Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wie met kinderen en jongeren werkt, weet het: we worden steeds meer uitgedaagd, uitgetest, uitgeput. En toch blijven we vaak op dezelfde manieren met gedragsmoeilijkheden omgaan. Wat als we ons verdiepen in het feit dat moeilijk gedrag communicatie is? Een verborgen hulpvraag die het kind of de jongere op dat moment op geen andere manier kan stellen? Wie het verhaal achter moeilijk gedrag kent heeft toegang tot oplossingen.Wat als we kinderen en jongeren die in conflict raken, regels overtreden of agressief reageren anders gaan benaderen? Het zwaartepunt van repressieve en bestraffende naar preventieve en ondersteunende systemen verleggen? Dan slagen we erin het welbevinden van kinderen, jongeren en zij die hen begeleiden te verhogen. Wat als we een Verfijnde Pedagogiek vooropstellen? Concreet uitwerken hoe we kiezen voor zowel begrenzing als afstemming, voor sturing alsook zorg? Zodat elk kind, elke jongere zich graag gezien kan voelen.Sprekende harten, strijdende zwaarden is een praktijkgids om ons de taal van moeilijk gedrag eigen te maken en een pedagogische (r)evolutie in onze onderwijs-, opvoedings-, hulpverlenings- en opleidingscontexten te verwezenlijken.https://www.pelckmansuitgevers.be/sprekende-harten-strijdende-zwaarden.html
Educational sciences --- kinderen --- gedragsstoornissen --- Probleemgedrag --- Gedragsprobleem --- Kind --- Jongere --- Pedagogie --- gedragsproblemen --- 370.040 --- Gedrag --- Jongeren --- Pedagogiek --- Gedragsstoornissen jongeren. --- Gedragsstoornissen kinderen. --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; jongeren
Choose an application
Welk gedrag vertonen leerlingen met hechtingsproblemen?Wat kunnen de school en de leraar doen?Waarom is een sensitieve aanpak essentieel?Leraren ervaren dat ze moeilijk contact maken met kinderen die hechtingsproblemen hebben. Deze leerlingen komen lastig tot leren en hun gedrag is vaak moeilijk te corrigeren. Straffen en belonen lijken niet te werken, deze leerlingen kunnen nauwelijks aan de gestelde eisen voldoen.Kinderen met hechtingsproblemen in de klas leert je hoe hechting werkt binnen en buiten de schoolmuren. Het vertelt je uitvoerig wat hechting is en waarom niet alleen de primaire verzorgers als ouders, maar ook leraren in dat proces een cruciale rol spelen.Bovenal leer je in dit boek hoe je leerlingen met (forse) hechtingsproblemen kunt ondersteunen en dat op verschillende onderwijsniveaus: je krijgt handvatten om een goed evenwicht te vinden tussen gedrag corrigeren en verbinding maken.https://www.lannoo.be/nl/kinderen-met-hechtingsproblemen
Hechtingsstoornissen. --- Hechting (psychologie) --- Hechtingsprobleem --- Kind --- Sociaal-emotioneel probleem --- Probleemgedrag --- Onderwijs --- Leerproblemen ; kinderen --- Gedragsproblemen; kinderen --- hechtingsstoornissen --- Emotionele stoornissen : kinderen --- 370.040 --- Developmental psychology --- Personality development --- leerproblemen --- hechting (psychologie)
Choose an application
Als leerlingen zelfstandig studeren, kiezen ze er vaak voor om de leerstof over te schrijven in een samenvatting of te herlezen, met een markeerstift in de aanslag. Die populaire studeerstrategieën zorgen echter niet noodzakelijk voor een diepgaande verwerking van de leerstof. Welke studeerstrategieën zijn dan wel effectief? En waarom? En vooral: hoe kan je als leraar of leerbegeleider leerlingen leren hoe ze kunnen studeren? Studeren met succes, twee boekjes over effectief studeren, vertaalt de wetenschap van het studeren op een laagdrempelige manier naar een studeergids waar oudere leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen. De bijhorende handleiding biedt leerkrachten inspiratie om effectieve (meta)cognitieve strategieën expliciet aan te leren in de klas. Leren, studeren en instructie zijn namelijk nauw met elkaar verweven.
450.8 --- leren leren --- studeren --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- onderwijs --- Leren leren --- Studeren --- 370.040 --- Docenten --- Zelfstandig leren --- leerstrategieën
Choose an application
450.8 --- leren leren --- studeren --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Leren leren --- Studeren --- Studenten --- brein --- 370.040 --- effectief studeren --- studenten --- studeerstrategieën
Choose an application
Studeer effectief biedt je een goede start met en houvast bij je studie in het hoger onderwijs. Want anders dan in het voortgezet onderwijs wordt er van je verwacht dat je zelfstandig studeert, goed plant, meer studiemateriaal verwerkt en ingewikkelde tentamenvragen beantwoordt. Waarom kiezen voor Studeer Effectief? *helpt je met concrete tips en oefeningen om effectief te studeren; *met aandacht voor de werking en training van je brein; * ondersteunende website met extra oefeningen en handige tools. Studeer Effectief bevat allerlei praktische suggesties, checklists, voorbeelden en oefeningen die je helpen om effectief te studeren. Onderwerpen die aan de orde komen, zijn: motivatie en concentratie, de werking van het brein, tijdbesteding en studieplanning, colleges en lessen volgen, bestuderen van studieboeken, samenwerken, aanpakken van opgaven en cases, en voorbereiden en maken van tentamens. In deze derde editie is er extra aandacht voor een actieve en bewuste aanpak van de studie, rekening houdend met de huidige studiesituatie in het hoger onderwijs. Je vindt er ook informatie over hoe je brein werkt en hoe je je hersenen kunt trainen. Studeer Effectief is geschreven voor studenten van alle opleidingen in het hoger onderwijs. Het boek is ook verkrijgbaar als e-book. Online ondersteuning Op de ondersteunende website www.studeereffectief.noordhoff.nl vind je oefeningen, extra uitleg, checklists en handige tools (zoals een logboek en studieplanning).
Pupil counseling. Pupil guidance --- Didactics of higher education --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- studiebegeleiding --- studiemethoden --- Studeren --- Studievaardigheden --- 489.52 --- studiebegeleiding (ler) --- leren leren --- leren studeren --- 370.040 --- Studeren : hoger onderwijs --- Studiebegeleiding --- hoger onderwijs --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs
Choose an application
Intrinsieke motivatie als de motor voor beter onderwijsWaarom zijn spelen en leren (bijna) hetzelfde? Welk gevaar schuilt er in te veel toetsen? Wat zijn de tien motivatie-verboden?Leraren en opvoeders denken vaak dat ze concrete instructies moeten geven om leerlingen te motiveren. Zo komen ze van input tot de gewenste output. Maar een goede motivator vraagt niet meteen aan anderen om iets te doen, hij of zij durft juist de controle los te laten en dwang weg te nemen.Leerlingen intrinsiek motiveren bespreekt de manier waarop we de ontwikkeling van kinderen en jongeren zo positief mogelijk beïnvloeden. Niet het behalen van goede resultaten is belangrijk, wel het stimuleren van aangeboren nieuwsgierigheid. Want juist door spontaan spelplezier zijn leerlingen beter in staat om te leren.Dit boek is een pleidooi voor meer compassie, meer speelruimte en minder druk in het onderwijs. Het verkent zo waar het begrip 'intrinsieke motivatie' voor staat. Allerlei nuttige tips en verhalen laten zien wie wij mensen, kinderen en jongeren voorop, echt zijn: sociaal, spelend, en nieuwsgierig om te leren.https://www.academiapress.be/nl/leerlingen-intrinsiek-motiveren
Onderwijs --- Motivatie --- Leermotivatie --- Intrinsieke motivatie --- Spel --- Spelend leren --- Nieuwsgierigheid --- Didactiek --- Didactic strategies --- leerstrategieën --- motivatie --- opvoedingsstijlen --- motiverend onderwijs --- leraren-leerling relatie --- leerlingenbegeleiding --- 700 Pedagogie --- didactiek --- Pedagogie --- 370.040 --- 37.02
Choose an application
leerlingenbegeleiding --- actieonderzoek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- SO (secundair onderwijs) --- Russian Federation --- United States --- Netherlands --- England --- Amerika --- Amérique --- Fédération de Russie --- Grande-Bretagne --- Groot-Brittannië --- Nederland --- Onderwijssystemen --- Pays-Bas --- Russische Federatie --- Systèmes d'enseignement --- Pedagogiek en onderwijskunde --- psychologische pedagogiek --- secundair onderwijs --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- 371.212 --- Leerlingbegeleiding --- leerlingenbegeleiding: secundair onderwijs --- psychologische pedagogiek. --- Russia --- 370.040 --- Psychologische pedagogiek. --- United States of America
Choose an application
De leerlingenbegeleiding wordt telkens gesitueerd ten opzichte van een welbepaalde 'betrokkene'. Die betrokkenen zijn onder meer: de directie, de school, de schoolcultuur, de inspectie, het onderwijsbeleid. (Bron: covertekst)
Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Algemeen. --- Psychologische pedagogiek. --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- PMS --- #SBIB:316.334.1O290 --- #SBIB:316.334.1O294 --- #GSDBP --- #SBIB:HIVA --- zorgverbreding --- 484.23 --- leerlingbegeleiding --- Eindtermen --- Leraren --- Scholen --- 371.212 --- leerkrachten-leerlingen --- schoolmaatschappelijk werk --- Studiebegeleiding en beroepsoriëntering: algemeen --- Onderwijssociologie: studiekeuze --- 371.21 --- 371.22 --- 370.040 --- Studiebegeleiding en beroepsoriëntering: algemeen --- CLB --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Onderwijs --- Opvoeding
Choose an application
Kun je kinderen opvoeden en grenzen stellen zonder hen te straffen of belonen? Ja, dat kan.Belonen en straffen zijn vormen van manipulatie. Dat is het uitgangspunt van dit boek. Door een kind te belonen met een snoepje, hoop je dat het kind zich een volgende keer weer 'goed' gedraagt. Het resultaat is echter dat kinderen bepaald gedrag vertonen om snoepjes te verdienen, niet vanuit een innerlijke motivatie.Als we belonen vervangen door waarderen, belangstelling tonen en stimuleren, kan die innerlijke motivatie weer terugkomen.Kinderen die opgroeien zonder straffen en belonen, leven in het nu, durven fouten te maken, blijven nieuwsgierig en open, hebben zelfvertrouwen en als iets mislukt gaan ze rustig ontdekken hoe het anders kan.Dit boek is geschreven ter inspiratie van ouders, leerkrachten, groepsleiders, verplegers en eigenlijk iedereen die te maken heeft met kinderen. Het geeft uitleg en voorbeelden en gaat uitgebreid in op alternatieven voor belonen en straffen. Ieder hoofdstuk eindigt met oefeningen. Dit maakt het boek ook zeer geschikt voor studenten.Justine Mol (1949) is internationaal gecertificeerd trainer Nonviolent Communication (trainer Ontwapenend Communiceren) volgens Marshall Rosenberg.Opgroeien in vertrouwen is inmiddels in meerdere talen vertaald en verscheen onder de titel Growing up in Trust bij O Books in Engeland; als Aufwachsen in Vertrauen bij Junfermann Verlag in Duitsland; als Communicere med tillit bij Optimal Förlag in Zweden; als Crescere nella fiducia bij Gruppo Editoriale Uno in Italië; als Crecer con confianza bij uitgeverij Urano in Spanje en onder de titel Dorastanie w Zaufaniu bij Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej in Polen.(Bron: www.swpbook.com)
Educational sciences --- opvoeding --- straffen en belonen --- belonen --- 454.22 --- straffen --- 37 --- PXL-Central Office 2019 --- opvoedkunde --- 433 --- opvoeding in de praktijk --- Pedagogiek --- Gedragspsychologie --- Gedragstherapie --- Opvoeding --- Straffen --- Belonen --- Opvoedingsstijlen --- Opgroeien : basisonderwijs --- 370.040 --- Stimuleren --- Straffen en belonen --- motivatie --- 370 --- ouders-kind relatie --- Straf --- Beloning --- Opvoedingsstijl --- Onderwijs --- Sociology of education --- Primary education --- Straffen (sanctioneren)
Choose an application
Zonder een goede studieplanning redden de meeste studenten het niet meer. Onder invloed van de maatregelen van het ministerie van OC&W is het voor wo- en hbo-studenten steeds belangrijker geworden hun tijd effectief en efficiënt in te delen. Een vaardigheid die niet iedereen van nature bezit. De uitgave Studieplanning biedt uitkomst. Het boek zet op toegankelijke wijze een praktische methode van studieplanning uiteen, die studenten een uitstekende basis geeft voor een effectieve aanpak van de studie. Ook ouderejaars die hun studiemethode willen optimaliseren, kunnen baat hebben bij de direct toepasbare aanwijzingen en tips. (Bron: www.wolters.nl)
Study methods --- studiemethoden --- studiebegeleiding --- Higher education --- higher education --- School management --- Teaching --- studiemethode --- hoger onderwijs --- studieplanning --- 37.048 --- 486.59 --- 489 --- Hoger onderwijs --- Studieplanning --- didactiek --- leermethoden --- leerplan --- leerplannen --- onderwijs --- planning --- secundair onderwijs --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 489.52 ) Studiebegeleiding --- managementvaardigheden --- onderwijs, holt --- onderwijs, sociale vaardigheden --- onderwijs, universitair en voortgezet --- onderwijsmethoden --- studentenproblematiek --- studievoorlichting --- time management --- zelfstudie --- 37.048.2 --- 371.27 --- Effectief studeren --- Leren leren --- Hoger onderwijs: studieplanning --- 371.21 --- 378 --- Hoger onderwijs; algemeen --- 370.040
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|