Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
-313-1703-9
Hulpverlening ; methodiek --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek : praktijkgericht onderzoek --- Hulpverlening : methodiek --- 364.01 --- 364.04 --- Hulpverlening --- Methodiek --- Diagnose
Choose an application
Maatschappelijk werk : methodiek --- Maatschappelijk werk --- 364.04 --- Hulpverlening --- Methodologie --- Intake --- Rapporteren --- Automatisering
Choose an application
Ieder mens wil de zeggenschap hebben over zijn eigen leven. Hij wil zelf de beslissingen nemen over waar hij woont, wat hij doet, met wie hij omgaat, hoe hij zijn dag besteedt enzovoort. Sommige mensen in de samenleving zijn hiervoor aangewezen op langdurige hulp en ondersteuning. Bijvoorbeeld mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking, langverblijf psychiatrische cliënten en ouderen. Zij hebben anderen nodig om hun leven in te richten zoals zij dat willen. Dit boek is geschreven voor (aankomend) social workers die hulp en ondersteuning bieden aan deze mensen. De ondersteuning die een social worker biedt, wordt vastgelegd in een ondersteuningsplan. Wat er wél en niet in dat plan komt, bepaalt de cliënt. De social worker biedt vraaggestuurde ondersteuning, maar de vragen van de cliënt staan centraal. Zo maak je een ondersteuningsplan leert (aankomend) social workers in acht stappen een ondersteuningsplan te schrijven voor een cliënt. Die acht stappen zijn: Stap 1: ben jij competent? Stap 2: oriënteer je op de situatie van de cliënt, Stap 3: bepaal de vraag, Stap 4: formuleer de doelen, Stap 5: verwerk de verzamelde informatie, Stap 6: maak een plan van aanpak, Stap 7: voer het plan uit, Stap 8: evalueer het plan. De inhoud van deze tweede editie van Zo maak je een ondersteuningsplan is aangepast aan de huidige wet- en regelgeving en de casuïstiek is geactualiseerd. Deze uitgave richt zich niet alleen op (aankomend) social workers, maar op ondersteuners in de breedste zin van het woord. De rol van de ondersteuner in het schrijfproces krijgt dan ook ruime aandacht. Verder is in het inleidende hoofdstuk een stuk over inclusie en participatie opgenomen. Zo maak je een ondersteuningsplan is geschreven voor de opleidingen Social Work, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Maatschappelijk Werk en Dienstverlening.
ondersteuningsplan --- cliëntgericht werken --- Methodiek --- vraaggestuurde zorg --- Hulpverlening : methodiek --- Sociaal werk --- 364.04
Choose an application
casusteksten en zelfinstruerende opdrachten op bijhorende cd-rom
justitieel welzijnswerk --- Social welfare methods --- Hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- Sociaal-juridische hulp --- Rechtsbijstand --- Sociale dienstverlening --- Maatschappelijke dienstverlening : methodiek --- 364.04
Choose an application
welzijnswerk --- Qualitative methods in social research --- experimenten --- amnioscopie --- statistiek --- methoden van het sociaal werk --- Methodologie --- Méthodologie --- Sociologie --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek : methodiek --- 303.01 --- 364.04
Choose an application
3-X
Hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- Methodiek. --- Methodiek --- agologie --- welzijnswerk, methoden --- cliënten-welzijnswerkers --- Maatschappelijk werk : zelfregulering --- Maatschappelijk werk : methodiek --- 364.04 --- 37.013 --- 361.1 --- 361.05
Choose an application
7-4
607.42 --- thematische interactie --- Psychoanalyse --- TGI --- groepstherapie --- psychoanalyse --- themagecentreerde interactie --- 615.851 --- Groepen --- Groepstherapie --- Themagecentreerde interactie --- groepsdynamica --- hulpverlening --- psychotherapie --- 364.04 --- 361.13 --- 615.86
Choose an application
De primaire taak van een sociaaljuridisch dienstverlener is het geven van juridisch advies. Steeds vaker krijgt de SJD'er echter te maken met cliënten met complexere problemen, zoals verslaving of depressie en met gezinnen waarin meerdere (complexe) problemen voorkomen. De algemene communicatieve vaardigheden die de SJD'er tijdens zijn studie heeft opgedaan zijn vaak niet op deze complexe situaties berekend. dit werk speelt hierop in: centraal staat de communicatie met cliënten met bijvoorbeeld psychische problemen, een verstandelijke beperking of verslavingproblematiek. Hierbij beoogt het boek de student: inzicht te geven in de kenmerken en achtergronden van specifieke doelgroepen, concreet uitgewerkte tips te geven voor de communicatie met iedere specifieke doelgroep en aandachtspunten aan te kaarten binnen methodisch handelen.Belangrijk focus in het boek is motiverende gespreksvoering. Een apart hoofdstuk bespreekt wat dit is; vervolgens wordt het ingezet in ieder hoofdstuk en bij voorbeeldgesprekken. Inhoud:1 Werken met doelgroepen in de Sociaal Juridische Dienstverlening2 Methodisch werken3 Motiverende gespreksvoering4 Jongeren5 Ouderen6 Cliënten met psychische stoornissen7 Justitiabelen8 Schuldenaren9 Cliënten en gezinnen met multiproblematiekwww.pearson.nl
Maatschappelijke dienstverlening : methodiek --- Sociale dienstverlening --- 364.04 --- Sociaal-juridische hulp --- Doelgroepen --- Sociaal werk --- Gespreksvoering --- Nederland --- Doelgroep --- Sociaal werk (beroep) --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Werken met doelgroepen in de Sociaal Juridische Dienstverlening biedt een unieke mogelijkheid om de specifieke doelgroepen van de SJD’er te leren kennen en met hen te leren omgaan in de praktijk. De doelgroepen worden helder beschreven aan de hand van wetenschappelijke theorie en de student leert vaardigheden op het gebied van motiverende gespreksvoering om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op veelvoorkomende situaties in het SJD-werkveld.Aan de hand van casuïstiek worden de theorie en vaardigheden op een levendige manier toegepast. Zo bevat elk hoofdstuk casuïstiek die gedetailleerd een situatie schetst waarin de student als SJD’er met mensen uit een bepaalde doelgroep te maken kan krijgen. Hierin wordt uitgelegd in welke rol en functie de SJD’er aan het werk gaat. Wat de casuïstiek uniek maakt is dat er gesprekken worden uitgewerkt zoals die in de praktijk voor kunnen komen.Ten slotte wordt de student ook uitgenodigd om na te denken over de behandelde stof. Er wordt aan de student gevraagd om voorbeelden te verzinnen van uitgelegde theorie en vaardigheden en een mening te laten vormen over de stof. Op deze manier wordt actief met de stof omgegaan, waardoor deze beter begrepen en onthouden wordt. In de tweede editie van het boek zijn met name de eerste vijf hoofdstukken herzien. In hoofdstuk 1 wordt besproken welke belangrijke transities hebben plaatsgevonden in het sociale domein en wat dat betekent voor de rol en het werk van het SJD’er. In hoofdstuk 2 wordt een nieuw methodisch model geïntroduceerd: het cyclisch werken volgens het model DichtErBij. De basis van de motiverende gespreksvoering die in hoofdstuk 3 aan de orde komt, is ook verder ontwikkeld aan de hand van nieuwe inzichten. Hoofdstuk 4 (jongeren) en hoofdstuk 5 (volwassenen en ouderen) hebben een update gekregen met nieuwe sociaal-wetenschappelijke literatuur. Het thema volwassenheid is toegevoegd en er wordt gebruikgemaakt van nieuwe casuïstiek. De tekst in hoofdstuk 6 is geactualiseerd op basis van de DSM-5.Ten slotte krijgt de student meer mogelijkheden in het boek om zelf met de theorie in de praktijk aan de slag te gaan. Ook is de digitale leeromgeving MyLab NL toegevoegd aan het boek, inclusief zelfstudievragen, een begrippentrainer en voorbeeldvideo's van een ‘fout’ en een ‘goed’ motiverend gesprek. Dit boek is geschreven voor studenten Sociaal Juridische Dienstverlening en is uitermate geschikt om te gebruiken als voorbereiding op een stage of praktijktijd. Ook voor degenen die in het SJD-werkveld werken, is het zeer bruikbaar om inzicht in doelgroepen te vergroten en vaardigheden te verfijnen en uit te breiden.
Choose an application
Fundamentele vaardigheden in gesprekstherapie biedt een gestructureerde methode om te oefenen met de tien belangrijkste vaardigheden die je als psycholoog kunt ontwikkelen. De auteur gebruikt hiervoor de beproefde methode van schaakboeken. Per thema (of ?psychologische puzzel?) wordt een korte uitleg gegeven, gevolgd door praktijksituaties waarbij gevraagd wordt hoe je zou kunnen reageren. Door hierbij stil te staan en actief na te denken, oefen je heel specifiek de vaardigheden en je houding. Elk thema sluit af met praktische key points en antwoorden zoals die door een gz?psycholoog zouden kunnen worden gegeven. Het boek bevat meer dan driehonderd praktijksituaties.https://www.boompsychologie.nl/product/100-9942_Fundamentele-vaardigheden-in-gesprekstherapie?utm_source=Webpower&utm_medium=email&utm_content=button-fundamentele-vaardigheden%20%7C%20button&utm_campaign=BPP%20mailing%20september%202021%20-%202
gesprekstherapie --- vaardigheden --- toegepaste psychologie --- Hulpverlening : methodiek --- gesprekstechnieken --- Psychotherapie --- geestelijke gezondheidszorg - ggz --- psychiatrie --- 364.04 --- Gesprekstherapie --- Gesprekstechniek --- Professionele houding --- Individuele begeleiding --- Psycholoog
Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|