssystemen --- onderwijsstructuur --- onderwijswetgeving --- onderwijsorganisatie --- onderwijsbeleid --- onderwijsrecht --- België --- 451.2 --- 450.2 --- Onderwijs-organisatie --- Onderwijs-structuur --- Onderwijs-wetgeving --- 451.2 ) Onderwijsorganisatie - België --- basisonderwijs --- beleidsinstanties --- buitengewoon onderwijs --- gemeenschapsbeleid --- gemeenschapsonderwijs --- gesubsidieerd onderwijs --- hoger onderwijs --- onderwijsvakbonden --- secundair onderwijs --- vrij onderwijs --- #gsdbP --- C6 --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- #KVHA:Onderwijs; Vlaanderen --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Algemeen. --- Didactische principes. --- #A91F2 --- Public law. Constitutional law
Choose an application
Enseignement --- Histoire --- Vlaanderen --- Public schools --- History --- onderwijs --- 1830 - 1940 --- Onderwijs--Geschiedenis --- Education--Belgique --- Onderwijs--België --- leerkrachten, historici --- Basisonderwijs: Vlaanderen: geschiedenis --- Common schools --- Grammar schools --- School funds --- Secondary schools --- Schools --- 19de eeuw --- 473.1 --- Lager onderwijs --- Leraren lager onderwijs --- 371 <493-17> --- Basisonderwijs --- Geschiedenis --- KADOC (x) --- 451.1 )* ONDERWIJSGESCHIEDENIS - BELGIË --- onderwijsgeschiedenis --- onderwijspolitiek --- Z93:37 --- Z==94/03 --- volksonderwijs --- 451.1 --- Onderwijs: geschiedenis --- Volksonderwijs --- België --- #gsdb8 --- #GSDBP --- #ACA --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- onderwijsgeschiedenis - België --- Z --- Onderwijs --- Leraren kleuteronderwijs --- Lerarenopleiding --- 451.1 )* ONDERWIJSGESCHIEDENIS - BELGIË --- België --- onderwijsgeschiedenis - België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Leraar kleuteronderwijs --- Leraar lager onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Public schools - Belgium - Flanders - History - 20th century --- Public schools - Belgium - Flanders - History - 19th century --- 1830 - 1940. --- Vlaanderen.
Choose an application
Om hun talenten maximaal te kunnen ontplooien, moeten hoogbegaafde kinderen vroegtijdig onderkend worden. Dan kunnen ze een begeleiding en stimulering op maat krijgen. De typische ontwikkelingsproblemen van hoogbegaafde kinderen en adolescenten komen uitvoerig aan de orde, net als de diverse versnellingsen verrijkingsmaatregelen die op school kunnen worden toegepast. De basis van iedere opvoeding wordt in het gezin gelegd tijdens de vroege kinderjaren. Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich anders. Daarom is het belangrijk dat ouders vroeg een inzicht verwerven in dit ontwikkelingsproces. Dit boek rekent af met enkele hardnekkige vooroordelen over hoogbegaafdheid, zoals: deze kinderen zullen er wel vanzelf komen, je houdt dit potje het best gedekt, zoniet krijg je onhandelbare en arrogante jongeren, deze kinderen zijn in alles goed en halen steeds de beste resultaten. Hoe verkeerd deze laatste opvatting wel is, wordt uitdrukkelijk behandeld in de hoofdstukken over onderpresteren. Nogal wat hoogbegaafde leerlingen worden onderpresteerders bij gebrek aan begrip en steun vanuit de omgeving. Dit proces is niet alleen dramatisch ter wille van de verminderde prestaties, maar vooral wegens het verwoestende effect op de persoonlijkheid van het kind.
Education --- Hoogbegaafde kinderen. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- Didactics --- hoogbegaafdheid --- Developmental psychology --- Educational psychology --- Teaching --- Administrative law --- Flanders --- 351.851 <493-17> --- 371 <493-17> --- 451.2 --- onderwijs : vlaanderen (ler) --- 450.2 --- onderwijs: struktuur --- Onderwijs: Vlaanderen --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O222 --- #SBIB:35H433 --- #SBIB:35H6015 --- 470 --- BE / Belgium - België - Belgique --- VL / Flanders - Vlaams Gewest - Région Flamande --- 351.851 <493-17> Onderwijswetgeving--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijswetgeving--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Training --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Organisatie van het onderwijs: regionaal --- Beleidssectoren: onderwijs- en onderzoeksbeleid --- Bestuur en beleid: nationale en regionale studies: Vlaanderen --- Openbaar onderwijs: algemeenheden --- Hoogbegaafdheid --- #PBIB:+101.20 --- #PBIB:+105.70 --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Thuis --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hoogbegaafdheid --- 462.1 --- hoogbegaafde kinderen --- Hoogbegaafde kinderen --- #KVHB:Hoogbegaafdheid --- 376.8 --- Behandelingen --- Onderpresteren --- Onderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen --- Stimulering --- Ontwikkelingsproblemen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Heel veel scholen, leerkrachten, CLB-medewerkers, ouders, leerlingen? hebben vragen over hoe je in de praktijk best omgaat met allerlei vragen die een religie als islam oproept. Wat is voor moslims halal (toegestaan) en wat niet, en waarom? En hoever moet je gaan om daaraan tegemoet te komen op school? Wat met de vraag naar gescheiden zwemmen, hoofddoeken, halal eten, islamitische feestdagen? In hoeverre hou je rekening met de islam in de inhoud van de leerstof? Wat zijn mogelijke tekenen van radicalisering en hoe ga je daarmee om?Khalid Benhaddou, imam en deradicaliseringsexpert, legt uit wat de religieuze en culturele achtergrond en waarde is van wat (sommige) moslims vragen of hoe ze zich gedragen. Emilie Le Roi werkt als 'aanspreekpunt deradicalisering en polarisering' voor het departement Onderwijs en Vorming en bekijkt wat de regelgeving zegt. Samen komen ze tot een weloverwogen en bruikbaar advies.(https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/halal-of-niet)
Intercultureel onderwijs. --- Sociology of religion --- Islam --- multiculturele samenleving --- didactiek --- Sociology of education --- Flanders --- intercultureel onderwijs --- onderwijs --- 454.6 --- islam --- 37.014 --- 2 --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijs en maatschappij --- onderwijs en allochtonen --- Islambeleving --- Islam ; Vlaanderen --- Intercultureel onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.331H421 --- #SBIB:316.331H344 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Morfologie van de godsdiensten: Islam --- Godsdienst en onderwijs --- Onderwijs --- Voeding --- Sport --- Hoofddoek --- Feestdagen --- Radicalisering --- Wetgeving --- Ramadan --- Ouderparticipatie --- 371 <493-17> --- 297.15 --- 297 <493> --- 371.014.2 --- 371.014.2 Onderwijs. Schoolonderwijs --(maatschappelijke betekenis) --- Onderwijs. Schoolonderwijs --(maatschappelijke betekenis) --- 297 <493> Islamisme. Mahométisme--België --- 297 <493> Islam. Mohammedanisme--België --- Islamisme. Mahométisme--België --- Islam. Mohammedanisme--België --- 297.15 Islam: ethiek; religieuze wetten --- Islam: ethiek; religieuze wetten --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 370 --- Feestdag --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Technologie --- Media --- Kleuter --- Drank --- Gezondheid --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- islamregels --- de vier wetscholen --- bezwaar tegen het volgen van de lessen wegens de inhoud van de leerstof --- activiteiten buiten de schoolmuren --- het vak levensbeschouwing en interlevensbeschouwelijke competenties --- de Ramadan --- afwezigheden op school omwille van overlijden van een familieilid, religieuze feestdagen en het gebed --- conflicten op school met leerlingen en of ouders --- radicalisering --- leerlingenbegeleiding --- medische consulten --- genitale verminking --- gedwongen (kind)huwelijken --- de hoofddoek --- ouderbetrokkenheid --- ouderparticipatie --- Ouderbetrokkenheid --- Leerlingbegeleiding --- Polarisering --- Diversiteit --- Godsdienstfanatisme
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|