Listing 1 - 9 of 9
Sort by
Onderwijs : een decennium Vlaamse autonomie
Authors: ---
ISBN: 9028928162 Year: 2000 Publisher: Kapellen : Pelckmans,


Book
Onderwijs in Vlaanderen : structuur, organisatie, wetgeving
Authors: ---
ISBN: 9053504591 Year: 1996 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Wordt de bandwerker winkeljuffrouw ? Functie- en scholingsstructuren in Vlaamse organisaties
Authors: --- --- ---
ISBN: 9055503657 Year: 2004 Volume: *6 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven. Hoger Instituut voor de Arbeid


Book
Het evangelie volgens Lieven Boeve : mijn ambitie voor onderwijs
Author:
ISBN: 9789401457545 Year: 2019 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lieven Boeve is sinds 2014 directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, de grootste onderwijsspeler in België.Onder zijn impuls werd werden onder meer het pedagogisch project van de katholieke dialoogschool gelanceerd en de inspanning geleverd om scholen beter te laten samenwerken onder 1 bestuur. Stuk voor stuk ambitieuze ideeën die door de ene met lof en de andere op controverse werden onthaald.In dit boek vertelt Boeve op opvallend openhartige wijze over zichzelf en zijn visie op het onderwijs. Hij pleit, geïnspireerd door de christelijke traditie, voor "excellent en genereus" onderwijs in scholen, en ontkracht tegelijk enkele hardnekkige onderwijsmythes. Steeds heeft hij daarbij oog voor de verbindende kracht van de dialoog.Bovenal is Het evangelie volgens Lieven Boeve een uitnodiging om mee te denken. Zowel over de toekomst van het katholieke schoolnetwerk, als die van het onderwijs en de samenleving in het algemeen.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789401457545/Het-evangelie-volgens-Lieven-Boeve


Book
Enseigner la Wallonie et l'Europe : pour une éducation citoyenne : ouvrage publié en l'honneur de Jean-Émile Humblet pour ses 80 ans
Authors: --- ---
ISBN: 296000728X 9782960007282 Year: 2001 Volume: 4 Publisher: Louvain-la-Neuve: Fondation wallonne Pierre-Marie et Jean-François Humblet,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dans notre société largement médiatisée, l’école a perdu une bonne part de sa fonction classique de socialisation. Quelle place peut-elle encore jouer dans une éducation à la citoyenneté active ? La question est d’autant plus cruciale que la crise de l’école s’accompagne aujourd’hui d’une crise des vieilles identités nationa-les. Entre l’appartenance de plus en plus factice aux États-nations traditionnels et l’immersion forcée dans un monde en voie de globalisation, quels sont les lieux où peuvent encore s’exprimer et se définir des appartenances citoyennes ? Pour les Wallons, deux espaces politiques nouveaux sont susceptibles de prendre le relais dans la perspective des identités postnationales fondées à la fois sur l’adhésion à des principes universalistes et sur l’enracinement dans les cultures locales : l’Europe, qui depuis un demi-siècle cherche à se construire politiquement au départ d’un processus d’intégration économique, et la Wallonie qui, depuis la réforme de la Constitution de 1970-1971, a acquis une existence institutionnelle à travers la Région wallonne.


Book
Samenwerking universiteiten, hogescholen, onderzoeksinstellingen, intermediairen en bedrijven. Een studie van de internationale literatuur
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9040302588 Year: 2006 Volume: 16 Publisher: Brussel Vlaamse Raad voor Wetenschapsbeleid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

onderzoekscentra --- Science policy --- innovatiemanagement --- HO (hoger onderwijs) --- universitair onderwijs --- kennismanagement --- samenwerkingsverbanden --- Higher education --- Contrats de partenariat --- Contrats de partenariat public-privé --- Coopération du secteur public et du secteur privé --- PPP --- Partenariat entre les secteurs public et privé --- Partenariat privé-public --- Partenariat public-privé --- Partenariats privé-public --- Partenariats public-privé --- Private-public partnerships --- Private-public sector cooperation --- Public-private partnership --- Public-private sector collaboration --- Public-private sector cooperation --- Public-privé [Partenariat ] --- Publieke en private sector (samenwerking) --- Publieke sector en private sector--Samenwerking --- Samenwerking van de publieke en de private sector --- Secteur public et secteur privé--Coopération --- 37 <493-17> --- 378.4 --- Academic collection --- 338.93 --- 371 --- 373.6 --- 378 --- 780 Hoger onderwijs --- innovatie --- Bedrijfsleven 658:338 --- Hoger onderwijs 378 --- Universiteiten 378.4 --- Wetenschappelijk onderzoek 001.891 --- 003 --- hoger onderwijs --- teamwork --- universiteiten --- wetenschappelijk onderzoek --- innovaties --- kennisoverdracht --- onderwijsbeleid --- onderzoekspolitiek --- technologieoverdracht --- 338 --- 5 --- Wetenschappen --- Wetenschapsbeleid --- economische politiek --- ondernemerschap --- onderwijs, universitair en voortgezet --- research & development --- technologiepolitiek --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Universiteiten --- onderneming --- onderwijs - school --- participatie onderwijs - deeltijds leren --- wetenschappelijk onderzoek algemeen --- 378.4 Universiteiten --- 37 <493-17> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Literature --- Study and teaching


Book
De school op rapport : het Vlaams onderwijs in internationale context
Authors: ---
ISBN: 9028919341 9789028919341 Year: 1993 Publisher: Kapellen : DNB/Pelckmans,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt uitgegaan van het raamwerk en de onderwijsindicatoren van de OESO die een paar jaar geleden het Belgische onderwijssysteem heeft doorgelicht. Hierbij wordt informatie gegeven over diverse aspecten van van ons onderwijssysteem (o.m. budget, besluitvorming, onderwijsresultaten, scholingsgraad) en wordt recent cijfermateriaal in een internationale context geplaatst.

Keywords

statistics --- education --- onderwijsstructuur --- vroedkundige opleiding --- onderwijs --- pedagogiek --- statistiek --- School management --- Enseignement --- Flandre --- Onderwijs --- Vlaanderen --- scholingsgraad --- statistieken --- onderwijsfinanciering --- studieresultaten --- 371 --- 37 <493-17> --- Education --- -#SBIB:316.334.1O220 --- #WWIS:AGGR --- Academic collection --- $?$93/11 --- (493=398.2) --- 37 --- #A9312A --- Europa (4) --- Onderwijs 37 --- Vlaanderen (493=393) --- onderwijsbeleid --- 451.2 --- België --- internationalisering --- 685 --- 450 --- Oderwijsresultaten --- Onderwijsprocessen --- Onderwijsprogramma's --- Onderwijs-cijfers --- Onderwijs-internationaal --- 451 ) Onderwijs - België - algemeen --- onderwijsprogramma's --- onderwijsresultaten --- onderwijssysteem --- Onderwijsbeleid --- 37.014 --- Onderwijskosten --- Onderwijsstatistieken --- Onderwijs ; Vlaanderen --- C6 --- België [land - BE] --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- 371.1 --- 31 --- 371.21 --- Onderwijs. Schoolwezen --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Organisatie van het onderwijs: algemeen --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Pedagogie: volksopvoeding en vormingswerk --- Onderwijs; algemeen --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- algemeen --- organisatie --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- algemeen. --- organisatie. --- Vlaanderen. --- onderwijsbeleid. --- 37 <493-17> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Algemeen. --- Organisatie. --- Onderwijsbeleid. --- #SBIB:316.334.1O220 --- (493 --- Vlaanderen (493 --- 612 --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - Muziekpedagogiek in Vlaanderen


Book
De school van de ongelijkheid
Authors: --- ---
ISBN: 9789064454066 Year: 2007 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten liggen er wakker van: dat zoveel leerlingen niet slagen, spijbelen of zelfs volledig afhaken. Het gaat vaak om kinderen van werklozen of allochtonen. Het niet-slagen wordt dan ook toegeschreven aan hun thuisomgeving: zij zijn echt te zwak voor wiskunde, ze worden thuis niet gestimuleerd, enz... Is het zo eenvoudig? Dat het Vlaamse onderwijs zwaar tekortschiet inzake gelijke kansen, is geen nieuwe vaststelling. Maar welke mechanismen zijn er verantwoordelijk voor dat de school de reproductie van ongelijkheden naar sociale en etnische afkomst in stand houdt? Nico Hirtt, Ides Nicaise en Dirk De Zutter proberen, met feiten en cijfers in de hand, enkele structurele en culturele wortels ervan bloot te leggen. Ze wijzen met name op de extreme concurrentie op de scholenmarkt, het overbenadrukken van instrumentele kennis tegenover kritische kennis, het misbruik van het buitengewoon onderwijs als sociale bezemwagen, de té vroege studieoriëntering van leerlingen, het zwakke integratiebeleid t.a.v. migranten... Maar de auteurs wijzen ook op concrete, haalbare stappen om er iets aan te doen. Ook principes voor de pedagogisch-didactische praktijk op klas- en schoolniveau worden daarbij besproken. Dit boek is het resultaat van een samenwerking tussen een leerkracht-publicist, een universiteitsprof en een vakbondsverantwoordelijke. Wat mensen met zo'n verschillende achtergrond samenbrengt is hun eensgezinde visie omtrent de contouren van de noodzakelijke veranderingen, hun openheid voor debat en hun wil om te breken met de school van de ongelijkheid 1. Vlaanderen sterk in wiskunde, zwak in gelijke kansen 2. Hoe de school een selectieapparaat werd 3. Meritocratie en egalitarisme 4. De mechanismen van de reproductie 5. Structuren die scheiden 6. Stappen naar een democratische school

Keywords

Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid. --- Democratisering --- GOK. --- Onderwijs. --- School management --- Social stratification --- Sociology of education --- Flanders --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- onderwijsstructuur --- gelijkekansenbeleid --- 316.34 --- 37 <493-17> --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.8H15 --- Academic collection --- 371 --- 731.2 Democratisering van het onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; Vlaanderen --- #KVHB:Onderwijssociologie --- GOK --- democratisering --- onderwijs --- 450.42 --- democratisering van het onderwijs --- intercultureel onderwijs --- kansengroepen --- sociale pedagogie --- 451.3 --- democratisch onderwijs --- gelijke kansen onderwijs --- Allochtonen --- Etnische afkomst --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Onderwijs en sociaal milieu --- Onderwijskansen --- Onderwijssociologie --- Sociale ongelijkheid --- Studiekeuze (beroepskeuze, studieadvies) --- onderwijs : gelijke kansen (ler) --- Democratisering van het onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Sociale pedagogie --- 451.2 --- Gelijke kansen --- Onderwijsbeleid --- Lerarenopleiding : CVO --- Vlaanderen --- 080973.jpg --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; Vlaanderen --- onderwijs en sociaal milieu --- onderwijskansen --- 316.34 Sociale differentiatie. Sociale typologie. Sociale stratificatie --- Sociale differentiatie. Sociale typologie. Sociale stratificatie --- 37 <493-17> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- onderwijs - school --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- 301.17 --- departement Algemeen 07 --- secundair onderwijs --- gelijke kansen --- multiculturele samenleving --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Diversiteit --- Ongelijkheden --- 370 --- Democratisch onderwijs --- Ongelijkheid --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 430 --- onderwijs en persoonlijke vorming --- enseignement et développement personnel

Listing 1 - 9 of 9
Sort by